Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Bra pris på dessa fläktar! Jag vill dock tipsa om P12 Max som lanseras precis nu. Det är efterföljarna till P12 och av allt att döma är de riktigt bra! Dessutom verkar det där irriterande motorljudet försvunnit då Arctic uppgraderat till en ny motor på Max-serien.

Men är det värt att betala mer en dubbla priset för max versionen i stället för vanliga ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men är det värt att betala mer en dubbla priset för max versionen i stället för vanliga ?

Här och nu är det nog inte glasklart, men Max är ju helt färsk så har ju inte kommit ut i alla butiker än. Priset lär stabiliseras lite med tid - och den verkar vara ett steg upp i prestanda mot gamla
...
Och priset är väl inte "mer än dubbla" ens redan nu? (ca 60kr mot ca 110kr)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Här och nu är det nog inte glasklart, men Max är ju helt färsk så har ju inte kommit ut i alla butiker än. Priset lär stabiliseras lite med tid - och den verkar vara ett steg upp i prestanda mot gamla
...
Och priset är väl inte "mer än dubbla" ens redan nu? (ca 60kr mot ca 110kr)

På Arctic egna sida så kostar max versionen 12,99€ vilket är ungefär 147kr och vanliga Arctic p12 kostar 89kr för P12 PVM (PST) svart och 99kr för P12 PVM svart.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sekatorur:

Produkt: Logitech G435 LIGHTSPEED trådlös Bluetooth gaming headset
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B07W4DHMVB/ref=ox_sc_act_tit...
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5856029
Pris: 249

Under halva priset. Kostar vanligtvis runt 550 kr.

Ruggigt mycket headset för den pengen! Jag är toknöjd med mitt och då har jag gått från headsets som kostat 3-4 gånger så mycket.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuze0X:

Rtx 4090 för 18690 kr !!!

Produkt: KFA2 GeForce RTX 4090 SG
Länk: https://www.netonnet.se/art/outlet/fyndvaror-datorkomponenter...
Kategori: Grafikkort
Pris: 18 690 kr

Edit: OBS fyndvara

Ryckte lite i köpfingret. Pls send help.

Edit: Justerat till 21k nu eller så såldes den mer slitna begagnade för 18k nyss.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ryckte lite i köpfingret. Pls send help.

Edit: Justerat till 21k nu eller så såldes den mer slitna begagnade för 18k nyss.

Jag har den modellen och är riktigt nöjd, hade idag nog köpt 4090 FE för mer kompakta mått. Ganska sjuk prissänkning på kortet om det var korrekt. Undrar ju lite hur skicket var för att dra av typ 5000kr.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag har den modellen och är riktigt nöjd, hade idag nog köpt 4090 FE för mer kompakta mått. Ganska sjuk prissänkning på kortet om det var korrekt. Undrar ju lite hur skicket var för att dra av typ 5000kr.

Indeed. Hade varit kul med en uppföljning om det var någon på Swec som köpte.

Har handlat fyndvaror på Netonnet ett flertal gånger och ibland känns avdragen väldigt generösa. Typ kosmetiskt på kartongen och saknar några påsar men allt innehåll. Får hoppas att någon gjorde sig en hacka och det inte är någon större skavank som gör att den kretsar runt i systemet.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilken medlemsnivå avses?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Vilken medlemsnivå avses?

Antar det är förstagångs köpare då jag inte är inloggad oavsett så är det löjliga priser. Men det spelar väl ingen roll när priset på en fyndvara nästan är dubbla nypriset om man tittar på 6700xt t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Vilken medlemsnivå avses?

Skrivet av delta76:

the higher level you are (basically bought more of their stuffs), the bigger the discount is
if you have mecenat you get a coupon that gives 8% off as well.

the prices are absurd yes but I assume a lot of their outlet stuffs are reduced by percentage automatically.

Skrivet av Nicklidstrom:

Antar det är förstagångs köpare då jag inte är inloggad oavsett så är det löjliga priser. Men det spelar väl ingen roll när priset på en fyndvara nästan är dubbla nypriset om man tittar på 6700xt t ex.

https://www.webhallen.com/se/product/348992-ASUS-TUF-Radeon-R... 14419 kr as level 19

https://www.webhallen.com/se/product/345890-MSI-Radeon-RX-670... 7529 kr as level 19

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Indeed. Hade varit kul med en uppföljning om det var någon på Swec som köpte.

Har handlat fyndvaror på Netonnet ett flertal gånger och ibland känns avdragen väldigt generösa. Typ kosmetiskt på kartongen och saknar några påsar men allt innehåll. Får hoppas att någon gjorde sig en hacka och det inte är någon större skavank som gör att den kretsar runt i systemet.

Netonnet kan verkligen ge fina rabatter. Plockade upp en 13700k för 15-18% ner. Såg inget fel på den alls. Jo liiite spår av kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Netonnet kan verkligen ge fina rabatter. Plockade upp en 13700k för 15-18% ner. Såg inget fel på den alls. Jo liiite spår av kylpasta.

