Server fixar varmvatten åt britter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Dags att flytta till storbritannien så man har råd med att värma sin bostad.

GB om något land har enorma problem med just detta. Husen läcker rakt igenom. Dubbelglasade fönster är inte alltid ens en självklarhet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av cyzed:

Servern har ingen egen krets om man tittar på bilden som de visar i videon. Det ser ut att vara heatpipes.
Där man normalt är kylflänsar så är det istället en metallplatta. Plattan fäster man mot varmvattenberedaren.

Ja, jag såg också att man behåller värmepatronen. Men den kommer ju se till att det är 70 °C i tanken. Så när det inte går åt något varmvatten. Då kommer inget kallt vatten in heller. Vad händer då?

Bilden är högst troligen nerdummad. Har svårt att se att de kommer göra något annat än att kyla servern en egen krets på servern som kyls med hjälp av värmeväxlare, för att värma kallvatten, om det är så att tanken är oanvänd och håller 70 grader redan så kommer man köra på frikyla, alltså dumpa värmen utomhus.
Utöver det kopplar man säkert på elemensystemen som inte behöver lika höga temperaturer som en varmvattenberedare.

Men på sommaren när det är varmt då? Tänker man då, ja då är det frikyla, alltså dumpa värmen utomhus.

Jag hoppas åtminstone att de har tänkt på sånna här saker, annar blir man ju orolig..

Oavsett så känns det som ett alldeles för stort projekt för att ha igång lite servrar, inte bara systemet för att hålla dessa kalla, utan att distrubera ut det över hela landet.. Har svårt att se hur de ska gå runt, men man kan ju alltid hoppas att de fungerar, för man tar ju tillvara på värme som annars hade gått till kråkorna istället.

Permalänk
Medlem

Tanken är ju god men förmodar att om det skulle slå igenom så blir det skatter osv som gör det ointressant.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vad negativa folk är på denna sida. Trodde vi gillade teknisk utveckling och smarta lösningar här...

Ja, det är många om och men för en sådan här lösning. Men man kommer ju ingenstans om man inte testar sig fram.
Jag skulle säga att detta är en väldigt smart lösning både i teori och praktik.
Första gången man testar något så lär det vara en dålig eller till och med väldigt dålig lösning. Effektiviteten kanske blir värdelös om man ser på alla aspekter. Men ittererar man på det och testar sig fram så får man förhoppningsvis tillslut en bra lösning som kan rullas ut på bred front och som till och med kan finnas som en standardeserad lösning.
Kolla bara på vad SpaceX har lyckats med när de väl lade manken till. Raket efter raket kraschade och exploderade. Men nu kan de landa dem stående och återanvända dem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Undra hur ofta de behöver byta ut beräkningsenheterna för att de ska hålla måttet. De lär ju inte vara så effektiva efter några år jämfört med nya processorer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

I Falkenberg har en relativt stor serverhall redan kopplat ihop sig med kommunens fjärrvärmenät. Det måste ju vara en mycket bättre lösning överlag. Dels för att fysiskt skydd biten är så viktig för många serverhallar.

Vilken då? Hade velat läsa mer om detta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s1lvertunga:

Vilken då? Hade velat läsa mer om detta

https://glesys.se/foretaget/miljoarbete

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt där på studiebesök nyligen, dock i egenskap av processingenjör. Det var en smart sammankoppling med fjärrvärmenätet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Man kan vända på resonemanget, är det ok att konsumera energi enbart för uppvärmning när man samtidigt kan skapa mervärde genom tex genom beräkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad negativa folk är på denna sida. Trodde vi gillade teknisk utveckling och smarta lösningar här...

Ja, det är många om och men för en sådan här lösning. Men man kommer ju ingenstans om man inte testar sig fram.
Jag skulle säga att detta är en väldigt smart lösning både i teori och praktik.
Första gången man testar något så lär det vara en dålig eller till och med väldigt dålig lösning. Effektiviteten kanske blir värdelös om man ser på alla aspekter. Men ittererar man på det och testar sig fram så får man förhoppningsvis tillslut en bra lösning som kan rullas ut på bred front och som till och med kan finnas som en standardeserad lösning.
Kolla bara på vad SpaceX har lyckats med när de väl lade manken till. Raket efter raket kraschade och exploderade. Men nu kan de landa dem stående och återanvända dem.

Håller med när det gäller den lite negativa attityden i forumet. Men i slutändan är problemet att man måste kunna få ekonomi i lösningarna. Och visst kommer det att behövas service, men alla som har villa med egen uppvärmning vet att dessa anläggningar i sig säkert kräver minst lika mycket underhåll.

Permalänk

Tjena,

Jag jobbar på Glesys som ansvarig för datacentret i Stockholm. Vi var en av de första anläggningarna i Sverige som gjorde om vår spillvärme till fjärrvärme och värmer ungefär 1000 lägenheter i Stockholm så sedan 2018.

Som nämnts tidigare i denna tråd så är problemet att vatten som kommer från antingen direkt eller indirekt kylning av servrar är alldeles för kallt för att man direkt ska kunna nyttja det som varmvatten. I vårt fall är returvattnet från våra kylanläggningar bara cirka 16 grader, men det innehåller trots det stora mängder energi. För att kunna leverera ut vatten till fjärrvärmenätet måste det vara minst 70 grader varmt, vilket vi löser via en anläggning med stora skruvkompressorer. Vi har två stycken som vattnet går i serie genom, de har en elmotor på 140 kW(=190 hk) styck. Denna anläggning drar en betydande mängd el, men det vi får tillbaka från fjärrvärmenätet täcker stora delar av den kostnaden, plus att allt varmvatten vi trycker ut i fjärrvärmenätet har en betydligt lägre koldioxidpåverkan än det som kommer från fjärrvärmeverken. Detta beror på att fjärrvärme vanligtvis tillverkas genom sopförbränning, medan all vår el kommer från fossilfria källor.

