LCHF - Tips på vad man kan ta med sig och äta som mellanmål - Finns fett-bar?

Permalänk

LCHF - Tips på vad man kan ta med sig och äta som mellanmål - Finns fett-bar?

Kör sedan en tid strikt ketogen kost, LCHF. Det innebär att jag begränsar intaget av kolhydrater till under 20 gram per dag,

Här tänkte jag kolla med er som hållit på lite längre än jag vad man kan ta med sig i fickan när man vill ha sig ett mål mat att äta när man befinner sig på plats där det är höga halter kolhydrater i allt ätbart!

Tänk om det funnits typ en fettbar (protein-bar fast med fett som huvudingrediens) som innehåller minst 2/3 fett och 1/3 protein och helt utan vare sig socker och sötningsmedel. Bullens pilsnerkorv i en platspåse kan man ju ta med men det känns sådär tycker jag!

(Behovet av mellanmål när man befinner sig i ketos är inte lika stort som när man är sockermissbrukare pga att man inte via har blockerat tillgången till fettdepåerna med insulinpåslag, det håller jag med om)

Fram med dina bästa tips nu och dela med dig!

Permalänk
Medlem

Babybel?

Citat:

23g protein, 0.5g kolhydrater, 24g fett och 308kcal per 100g

Permalänk

Tackar! Det är inget dåligt förslag! Det enda man kan önska är lite högre fetthalt kanske...

Permalänk

PS. Det får gärna vara något som går att äta i närheten av andra människor. Kan tänka att det stinker om någon sitter och äter salamikorv i närheten...

Permalänk
Medlem

Hmm LCHF står väl för Lite Choklad Hjälper Faktiskt /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

PS. Det får gärna vara något som går att äta i närheten av andra människor. Kan tänka att det stinker om någon sitter och äter salamikorv i närheten...

Får flashback till tiden jag gick på strikt LCHF.
När vi var på bio, köpte jag ölkorv med smak utav vitlök, haha fy fasiken vad det luktade vitlök i den salongen

Sorry för OT

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Nu litar jag ju mer på er här men jag passade ändå på att fråga Chat-GPT.

Skrivet av Jag:

Jag äter strikt LCHF-kost och det innebär att jag äter maximalt 20 gram kolhydrater per dygn. Den kost jag äter bör innehålla 2/3 fett och 1/3 protein ungefär. Jag önskar tips på mat som är lätt att ta med sig i fickan när man ska åka bort några timmar. För de som inte äter LCHF så finns ju olika protein-bars, energy bars och annat som man lätt kan ta med. Det verkar inte finnas motsvarande produkter för de som äter LCHF. Visst kan man ta med sig några bullens pilsnerkorv eller en fet salamikorv i en plastpåse men man får ju faktiskt ta hänsyn till att omgivningen inte alltid uppskattar lukten från sådan mat. Någon tipsade mig om små Babybel ostar och det är inget dåligt tips men jag hoppas hitta något som innehåller minst 50 procent fett, gärna upp till 66% fett. Det ska inte stinka ifall man plockar upp maten till exempel i en tågkupé om du förstår hur jag tänker här...

Skrivet av Chat-GPT:

Några förslag på lättillgängliga LCHF-mat som kan tas med i fickan eller i en liten påse:

Nötter - exempelvis mandlar, macadamianötter eller valnötter. De innehåller högt fettinnehåll och låga kolhydrater.

Hårdost - exempelvis prästost, cheddar eller parmesan. Dessa innehåller höga mängder fett och protein.

Kokt ägg - kokta ägg är en bra källa till protein och fett, och är också lätta att ta med.

Avokado - avokado är en fantastisk källa till hälsosamma fetter och kan enkelt packas i en påse.

Kallskuret kött - exempelvis skinka, kalkon eller rostbiff. Dessa innehåller höga mängder protein och fett.

Mörk choklad - choklad med hög kakaohalt innehåller lite kolhydrater och högt fettinnehåll, men tänk på att välja en choklad med låg sockerhalt.

Oliver - oliver är rika på hälsosamma fetter och innehåller få kolhydrater.

Sallad med avokado, oliver och ost - en sallad med högt fettinnehåll och lågt kolhydratinnehåll kan vara ett bra alternativ om den packas ordentligt.

Proteinbarer - det finns faktiskt även LCHF-vänliga proteinbarer som är rika på fett och protein men låga på kolhydrater, till exempel "Quest bars" och "Oh Yeah One bars".

Keso - keso innehåller högt proteininnehåll och låga kolhydrater, och kan enkelt packas i en liten påse.

Hoppas dessa förslag hjälper dig att hitta lämplig LCHF-mat att ta med på resan!

Alla som suttit i en tågkupé vet att när någon börjar äta hårdkokta ägg så är det dags att byta kupé...

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Får flashback till tiden jag gick på strikt LCHF.
När vi var på bio, köpte jag ölkorv med smak utav vitlök, haha fy fasiken vad det luktade vitlök i den salongen

Sorry för OT

Inte OT! Ha ha

Permalänk
Rekordmedlem

Talg och ister.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hittade tips om ostskivor med smör (PUMa). Hittade även någon som föreslår att man vispar grädde hårt och tillsätter vanillinpulver och/eller kakaopulver. Det måste jag prova. Tycker annars att nötter och miniostarna verkar praktiska förslag.