Ja ibland har man tur. När man väl får fungerande prylar från fyndhörnan på NetOnNet..
Hänt flertal gånger jag fått prylar som är DOA eller fungerar inte riktigt till 100%.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ja ibland har man tur. När man väl får fungerande prylar från fyndhörnan på NetOnNet..
Hänt flertal gånger jag fått prylar som är DOA eller fungerar inte riktigt till 100%.

Ja verkligen varierande kvalitet. Jag köpte en 5600x som fyndvara. Hela cpun var insmetad med kylpasta.
Den fungera men dåligt av Netonnet att inte rengöra cpun innan försäljning.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ja verkligen varierande kvalitet. Jag köpte en 5600x som fyndvara. Hela cpun var insmetad med kylpasta.
Den fungera men dåligt av Netonnet att inte rengöra cpun innan försäljning.

Ja. Jag påpekar det alltid vid en DOA fyndvara.

"Nogrann genomgången av våra tekniker"

Sparka alla era J tekniker för dem gör isåfall inte sitt jobb.

Nog om det nu

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Ja ibland har man tur. När man väl får fungerande prylar från fyndhörnan på NetOnNet..
Hänt flertal gånger jag fått prylar som är DOA eller fungerar inte riktigt till 100%.

Fasen vad tråkigt. Man borde kunna räkna med att de kontrollerar returerna noga.
Jag har köpt många fyndvaror i olika butiker och det har aldrig varit några problem med dem. Förutom, ett moderkort från netonnet som hade kylpasta i CPU-socketen... Inte lite heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

PowerColor Radeon RX 6600 Fighter (inkl The Last of Us Part I) för 3190:- https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6600-F...

Sapphire Radeon RX 6700 GAMING OC 10GB (inkl The Last of Us Part I) för 4490:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Detta är inga fynd. Korten har kunnat köpas för samma pris de senaste månaderna. Versionen av 6700 med 10GB minne presterar också påtagligt sämre än 6700 XT med 12GB.

Kampanjen med Last of Us är inte bunden till specifikt dessa kort utan gäller AMDs samtliga separata kort i 6000- och 7000-serierna.

https://www.amd.com/en/gaming/last-of-us-bundle

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta är inga fynd. Korten har kunnat köpas för samma pris de senaste månaderna. Versionen av 6700XT med 10GB minne presterar också påtaglig sämre än den med 12GB.

Kampanjen med Last of Us är inte bunden till specifikt dessa kort utan gäller AMDs samtliga separata kort i 6000- och 7000-serierna.

https://www.amd.com/en/gaming/last-of-us-bundle

Jag tyckte 6600an för 3190 kändes som en deal när man får TLOU på köpet.
Det är klart dock om man inte har intresse för TLOU så är det väl ingen deal, men jag hade tänkt skaffa det spelet så jag ser det här som ett 6600 för ca 2500:- (spelet kostar 60 euro på steam, vilket just nu är närmare 700 kr)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag tyckte 6600an för 3190 kändes som en deal när man får TLOU på köpet.
Det är klart dock om man inte har intresse för TLOU så är det väl ingen deal, men jag hade tänkt skaffa det spelet så jag ser det här som ett 6600 för ca 2500:- (spelet kostar 60 euro på steam, vilket just nu är närmare 700 kr)

Som jag påpekade ovan är Last of Us inte bundet till de korten, och korten i sig ligger på samma pris som de gjort sisådär de fyra senaste månaderna. De är inte nedsatta i pris och därmed inget fynd. Det är inte en tråd för " Dagens ordinariepris"

Det är väl rimligare då att tipsa just om att AMDs kampanj där spelet följer med alla kort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Jag tyckte 6600an för 3190 kändes som en deal när man får TLOU på köpet.
Det är klart dock om man inte har intresse för TLOU så är det väl ingen deal, men jag hade tänkt skaffa det spelet så jag ser det här som ett 6600 för ca 2500:- (spelet kostar 60 euro på steam, vilket just nu är närmare 700 kr)

Frågan är hur spelbart spelet blir med ett 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Frågan är hur spelbart spelet blir med ett 6600

RX 6600 klarar alla spel på hög grafik i 1080p med mer 60fps så det går nog bra. Med mitt föredetta 6700XT så körde jag alla mina spel på hög grafik 1440p med mer 100 fps i de flesta spelen. Tror nog att många har på Sweclockers tror att man behöver värstig kort för att spela nya spel men egenligen räcker "instegskort" kort som RX 6600/3060 hur bra som helst.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

RX 6600 klarar alla spel på hög grafik i 1080p med mer 60fps så det går nog bra. Med mitt föredetta 6700XT så körde jag alla mina spel på hög grafik 1440p med mer 100 fps i de flesta spelen. Tror nog att många har på Sweclockers tror att man behöver värstig kort för att spela nya spel men egenligen räcker "instegskort" kort som RX 6600/3060 hur bra som helst.

