Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Qualcomm bakar in digitalt simkort i processorn

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm bakar in digitalt simkort i processorn

Nu när e-sim börjar bli mer standard i telefoner rör Qualcomm runt i grytan och presenterar integrerade i-sim.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med iSim då? Det framgår inte i artikeln

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är inte helt med på skillnaden mellan e-sim och i-sim, trodde e-sim var integrerat och att sim-korthållaren fanns där för operatörer som inte hade e-sim ännu? Så vad är det för nytt i-sim tillför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är inte helt med på skillnaden mellan e-sim och i-sim, trodde e-sim var integrerat och att sim-korthållaren fanns där för operatörer som inte hade e-sim ännu? Så vad är det för nytt i-sim tillför?

Korthållaren är ju redan borta på iPhone 14 i USA, så det verkar ju inte vara en begränsning med eSIM. Att Apple inte gjorde något ytterligare (som t.ex. stoppar i större batteri) är en annan sak.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

i-sim är ju i processorn direkt istället för ett separat chip. Sparar en nivå

Samma som TPM var separat förr och nu för tiden är en del av processorn också

Permalänk
Medlem

Kör eSIM + vanligt sim. Fungerar bra. För att de ska kunna ta bort SIM så måste e/i-SIM stödjas av alla operatörer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kör eSIM + vanligt sim. Fungerar bra. För att de ska kunna ta bort SIM så måste e/i-SIM stödjas av alla operatörer.

Eller så tar dom bort SIM så måste alla operatörer börja stödja e/i-SIM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Eller så tar dom bort SIM så måste alla operatörer börja stödja e/i-SIM.

iPhone har ingen vanlig sim-slot i USA redan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kör eSIM + vanligt sim. Fungerar bra. För att de ska kunna ta bort SIM så måste e/i-SIM stödjas av alla operatörer.

Fast detta är nog inte ett problem, säg att galaxy s25 eller vad det nu blir som kommer nästa år tar bort simkorts platsen, då kommer åtminstone 90% av alla leverantörer i Sverige att ha stöd för det då dom vill kunna sälja mobilen då det förmodligen är största anledningen till att kunder binder upp sig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Eller så tar dom bort SIM så måste alla operatörer börja stödja e/i-SIM.

Nej, nu använder du logik. Det funkar inte så!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår e-sim så tycker jag konceptet verkar suga något fruktansvärt. Man behöver skanna en QR-kod, sedan göra någon slags kommunikation över internet, och först därefter kan man börja använda mobiltelefonnätet med det nya "e-sim"-kortet. Om jag förstått det rätt är det ju helt idiotiskt. När man kommer till ett nytt land och vill skaffa ett nytt kort behöver man alltså först leta upp någon som säljer e-sim/qr-kod, sedan koppla upp sig med WiFi eller roama på sitt gamla kort för att få igång det nya, och slutligen kan man börja använda det nya. Att de inte kunde fixat så att man istället får lite länkar med erbjundanden via SMS, surfar på teleoperatörernas hemsidor, och slutligen klickar "köp" och skriver in betalkortuppgifter eller använder mobiltelefontillverkarens betalningsmetod (t ex Apple Pay / Samsung Pay) för att skaffa ett nytt "e-sim"/"i-sim"/whatever är obegripligt.

Så som e-sim fungerar idag är det i princip osmidigare än vanliga fysiska sim-kort. Enda vinsten är att man inte behöver något specialverktyg för att öppna korthållaren...

Så förhoppningsvis innebär "i-sim" något i stil med det jag skrev.

Permalänk

Det finns en drös fördelar med vanligt sim. Nu när ej registeradd simkort ej får säljas försvann nästan alla anledningar för den stora skaran.

Jag själv ser bara simkort som något som kom och gick. Jag minns inget simkort på min nmt telefon.

Platsen dubbla sim + ss kort och hörlursattag som några mobiler har idag är uteymme som den stora skaran hellre skulle vilja ha till batteri.

Att vilja ha ett anonymt simkort behöver ej att man ska bmgöra något olagligt. Mer än att man tänker på säkerhet och inte har alla apparater man lånar ut registerade på en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är inte helt med på skillnaden mellan e-sim och i-sim, trodde e-sim var integrerat och att sim-korthållaren fanns där för operatörer som inte hade e-sim ännu? Så vad är det för nytt i-sim tillför?

Skrivet av medbor:

i-sim är ju i processorn direkt istället för ett separat chip. Sparar en nivå

Samma som TPM var separat förr och nu för tiden är en del av processorn också

Jag tänker att en viktig del av frågan är om det, som det nya namnet antyder, är ett faktiskt nytt system eller om det i princip bara är ett eSIM integrerat i processorn.

Kan t.ex. en operatör stöda eSIM men inte iSIM?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

kommer att bli roliga krångel med det nya på minner mig om dom gamla NMT telefonerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Klart man vill ha bort möjligheten att byta SIM-kort, det gör det ju mycket svårare att byta operatör och lättare att låsa hela telefonen. Att byta telefonnummer kommer nog omöjliggöras också i framtiden, klart det ska vara låst till ditt personnummer så att allsköns idioter kan störa dig bäst dom vill(när dom vill), samtidigt måste du ha din telefon påslagen, annars är du kriminell.
Lika bra att operera in telefonen i din hjärna vid födsel, så att alla kan störa dig inne i ditt eget huvud när helst dom behagar.
Egna tankar blir en lyx få förunnat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Bra! Nu får tillverkarna plats med en 27e kamera som är extra bra på att tömma batteriet och registrera mer detaljerade detaljer i just i färgen blön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart man vill ha bort möjligheten att byta SIM-kort, det gör det ju mycket svårare att byta operatör och lättare att låsa hela telefonen. Att byta telefonnummer kommer nog omöjliggöras också i framtiden, klart det ska vara låst till ditt personnummer så att allsköns idioter kan störa dig bäst dom vill(när dom vill), samtidigt måste du ha din telefon påslagen, annars är du kriminell.
Lika bra att operera in telefonen i din hjärna vid födsel, så att alla kan störa dig inne i ditt eget huvud när helst dom behagar.
Egna tankar blir en lyx få förunnat.

Ja, såklart Qualcomm vill låsa alla till en enda stor världsoperatör och göra det olagligt för dig att stänga av telefonen, så alla världens telefonförsäljare kan ringa dig dygnet runt.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart man vill ha bort möjligheten att byta SIM-kort, det gör det ju mycket svårare att byta operatör och lättare att låsa hela telefonen. Att byta telefonnummer kommer nog omöjliggöras också i framtiden, klart det ska vara låst till ditt personnummer så att allsköns idioter kan störa dig bäst dom vill(när dom vill), samtidigt måste du ha din telefon påslagen, annars är du kriminell.
Lika bra att operera in telefonen i din hjärna vid födsel, så att alla kan störa dig inne i ditt eget huvud när helst dom behagar.
Egna tankar blir en lyx få förunnat.

Liknande argument sa folk om allt möjligt förr som som köpa spel, musik, hyra film etc. Det är så mycket enklare att göra i en fysisk butik än att göra på på nätet.

Jag tror att e/i-sim i framtiden kan bli väldigt smidigt och folk undrar hur folk förr kunde anstränga sig och gå till en butik för att byta leverantör? Men hur smidigt det är hänger ihop med hur implementationen blir och mobilabonnemang-leverantörer kan medvetet välja göra det mer krångligt att byta. Främst att man måste binda upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Så som jag förstår e-sim så tycker jag konceptet verkar suga något fruktansvärt. Man behöver skanna en QR-kod, sedan göra någon slags kommunikation över internet, och först därefter kan man börja använda mobiltelefonnätet med det nya "e-sim"-kortet. Om jag förstått det rätt är det ju helt idiotiskt. När man kommer till ett nytt land och vill skaffa ett nytt kort behöver man alltså först leta upp någon som säljer e-sim/qr-kod, sedan koppla upp sig med WiFi eller roama på sitt gamla kort för att få igång det nya, och slutligen kan man börja använda det nya. Att de inte kunde fixat så att man istället får lite länkar med erbjundanden via SMS, surfar på teleoperatörernas hemsidor, och slutligen klickar "köp" och skriver in betalkortuppgifter eller använder mobiltelefontillverkarens betalningsmetod (t ex Apple Pay / Samsung Pay) för att skaffa ett nytt "e-sim"/"i-sim"/whatever är obegripligt.

Så som e-sim fungerar idag är det i princip osmidigare än vanliga fysiska sim-kort. Enda vinsten är att man inte behöver något specialverktyg för att öppna korthållaren...

Så förhoppningsvis innebär "i-sim" något i stil med det jag skrev.

Samtidigt så öppnar det upp nya möjligheter. Innan du ens åker till landet kan du köpa e-sim och vara uppkopplad sekunden du landar.

FInns tjänster som Airalo, Ubigi, Gigasky osv där du kan köpa innan du åker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart man vill ha bort möjligheten att byta SIM-kort, det gör det ju mycket svårare att byta operatör och lättare att låsa hela telefonen. Att byta telefonnummer kommer nog omöjliggöras också i framtiden, klart det ska vara låst till ditt personnummer så att allsköns idioter kan störa dig bäst dom vill(när dom vill), samtidigt måste du ha din telefon påslagen, annars är du kriminell.
Lika bra att operera in telefonen i din hjärna vid födsel, så att alla kan störa dig inne i ditt eget huvud när helst dom behagar.
Egna tankar blir en lyx få förunnat.

Man måste registrera SIM-korten, anonyma är inte tillåtna sedan Aug 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Så som jag förstår e-sim så tycker jag konceptet verkar suga något fruktansvärt. Man behöver skanna en QR-kod, sedan göra någon slags kommunikation över internet, och först därefter kan man börja använda mobiltelefonnätet med det nya "e-sim"-kortet. Om jag förstått det rätt är det ju helt idiotiskt. När man kommer till ett nytt land och vill skaffa ett nytt kort behöver man alltså först leta upp någon som säljer e-sim/qr-kod, sedan koppla upp sig med WiFi eller roama på sitt gamla kort för att få igång det nya, och slutligen kan man börja använda det nya. Att de inte kunde fixat så att man istället får lite länkar med erbjundanden via SMS, surfar på teleoperatörernas hemsidor, och slutligen klickar "köp" och skriver in betalkortuppgifter eller använder mobiltelefontillverkarens betalningsmetod (t ex Apple Pay / Samsung Pay) för att skaffa ett nytt "e-sim"/"i-sim"/whatever är obegripligt.

Så som e-sim fungerar idag är det i princip osmidigare än vanliga fysiska sim-kort. Enda vinsten är att man inte behöver något specialverktyg för att öppna korthållaren...

Så förhoppningsvis innebär "i-sim" något i stil med det jag skrev.

Fast nu pratar du om tjänster. Esim och isim är fysiska lagret. Men i takt med att det blir vanligare så kommer tjänsterna utvecklas. Förhoppningsvis åt det håll du förespråkar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Bra! Nu får tillverkarna plats med en 27e kamera som är extra bra på att tömma batteriet och registrera mer detaljerade detaljer i just i färgen blön.

Nu tror jag du misstar dig. Menar du inte göd?

Permalänk
Medlem

Åh va fantastiskt, massorna jublar ju mer inlåst man blir.

Suck, är det verkligen så jobbigt att ha ett simkort med alla fördelar som det bär med sig?
Är det samma individer som tycker att kontanter bara är onödigt och lika väl kan gå över till e-valuta direkt?

#Foliehatt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Liknande argument sa folk om allt möjligt förr som som köpa spel, musik, hyra film etc. Det är så mycket enklare att göra i en fysisk butik än att göra på på nätet.

Jag tror att e/i-sim i framtiden kan bli väldigt smidigt och folk undrar hur folk förr kunde anstränga sig och gå till en butik för att byta leverantör? Men hur smidigt det är hänger ihop med hur implementationen blir och mobilabonnemang-leverantörer kan medvetet välja göra det mer krångligt att byta. Främst att man måste binda upp sig.

Jag skulle fortfarande hellre gå till en fysisk butik och köpa ett spel än att arrendera ett digitalt.

Att gå till en butik för att byta leverantör är det väl inget fel på, då får man ju tänka till en gång extra huruvida gräset är grönare på andra sidan.
Mobilleverantörer tackar väl inte nej till makt.

Skrivet av tcntad:

Man måste registrera SIM-korten, anonyma är inte tillåtna sedan Aug 2022

Precis och nu vill man alltså länka det ytterligare med ett telefonregister likt bilregistret. Nästa steg är väl att förbjuda flera telefonnummer så att man inte får separera privatliv och yrkesliv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast

Simkort var väl en lösning för att hålla reda på minuter/avtal för en telefon som var datamässigt offline nästan alltid?
Menar, varför finns det än?
Och vad är "i-sim"? och vad ska de göra?

Borde väl räcka med ett sketet certifikat i varje telefon precis som vilken dator som helst.
Kan väl inte finnas en stackare under 75 som ens kollat på en mobilräkning de senaste 10 åren? Fastkostnad varje månad måste vara standard för i princip alla.

Har ni nån gång haft problem att ansluta en laptop till ett trådlöst nätverk?
Inte?

Kanske för att det inte är baserat på teknik från första mobilmasten man någonsin testade....

Permalänk
Medlem

Digitalt SIM eller e-SIM har sin plats, den för också med sig stora begränsningar.

Blir t.ex. jobbigt att byta operatör då det finns garanterad downtime och strul mellan operatörerna och hur fan ska man göra när man åker utomlands och behöver köra lokalt abonnemang? Köpa en ny telefon I guess...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Så som jag förstår e-sim så tycker jag konceptet verkar suga något fruktansvärt. Man behöver skanna en QR-kod, sedan göra någon slags kommunikation över internet, och först därefter kan man börja använda mobiltelefonnätet med det nya "e-sim"-kortet. Om jag förstått det rätt är det ju helt idiotiskt. När man kommer till ett nytt land och vill skaffa ett nytt kort behöver man alltså först leta upp någon som säljer e-sim/qr-kod, sedan koppla upp sig med WiFi eller roama på sitt gamla kort för att få igång det nya, och slutligen kan man börja använda det nya. Att de inte kunde fixat så att man istället får lite länkar med erbjundanden via SMS, surfar på teleoperatörernas hemsidor, och slutligen klickar "köp" och skriver in betalkortuppgifter eller använder mobiltelefontillverkarens betalningsmetod (t ex Apple Pay / Samsung Pay) för att skaffa ett nytt "e-sim"/"i-sim"/whatever är obegripligt.

Så som e-sim fungerar idag är det i princip osmidigare än vanliga fysiska sim-kort. Enda vinsten är att man inte behöver något specialverktyg för att öppna korthållaren...

Så förhoppningsvis innebär "i-sim" något i stil med det jag skrev.

och bilen va helt idiotisk och otymplig när den kom jämfört med häst och vagn Kommer säkerligen komma enkla och smarta lösningar för att skifta mellan operatörer eller att skaffa nya tillfälliga nummer när man kommer till ett nytt land.

liksom vad är skillnaden mot simkort? då måste man leta reda på någon som säljer simkort? dom kommer även sälja qr koder för e-sim och i-sim när det väl blivit stort nog. säkert även frukt-sim när väl äpplet beslutar sig för att göra en egen standard då dom inte direkt kan vara sämre än android lurarna.

Liksom kommer säkert bli något i stil med att varje flygplats så finns ett wifi/qr kod för operatör X eller Y som man bara hoppar in på, betalar och poff nu har du så du kan ringa och allt i nya landet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Stöldsäkrare. Blev bestulen nyligen och hade vanligt sim. Tog en timme så hade skurken tagit ur kortet så vi inte längre kunde följa. Med esim hade han släppt telefonen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis och nu vill man alltså länka det ytterligare med ett telefonregister likt bilregistret. Nästa steg är väl att förbjuda flera telefonnummer så att man inte får separera privatliv och yrkesliv.

Va? Ditt jobb ska ge dig en jobbtelefon eller iaf stå för numret..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ogge:

Stöldsäkrare. Blev bestulen nyligen och hade vanligt sim. Tog en timme så hade skurken tagit ur kortet så vi inte längre kunde följa. Med esim hade han släppt telefonen.

Telefonen rapporterar väl fortfarande IMEI till operatören som används. Med tanke på all massövervakning som sker nu för tiden så borde farbror blå borde lätt kunna gå ut till alla operatörer och be dem leta efter detta IMEI nummer i loggarna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.