Permalänk
Avstängd

AMD chipset B550 eller X570

Sitter lite i valet mellan dessa. Vilket är att föredra? Vad har X570 som inte B550 har?
CPU som jag ska använda är Ryzen 7 5800X, minnen 2x 16GB 3600Mhz, CL18.

Permalänk
Medlem

X570 har snabbare och fler PCI-E lanes. Fler SATA portar. Fler USB3 portar.

Skall du ha mer än en M.2 disk, eller en massa lagringsenheter överhuvudtaget, så kan X570 vara ett bättre val än B550.
För en "vanlig" dator så har du egentligen ingen större nytta av det extra som X570 erbjuder. Minne och grafikkort kopplas direkt till CPU, så prestanda på dem påverkas inte av chipset.

Permalänk
Avstängd

Jag har två M.2 diskar nu på mitt nuvarande B450 (Asus), den ena är såpass liten volym så man kan nog fimpa den.

Permalänk
Medlem

Det går fint att ha två stycken M.2 diskar även med ett B550 - minst lika bra som på ett B450 kort.
Men den ena av dem kommer att köra på högst PCI-E 3.0 att jämföras med 4.0 om det sitter mot ett X570, och bandbredden mellan chipset och CPU är också mer begränsad på B550 än på X570.
Med andra ord: Om det finns flera M.2 platser på moderkortet så kommer det att fungera, men inte riktigt lika snabbt som det skulle göra på ett X570 kort - och en M.2 plats delar antagligen bandbredd med en SATA port eller en PCI-E plats.
I nio fall av tio är det inget problem värt att notera, men för det tionde fallet när man har extra saker i datorn så finns det vissa begränsningar.