Så att göra om spillvärme från datorer till varmvatten och värme är definitivt en grej, men om det går att göra i så liten skala som föreslås i artikeln är en annan fråga.

Om det finns några som är intresserade av att komma och titta på vår anläggning, så PM:a mig så kan vi samla ihop ett gäng för en guidad visning i våra lokaler. Ni kan då även få se övriga delar i datacentret såsom strömförsöjning, UPS/Diesel och själva datahallarna.

Vi gör samma sak i vårt datacenter i Falkenberg, så även där kan vi ordna en rundtur och visning av systemen om det finns intresse.

mvh!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Tjena,

Jag jobbar på Glesys som ansvarig för datacentret i Stockholm. Vi var en av de första anläggningarna i Sverige som gjorde om vår spillvärme till fjärrvärme och värmer ungefär 1000 lägenheter i Stockholm så sedan 2018.

Som nämnts tidigare i denna tråd så är problemet att vatten som kommer från antingen direkt eller indirekt kylning av servrar är alldeles för kallt för att man direkt ska kunna nyttja det som varmvatten. I vårt fall är returvattnet från våra kylanläggningar bara cirka 16 grader, men det innehåller trots det stora mängder energi. För att kunna leverera ut vatten till fjärrvärmenätet måste det vara minst 70 grader varmt, vilket vi löser via en anläggning med stora skruvkompressorer. Vi har två stycken som vattnet går i serie genom, de har en elmotor på 140 kW(=190 hk) styck. Denna anläggning drar en betydande mängd el, men det vi får tillbaka från fjärrvärmenätet täcker stora delar av den kostnaden, plus att allt varmvatten vi trycker ut i fjärrvärmenätet har en betydligt lägre koldioxidpåverkan än det som kommer från fjärrvärmeverken. Detta beror på att fjärrvärme vanligtvis tillverkas genom sopförbränning, medan all vår el kommer från fossilfria källor.

Så att göra om spillvärme från datorer till varmvatten och värme är definitivt en grej, men om det går att göra i så liten skala som föreslås i artikeln är en annan fråga.

Om det finns några som är intresserade av att komma och titta på vår anläggning, så PM:a mig så kan vi samla ihop ett gäng för en guidad visning i våra lokaler. Ni kan då även få se övriga delar i datacentret såsom strömförsöjning, UPS/Diesel och själva datahallarna.

Vi gör samma sak i vårt datacenter i Falkenberg, så även där kan vi ordna en rundtur och visning av systemen om det finns intresse.

mvh!

Var kom ursprungsidén ifrån?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Dags att flytta till storbritannien så man har råd med att värma sin bostad.

UK har väl fortfarande 2-3 gånger högre elpris än snittet i EU och gasen är inte heller billig...
Brexit är bidragande orsak till detta då importen från EU inte alls är lika fördelaktig.
Sedan är Britternas bostäder i regel fruktansvärt dåligt isolerade.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av x86:

Var kom ursprungsidén ifrån?

Det är en aning oklart var idén först uppstod faktiskt - men Glesys som bolag har alltid haft ett starkt miljötänk. På senare år har även energibolagen fått upp ögonen för detta, vilket är en av anledningarna till att vi kunde genomföra detta.

Jag var ansvarig för datahallarna på ett annat bolag för cirka 15 år sedan och då var intresset hos fjärrvärmeleverantörerna minst sagt svalt. Tiderna förändras!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

"Svenskar löser varmvatten åt britter" - läste jag ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Inaktiv

Installera en i min bastu tack och koppla in till golvvärmen i hela huset, då skulle jag äntligen få användning för skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Installera en i min bastu tack och koppla in till golvvärmen i hela huset, då skulle jag äntligen få användning för skiten.

Jag försöker basta 4 ggr/vecka. Har otroligt bra resultat på hjärt- kärlhälsan. 40% lägre risk för sjukdom enligt en stor finsk studie 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Jag försöker basta 4 ggr/vecka. Har otroligt bra resultat på hjärt- kärlhälsan. 40% lägre risk för sjukdom enligt en stor finsk studie 🙂

Jag gillar inte alls att sitta i bastun hemma men är man ute i skärgården med vänner är det såklart något helt annat, speciellt vintertid. Däremot så har det tendens att bli en hel del alkohol på dessa tillställningar som gissningsvis tar ut de positiva hjärt- och kärl-hälsofördelarna.

Hemma hade den därför väl kunnats använda som serverrum, enda problemet är att jag inte nämnde jag vill ha Cat-kabel till bastun när jag köpte huset och det var ju lite dumt nu med facit i hand.. Nåja man vet nästa gång man köper hus/lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Som andra skriver så låter det mer sunt att koppla ihop serverhallarnas kylanläggning till fjärrvärme som då kan användas av hushåll.

Vad skulle fjärrvärmen ha för intresse av så lågtempererat vatten?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Vad skulle fjärrvärmen ha för intresse av så lågtempererat vatten?

Det är dom inte, man får köra vattnet genom värmepumpar som ökar temperaturen till 70 grader +

Typ en sådan här:
https://www.carrier.com/commercial/en/pl/products/heating/wat...

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vad skulle fjärrvärmen ha för intresse av så lågtempererat vatten?

Antar att man får använda värmepumpar. Vet inte om det är lönsamt dock.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Antar att man får använda värmepumpar. Vet inte om det är lönsamt dock.

De får väl betalt för återföra värme in i systemet, jag vet att vi får bonus om man ligger rätt i temp (återbetalt 60k/månad)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25