Nya grafikkort lyfter Nvidia årets sista kvartal

Permalänk
Melding Plague

Nya grafikkort lyfter Nvidia årets sista kvartal

Sista kvartalet letar sig Gaming-segmentet upp med 16 procent, men störst tillväxt står kategorin datacenter för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju bedrövligt. Det ger inget som helst incitament att sänka priserna. De verkar sälja hur bra som helst med vad många kallar ockerpriser.

Permalänk
Medlem

Ja dom lär ju inte precis sänka några priser så länge det fortsätter gå så fint för dom...

Permalänk
Medlem

Verkligen rent förjävligt att se!

Förbannat sjukt att folk går på detta - hey im bending over, take me one more time please!

Avskyvärt 👊😬

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad alls... så länge konsumenten inte visar med sina plånböcker vad de är beredda att betala för så kommer vi att ha det såhär.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag fick nog av Nvidia efter att ha kört det hela mitt liv och plockade upp ett Intel A750 kort. Rekommenderar att plocka upp ett A750/A770 nu när Intel sänkt priserna om du sitter på ett lite äldre kort, t.ex. 1000-serie Nvidia eller äldre typ.

I mitt fall handlar det inte om att ha råd eller ej, köpte ju ny helt ny bil för några år sen, är nog av principella orsaker.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Det verkar som det vänt upp något efter svagare föregående kvartal, år till år verkar deras nettoinkomst minskat drastiskt. Att det vänder upp något när en ny produkt lanseras är väl förväntat men verkat inte se ut som tidigare års succéer under mining åren. Eller så har jag missat något.

Permalänk
Medlem

Borde ändras om till:
"Gaming has recovered long ago from the post-pandemic downturn, with gamers enthusiastically paying overprice for the new Ada architecture GPUs with anti-consumer nomenclature – Jensen Huang, VD på Nvidia"

Japp Jensen, vi vet att folk betalar överpriser, det är inget nytt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Alla höjer priser på allt nu och skyller på inflation sen stoppar alla extra pengar i fickan.

Mat är lite svårt att inte fortsätta köpa men tekniska saker köper jag inte för ockerpriser

Permalänk
Inaktiv

Sätter man det i perspektiv så är omsättning för gaming det här kvartalet hälften mot deras highpoint i Q1 på 3.75 miljarder USD, och var aldrig såhär låg under hela 3000-serien. Och nettomarginalen låg på 23% detta kvartal och 16% för räkneåret, man får backa nästan till 2016 för att hitta sånna nivåer. 2017 under 1000-serien låg den på 30%. Så hur "bra" det går beror väl på vad man jämför med. Nu var väl iof det här tappet väntat oavsett prissättning iom mining och hur det såg ut under corona, hela branchen har ju sett liknande backning. Men att gaming gått upp 16% Q/Q är väl inget att hura över när när dom två senaste kvartalen tappade så enormt, och när man har lanserat en ny generation.

Det är datacenter som är räddar upp den här rapporten.

Permalänk
Medlem

Har ju med 4090 o göra enda som sålt bra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag fick nog av Nvidia efter att ha kört det hela mitt liv och plockade upp ett Intel A750 kort. Rekommenderar att plocka upp ett A750/A770 nu när Intel sänkt priserna om du sitter på ett lite äldre kort, t.ex. 1000-serie Nvidia eller äldre typ.

I mitt fall handlar det inte om att ha råd eller ej, köpte ju ny helt ny bil för några år sen, är nog av principella orsaker.

Jag förstår inte ett A750 är runt 20% snabbare än ett GTX 1080 men runt 5-10% långsammare än ett GTX 1080 Ti. Varför ska jag gå och köpa ett A750 för 3500 kr när jag kan hitta ett begagnat GTX 1080 Ti för 2000kr begagnat?

Permalänk
Medlem

Operating expenses för Q4 och Q3 är identiska.
Operating income har dubblats - de har helt enkelt valt att ta mer betalt men har inte högre kostnader?
Glorious

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

jag kan hitta ett begagnat GTX 1080 Ti för 2000kr begagnat?

Vart då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trihxeem:

Operating expenses för Q4 och Q3 är identiska.
Operating income har dubblats - de har helt enkelt valt att ta mer betalt men har inte högre kostnader?
Glorious

Nu är jag ingen ekonom, men det är väl inte nödvändigtvis en kausalitet där, bereroende på när man betalar för tillverkning och när man säljer produkter, eller?

Notera även att nettomarginalen Q3 var nere på 10%, jag tror jag aldrig sett den så låg sen innan kepler. Mer att den korrigerat sig till mer "vanliga" nivåer i Q4, men fortfarande rätt långt ifrån senaste guldåren när den vart över 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte ett A750 är runt 20% snabbare än ett GTX 1080 men runt 5-10% långsammare än ett GTX 1080 Ti. Varför ska jag gå och köpa ett A750 för 3500 kr när jag kan hitta ett begagnat GTX 1080 Ti för 2000kr begagnat?

"The unboxing experience" är ju värd 1500... Eller?

Permalänk
Medlem

Ökade intäkter utan ökade kostnader alltså. De skinnar och mjölkar för att de kan. Men nu kanske folk som brukar säga att de "måste" ta mer betalt för att tillverkningskostnaderna har ökat äntligen blir tysta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Vart då?

Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alltså dom går för mer pengar än så .Grundregeln är som alltid .Är det för bra för o vara sant är det inte sant .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag såg några där som slutade på bra priser men det var tydligen en scammer som sålde dessa kort och blev avstängd.

Permalänk
Medlem

Tror 40-serien säljer bra och det stämmer ju bevisligen. Inet fick in 43st MSI 4080 Gaming för 17099kr, dom såldes på typ 4 dagar. 4070 Ti är ju ett riktigt vettigt kort, både prestanda och pris. Precis som 3060 Ti. Bättre prestanda än 3090 och får halva priset, precis som med 3060 Ti, bättre än 2080 för halva priset. 3080 har ju sjunkit som en sten i pris så där kan man verkligen fynda. Går ju att hitta för typ 6500, nästan kriminellt. Tror det är ganska många som byter varje generation. Byter själv varje generation och det är pga. det extrema lyftet man får. Runt 25 fps i både SOTR och Uncharted. Nu måste man tyvärr byta skärm vid nästa byte då den bara stödjer 165hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag såg några där som slutade på bra priser men det var tydligen en scammer som sålde dessa kort och blev avstängd.

Jag överdrev lite men en gick för runt 2300 kr. Men runt 2500 kr går de flesta på gissar jag.

Skrivet av Knotvillage:

Tror 40-serien säljer bra och det stämmer ju bevisligen. Inet fick in 43st MSI 4080 Gaming för 17099kr, dom såldes på typ 4 dagar. 4070 Ti är ju ett riktigt vettigt kort, både prestanda och pris. Precis som 3060 Ti. Bättre prestanda än 3090 och får halva priset, precis som med 3060 Ti, bättre än 2080 för halva priset. 3080 har ju sjunkit som en sten i pris så där kan man verkligen fynda. Går ju att hitta för typ 6500, nästan kriminellt. Tror det är ganska många som byter varje generation. Byter själv varje generation och det är pga. det extrema lyftet man får. Runt 25 fps i både SOTR och Uncharted. Nu måste man tyvärr byta skärm vid nästa byte då den bara stödjer 165hz.

RTX 3080 kostaste 6500-7000 kr de första veckorna efter lanseringen. Att betala lika mycket nu 2,5 år senare tycker jag knappast är kriminellt. Och vilka RTX 3080 går för 6500 kr idag? Hela lagret av RTX 3080s är ju slutsålda minst ett halvår tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ökade intäkter utan ökade kostnader alltså. De skinnar och mjölkar för att de kan. Men nu kanske folk som brukar säga att de "måste" ta mer betalt för att tillverkningskostnaderna har ökat äntligen blir tysta.

Suck.. det behövs inga ursäkter. Nvidia sätter det pris dom vill. Att de skulle vara omoraliskt att sälja grafikkort för 15tkr är så konstigt tänk😂

Folk gnäller sen säljer de sina prylar till högstbjudande på sweclockers marknadsplats. Då är det tydligen ok

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

???

Omsättningen är oförändrad, kostnader upp 50 %, vinst ned 58 %. Eller läser jag en annan artikel?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag överdrev lite men en gick för runt 2300 kr. Men runt 2500 kr går de flesta på gissar jag.

RTX 3080 kostaste 6500-7000 kr de första veckorna efter lanseringen. Att betala lika mycket nu 2,5 år senare tycker jag knappast är kriminellt. Och vilka RTX 3080 går för 6500 kr idag? Hela lagret av RTX 3080s är ju slutsålda minst ett halvår tillbaka.

Finns 3080 i marknaden för 6000kr. Inet har många 3080 på lager men som ligger alldeles för nära 4070 Ti för att någon ska köpa dom. Kommer säkert sänkas till typ 8999kr snart. Dom som köpte första veckorna gjorde ett klipp, dom kanske även sitt äldre och gjorde brakförlust istället. Jag väntade 6 månader och gjorde bra vinster både på nya och det gamla kortet. Har man köpt kortet för 6500-7000 för 2 år sen och får tillbaka pengarna 2 år senare är ju kanon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Aktien har skuttat 14% idag, så något gör dom rätt. Framförallt skiftas det ju över till datacenter där man kan få betydligt bättre betalt per GPU. Helt klart inte lätt för gamers, men det är så här marknadsekonomi fungerar. Sälj till den som betalar bäst. Tyvärr sitter ju gamers på en produkt som i andra branscher skapar pengar. Det känns som det inte mycket att göra åt det, om inte NVidia själva börjar bygga konsoler kanske, och tar procent på spelen. Geforce NOW, finns också och är rimligt prissatt om man nu vill spela på en Nvidia-produkt.

Nvidia har ju dessutom täppt scalperhålet till denna generations gamer-kort, det försöktes i början men gick inte så bra. Får väl hoppas det finns lite utrymme att sänka priserna på 4080 och neråt, men Nvidia lär ju aldrig göra det scalpervänligt igen. Då tar dom hellre pengarna själva.

Det är lätt att bara gnälla, men den värld ni vill ha kommer nog inte tillbaka, och då får man anpassa sig om man inte skall vara en surpuppa hela livet. Kolla på NAAF som gjort samma video i fem år, har han ett roligt liv

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Wind in the sails x2

Jag tycker det ser ut som att Nvidia får kryssa sig fram, men man har ju ganska bra fart in i 2023.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Omsättningen är oförändrad, kostnader upp 50 %, vinst ned 58 %. Eller läser jag en annan artikel?

Ställer mig samma fråga.

Men visst, det är ju mer spännande om företagen bara är rent onda...att det även finns andra förklaringar till de ökade priserna smäller ju inte lika högt.

Permalänk
Medlem

Vi läste nog samma artikel. Men du glömde kanske att kolla på operativa kostnader och operativa intäkter. Det är i alla fall därifrån jag drar slutsatsen att intäkterna ökat men inte kostnaderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Ställer mig samma fråga.

Men visst, det är ju mer spännande om företagen bara är rent onda...att det även finns andra förklaringar till de ökade priserna smäller ju inte lika högt.

Han kollar Q/Q, men det kan ha massa andra förklaringar, som sagt ovan, eventuellt när tillverkningskostnader kontra försäljningar sker, alltså t ex om man tillverkar lika många kort i Q3 som i Q4 men det säljs i huvudsakligen i Q4. Men som sagt, jag är ingen ekonom, jag har ingen aning hur det bokförs.

Oavsett ska man nog vara försiktig med tolkningar, man kan bevisa lite vad man vill med sånna här siffror. Om detta skulle vara ett svart på vitt bevis för att att man ökade priserna, men inte omkostnaderna, så kan jag lika gärna säga att kvartalsrapporten visar på svart och vitt att prisökningen för Ada definitvt kommer från ökade omkostnader då Q3 hade lägst vinstmarginal på 10år, och Q4 lägst på runt 5 år. Alltså att nvidia inte sålt kort såhär billigt på flera år!

Sanningen är såklart betydligt otydligare än så, avskrivningar, restlager, osålda kort, skifte från gaming-omstättning till datacenter-omsättning, att nvidia nu även sysslar med mycket annat utanför GPUer (mellanox/Cumulus), gör det otroligt grumligt att försöka säga vad som är vad när det kommer till dessa rapporter. Men i slutändan så är det ett faktum att vinstmarginalen är lägre än på mycket länge, och framförallt lägre än vid många andra tillfällen där vi inte såg samma hets om girighet.