EU vill göra mobiler reparerbara i tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Problemet att folk köper nytt hela tiden är att de bakar in avbetalningen på mobilen och abonnemanget "bara 499 i månaden". Hade folk fått casha sina telefoner hade det förmodligen sett annorlunda ut.

Man har ju gått ett steg i rätt riktning en riktning genom att ha samma pris som tidigare, men du behåller den i 3 år istället för två.
Väljer man att se på det så tvingar ju operatören dig att behålla din telefon ett år längre idag, än tidigare. Vilket ändå får ses som en fördel typ...

Visst, du sparar inget men samtidigt betalar du sällan mer heller.
Comviqs iP13 med 10GB surf nettar dig 16.000 efter 3 år, vilket gör att du betalar 9000kr för telefonen och 199kr / månaden - Det är en rätt bra deal helt enkelt.
Hos Telia betalar du bara 7500kr för att köpa loss telefonen direkt, jämfört med 9000kr hos Prisjakt, så operatörerna har helt klart fördelar i att binda upp dig (Då ett 3 årigt abonnemang hos Telia ligger på 21500kr efter 3 år med 15GB surf).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Pudels kärna är väl egentligen detta:

Kommer att resultera i följande;

1. Självklart kan du få reparera din telefon, men det kostar 7001kr. En utbytesenhet kostar 7000kr, så du får en ny istället.
2. Självklart har du möjlighet att reparera din 7 år gamla telefon, men på grund av att det är svårt att få fram reservdelar osv så kommer det att kosta 8000kr. Säker att du inte hellre vill ha en ny telefon, du kan få 1000kr för inbytet av din gamla enhet?
3. Inget förändras egentligen för det finns ingen marknad för det. Det finns ingen som vill hålla så förbannat hårt i sin 5+ år gamla enhet att man är villig att betala vad det faktiskt kostar att reparera den, oavsett hur mycket enklare man gör det.

En vettigare lösning hade varit mjukvara. Säkerställ säkerhetsuppdateringar i 5år minst på ALL ELEKTRONIK (Inklusive routrar, ja, jag SER ER!) vilket hade haft en oerhört större effekt.
Titta bara på andelen Svenssons som sitter kvar på sin 5 år gamla router utan att veta att den slutade få uppdateringar 18 månader efter att dem köpte den...

Med undantag för att göra batterier bytbara.
Batteriet går ju inte direkt "sönder" så att de behöver repareras.
Det bara tappar i kapacitet så mycket så att man behöver ändå byta det långt innan det gått 5 år.
Speciellt för telefoner med snabbladdning. Oneplus tex med sina extrema snabbladdare är kända för att tappa i kapacitet väldigt snabbt hörde jag av en som har en sån där batteribytar/reparationsfirma.
Sen kanske man också vill byta till ett batteri med högre kapacitet.
Jag har tex en gammal LG G4 där jag satte in en tjock tegelsten till batteri som har 9800 mAh! (nästan 10000 alltså).
Använder den nu som en fantastisk mobil hotspot som räcker hur länge som helst då jag slagit av alla andra funktioner som drar ström.
Var också när jag använde den som telefon den telefon där batteriet höll längst av alla jag haft. Fler dagar vid normal användning...
Fast den var alltså tjock som en tegelsten (man fick också med en ny bakkåpa som gjorde att batteriet fick plats i "tjockled/höjden).
Sånt går alltså inte att göra numera (vet inte om några telefoner har utbytbara batterier längre).

Permalänk
Medlem

Som många säger, ingen idé att ställa krav på reparation om det inte kommer några säkerhetsuppdateringar. Dom går hand i hand

Permalänk

Min Samsung S10+ har fått sin sista säkerhetsuppdatering i år så det spelar ingen större roll om det finns reservdelar att köpa eller inte. Jag måste nu byta ut en fullt fungerande (och i min mening bättre än nya) telefon inom snar framtid för att företagen vägrar hålla sina produkter uppdaterade. Det får tyvärr bli en iPhone nästa trots att jag inte är nått större fan då de åtminstone har några extra år av säkerhetsuppdateringar kontra någon Android tillverkare.

Jag tillhör dock den tydligen relativt lilla skaran folk som aldrig förstört sin telefon trots att jag ofta inte använt något skydd/skal. Det värsta jag upplevt är en glappig 3.5mm kontakt på en LG G2 samt den proprietära kontakten på en gammal Sony Ericsson Walkman W810.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

En telefons max livslängd skulle jag säga är tills BankId slutar stöda din version av android/ios när det är föråldrat så kan man reparera tills dess e de ju bra, hur många år det är i snitt vet jag ej.