Tänker då deras Recommended för last of us är just 6600xt för 1080p men frågan är hur precisa deras specifikationer är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

RX 6600 klarar alla spel på hög grafik i 1080p med mer 60fps så det går nog bra. Med mitt föredetta 6700XT så körde jag alla mina spel på hög grafik 1440p med mer 100 fps i de flesta spelen. Tror nog att många har på Sweclockers tror att man behöver värstig kort för att spela nya spel men egenligen räcker "instegskort" kort som RX 6600/3060 hur bra som helst.

Det är en sjuka bland entusiaster det här att bara titta på benchmarks i Ultra-läget. Testare började testa så för att man skulle kunna se skillnaderna mellan korten utan att processorn påverkade så mycket, men det har blivit standard att man skall köra så alltid. Backar man ner till High är skillnaden i utseende oftast liten men prsetandavinsten kan vara betydande (speciellt på 99 percentilen).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är en sjuka bland entusiaster det här att bara titta på benchmarks i Ultra-läget. Testare började testa så för att man skulle kunna se skillnaderna mellan korten utan att processorn påverkade så mycket, men det har blivit standard att man skall köra så alltid. Backar man ner till High är skillnaden i utseende oftast liten men prsetandavinsten kan vara betydande (speciellt på 99 percentilen).

Jag kan hålla med om att alla inte behöver ett 4090 för att kunna njuta av sin spelupplevelse men att säga att vilja spela spel med ögongodis på max är en sjuka är väl en ganska stor överdrift?

Jag har en 1080p-skärm på 120Hz och föredrar rollspel och simulatorer framför shooters och ser ingen mening att rendera 200+fps. Med mitt 1660 super accepterar jag att spelen rör sig neråt 60fps idag med inställningar en ibland bra bit från max men den dag jag tar på mig spenderarbyxorna och uppgraderar vill jag garantera 60fps för de kommande 4-5 åren. Då räcker det inte med att titta på dagens benchmarks i 1080p High och tycka att "100fps är rätt ok ändå". Att sikta in sig på "onödigt hög" prestanda idag för att vara nöjd en lång tid framöver KAN vara en bra inställning.

Mitt nästa hårdvaruköp är den billigaste gpu som ger mig 100 fps i Starfield i 1440p med alla settings på max. Då har jag tagit lite höjd för ett eventuellt skärmbyte också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Jag kan hålla med om att alla inte behöver ett 4090 för att kunna njuta av sin spelupplevelse men att säga att vilja spela spel med ögongodis på max är en sjuka är väl en ganska stor överdrift?

Nej, men det sa jag inte heller. Jag sa att det är en sjuka att bara titta på benchmarks med de inställningarna. Om man sätter gränsen på 60fps (rimligt) och sedan tar sin upplösning och läser benchmarks, kan man lätt få intrycket av att man måste lägga 10 000 på en GPU. Mycket bättre att börja i andra änden - sätt en budget, köp det bästa du kan få för de pengarna och ställ inspelat efter det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Produkt: Bose® Quiet Comfort SE - Svart
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/354203-Bose-Quiet-Comfor...
Kategori: Hörlurar
Butik: Webbhallen
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7162288
Pris: 1990 kr

Tack för tipset @enemyWithin ! Beställde dessa ur fynd igår för 2,5 så vilken timing blev ett par nya istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Produkt: Bose® Quiet Comfort SE - Svart
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/354203-Bose-Quiet-Comfor...
Kategori: Hörlurar
Butik: Webbhallen
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7162288
Pris: 1990 kr

Kan bara i fylla i att dessa är helt vanliga QC45, enda skillnaden är att man får ett softcase istället för hardcase. Köpte själv ett par för samma pris när Bose själva körde kampanjen för någon månad sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Kan bara i fylla i att dessa är helt vanliga QC35 II, enda skillnaden är att man får ett softcase istället för hardcase. Köpte själv ett par för samma pris när Bose själva körde kampanjen för någon månad sen

Är det inte samma som QC 45? QC35 II kan man stänga av ANC på, inte på SE/45.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Kan bara i fylla i att dessa är helt vanliga QC35 II, enda skillnaden är att man får ett softcase istället för hardcase. Köpte själv ett par för samma pris när Bose själva körde kampanjen för någon månad sen

Skrivet av Ugga:

Är det inte samma som QC 45? QC35 II kan man stänga av ANC på, inte på SE/45.

https://www.reddit.com/r/bose/comments/yxs7oq/qc45_vs_se/

Hello, the Quietcomfort 45's come with a hard case and the Quietcomfort SEs, are QC45s, which come with a soft case, rather than a hard case.
That's the main difference.
-Matt