MSI lyfter minneskapaciteten till 192 GB DDR5

Permalänk
Melding Plague

MSI lyfter minneskapaciteten till 192 GB DDR5

Komponenttillverkarens minskar glappet mellan HEDT och konsumentplattform, när nu Intel LGA 1700-moderkort får stöd för DDR5-moduler på 48 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minnesvärt!

Permalänk
Hedersmedlem

48gb?!?!

Det är ologiskt och mot all logik och vett!

Minnesmoduler har traditionellt sett alltid varit i storlekar om 2^x byte men det här blir ju fel

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

640k ought to be enough for anybody!

Det finns väl inget vars behov inom datateknik som har ökat lika snabbt som ramminne mängden? Kollar man på andra saker så är det inte lika ofta behovet fördubblas, många som förr köpte dator hade i datorns slutskede kanske 4 gånger så mycket ram som när de köpte den ny.

Det håller dock på att hända saker inom datorteknik. Chefer går emot att vara datorer ska vara typ tunna klienter, det är inte mycket alls förutom Officepaketet som ska finnas på dem. Allt man arbetar med ska sedan både ligga och köras på en server av något slag.
Detta gör såklart att behovet av ens egen dators prestanda minskar.

Om jag ska testa ett större program för att kolla in några filer. Så förr, klona upp en vm, installera programmet och testa. När man är klar deleta VM maskinen.
Nu ska man, skapa en VM på någon av de stora hypervisor-servrarna och samma procedur. Problemet är att detta är mer tidskrävande än det första.
Installera det stora programmet på lokalt på ens dator, ja det gör man bara en gång i arbetslivet och aldrig mer.

Permalänk
Medlem

Är screenshoten i artikeln gjord för myror?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det sänks väl för att de använder 4 st RAM stickor man kan ha högre frekvens med två RAM stickor.

PS
Vad kör de för att maxa RAM minnet, kan man fortfarande göra det med senaste Google Chrome?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Calle2003:

Det sänks väl för att de använder 4 st RAM stickor man kan ha högre frekvens med två RAM stickor.

PS
Vad kör de för att maxa RAM minnet, kan man fortfarande göra det med senaste Google Chrome?

Har inte varit långt ifrån att använda upp mina 128GB.
Firefox, mpc-hc, 3d rendering och lite annat i bakgrunden så går det åt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har inte varit långt ifrån att använda upp mina 128GB.
Firefox, mpc-hc, 3d rendering och lite annat i bakgrunden så går det åt.

OK men då var du var tvungen att sänka frekvensen jämfört med två minnesstickor?
Byggde nyss en ny dator med 2x16 GB för att vara "framtidssäker".

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Är screenshoten i artikeln gjord för myror?

Zoomade in något, hoppas att det blir bättre. Bilden från MSI är rätt lågupplöst tyvärr.

Permalänk

Har börjat märka allt mer och mer att vi har gått från att 16gb är tillräckligt till att 32gb känns som minimum nivån med en relativt standard dator även i lägre prisklass.

Skumt att man haft 128GB i sin dator och komemr ihåg när jag hade 128mb i min och tyckte det var mycket(min A500 hade 1.5mb totalt )

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen när vi har för få pci_linor känns som meningslöst med denna plattform men iförsig lättare att använda som en lätt server med (förut)billigare hårdvara men man kanske kan tjäna några kronorMed fjollig rgb som extra bonus

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

48gb?!?!

Det är ologiskt och mot all logik och vett!

Minnesmoduler har traditionellt sett alltid varit i storlekar om 2^x byte men det här blir ju fel

Micron släppte sådana moduler häromveckan
https://www.tomshardware.com/news/micron-unveils-24gb-and-48g...
Jag gissar att Micron inte lyckats klämma in 32 Gb i en kapsel och väljer därför släppa kapslar med 24 Gb.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Har inte varit långt ifrån att använda upp mina 128GB.
Firefox, mpc-hc, 3d rendering och lite annat i bakgrunden så går det åt.

Allt går väl åt renderingen isåfall?
Firefox drar 5 GB för mig med många tabbar (totalt typ 350, fast många icke-laddade), MPC-HC borde väl ligga klart under 1 GB? VLC drar under 500 MB när jag kollade den mest krävande filen jag hittade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Gullebit?

Skrivet av Ase:

Vad är vitsen när vi har för få pci_linor känns som meningslöst med denna plattform men iförsig lättare att använda som en lätt server med (förut)billigare hårdvara men man kanske kan tjäna några kronorMed fjollig rgb som extra bonus

Finns väl inga moderkort med stöd för dessa minnen som fortfarande har rena pci-platser?

Permalänk
Medlem

Bra nyhet, men inget för en vanlig gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

48gb?!?!

Det är ologiskt och mot all logik och vett!

Minnesmoduler har traditionellt sett alltid varit i storlekar om 2^x byte men det här blir ju fel

STH hade en artikel om detta redan i September 2022.

SK hynix Shows Non-Binary DDR5 Capacities at Intel Innovation 2022

Ska bl.a. lansera DDR5 om 48GB och 96GB per minnesmodul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Micron släppte sådana moduler häromveckan
https://www.tomshardware.com/news/micron-unveils-24gb-and-48g...
Jag gissar att Micron inte lyckats klämma in 32 Gb i en kapsel och väljer därför släppa kapslar med 24 Gb.

SK Hynix DDR5 Modules Intel Innovation 2022

SK Hynix ska ha 128GB och 256GB DDR5 moduler också.
Men de riktas väl mot servrar och inte vanliga konsumentdatorer.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att 64GB-stickor är planerade till 2024, så det här är någon slags mellanmjölk på vägen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Skumt att man haft 128GB i sin dator och komemr ihåg när jag hade 128mb i min och tyckte det var mycket(min A500 hade 1.5mb totalt )

Jo, jag kommer ihåg när jag tyckte 128 kB var mycket (Spectrum 128k). 128 GB är 1 miljon ggr mer!

Permalänk
Medlem

Känns för mig som konsument/svennebanan att minneskraven kanske är på väg upp igen. Inte som förr, när varje ny Windows, Servicepack eller Office gjorde att man kunde börja använda de äldre stickorna som pynt på soffbordet. Har klarat mig med 8GB i evigheter, även om jag har 16 för att kunna köra en VM eller två.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

640k ought to be enough for anybody!

Det är dags att sluta sprida den där lögnen.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Det är dags att sluta sprida den där lögnen.

Jag vet att Bill Gate inte sa detta. Men jag hör konstant folk säga liknande argument om hårdvara som att det inte behövs mer. När man efter några år frågar dem varför kräver ni idag den hårdvara för det allra enklaste som ni för några år sedan sa att det ej behövdes så är de senila.
Att ens behov av viss typ av hårdvara ökar allteftersom mjukvaran blir mer krävande är självklart. Men ofta är argumentet på "extremt" små nivåer eller på saker som idag är självklart för alla att det sög då.
Ta skärmstorlek, där jag hade polare som sa att man behövde ej större än 15" på desktop för arbete i excel och autocad etc. Visst har dessa program blivit bättre de senaste 20åren, men det är egentligen exakt problem och de vill inte idag jobba med 20åriga excelfiler på en sådan liten skärm.

Ram-minnets behovet så argumenterar vissa för att samma mängd ram som Bertil 106 och Agneta 102år behöver är fullt tillräckligt för en systemutvecklare som kör riktigt stora projekt lokalt på sin dator..

Nå när det gäller 192 GB DDR5 ram så är detta behov superlätt att spränga om man använder datorn som slags hypervisorserver hemma. Men om man endast har datorn som en enklare desktop som man startar och stänger av ofta och jobba mer vanligt, så är det i princip budgeten som sprängs före.

Jag ser det stora problemet är att Hedt idag har blivit så dyra. Det är Hedtmaskinerna som ska hantera användare med större lösningar hemma, att mainstreamplattformen ska vara anpassad för denna lilla grupps behov blir ej kostnadseffektivt.
På Hedt tänker jag 8*48GB ramstickor. Men jag själv är lite tveksam till om jag skulle vilja ha 8st "konsument ramstickor" i en dator hemma där de ej är testade emot moderkortet.
Liksom datorer är av sig själv lite instabila. Och jag skulle hela tiden misstänka ramminnet vid varenda större krasch. Det blir en felkälla jag aldrig kommer ifrån och det gäller att hålla nere på antalet felkällor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet att Bill Gate inte sa detta. Men jag hör konstant folk säga liknande argument om hårdvara som att det inte behövs mer. När man efter några år frågar dem varför kräver ni idag den hårdvara för det allra enklaste som ni för några år sedan sa att det ej behövdes så är de senila.
Att ens behov av viss typ av hårdvara ökar allteftersom mjukvaran blir mer krävande är självklart. Men ofta är argumentet på "extremt" små nivåer eller på saker som idag är självklart för alla att det sög då.
Ta skärmstorlek, där jag hade polare som sa att man behövde ej större än 15" på desktop för arbete i excel och autocad etc. Visst har dessa program blivit bättre de senaste 20åren, men det är egentligen exakt problem och de vill inte idag jobba med 20åriga excelfiler på en sådan liten skärm.

Ram-minnets behovet så argumenterar vissa för att samma mängd ram som Bertil 106 och Agneta 102år behöver är fullt tillräckligt för en systemutvecklare som kör riktigt stora projekt lokalt på sin dator..

Nå när det gäller 192 GB DDR5 ram så är detta behov superlätt att spränga om man använder datorn som slags hypervisorserver hemma. Men om man endast har datorn som en enklare desktop som man startar och stänger av ofta och jobba mer vanligt, så är det i princip budgeten som sprängs före.

Jag ser det stora problemet är att Hedt idag har blivit så dyra. Det är Hedtmaskinerna som ska hantera användare med större lösningar hemma, att mainstreamplattformen ska vara anpassad för denna lilla grupps behov blir ej kostnadseffektivt.
På Hedt tänker jag 8*48GB ramstickor. Men jag själv är lite tveksam till om jag skulle vilja ha 8st "konsument ramstickor" i en dator hemma där de ej är testade emot moderkortet.
Liksom datorer är av sig själv lite instabila. Och jag skulle hela tiden misstänka ramminnet vid varenda större krasch. Det blir en felkälla jag aldrig kommer ifrån och det gäller att hålla nere på antalet felkällor.

Min nuvarande jobb-dator jag fått av kund, använder runt 7GB ram bara att logga in.
Sitter ofta med typ 40 MB ledig ram när jag dragit igång webbläsare, mail, Siemens TIA Portal/Omron sysmac, lite pdf:er osv.
fick i måndags 16 GB ram till så nu har jag 32 GB ram och använder galant 16-17 GB utan att svettas

Att dagens program är "bloated" beror mycket på att dagens datorer är så kraftfulla, att optimering av kod "inte behövs" så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är dags att sluta sprida den där lögnen.

Om vi kör med stort K så tror jag det stämmer.

De flesta kör inte ens 8K idag.
Tror inte någon har behov av mer än 640K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om vi kör med stort K så tror jag det stämmer. De flesta kör inte ens 8K idag. Tror inte någon har behov av mer än 640K.

De flesta kör nog runt 295 K hemma, och även om en del GPUer verkar klara över 375 K under belastning är det rätt långt kvar till 640 K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

De flesta kör nog runt 295 K hemma, och även om en del GPUer verkar klara över 375 K under belastning är det rätt långt kvar till 640 K.

Du syftar på Kelvin ?

Ja tror inte någon är så sugen på en dramatisk ökning av temperaturerna.
Även om kretsarna blir mer värmetåliga så ska värmen ta vägen någonstans.
På vintern kanske det funkar att öppna ett fönster.
Men de som även använder dator under sommaren så tror jag de flesta inte är så sugen på en stor temperaturökning av rumstemperaturen.

Det som vanligtvis talas om K i datorsammanhang och även TV, video, tv spel och sånt är vanligtvis 4K upplösning, där 3840 × 2160 är den vanligaste 4K upplösningen, men det finns några till varianter som också räknas som 4K.
Sen pratas det ibland om 8K upplösning.

Än så länge verkar högre än 8K upplösning sällsynt.

Men visst om vi tar Kelvin.
Ingen kommer vilja ha över 400 Kelvin hemma, eller något annat utrymme där människor vistas. Troligtvis inte ens i bastun.
Så där kommer alltid mindre än 640 Kelvin vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Kan någon förtydliga: har MSI öht gjort något speciellt för att detta skall fungera eller är det bara en lyckad PR-kupp att få in sitt namn i sammanhanget att det nu lanseras minnesmoduler med "avvikande" antal DRAM-kretsar?

Citat:
"Today MSI is announcing the support of 48GB and 24GB DDR5, non-binary memory across Intel 700 and 600 Series motherboards, including MEG, MPG, MAG, and PRO Series products.
...
It is unnecessary to update motherboard BIOS for supporting 48GB based memory modules. Just install the new memory module to enjoy a more efficient system with more productivity, especially for those multi-tasking gamers and users."

Dvs, det är då tydligen något som har fungerat hela tiden på MSI-korten. Avviker MSI i något avseende från någon annan tillverkare eller är det samma med alla, att det bara fungerar och har gjort det hela tiden?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Både Micron och SK Hynix har tydligen 24 Gb chip för DDR5. Gissningvis rymms inte 32 Gb i nuvarande nod. Micron hävdar upp till 64 Gb framöver.

Källa Micron:
https://www.micron.com/products/dram/ddr5-sdram

Källa SK Hynix:
https://product.skhynix.com/products/dram/module/udimm.go
https://mis-prod-koce-producthomepage-cdn-01-blob-ep.azureedg...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan någon förtydliga: har MSI öht gjort något speciellt för att detta skall fungera eller är det bara en lyckad PR-kupp att få in sitt namn i sammanhanget att det nu lanseras minnesmoduler med "avvikande" antal DRAM-kretsar?

Citat:
"Today MSI is announcing the support of 48GB and 24GB DDR5, non-binary memory across Intel 700 and 600 Series motherboards, including MEG, MPG, MAG, and PRO Series products.
...
It is unnecessary to update motherboard BIOS for supporting 48GB based memory modules. Just install the new memory module to enjoy a more efficient system with more productivity, especially for those multi-tasking gamers and users."

Dvs, det är då tydligen något som har fungerat hela tiden på MSI-korten. Avviker MSI i något avseende från någon annan tillverkare eller är det samma med alla, att det bara fungerar och har gjort det hela tiden?

Spontant tänker jag att de förutom validering även optimerat BIOS för dessa nya minnesstickor (så att moderkorten sätter optimala timings). Det faktum att de inte säger att folk bör uppdatera BIOS för optimal prestanda indikerar dock att det kanske mest handlar om validering.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

There can be only 2^x, annat går inte för sig!

Hade för mig att det redan fanns 64 GB-moduler? Annars fortsätter jag vänta tills de finns, men i dagsläget duger 2x32 GB gott för min del.

Visa signatur

5950X, 3090