Hjälp med att göra en tavla megnetisk.

Permalänk
Medlem

Hjälp med att göra en tavla megnetisk.

Tjena! Jag hade tänkt ge bort en present till mitt kontor som älskar spelet Diplomacy och tänkte då printa ut en stor och fin tavla av spelets karta. Sedan 3D printar jag ut spelpjäserna, limmar fast en magnet under och vips så kan man uppdatera tavlan med alla truppers rörelse efter varje drag. Jag beställde en tavla i aluminium print med den naiva tron om att tavlan då skulle vara magnetisk, vilken den naturligtvis inte var. Så nu står jag inför problemet hur jag på bästa (och billigaste) sätt gör denna magnetiskt.

Kanske tur i oturen så glömde jag inkludera tavelöglor i beställningen, så baksidan på tavlan är helt slät. Den är 80cm bred och 60cm hög. Inte speciellt tjock, det krävs inte en tjock metallskiva bakom tavlan för att mina magneter ska fästa. Hur skulle ni gå tillväga för att göra detta på bästa sätt?

Min första tanke var att köpa en ikea vemund , limma fast tavlan på den och får då både magnetism och väggfäste i ett. Problemet är att den är aningen för liten och jag kommer behöva så gott som hela tavlans area. kanske går att komplettera de 5cm som sticker ut med metall.

Annars har bauhaus en massa metall billigt som skulle kunna formas till rätt storlek. Problemet är att jag är student och kan ha svårt med tillgång till verktyg som vinkelslip m.m.

Tänkte höra om ni har några bra idéer på hur detta kan lösas!
Mvh

Nedanför är bild på tavlan

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Köpt tidigare en större variant av magnetisk whiteboard papper, så att man kan både skriva på det, sudda, och fästa magneter.
Kanske blir ett bra alternativ, kom inte ihåg vart men snabbsökning visar att nåt liknande detta kan vara något :

https://www.amazon.se/kylsk%C3%A5psmagnet-anteckningstavla-an...

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att gå till närmsta plåtverkstad/smed/svetsverkstad och be dem klippa till en 0.3mm plåt eller så

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Köpt tidigare en större variant av magnetisk whiteboard papper, så att man kan både skriva på det, sudda, och fästa magneter.
Kanske blir ett bra alternativ, kom inte ihåg vart men snabbsökning visar att nåt liknande detta kan vara något :

https://www.amazon.se/kylsk%C3%A5psmagnet-anteckningstavla-an...

Ser intressant ut, du tänker att man limmar fast den på baksidan av tavlan då antar jag?

Skrivet av solomon:

Bästa är väl att gå till närmsta plåtverkstad/smed/svetsverkstad och be dem klippa till en 0.3mm plåt eller så

Jo detta hade ju funkat, men det låter inte så billigt. Men jag kanske har fel, aldrig beställt ett sånt här job tidigare.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Ser intressant ut, du tänker att man limmar fast den på baksidan av tavlan då antar jag?

Jo detta hade ju funkat, men det låter inte så billigt. Men jag kanske har fel, aldrig beställt ett sånt här job tidigare.

skulle bli materialkostnad + någon hundralapp i arbetstid, annars lär du kunna hitta någon på facebooks lokala sidor som har verktyg och kan göra jobbet, tar 5-10 minuter att skära ut, det dyra om det görs vitt är inte arbetstiden, uitan skatt, avbetalning av verktyg och lokal

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Bästa är väl att gå till närmsta plåtverkstad/smed/svetsverkstad och be dem klippa till en 0.3mm plåt eller så

Finns att köpa på större byggbutiker. Bra att testa med en medtagen magnet innan man genomför köpet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nja limma behövs nog inte, bara att med dubbelhäftande tejp över tavlan, lägga på magnetiska pappret ( eller x antal A4), så slipper man bök med lim då kan bli ojämnt mm.

Behöver ju inte heller vara något superstarkt, och behöver du extra fäste så antingen kör ett till lager, tjockare eller köp lite starkare magneter ( köpt flera på amazon, funkar toppen).

[quote postid="19923905" userid="156985" name="wiloh"]
Ser intressant ut, du tänker att man limmar fast den på baksidan av tavlan då antar jag?

Permalänk
Medlem

Jag har ett bauhaus precis bredvid mig, så plåten kan jag fixa. spelar det någon roll om det är stål eller aluminium? Är väl vikten & priset som skiljer kanske. Hur skulle ni fästa metallplattan bakpå tavlan isåfall? Jag gissar att någon slags lim är bästa lösningen.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

höhö såndär färg skulle man ha!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Jag har ett bauhaus precis bredvid mig, så plåten kan jag fixa. spelar det någon roll om det är stål eller aluminium? Är väl vikten & priset som skiljer kanske. Hur skulle ni fästa metallplattan bakpå tavlan isåfall? Jag gissar att någon slags lim är bästa lösningen.

Ja. Enbart "vanligt" stål är påverkat av vanliga magneter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wiloh:

Jag har ett bauhaus precis bredvid mig, så plåten kan jag fixa. spelar det någon roll om det är stål eller aluminium? Är väl vikten & priset som skiljer kanske. Hur skulle ni fästa metallplattan bakpå tavlan isåfall? Jag gissar att någon slags lim är bästa lösningen.

Stål ellr järn måste det vara för att magneter ska funka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

höhö såndär färg skulle man ha!

Ganska dyr tyvärr, kostar 5-600 för 0,5L.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

https://www.bauhaus.se/plat-stal-600x1000x0-75mm

Detta låter ju bra isåfall, har rätt höjd direkt, behöver endast kapa 20cm på bredden. bauhaus kan säkert hjälpa med hur man fäster den. Det finns ingen slags "metall sax" som kan klippa i tunn plåt, hade ju varit det bästa. Sen måste jag fästa krokar också så att den går att hänga upp.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

https://www.bauhaus.se/plat-stal-600x1000x0-75mm

Detta låter ju bra isåfall, har rätt höjd direkt, behöver endast kapa 20cm på bredden. bauhaus kan säkert hjälpa med hur man fäster den. Det finns ingen slags "metall sax" som kan klippa i tunn plåt, hade ju varit det bästa. Sen måste jag fästa krokar också så att den går att hänga upp.

Googla plåtsax

te.x https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/platsaxar/pl...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

jamen dåså, bara limm och krokar kvar, men det borde jag kunde lösa på egen hand hoppas jag. Tack för alla förslag!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Ser intressant ut, du tänker att man limmar fast den på baksidan av tavlan då antar jag?

Jo detta hade ju funkat, men det låter inte så billigt. Men jag kanske har fel, aldrig beställt ett sånt här job tidigare.

De flesta verkstäder jag varit till har kunnat göra ett enklare 5 minuters jobb för en fika.
Att köpa material och plåtsax är definitivt dyrare än att bara åka iväg till en plåtverkstad och fråga om de kan klippa till en plåtbit i Storlek X Storlek för en bullpåse eller annan valfri.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop