"Router" efter fiberdosa, vad behöver jag?

Permalänk

"Router" efter fiberdosa, vad behöver jag?

Hej,

Jag har idag 100/100 fiber som kommer in i ett skåp i gardroben. Där sitter fiberkonverteraren från stadsnätet. Från det skåpet så är det kablage draget till samtliga rum i lägenheten.

Jag tror jag i dagsläget har 4st IP adresser, så jag har kopplat 2st stationära datorer direkt från fiberkonverteraren, sen är det en kabel till TVn och en går till den trådlösa routern som står centralt i lägenheten.

Ska nu byta leverantör och hastighet till 500/500 men är osäker på hur många IP vi kommer få. Så är lite fundersam på vad jag behöver köpa ifall jag tex endast får 1st IP. Vill inte ställa den trådlösa routern i gardroben för då blir det så dålig täckning.

Är det en router utan WIFI som jag behöver? Typ av denna modell?.

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa en router med WiFi, det gör inget om du inte använder WiFi delen.

Däremot kan du skaffa en switch för att få flera portar på någon lämplig plats i bostaden och där montera en accesspunkt, eller om du kan använda kabel direkt. Beror på hur det ser ut hos just dig.

Permalänk
Medlem

Du skall alltid ha en router.

Sätt en router i garderoben och en accesspunkt på en bra plats i lägenheten.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Du kan skaffa en router med WiFi, det gör inget om du inte använder WiFi delen.

Däremot kan du skaffa en switch för att få flera portar på någon lämplig plats i bostaden och där montera en accesspunkt, eller om du kan använda kabel direkt. Beror på hur det ser ut hos just dig.

Tänker man får mera "prestanda" i en icke WIFI router eftersom den delen ändå inte kommer komma till användning. Dessutom lättare att få plats med den i skåpet.

Skrivet av maDa:

Du skall alltid ha en router.

Sätt en router i garderoben och en accesspunkt på en bra plats i lägenheten.

Ska och ska, ja det ger lite ökad säkerhet det vet jag. Men inte så oroad över just det. Men en router i skåpet och endast använda nuvarande router som accesspunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Från det skåpet så är det kablage draget till samtliga rum i lägenheten.

Dubbeluttag i relevanta rum? I så fall bör det att fungera att sätta routern ytterst mot fiberuttaget (och stora elaka internet), där den fysiskt befinner sig idag. Sedan kopplar du tillbaka till en billig dum-switch i skåpet och vidare ut till uttagen som du använder. Nya inköp blir switchen för några hundralappar och ytterligare en ethernet-patchkabel för några tior/tjugor.

Det du vill åt är att nyttja brandväggen i routern för att skydda samtliga enheter på ditt lokala nät, samt NAT-funktionen i routern för att alla enheter ska dela på en (förhoppningsvis publikt routbar) IP-adress tilldelad av tjänsteleverantören.

Du vill inte ha två maskiner med NAT-funktionalitet eller två DHCP-servrar i nätet, så att köpa en "router" till är bara något du gör om du klarar av att stänga av de funktionerna i den maskin som inte sitter närmast internet. Ett alternativ är att köpa en "accesspunkt" att sätta där routern finns idag och flytta routern till skåpet, det kan vara det bästa alternativet om du saknar dubbeluttag. I så fall kan du välja om du vill köra WiFi från bägge maskinerna eller stänga av WiFi på routern.

Permalänk
Medlem

Jag har Edgerouter X som du länkar till.
Fungerar alldeles lysande! Mer avancerad än många andra routrar. Eftersom du har 500/500 så föreslår jag att du aktiverar ”hardware offloading”.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hur mycket gillar du att sitta i CLI och knacka? Den routern du länkade till verkar vara mer avancerad än en vanlig konsument-router.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t... - Tråkigt att fläska på en router med 802.11ax bara för att stänga av det men billig var den om du bara är intresserad av dess L3 funktioner och 4-switchportar.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag har Edgerouter X som du länkar till.
Fungerar alldeles lysande! Mer avancerad än många andra routrar. Eftersom du har 500/500 så föreslår jag att du aktiverar ”hardware offloading”.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Behöver TS fråga, så tror jag inte en Edgerouter X är speciellt lämplig. Lite väl avancerad att förstå sig på skulle jag våga påstå om så är fallet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av KAD:

Dubbeluttag i relevanta rum? I så fall bör det att fungera att sätta routern ytterst mot fiberuttaget (och stora elaka internet), där den fysiskt befinner sig idag. Sedan kopplar du tillbaka till en billig dum-switch i skåpet och vidare ut till uttagen som du använder. Nya inköp blir switchen för några hundralappar och ytterligare en ethernet-patchkabel för några tior/tjugor.

Det du vill åt är att nyttja brandväggen i routern för att skydda samtliga enheter på ditt lokala nät, samt NAT-funktionen i routern för att alla enheter ska dela på en (förhoppningsvis publikt routbar) IP-adress tilldelad av tjänsteleverantören.

Du vill inte ha två maskiner med NAT-funktionalitet eller två DHCP-servrar i nätet, så att köpa en "router" till är bara något du gör om du klarar av att stänga av de funktionerna i den maskin som inte sitter närmast internet. Ett alternativ är att köpa en "accesspunkt" att sätta där routern finns idag och flytta routern till skåpet, det kan vara det bästa alternativet om du saknar dubbeluttag. I så fall kan du välja om du vill köra WiFi från bägge maskinerna eller stänga av WiFi på routern.

Jo det är dubbeluttag så att göra så som du säger borde fungera. Kanske blir billigare med en switch.

Har en Asus idag som går sätta i "accesspoint mode".

Edit: När jag tänker efter så behövs det andra uttaget till TVn.

Skrivet av maweric:

Jag har Edgerouter X som du länkar till.
Fungerar alldeles lysande! Mer avancerad än många andra routrar. Eftersom du har 500/500 så föreslår jag att du aktiverar ”hardware offloading”.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Skönt att höra. Är den svår att förstå sig på? Vilken hastighet har du?

Skrivet av pinkified:

Hur mycket gillar du att sitta i CLI och knacka? Den routern du länkade till verkar vara mer avancerad än en vanlig konsument-router.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t... - Tråkigt att fläska på en router med 802.11ax bara för att stänga av det men billig var den om du bara är intresserad av dess L3 funktioner och 4-switchportar.

Inte alls, men den verkade ha ett webb-interface där det gick lösa det basala så det hade nog gått lösa. Skåpet är inte så stort så en liten router hade passat bra, men ska man inte köra WIFI kan man kanske ta bort antennerna.

Skrivet av NodCommander:

Behöver TS fråga, så tror jag inte en Edgerouter X är speciellt lämplig. Lite väl avancerad att förstå sig på skulle jag våga påstå om så är fallet.

Det är sant, men läste mig till att det fanns ett webb-interface också. Sen är jag duktig på att förstå mig på saker om det behövs, så det löser sig alltid. Mest är jag intresserad av att få ett stabilt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Behöver TS fråga, så tror jag inte en Edgerouter X är speciellt lämplig. Lite väl avancerad att förstå sig på skulle jag våga påstå om så är fallet.

Jo, så kan det vara. Beror på hur mycket tid han vill lägga på att sätta sig in hur den fungerar. Själv tyckte jag det inte var så stora problem med att förstå de grundläggande funktionerna.

Sen har jag hört att det finns ett ställa på nätet som heter Sweclockers som kan vara till hjälp med att få saker som routrar att fungera

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Skönt att höra. Är den svår att förstå sig på? Vilken hastighet har du?

Ska man göra mer än ett grundläggande nätverk så finns det en uppsjö av inställningar. Är liksom inte lika enkel i sitt handhavande som ”vanliga” routrar. Men följer man guiden som man kan starta vid uppstart så har man ganska enkelt ett standard nätverk.

