Permalänk
Medlem

Driva bort hundar & katter

Hej gott folk,

Jag söker en apparat som avger störande ljud för att avskräcka hundar och katter, den ska vara påslagen hela tiden och drivas via eluttaget, jag är inte intresserad av batteridrift och sensor. Har kollat på bl.a silverlines produkter men inget uppfyller mina två krav, kanske måste jag beställa något från utlandet? Tips mottages gärna. Apparaten ska användas i en byggnad på cirka 30x30m med tjocka betongväggar, det får alltså gärna störa utanför denna zon. (obs. möss och råttor är inte ett problem, behöver ingen apparat för detta)

Permalänk
Medlem

Jag söker fortfarande efter en apparat som avger högfrekventa ljud. Vore det kanske bäst att betala en slant åt nån github kodare som kan bygga en enkel dosa för ändamålet?

Permalänk
Medlem

Har du koll på vilka frekvenser som skrämmer djur och hur effektivt det är?

Ja menar.. Många pratar om hur synd det är om alla djur när det skjuts fyrverkerier, ändå så springer djur nyfiket tvärs över skjutbanor allt imellanåt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja menar.. Många pratar om hur synd det är om alla djur när det skjuts fyrverkerier, ändå så springer djur nyfiket tvärs över skjutbanor allt imellanåt..

Pjoskiga människor, när det finns skjutfält som skjuter mycket mera och oftare..
så klagar dom på några få dagar per år när man får skjuta fyrverkerier!

Permalänk

låter som väldigt udda beteende vad är det för problem du har med hundar och katter och varför ska du skrämma dom? är det grannarna och deras husdjur du kanske vill skrämma? lite konstigt beteende och fråga rent allmänt.

Permalänk
Medlem

Byggnad 30x30m.
Stäng dörren? XD

Katter kan jag förstå storsa runt överallt.
Men Hundar? Vad är det för herrlösa hundar du har hittat i sverige som kommer random till din byggnad?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Byggnad 30x30m.
Stäng dörren? XD

Katter kan jag förstå storsa runt överallt.
Men Hundar? Vad är det för herrlösa hundar du har hittat i sverige som kommer random till din byggnad?

Det är kanske fler lösa hundar i Finland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aslan9204:

låter som väldigt udda beteende vad är det för problem du har med hundar och katter och varför ska du skrämma dom? är det grannarna och deras husdjur du kanske vill skrämma? lite konstigt beteende och fråga rent allmänt.

Kollade på Silverlines KV300 men den aktiveras endast via sensor vilket inte fungerar i skogs/industrimiljöer med dålig sikt. En apparat med samma funktionalitet är vad jag söker efter, dock med eldrift 24/7.

Skrivet av Mullvaden83:

Byggnad 30x30m.
Stäng dörren? XD
Katter kan jag förstå storsa runt överallt.
Men Hundar? Vad är det för herrlösa hundar du har hittat i sverige som kommer random till din byggnad?

Det fattas ett par nollor, 300x300, lite mindre. Det går inte att redigera inlägg av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Pjoskiga människor, när det finns skjutfält som skjuter mycket mera och oftare..
så klagar dom på några få dagar per år när man får skjuta fyrverkerier!

Det där om äpplen och meloner...

Skjutbanor/fält är tämligen sällsynta där många människor bor, till skillnad från smällare och fyrverkeripjäser som har en tendens att vara vanligare ju fler människor som bor i närheten.

Det klagas därtill en hel del på de skjutbanor som ligger inom skotthåll från bebyggelse.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hej gott folk,

Jag söker en apparat som avger störande ljud för att avskräcka hundar och katter, den ska vara påslagen hela tiden och drivas via eluttaget, jag är inte intresserad av batteridrift och sensor. Har kollat på bl.a silverlines produkter men inget uppfyller mina två krav, kanske måste jag beställa något från utlandet? Tips mottages gärna. Apparaten ska användas i en byggnad på cirka 30x30m med tjocka betongväggar, det får alltså gärna störa utanför denna zon. (obs. möss och råttor är inte ett problem, behöver ingen apparat för detta)

För katter - lägg ut kattmynta hos grannarna på bra ställen.

För hundar - ett staket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Pjoskiga människor, när det finns skjutfält som skjuter mycket mera och oftare..
så klagar dom på några få dagar per år när man får skjuta fyrverkerier!

Skrivet av twit:

Det där om äpplen och meloner...

Skjutbanor/fält är tämligen sällsynta där många människor bor, till skillnad från smällare och fyrverkeripjäser som har en tendens att vara vanligare ju fler människor som bor i närheten.

Det klagas därtill en hel del på de skjutbanor som ligger inom skotthåll från bebyggelse.

Förutom att det är mer och närmre med fyrverkerier så är även ljuset ett problem. Har en hund som är jakthund, inget problem med vanliga skott, men under nyår så blev hon väldigt stressad pga ljuset.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

De där ljudfällorna funkar för övrigt inte särskilt bra. Finns några i vårt område och djuren vänjer sig extremt fort. Så dyrt sätt att bli av med djuren några dagar...

Mot katter så finns det pulver man kan hälla ut istället. Tycker jag funkar bättre. Och hundar?? Va fan, snacka med ägaren?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är detta lagligt?
Om ja, är det lagligt utan särskilt tillstånd från lämplig tillsynsmyndighet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Kollade på Silverlines KV300 men den aktiveras endast via sensor vilket inte fungerar i skogs/industrimiljöer med dålig sikt. En apparat med samma funktionalitet är vad jag söker efter, dock med eldrift 24/7.Det fattas ett par nollor, 300x300, lite mindre. Det går inte att redigera inlägg av någon anledning.

https://www.skadedjursprodukter.se/fagelskramma-med-ljud/demo...

Är det typ något sånt du letar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De där ljudfällorna funkar för övrigt inte särskilt bra. Finns några i vårt område och djuren vänjer sig extremt fort. Så dyrt sätt att bli av med djuren några dagar...Mot katter så finns det pulver man kan hälla ut istället. Tycker jag funkar bättre. Och hundar?? Va fan, snacka med ägaren?

Jo jag har sett pulver som bör fungera avskräckande, det kan bli ett komplement. Närliggande djurägare är underrättade men bryr sig helt enkelt inte.

Skrivet av SexMachine:

Detta ser vettigt ut, tack för tipset.

Permalänk
Inaktiv

Om hundägaren inte bryr sig så hade jag polisanmält saken. Lösa hundar ska vi inte ha i Finland och inte heller är det lagligt.