AMD stryper leveranser för att hålla priserna uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är inte ens lönt att försöka den diskussionen tyvärr.

Det handlar inte om något mer än en envis äldre man som inte kan ha fel. (Och jag är själv nästan 40! )

På tidigt 90-tal kostade en hårddisk på 20MB runt 2500kr
Med samma logik så borde vi betala ett par miljarder för en disk idag. Fullständigt rimligt

Är fritt för dig att betala flera miljarder Är ju rimligt... Inte enligt mig

Att du nu inte ville förstå att det är en öppen marknad med folk som är beredda att betala oavsett om man tycker det är rätt eller inte.

Däremot så lät det mer som att tycket var att Nvidia tjänade för mycket i en tråd som handlar om att AMD stryper leveranser.

Gammal kan diskuteras, så även envis. Då vi är två om envishet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon aktör kvar som inte fular sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Finns det ens någon aktör kvar som inte fular sig?

Finns det något företag som inte är skapat för att tjäna pengar?

Fan sluta gnäll redan.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Finns det något företag som inte är skapat för att tjäna pengar?

Fan sluta gnäll redan.

Att tjäna pengar och att fula sig är vitt skilda saker. Det ena går att göra utan det andra.

Sedan att skriva att vi som gnäller ska sluta gnälla är vad? Ja just det, gnäll. Varför inte leva som du lär? 😂

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Att tjäna pengar och att fula sig är vitt skilda saker. Det ena går att göra utan det andra.

Sedan att skriva att vi som gnäller ska sluta gnälla är vad? Ja just det, gnäll. Varför inte leva som du lär? 😂

Dold text

Så strypa tillverkningen när orderingången sjunker är att fula sig?
Isf fular sig nog de flesta företag.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Så strypa tillverkningen när orderingången sjunker är att fula sig?
Isf fular sig nog de flesta företag.

Man gör det för att kunna hålla uppe priserna, och det är fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Man gör det för att kunna hålla uppe priserna, och det är fult.

Men att sälja till förlust är ett bra företagsknep antar jag? 😉
Att flöda marknaden brukar bara leda till prisdumpning och en aktör ger up. Detta är vanligt av amazon på vissa marknader när de tågar in 😊
Men om den svaga skall göra detta mot en gigant så kommer de bli tack och adjö

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Man gör det för att kunna hålla uppe priserna, och det är fult.

Så allt som inte är välgörenhet är av ondo enligt dig då antar jag.
Bäst alla företag slutar göra vinst och går i konkurs så utvecklingen stanna! Fyfan för utveckling.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att Sweclockers har valt att publicera något som detta.
Denna artikeln är enbart för att driva in mer klick på lite påhittade kontroverser.
Lyssnar man på kontexten så fattar alla vad det handlar om och att det egentligen är tvärt om, men det orkar ingen göra.

Titta bara på Sweclockers egna forums medlemmar, de citerar detta "fakta" pga att Sweclockers rapporterat på detta. Redaktionen borde kritiseras för den låga standarden de håller. Grundläggande faktakoll borde vara grundläggande för all rapportering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe94:

Så tråkigt att Sweclockers har valt att publicera något som detta.
Denna artikeln är enbart för att driva in mer klick på lite påhittade kontroverser.
Lyssnar man på kontexten så fattar alla vad det handlar om och att det egentligen är tvärt om, men det orkar ingen göra.

Titta bara på Sweclockers egna forums medlemmar, de citerar detta "fakta" pga att Sweclockers rapporterat på detta. Redaktionen borde kritiseras för den låga standarden de håller. Grundläggande faktakoll borde vara grundläggande för all rapportering.

Kan inte annat än hålla med!

Tyvärr så är det nog i tiden...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Så strypa tillverkningen när orderingången sjunker är att fula sig?
Isf fular sig nog de flesta företag.

Leveransen, de stryper den för de vill sälja slut på deras gamla produkter först utan att behöva sänka priserna (står i artikeln). De gjorde uppenbart en miss och tillverkade för mycket av förra generationen. Låter sin nya generation finnas på pappret och i ett fåtal upplagor fram tills det gamla lagret är tomt för att maximera vinsten.

Oftast sånt bara företag i monopolställning kan syssla med, men nu är ju hela den branchen sådan...

Fult eller inte, gynnar ju inte konsumenterna iaf.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

"The key takeaway here is that the vendors have actually been shipped as many processors as they wanted, and AMD didn’t actively throttle their supply. The reason for the reduction in sales was purely on the part of the vendors, who reduced their purchases themselves."

https://www.hwcooling.net/en/fact-check-amd-is-not-limiting-shipments-to-inflate-prices/

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

"The key takeaway here is that the vendors have actually been shipped as many processors as they wanted, and AMD didn’t actively throttle their supply. The reason for the reduction in sales was purely on the part of the vendors, who reduced their purchases themselves."

https://www.hwcooling.net/en/fact-check-amd-is-not-limiting-shipments-to-inflate-prices/

Tyvärr tror jag inte att någon bry sig. Swedclockers medlemmar kommer fortsätta att citera detta som fakta medans Swedclockers redaktion säkert kommer att referera till denna kontrovers i någon framtida artikel som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe94:

Tyvärr tror jag inte att någon bry sig. Swedclockers medlemmar kommer fortsätta att citera detta som fakta medans Swedclockers redaktion säkert kommer att referera till denna kontrovers i någon framtida artikel som fakta.

Nä det har du nog rätt. Men hade jag inte hittat den artikeln själv hade jag uppskattat ifall någon hade länkat den. Så nu länkade jag artikeln för de som eventuellt känner likadant.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE