7900XT - PowerColor Hellhound vs sapphire Pulse?

Permalänk
Medlem

7900XT - PowerColor Hellhound vs sapphire Pulse?

Hej!

Vilken skulle ni välja av PowerColor Hellhound eller Sapphire Pulse? Båda ligger just nu på samma pris hos Proshop.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X...
https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-7900-XT-...

Eller en sida där det är lite lättare att jämföra specs på:
https://www.inet.se/produkt/5413290/powercolor-radeon-rx-7900...
https://www.inet.se/produkt/5413247/sapphire-radeon-rx-7900-x...

Har beställt ett PowerColor 7900XT referensmodell men är ej så nöjd med kylningen.
Då AIB korten endast ligger ca 800 mer i pris samt AMDs kampanj nu där man får med Last Of Us så skulle jag endast betala 200kr för att uppgradera vilket jag då tänker göra, men har svårt att avgöra mellan dessa

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

Hej!

Vilken skulle ni välja av PowerColor Hellhound eller Sapphire Pulse? Båda ligger just nu på samma pris hos Proshop.

...

De verkar vara rätt likvärdiga. Pulse är Sapphires enklare kylare (Nitro är den mer avancerade), medan Hellhound är mellankylare från Powercolor (Fighter är enklare, Red Devil mer avancerad).

Bägge företagen brukar rekommenderas som de två bästa för AMD GPUs.
Jag gick själv på pris när jag köpte mitt Powercolor 6700XT Fighter över motsvarande Sapphire Pulse, men kostar de lika mycket så är det hugget som stucket enligt mig.

Powercolor har ju 50MHz högre GPU clock default och lite lägre strömförbrukning, ser det ut som, dock.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

De verkar vara rätt likvärdiga. Pulse är Sapphires enklare kylare (Nitro är den mer avancerade), medan Hellhound är mellankylare från Powercolor (Fighter är enklare, Red Devil mer avancerad).

Bägge företagen brukar rekommenderas som de två bästa för AMD GPUs.
Jag gick själv på pris när jag köpte mitt Powercolor 6700XT Fighter över motsvarande Sapphire Pulse, men kostar de lika mycket så är det hugget som stucket enligt mig.

Powercolor har ju 50MHz högre GPU clock default och lite lägre strömförbrukning, ser det ut som, dock.

Tack för ditt svar!
"men kostar de lika mycket så är det hugget som stucket enligt mig." - syftar du på att du hade valt Sapphire Pulse över PowerColor Hellhound?

Som du säger de enda fördelarna jag just nu ser är PowerColors 50MHz högre clock, samt 150kr billigare.

Har läst att folk generellt verkar föredra Sapphire. Men som sagt är mest bra kylning jag vill åt, då dessa kort verkar gå väldigt varma, och jag vill inte hålla på och tänka så mycket på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

Tack för ditt svar!
"men kostar de lika mycket så är det hugget som stucket enligt mig." - syftar du på att du hade valt Sapphire Pulse över PowerColor Hellhound?

Som du säger de enda fördelarna jag just nu ser är PowerColors 50MHz högre clock, samt 150kr billigare.

Har läst att folk generellt verkar föredra Sapphire. Men som sagt är mest bra kylning jag vill åt, då dessa kort verkar gå väldigt varma, och jag vill inte hålla på och tänka så mycket på det

Nä, jag skulle tagit PowerColor Hellhound vid samma pris, och när det ligger lite lägre, har aningen högre frekvens och dessutom aningen lägre effektåtgång, så verkar det ju bäst.

Svårt att veta hur bra de kyler och hur mycket de låter utan tester, men kollar man på andra modeller med samma kylarfamilj, så verkar Hellhound vara aningen bättre på bägge. Iaf på de jag googlade fram lite snabbt nyss.

EDIT: Enligt denna recensionen verkar Hellhound inte vara mycket bättre än referensen dock. Samma kan ju iofs vara sant för Pulse. I kommentarerna står det att det snarare är referensmodellerna som blivit såpass mycket bättre numera. Dock XTX-versionen.
https://www.eteknix.com/powercolor-7900-xtx-hellhound-review/7/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nä, jag skulle tagit PowerColor Hellhound vid samma pris, och när det ligger lite lägre, har aningen högre frekvens och dessutom aningen lägre effektåtgång, så verkar det ju bäst.

Svårt att veta hur bra de kyler och hur mycket de låter utan tester, men kollar man på andra modeller med samma kylarfamilj, så verkar Hellhound vara aningen bättre på bägge. Iaf på de jag googlade fram lite snabbt nyss.

EDIT: Enligt denna recensionen verkar Hellhound inte vara mycket bättre än referensen dock. Samma kan ju iofs vara sant för Pulse. I kommentarerna står det att det snarare är referensmodellerna som blivit såpass mycket bättre numera. Dock XTX-versionen.
https://www.eteknix.com/powercolor-7900-xtx-hellhound-review/7/

Tack!

Har sökt runt en hel del men svårt att hitta benchmarks just för XT modellen då alla verkar fokusera på XTX modellen (inte så konstigt då XTX verkar vara ett mycket bättre köp i USA i och med prisksillnad på typ 100 USD).
Som du säger verkar ju tempsen för Hellhound vara i princip samma som referenskortet enligt honom, så kanske är samma för XT versionerna också.

Oavsett om så är fallet antar jag att Hellhound är ett bättre köp (i och med 200kr prisskillnad) än referensmodellen? Min första AMD GPU så har svårt att avgöra om low-tier AIB > reference eller inte

Permalänk
Medlem

Asus eller reference.
Hade aldrig vågat chansa på budgetmärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Asus eller reference.
Hade aldrig vågat chansa på budgetmärken.

Inget fel på Sapphire, och varför det skulle vara budgetmärke förstår jag inte - deras Nitro tillhör de bästa, så skulle tagit Pulse-modellen, av det jag läst tidigare så är Pulse en bra serie.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

Tack!

Har sökt runt en hel del men svårt att hitta benchmarks just för XT modellen då alla verkar fokusera på XTX modellen (inte så konstigt då XTX verkar vara ett mycket bättre köp i USA i och med prisksillnad på typ 100 USD).
Som du säger verkar ju tempsen för Hellhound vara i princip samma som referenskortet enligt honom, så kanske är samma för XT versionerna också.

Oavsett om så är fallet antar jag att Hellhound är ett bättre köp (i och med 200kr prisskillnad) än referensmodellen? Min första AMD GPU så har svårt att avgöra om low-tier AIB > reference eller inte

Jag hade valt Hellhound i ditt läge, ja.

Skrivet av Wille90:

Asus eller reference.
Hade aldrig vågat chansa på budgetmärken.

Fast nu är ju Sapphire och Powercolor de två bästa märkena för AMD GPUs enligt de flesta om man kollar runt på forum och recensioner, däremot är just dessa modeller på kylare deras enklare respektive mellannivå.

Så jag hade hellre valt vilken som av dessa två över ett ASUS t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Sapphire har en utmärkt RMA process och kundtjänst, det är en stor fördel om du någonsin får problem med kortet

Gällande korten i sig så gillar jag Hellhound, de använder bra fläktar och komponenter av hög kvalité på kretskortet, men samma sak kan sägas om Sapphire. Hellhound har också mer "flair", om du gillar sånt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Asus eller reference.
Hade aldrig vågat chansa på budgetmärken.

Asus med deras historik med Coilwhine pga vad de använder för komponenter gör mig tveksam.

Hellhound är snäppet över Pulse. Pulse ska vad jag förstår vara stock men med en annan kylare. Dvs jämfört med MBA får du inget mer än möjligen bättre kylning.