Edit: jag har 100/100. Så jag behöver inte köra hardware offloading

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har du dubbeluttag kan du patcha tillbaka din WiFi-router och köra en switch i skåpet.

Permalänk
Medlem

Kör EdgeRouter X med hardware offloading och en 500/500 lina, fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo det är dubbeluttag så att göra så som du säger borde fungera. Kanske blir billigare med en switch.

Har en Asus idag som går sätta i "accesspoint mode".

Edit: När jag tänker efter så behövs det andra uttaget till TVn.

Skönt att höra. Är den svår att förstå sig på? Vilken hastighet har du?

Inte alls, men den verkade ha ett webb-interface där det gick lösa det basala så det hade nog gått lösa. Skåpet är inte så stort så en liten router hade passat bra, men ska man inte köra WIFI kan man kanske ta bort antennerna.

Det är sant, men läste mig till att det fanns ett webb-interface också. Sen är jag duktig på att förstå mig på saker om det behövs, så det löser sig alltid. Mest är jag intresserad av att få ett stabilt nätverk.

Men.. om du sätter wifiroutern vid dubbeluttaget som TVn nyttjar idag så har ju routern fler än en LAN port som du då använder till TVn utöver en port för att patcha tillbaka till garderoben?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av B.Linder:

Men.. om du sätter wifiroutern vid dubbeluttaget som TVn nyttjar idag så har ju routern fler än en LAN port som du då använder till TVn utöver en port för att patcha tillbaka till garderoben?

Enligt mitt stadsnät så kopplas TVn direkt från fiberboxen i ett speciellt uttag. Så jag tror inte det kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Enligt mitt stadsnät så kopplas TVn direkt från fiberboxen i ett speciellt uttag. Så jag tror inte det kommer fungera.

Sätt routern vid något annat uttag.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sätt routern vid något annat uttag.

Nej det är inte aktuellt, finns inga andra bra.

Det blev den Tp-Link som länkades innan i tråden så kör jag nuvarande Asus som accesspunkt.

Funkar det inte bra så testat jag Edgerouter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nej det är inte aktuellt, finns inga andra bra.

Det blev den Tp-Link som länkades innan i tråden så kör jag nuvarande Asus som accesspunkt.

Funkar det inte bra så testat jag Edgerouter.

Ska fungera, TP-Link har hyfsad programvara. Asus hade säkert fungerar lika bra som router dock, förutsatt att du har en modell som fortfarande får säkerhetsuppdateringar.

Körde TP-Link tidigare med OpenWRT, nu kör jag Mikrotik med OpenWRT – den senare är alltså Mikrotik hEX och den är brutalt liten och ett alternativ till Ubiquiti EdgeRouter Lite/X i små utrymmen. Gav runt 650 kr om jag inte minns fel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ska fungera, TP-Link har hyfsad programvara. Asus hade säkert fungerar lika bra som router dock, förutsatt att du har en modell som fortfarande får säkerhetsuppdateringar.

Körde TP-Link tidigare med OpenWRT, nu kör jag Mikrotik med OpenWRT – den senare är alltså Mikrotik hEX och den är brutalt liten och ett alternativ till Ubiquiti EdgeRouter Lite/X i små utrymmen. Gav runt 650 kr om jag inte minns fel.

Hade en TP-link innan tror jag. Men bytte med min mor då Asusen ej går hänga på väggen. Problemet med Asusen är att den inte får plats i skåpet på grund av den stora foten.

Permalänk

Blev Archer AX1500 för 499:- från Kjell.

Fick plats i patchskåpet och signalen är riktigt bra i hela lägenheten även om jag stänger luckan. Så behöver inte ens använda Asus routern som AP. So far so good.

Det kopplas inte om till 500/500 förens om 3 veckor dock, men jag hoppas den klarar den snabbare hastigheten utan problem.