Borde vara runt 7-8 år för en iPhone då.

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt lite udda att hänga upp hela sitt liv kring en app. Är själv beroende av BankId, men det räcker fint att ha det på en enhet.

Annars blir det lite när "alla" säger att GNU/Linux är oanvändbart pga avsaknaden av just BankId.

Har surfplattor från både HTC och Apple som är över 10 år gamla. Fungerar utmärkt som mediaspelare, ritplatta och ebook-läsare. Dock är de sällan uppkopplade mot Internet numera.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Borde vara runt 7-8 år för en iPhone då.

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt lite udda att hänga upp hela sitt liv kring en app. Är själv beroende av BankId, men det räcker fint att ha det på en enhet.

Annars blir det lite när "alla" säger att GNU/Linux är oanvändbart pga avsaknaden av just BankId.

Har surfplattor från både HTC och Apple som är över 10 år gamla. Fungerar utmärkt som mediaspelare, ritplatta och ebook-läsare. Dock är de sällan uppkopplade mot Internet numera.

En app som bara existerar i Sverige dessutom. Tror tyvärr inte vår marknad är stor nog för att kunna ställa det kravet.

Permalänk
Medlem

Krav att man som konsument ska kunna byta ut batteriet själv utan att förstöra garantin.

Permalänk
Medlem

Att tvinga de stora företagen att "reparera" produkten fungerar inte, de byter ut assemblies och inte direkta komponenter, de reparerar alltså inte utan bara byter större partier å slänger det som är över. Lagen kommer inte få den effekt som EU hoppas på.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att detta förslag kommer kostat säkert tio tals om inte hundra tals miljoner kronor så är det bara ett totalt slöseri med pengar och tid...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Undantag kan göras om utbyte är billigare än reparation", ja mendå sätter man väl priset på reparationer högre då - eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrillo:

Att tvinga de stora företagen att "reparera" produkten fungerar inte, de byter ut assemblies och inte direkta komponenter, de reparerar alltså inte utan bara byter större partier å slänger det som är över.

Dyrare delar(kretskort/display t.ex) skickas oftast tillbaka till tillverkaren av verkstaden för att sedan lagas upp av tillverkaren och återanvändas.

Det finns vissa undantag i Tjeckien t.ex(om jag minns rätt) där har de lag på att de måste vara ny producerade delar för reparation och alltså inte upplagade delar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

De massiva berg av reservdelar som kommer behövas läggas upp för att reparera mobiler i 10 år... de blir "ofarliga" och försvinner av sig självt det 11:e året då också antar jag?

Gissa vem som får betala för lagerhållning, framställning och sist destruktion av reservdelarna!

Permalänk
Medlem

Väldigt vad ingrott slit-och-släng-tänket är.

Den lilla elektronikprodukten jag är med och utvecklar mjukvara till har en beräknad livslängd på 15 år. Försvarsindustri iofs, men ingen abbonemangsmodell utan engångsköp, precis som konsumentelektronik.

Förra generationen höll ungefär så länge också, enda anledningen till att utveckla en ny generation är att underleverantörerna slutat utveckla komponenterna. Mjukvaran buggfixades och anpassades kontinuerligt till nya kunder.

Med lite tur kommer den här typen av lagstiftning ge komponenter längre livscykel, vilket förstås potentiellt sänker kostnader radikalt eftersom utvecklingskostnaden per enhet och tid kan minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Min Samsung S10+ har fått sin sista säkerhetsuppdatering i år så det spelar ingen större roll om det finns reservdelar att köpa eller inte. Jag måste nu byta ut en fullt fungerande (och i min mening bättre än nya) telefon inom snar framtid för att företagen vägrar hålla sina produkter uppdaterade. Det får tyvärr bli en iPhone nästa trots att jag inte är nått större fan då de åtminstone har några extra år av säkerhetsuppdateringar kontra någon Android tillverkare.

Jag tillhör dock den tydligen relativt lilla skaran folk som aldrig förstört sin telefon trots att jag ofta inte använt något skydd/skal. Det värsta jag upplevt är en glappig 3.5mm kontakt på en LG G2 samt den proprietära kontakten på en gammal Sony Ericsson Walkman W810.

Eller roota den och lägga in en custom rom som stöder säkerhetsuppdateringar...

Permalänk
Medlem

De kunde ju börja med att kräva utbytbara batterier och enkla, billiga skärmutbyten samt mjukvarustöd i typ 5 år.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ingen kommer ju reparera en 5+ år gammal mobil, men kul att de försöker iaf...

Hade mobilen fått mjukvaruuppdateringar så hade jag lätt gjort det. Ett batteribyte är ofta det enda som behövs för att hålla en mobil fräsch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Hade mobilen fått mjukvaruuppdateringar så hade jag lätt gjort det. Ett batteribyte är ofta det enda som behövs för att hålla en mobil fräsch.

Japp.
Och jag upplever att prestandan på en telefon från 2018 till nu har tappats betydligt mindre än en telefon från 2013 till 2018.
Dvs 5 år var mycket "värre" just under den tiden.
Tex så gick ju Ram-minnet uppåt mycket då från typ 2 till 8 gigabyte.
Men nu är ju 8 gigabyte något som räcker mer än väl.
Visst processorerna har blivit bättre men precis som i PC-världen där de flesta använde datorn till lättare officuppgifter och lite surfning så har även där prestandakraven "mättats" för vanligt smartphoneanvändande för en del år sen!

Batteriet är ju det som verkligen sätter stopp då det tappar i kapacitet med tiden.
Skärmen enbart om den har gått sönder, men även där känner jag det som att dom blivit mycket bättre.
Inte haft sprucket glas på typ 7-8 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ingen kommer ju reparera en 5+ år gammal mobil, men kul att de försöker iaf...

Min OnePlus 5 är inne på sitt sjätte år nu o jag ska byta batteri på den närsomhelst. Det tar bara emot lite eftersom den är lite småkrånglig att ta sig in i, om ändå bara EU skulle tvinga företag att göra reparationer lättare..

Permalänk
Medlem

Asså vad är det för en obehaglig artikelbild egentligen?! Vad är det för ett finger som sticker fram bakom "telefonen" och vad har hänt med formen på personens huvud?! Är det en AI-genererad bild ni inte dubbelkollat ordentligt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Asså vad är det för en obehaglig artikelbild egentligen?! Vad är det för ett finger som sticker fram bakom "telefonen" och vad har hänt med formen på personens huvud?! Är det en AI-genererad bild ni inte dubbelkollat ordentligt eller?

Tyckte telefonen såg mysko ut, verkar vara svårt för dessa ai-genererade bilder att få till runda saker t.ex.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Louis Rossmann verkar inte så förtjust.

https://youtu.be/-aKw5pSR5uk

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Tyckte telefonen såg mysko ut, verkar vara svårt för dessa ai-genererade bilder att få till runda saker t.ex.

Haha ja! Jag tänkte inte på det först men sen kollade jag lite närmare och det är några lustiga detaljer i den där bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Louis Rossmann verkar inte så förtjust.

https://youtu.be/-aKw5pSR5uk

Det han säger är 100% sant. Varför inte lägga krav att de måste förse med reservdelar och ritningar i 10 år.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Jag tror att detta gäller bilbranschen. Dom är piskade att tillhandahålla delar i 10 år.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

de kan gott laga sina 10 år gamla smartphones. Men inga appar kommer fungera på dem.

haha det här följs sen av krav att mjukvara måste vara bakåtkompatibel i massor med år.

Permalänk
Medlem

Tycker inte vi behöver mera byråkrati, finns det en opinion/marknad för detta, så får folk själv välja och ställa krav på tillverkarna, utan att EU ska behöva lägga sig i och tvinga alla till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Tycker inte vi behöver mera byråkrati, finns det en opinion/marknad för detta, så får folk själv välja och ställa krav på tillverkarna, utan att EU ska behöva lägga sig i och tvinga alla till det.

Ja o det funkar ju bra..

Permalänk
Skrivet av medbor:

Sätt istället krav:
Verktygslöst batteribyte
Endast Phillips #0 skruvar
Reservdelar tillgängliga till privatpersoner i minst 5 år

Amen brother! Håller helt med!

Nu när samsung tex säljer ett batteri för över 2800:- är det inte rimligt att reparera en gammal galaxy.
De har ju hittat knepet att tjäna pengar genom att de säljer batteriet Endast tillsammans med skärmen! Lurendrejeri!!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja o det funkar ju bra..

Precis, just för att inte finns en opinion/marknad för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Amen brother! Håller helt med!

Nu när samsung tex säljer ett batteri för över 2800:- är det inte rimligt att reparera en gammal galaxy.
De har ju hittat knepet att tjäna pengar genom att de säljer batteriet Endast tillsammans med skärmen! Lurendrejeri!!

2800kr för ett batteri? Vart då?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2