Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tuffa hårdvarukrav uteblir för Diablo IV

Permalänk
Melding Plague

Tuffa hårdvarukrav uteblir för Diablo IV

Tio år gammal hårdvara räcker för att delta i kommande betatestet, som får fem olika klasser och kan spelas i co-op.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

This is the way! ska beställa spelet i helgen på mitt Xbox Series Soch couch coop'a med frugan.

Permalänk
Medlem

Det som nämns som rekommenderat i artikeln är alltså för 1080p/60FPS/Medium

4K Ultra 120 borde ju kräva minst 4-8 gånger högre prestanda, antagligen mer, så kanske moderna grafikkort kan få svettas också

Permalänk
Medlem

Det vore ju trevligt om dom kunde bekräfta ifall spelet har stöd för mus och tangentbord på konsol.

Jag vet att många gillar kontroll till både Diablo 3 och Diablo 2 Resurrected men jag har svårt att ställa om mig när jag har spelat alla tidigare Diablo-spel på PC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Det som nämns som rekommenderat i artikeln är alltså för 1080p/60FPS/Medium

4K Ultra 120 borde ju kräva minst 4-8 gånger högre prestanda, antagligen mer, så kanske moderna grafikkort kan få svettas också

Var hittade du att de specar 1080p/medium? Jag tittade efter det, men hittade bara detaljer för minimum.

Permalänk
Medlem

Har ju varit några bubblare om DLSS och RT-stöd, osäker på om det kommer bli så. Enligt folk som kört tidiga versionen hade spelet då stöd för DLSS.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Var hittade du att de specar 1080p/medium? Jag tittade efter det, men hittade bara detaljer för minimum.

Kika här:
https://us.battle.net/support/en/article/251518

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av magma86:

Har ju varit några bubblare om DLSS och RT-stöd, osäker på om det kommer bli så. Enligt folk som kört tidiga versionen hade spelet då stöd för DLSS.

RT kommer! Men inte till betan. I vilken form är däremot inte lika tydligt, de säger bara "During both the Open Beta and at launch, Diablo IV will not support ray tracing, but this is a feature we plan to add sometime after launch."

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Var hittade du att de specar 1080p/medium? Jag tittade efter det, men hittade bara detaljer för minimum.

Visades på streamen igår

Dold text

Edit: Ekhyddan var snabbare

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Med tanke på att min dator kämpar med diablo3 så är jag enormt skeptisk till dessa specs. Får dock se hur betan är men kommer köpa nytt grafikkort för att kunna köra det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

RT kommer! Men inte till betan. I vilken form är däremot inte lika tydligt, de säger bara "During both the Open Beta and at launch, Diablo IV will not support ray tracing, but this is a feature we plan to add sometime after launch."

Förstår, då var det säkert bara något som de pilotade just då vid det testtillfället.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sjoooberg:

Visades på streamen igår

Edit: Ekhyddan var snabbare

Tack och bock, missade att det fanns mer info utanför guiden! Förtydligat tabellerna lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med tanke på att min dator kämpar med diablo3 så är jag enormt skeptisk till dessa specs. Får dock se hur betan är men kommer köpa nytt grafikkort för att kunna köra det

Rekommenderat verkar också vara för 720p 30 fps.

Tänkte också på detta tidigare. Men sedan dök tanken upp att en stor skillnaden mellan spelen kommer vara att D4 kommer inte vara lika "snabbt" som D3. Vilket jag känt av har varit något som drog ned mycket när man flyger fram överallt mellan hundratals monster, spells och landskap. Där kan D4 ha en fördel då det inte ska vara lika "snabbt" kanske?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Konsolgrävare

Rätt gullig reward för oss som testar betan:

Open Beta rewards for the launch version:

  • Initial Casualty Title: earned by reaching Kyovashad with one character.

  • Early Voyager Title: earned by reaching Level 20 on one character

  • Beta Wolf Pack Cosmetic Item: earned by reaching Level 20 on one character

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

This is the way! ska beställa spelet i helgen på mitt Xbox Series Soch couch coop'a med frugan.

No pre-orders!

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

När de var så snabba med att annonsera spelet efter "do you guys not have phones" skandalen så förväntade jag mig att de använder samma spelmotor som till mobilspelet, så de låga kraven är ju inte direkt förvånande.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Elixx:

När de var så snabba med att annonsera spelet efter "do you guys not have phones" skandalen så förväntade jag mig att de använder samma spelmotor som till mobilspelet, så de låga kraven är ju inte direkt förvånande.

Detta är dock för 1080p/60FPS/Medium.

Får se hur kraven för 4k/120fps/Ultra/Ray Tracing blir

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Tänkte också på detta tidigare. Men sedan dök tanken upp att en stor skillnaden mellan spelen kommer vara att D4 kommer inte vara lika "fast phased" som D3. Vilket jag känt av har varit något som drog ned mycket när man flyger fram överallt mellan hundratals monster, spells och landskap. Där kan D4 ha en fördel då det inte ska vara lika "snabbt" kanske?

Mitt 980 är på 100% när jag står afk i staden för att prova visa kring 80-90 fps i 2560x1440.

Med allt på lågt får jag ner det till ~70% load när man står stilla i staden men stora märkbara fps drops när man spelar.

Det är spelbart men inte rekommenderat imo. D4 ser ut att ha mycket bättre grafik men de kanske kan skala ner det som fan för att fungera bra på så gamla saker

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

När de var så snabba med att annonsera spelet efter "do you guys not have phones" skandalen så förväntade jag mig att de använder samma spelmotor som till mobilspelet, så de låga kraven är ju inte direkt förvånande.

Eftersom det är helt olika bolag som gör spelen i sina egna motorer så är svaret nej.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kollade på streamen igår, de säger även att Raytracing kommer efter release. Ska bli intressant o se vad de implementerar för effekter.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kollade på streamen igår, de säger även att Raytracing kommer efter release. Ska bli intressant o se vad de implementerar för effekter.

Raytracing! Då kan man äntligen spegla sin karaktär i vattenpölar eller glasfönster.

Permalänk
Medlem

Local co-op! Så jäkla nice! Tio gånger roligare o sitta i samma rum o lira. Du kan inte dela en pizza o öl på Discord!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Blir nice detta, jag väntar dock till i sommar när det släpps skarpt. Oklart om jag köper det i förväg eller inte, kände spontant inte att det gav mig något speciellt så kan lika gärna vänta tills jag är redo att lira det som det ser ut just nu.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Eftersom det är helt olika bolag som gör spelen i sina egna motorer så är svaret nej.

Förstår, men förväntade mig iallafall inte så höga krav.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Blizzard har alltid varit duktiga då det kommer till att optimera spel och få dom att fungera på gammal hårdvara.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jämför man med Path of Exile så är deras rekommenderade systemkrav på Steam följande:

REKOMMENDERADE:
OS: Windows 10
Processor: Quad core 3.2GHz x64-compatible
Minne: 16 GB RAM
Grafik: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti or ATI Radeon™ RX560
DirectX: Version 11
Nätverk: Bredbandsanslutning
Lagring: 40 GB ledigt utrymme
Ytterligare anmärkningar: Solid state storage is recommended

Dold text

Det bör dock poängteras att det inte flyter så himla bra i intensiva scener med den hårdvaran. Samma sak kanske gäller D4 när mycket händer på rutan så ökar helt plötsligt resurserna som krävs en hel del.

Förvisso olika spelmotorer men ska bli intressant och se upplevelsen vid beta-test. Sitter ens någon på så gammal hårdvara så de kan återberätta upplevelsen?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jämför man med Path of Exile så är deras rekommenderade systemkrav på Steam följande:

REKOMMENDERADE:
OS: Windows 10
Processor: Quad core 3.2GHz x64-compatible
Minne: 16 GB RAM
Grafik: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti or ATI Radeon™ RX560
DirectX: Version 11
Nätverk: Bredbandsanslutning
Lagring: 40 GB ledigt utrymme
Ytterligare anmärkningar: Solid state storage is recommended

Dold text

Det bör dock poängteras att det inte flyter så himla bra i intensiva scener med den hårdvaran. Samma sak kanske gäller D4 när mycket händer på rutan så ökar helt plötsligt resurserna som krävs en hel del.

Förvisso olika spelmotorer men ska bli intressant och se upplevelsen vid beta-test. Sitter ens någon på så gammal hårdvara så de kan återberätta upplevelsen?

Ja, det finns en anledning till att Blizzard optimerar sina spel för 10år gammal hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Raytracing! Då kan man äntligen spegla sin karaktär i vattenpölar eller glasfönster.

Exakt! Du kan spegla dig i Diablos stora röda fejja 😆

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Taggad är man. Men hoppas på att grafiken blir aning finare än 3:an Älskar sånt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jämför man med Path of Exile så är deras rekommenderade systemkrav på Steam följande:

REKOMMENDERADE:
OS: Windows 10
Processor: Quad core 3.2GHz x64-compatible
Minne: 16 GB RAM
Grafik: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti or ATI Radeon™ RX560
DirectX: Version 11
Nätverk: Bredbandsanslutning
Lagring: 40 GB ledigt utrymme
Ytterligare anmärkningar: Solid state storage is recommended

Dold text

Det bör dock poängteras att det inte flyter så himla bra i intensiva scener med den hårdvaran. Samma sak kanske gäller D4 när mycket händer på rutan så ökar helt plötsligt resurserna som krävs en hel del.

Förvisso olika spelmotorer men ska bli intressant och se upplevelsen vid beta-test. Sitter ens någon på så gammal hårdvara så de kan återberätta upplevelsen?

Brukar vara så i alla spel.

Även alla Blizzards.

WoW t.ex kräver typ tre gånger bättre dator för high end raiding som det gör för att hoppa runt själv ute i världen. Stora pulls i diablo3 brukade gå ner på 1 fps för folk när det var nytt

Främst dock cpu som varit problemen genom alla år. Har man en cpu med bra enkeltrådad prestanda brukar saker rulla på bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.