Innanför eller utanför chassit.

Permalänk
Avstängd

Innanför eller utanför chassit.

Hej.

Två fläktar sitter på utsidan på mitt chassi, påverkar det prestandan negativt eller ej?

Bättre och sätta dem på insidan?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Det är ett P300(A)? Det är nog alltid bättre att ha dem på insidan om möjligt så luftintaget begränsas så lite som möjligt, men är det P300A med meshfront och fläktarna inte sitter direkt an mot mesh:en tycker jag inte skillnaden borde vara enorm. Är det däremot vanliga P300 med solid front och luftintag endast i över- och nederkant skulle jag definitivt ha dem på insidan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det där ser bara konstigt ut, du ska ha dom innanför bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Hej.

Två fläktar sitter på utsidan på mitt chassi, påverkar det prestandan negativt eller ej?

Bättre och sätta dem på insidan?

Mvh.<Uppladdad bildlänk>

Aldrig sett någon fästa fläktar på utsidan.
Blåser de in eller ut luften?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Aldrig sett någon fästa fläktar på utsidan.
Blåser de in eller ut luften?

Inget problem att montera fläktar på utsidan och vissa chassin har den lösningen för att kunna klämma in extra långa grafikkort utan att fläktarna är ivägen.

Och riktningen beror endast på hur du vänder fläkten.

Till Ts skulle jag inte tro det gör någon enorm skillnad om någon alls.

Såvida de inte blockeras nästan helt på endera sättet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Aldrig sett någon fästa fläktar på utsidan.
Blåser de in eller ut luften?

Hej.

Fläktarna blåser in kall luft ifrån utsidan och sen in i chassit.

Ser ut så här just, tagit bort panelen där framme för och sätta dit fler fläktar.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Hej.

Fläktarna blåser in kall luft ifrån utsidan och sen in i chassit.

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut så här just, tagit bort panelen där framme för och sätta dit fler fläktar.

Mvh.

Ok, blåser det in luft i datorn, skulle jag utan tvekan sätta dem inne i chassit.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Men tänkte på en annan grej medans ni ändå är i tråden

Skulle behöva sätta in fler fläktar i chassit, dock är ”CHA_FAN 1” upptagen.

Sen CHA_FAN 2 är också upptagen.

Vad har jag för möjligheter och installera flera fläktar?

Man kan inte”seriekoppla” alla fläktar tillsammans?

ASUS LGA1700 Prime B660M-A Wifi D4 är mitt moderkort.

Tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Ok, blåser det in luft i datorn, skulle jag utan tvekan sätta dem inne i chassit.

Aha, stort tack då gör jag det.

Permalänk
Skrivet av SLINKY95:

Men tänkte på en annan grej medans ni ändå är i tråden

Skulle behöva sätta in fler fläktar i chassit, dock är ”CHA_FAN 1” upptagen.

Sen CHA_FAN 2 är också upptagen.

Vad har jag för möjligheter och installera flera fläktar?

Man kan inte”seriekoppla” alla fläktar tillsammans?

ASUS LGA1700 Prime B660M-A Wifi D4 är mitt moderkort.

Tack.

Det finns "splitters" att köpa. Ett uttag brukar kunna förse 2-3 fläktar med ström iaf.

Sen spelar det ingen roll i praktiken om fläkten sitter innanför eller utanpå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det finns "splitters" att köpa. Ett uttag brukar kunna förse 2-3 fläktar med ström iaf.

Sen spelar det ingen roll i praktiken om fläkten sitter innanför eller utanpå.

Aha, okej

Tack. (:

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte är nått luftläckage runt fläkten så är det mest en kosmetisk sak om den är på in eller utsidan, det påverkar inte luftmängden men kanske kan det påverka luftriktningen lite men skillnaderna blir mycket små.

För att koppla in flera fläktar så använd förgreningar till moderkortet eller en fristående fläktkontroller. Kopplar man till moderkortet så brukar det ofta stå i manualen hur mycket effekt fläktportarna tål och det är bara att hålla sig under det men maxeffekten brukar kräva rätt många normala fläktar innan den överskrides, så här kan det anges i manualen.

Kollar man sedan data på fläktar så drar de sällan över 0,2 A (ofta inte över 0,15A) så man kan oftast koppla in många via förgreningar utan att riskera att förstöra något om man vill men detaljerna brukar finnas i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inget problem att montera fläktar på utsidan och vissa chassin har den lösningen för att kunna klämma in extra långa grafikkort utan att fläktarna är ivägen.

Och riktningen beror endast på hur du vänder fläkten.

Till Ts skulle jag inte tro det gör någon enorm skillnad om någon alls.

Såvida de inte blockeras nästan helt på endera sättet.

Jag vet inte, är det ett P300 med solid front skulle jag inte vilja ha fläktarna upptryckta mot panelen. Där behöver nog fläktarna ha så mycket plats att "andas" som möjligt då luftintagen är begränsade. Är det däremot varianten med mesh gör det nog mindre skillnad gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Jag vet inte, är det ett P300 med solid front skulle jag inte vilja ha fläktarna upptryckta mot panelen. Där behöver nog fläktarna ha så mycket plats att "andas" som möjligt då luftintagen är begränsade. Är det däremot varianten med mesh gör det nog mindre skillnad gissar jag.

https://bit-tech.net/media/image/2017/9/346eebed-68d1-457a-ae24-782358a4791f.jpg

ja där kan det nog va aktuellt att inte ha dem upptryckta mot fronten och tror inte jag sagt emot ditt resonemang heller.

var mer att den jag citerade att han aldrig sett lösningen med fläktarna placerade mellan frontpanelen och chassistommen på något chassi(iaf så jag tolkade det).

som du säger om den har nätfront så har jag också svårt att se att det skulle påverka alls att ha dem på ut eller insidan om plåten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows