Helgsnack: Vilken fiktiv värld skulle du vilja ha i spelform?

Permalänk
Medlem

OSRS som antingen first- eller thirsperson spel, med fin grafik, större ytor och mer innehåll, och jag skulle aldrig mera gå ut.

Permalänk
Medlem

Något gulligt där folk mår bra. Frågan är vad det spelet heter.
IRL - Pain kanske???

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Den lata delen i mig skulle säga ngt modernt Star Trek & Lord Of The Rings, och Bladerunner.
Delen utan fantasi i mig tänker lite som Hollywood med film - finns ett oändligt uppsjö av böker och comics som borde kunna göras film, äh, spel, av.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Rama av Arthur C. Clarke hade varit spännande, utforska, akta sig för octospiders och lära känna avians.

Permalänk
Medlem

Danmark

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Kanske Bröderna Lejonhjärta skulle funka med ett Uncharted-liknande upplägg där man spelar Skorpan och Jonatan. Jag har bara sett serien men som jag förstått det så finns det mer övernaturliga kreatur i boken än bara Katla som syns i serien.
Skulle kanske även funka med en origin-story som berättar Orvars resa till att bli motståndsledare... möjligen i ett Kingdom Come: Deliverence-liknande upplägg.... skulle vara kul att slåss mot Tengils soldater

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Fel väderstreck:
https://www.reddit.com/r/finlandConspiracy/

Permalänk
Snusfri

Ett riktigt välgjort spel baserat på Stargate där du besöker olika planeter och utforskar samt utför olika uppdrag är något jag vill se.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakskungen:

Rama av Arthur C. Clarke hade varit spännande, utforska, akta sig för octospiders och lära känna avians.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rendezvous_with_Rama_(video_gam...

https://en.wikipedia.org/wiki/Rama_(video_game)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadistical:

Discworld. Att råka snubbla in i Rensvind medan man springer från någon fara, eller höra Nobbs och Colon gnabbas medan man sitter fängslad vore obetalbart.

Finns flera Discworld-spel, även om de är gamla. Även Wheel of Time som någon sa finns.

Annars skulle jag säga Mistborn, vilket också kom upp, just eftersom ”superkrafterna” är så begränsade. Hade varit intressant att se en Xcom-klon i den världen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Kanske Bröderna Lejonhjärta skulle funka med ett Uncharted-liknande upplägg där man spelar Skorpan och Jonatan. Jag har bara sett serien men som jag förstått det så finns det mer övernaturliga kreatur i boken än bara Katla som syns i serien.
Skulle kanske även funka med en origin-story som berättar Orvars resa till att bli motståndsledare... möjligen i ett Kingdom Come: Deliverence-liknande upplägg.... skulle vara kul att slåss mot Tengils soldater

Böckerna innehåller bara två övernaturliga djur - Katla och Karm, ormen som hon kämpar mot i slutet (där de bägge dör). Finns ju inget som säger att det inte finns fler, men det nämns inte fler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ett spel med pirat tema kanske, Svart skägg, Västindien och allt det där. Open world i realtid.

Kanske Columbus och upptäcka Amerikat från avfärd och framåt.

Svenska vikingar och deras äventyr österut.

Permalänk
Skrivet av THB:

Ett riktigt välgjort spel baserat på Stargate där du besöker olika planeter och utforskar samt utför olika uppdrag är något jag vill se.

Lite kuriosa: Det fanns ett spel som höll på att utvecklas till att bli något bra. Sen köptes MGM upp av Amazon, och nu är det typ över.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Stargate_games#Stargate...

Lite mer kuriosa: Vi har ju även Adria och Thor i forumet

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Patrick Rothfuss' Kingkiller Chronicles. Fantasy med ett magisystem som jag tror skulle funka bra som RPG.

Connie Willis' tidsrese-SF (Doomsday Book, To Say Nothing of the Dog, Blackout/All Clear) - tidsresande historiker vid ett framtida Oxford, som försöker utöva sin forskning utan att påverka studieobjektet (världshistorien) för mycket.

Joshua: Total War - Joshuas bok från gamla testamentet som del av Total War-serien.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Ett gediget the expanse rpg i kotor tappning hade varit fett , alternativt disco Elysium tappning. Det finns mycket bra sci-fi böcker o film men tyvärr bara en handfull bra spel.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Foundation (asimov)

Både micro och macro nivå. Det vill både spela som individer ur böckerna och deras scenarion och även den basebuilding som kan finnas där man sätter upp produktion och sprider den borttappade teknologin efter fallet av den galaktiska civilisationen mellan de närliggande världarna.

Uppdrag med personer. som t.ex handel mellan världarna i början, efter fallet
The mule
Second foundation, etc, etc

Har ni läst dem så vet ni vad jag pratar om. Har ni inte läst dem så börja läsa dem idag!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett ett vikinga spel i tredje person, likt Hellblade. I en lite mörkare och mystisk värld. Inte lika glatt som God of War Ragnarök.

Permalänk
Medlem

The Dark Tower
- Lät riktigt bra tycker jag! Har sett filmen ett flertal gånger. Diggar även Cowboys Vs Aliens med Bond.

Hade gärna sett ett Open World Vattenspel i GTA och Raft stil. Där man paddlar runt, bygger "skeppsvarv" och pirat öar och åker runt och plundrar små npc hamnar och båtar/skepp/segel. Där man även kan möta andra personer i "lobbyn" likt gta. Bygga piratskepp och segla runt på haven. Kanske även kunna dyka ner till skepp och bärga guld och juveler för att kunna bygga en större stad på en öde ö där ens Crew utgår från.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Den här nya serien The Last of us hade nog passat bra som ett spel, det skulle jag vilja se!

Permalänk
Medlem

Nåt som utspelar sig i staden jag bor i vore coolt! Krigsspel eller något apokalyptiskt som hänt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Ett (mmo?)rpg baserat på Wheel of time eller Mistborn skulle vara väldigt roligt!

Precis vad jag tänkte skriva! 👍🏻

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en till: VR/skräckspel på Neverland Ranch i Californien

Permalänk
Medlem

Om jag skulle få fälja på bokserier, så Danmachi som har en dungeon som är superstor att utforska.
(Dungeon ni Deai wo Motomeru no ha Machigatteru Darou ka)

Eller kanske Azarinth Healer som är mer öppen värld och mer platser att utforska.
https://www.royalroad.com/fiction/16946/azarinth-healer

Permalänk
Medlem

"Sagan om Klanen Otori" alltid gillat Ninjor och Samurajer..

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

wh40k>wot>wh aos = )

Permalänk
Medlem

Lite som en kombination av:

- Lika så bra grafik som Far Cry 5 och NPCs som alltid söker upp dig och ger dig utmaningar.
- Att det går att bygga lika så bra och mångsidigt med logik och interiör som moderna versionen av Rust.
- Att man kan bygga eget rymdskepp och lämna planeten som i Empyrion.
- Voxel mining och skapa som i Empyrion.
- Väder och vatten som i Valheim.
- Multiplayer är ett måste här.
- Allt kan skjutas sönder och byggas upp, alltså inga "POI" begränsningar.

NMS är mycket nära - och jag har spelat i flera hundra timmar med det är för "Cartoony" för mig och lite för "Nintendo" grafik.
ARK är nära men saknar procedurals och voxels, har flera 1000 tals timmar i Ark, vi brukar upprätta privata servers och stort sätt så bygger vi bara stora vackra byar ihop tillsammans. Samma med Valheim, det blir alltid bara stora byar och komplexa vägsystem.

Vi är många spelare (som spelar med mig) som tycker så, det är helt tydligt utifrån det sätt vi brukar spela på att riktig byggande och "leva ett liv" i spelet är vad vi verkligen tycker om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ett spel baserat på Peter F. Hamiltons Commonwealth-universum hade varit fantastiskt.

Skrivet av roxkz:

Finns många intressanta alternativ för min del;
Peter F. Hamiltons Commonwealth
Neil Ashers Polity
Alistair Reynolds Revelation Space

Finns för många att välja på överlag, men framför allt gäller det ju att upplägget och stilen passar typen av spel!
En dålig speldadaption vore mest sorligt, medans en bra.. Mmm...

Definitivt 1+ från mig på Peter F. Hamilton och Neal Asher (har inte läst nåt av Alistair Reynolds än, så jag kan inte uttala mig).

Annars kanske...

Ett nytt välgjort Ghost in the Shell spel.
Ett nytt singel player Evil Dead spel.
Ett Action/Äventyr/RPG Star Trek spel, kanske lite i stil med Mass Effect.

Permalänk
Medlem

The Gone World som ett srpg där spelaren får anta ett par-tre olika karaktärer i olika tidslinjer.

Hmm, för något inte riktigt lika vantasvart så kanske grottan i The Luminous Dead. Den boken skulle lika gärna kunna varit ett fairly linjärt men väldigt stämningsfullt spel.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

The Stand/Pestens Tid.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Risk för att det skulle bli för mycket byråkrati och mikromanagement, men världen i Vatta's War-serien är ovanligt välutvecklad för att köra en handelsflotta eller piratflotta eller något mittemellan.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2