Permalänk
Medlem

Ta med dig en flaska med olivolja/rapsolja och drick, riktigt effektivt.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte slå ett slag för LCHF, har själv kört med det förr i tiden, håller inte i längden.

Men hur som helst!
Dessa käkade jag mycket som snacks, sjukt goda om man gillar ost.

https://www.delitea.se/groksi-ostsnack-classico-60-g

Brukade finnas på ICA Maxi. Smakar lite som ost som blivit lite välstekt i ugnen 🤤

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Hittade tips om ostskivor med smör (PUMa). Hittade även någon som föreslår att man vispar grädde hårt och tillsätter vanillinpulver och/eller kakaopulver. Det måste jag prova. Tycker annars att nötter och miniostarna verkar praktiska förslag.

Även värt att testa lakritspulver! Sjukt gott

Permalänk

får köra en amerikanare annars med friterat smör?

kan inte bli mycket mer fett bara smöret är ju typ 80% fett.
https://www.arla.se/artiklar/smor-innehall-anvandning/

så bara att hitta ett bra alternativ till hur du gör degen det ska bakas in i lchf vänligt eller iaf så lchf vänligt som möjligt.

själv kör jag ÖLCHF som är en vidareutveckling på dieten tycker den funkar bra.
ÖL, Calorier, Hög Fetthalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Nu vill jag inte slå ett slag för LCHF, har själv kört med det förr i tiden, håller inte i längden.

Men hur som helst!
Dessa käkade jag mycket som snacks, sjukt goda om man gillar ost.

https://www.delitea.se/groksi-ostsnack-classico-60-g

Brukade finnas på ICA Maxi. Smakar lite som ost som blivit lite välstekt i ugnen 🤤

Jag ska ta en tur till ICA som verkar ha Groksi.

Nu handlar ju LCHF som jag förstår det rätt, om att äta så naturlig mat som möjligt, så lite processad som möjligt men det underlättar ju inte minst i det sociala livet om man kan äta någon typ av snacks vid enstaka tillfällen. Absolut verkar det vara en bra produkt att ha hemma.

Annars, något OT (det är väl OK nu när frågan är besvarad tycker jag) men LCHF borde fungera i det långa loppet om man inte slarvar med att också äta ovan-jord-grönsaker (tomat, paprika och gurka till exempel). En grekisk sallad med rikligt med fetaost, olivolja och oliver är ju idealisk mat och det är verkligen gott också. Det svåra med LCHF tycker jag är att mat som serveras på restauranger och när man blir bortbjuden alltid innehåller alltför stora mängder socker. Man blir en osocial typ när man äter LCHF och dessutom får man ju tacka nej när man blir bjuden på flytande bröd (öl). Artificiella sötningsmedel ska man ju undvika säger sig självt.

Jag har inte fetma, ligger i överkanten på normalt BMI men jag tycker själv att några trivselkilon skulle vara bra att bli av med så LCHF är en bra kost för mig då den bygger på naturlig mat och jag kan gå mätt för det mesta.

När jag äter strikt LCHF utan att tänka på hur mycket energi (kalorier) jag stoppar in i ansiktet så verkar vikten stå helt stilla. Jag går inte upp. Perfekt för hotellbuffén när man kan välja och vraka (mycket PUMa (pålägg utan macka)) blir det. Vill jag gå ner i vikt lite så minskar jag bara dagliga energiintaget till under mitt dagliga energibehov (siktar på runt 1800 kcal) och kroppen är redan inställd på att nyttja de numera lättillgängliga energireserverna som ligger lagrade i kroppen. Det som återstår är att se vilken vikt som min kropp strävar efter att uppnå men jag hoppas att med god sömn och lite stress så väljer kroppen en lägre vikt än den som väljs när man ständigt trycker i sig kolhydrater med påföljande insulinpåslag.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Babybel?
...

Det verkar finnas en Babybel Cheddar också med ur LCHF-perspektiv ännu mer gynnsamm fördelning mellan fett och protein:

  • fett 31 gram

  • protein 23 gram

Det måste jag testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Det verkar finnas en Babybel Cheddar också med ur LCHF-perspektiv ännu mer gynnsamm fördelning mellan fett och protein:

  • fett 31 gram

  • protein 23 gram

Det måste jag testa!

Kul! Ja den varianten känns ju nästan perfekt utifrån dina behov

Permalänk

Tips! Groksi finns på GeKås i Ullared till bra pris!

Permalänk

Körde också LCHF förut. Mycket bullens pilsnerkorv med skagenröra blev det hahaha….
Riv lite ost och lägg på bakplåtspapper. Tjoffa in i ugnen några minuter så har du lite gott snacks. Krydda litegrann så blir det godare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Smetana är fantastiskt att utgå från oavsett om du äter LCHF eller inte.
Går att äta som den är tillsammans med ex. hallon eller blåbär för mellanmål, men också användas som grund i diverse röror till förrätter och desserter.

~40% fetthalt
~2 g kolhydrater/100 g

Dessutom laktosfritt och lång hållbarhet, så det är en självklarhet att ha som basvara hemma i kylen.

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Smetana är fantastiskt att utgå från oavsett om du äter LCHF eller inte.
Går att äta som den är tillsammans med ex. hallon eller blåbär för mellanmål, men också användas som grund i diverse röror till förrätter och desserter.

~40% fetthalt
~2 g kolhydrater/100 g

Dessutom laktosfritt och lång hållbarhet, så det är en självklarhet att ha som basvara hemma i kylen.

Det måste jag testa!