Permalänk
Medlem

Skadad fibertråd [Hjälp/Rådgivning]

Imorse hängde fiberboxen och tråden (den röda) har blivit lite skadad ser ut som en litet jack.
Boxen va trasig när vi köpte lägenheten så jag har fått sätta fast den med silver tejp.
Men idag lossna den och paja fiberfanskapet.

Så hur körd är jag?

Jag undrar hur jag går tillväga nu?

Samtidigt ska Bahnhof komma hit på torsdag och byta converter för att föreningen har fixat 1000/1000 till alla boenden. Så internet blir gratis framöver vilket är nice men nu händer denna skiten såklart.

Min fråga till er kunniga nu är: Kontaktar jag Bahnhof som ändå ska komma hit och se om dom kan svetsa fiberkabeln samtidigt eller byter dom den ändå i samband med converter bytet? Har ingen aning vad dom gör där.

Eller ska jag kontakta föreningen (troligtvis en dyr reparatör) eller ringer jag några mindre firma som är billigare som fixar det innan Bahnhof är här på torsdag?

Tack för svar i förhand!

Min sambo gråter i ett hörn för den kommande kostnaden så hoppas ni har bra idéer.

Blev en bra födelsedag det här..

Permalänk
Sötast

Har internetanslutningen slutat att fungera i samband med att detta hände?

Permalänk
Medlem

Ta en bild på fiberkabeln och skadan och visa här.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/2LwV1Kw

Det va svårt att ta en bra bild på det. Ni ser där att den ser lite klämd ut nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har internetanslutningen slutat att fungera i samband med att detta hände?

Ja precis det verkar så.. WAN lyser inte på modemet heller. På PC står det att den är connected men har ingen anslutning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ta en bild på fiberkabeln och skadan och visa här.

https://imgur.com/a/2LwV1Kw

Permalänk
Medlem

Såvida det inte är en fiberpatchkabel, vilket jag gissar att det inte är, så lär det inte vara någonting som Bahnhof byter i samband med byte av serviceroutern.

Permalänk
Medlem

@Dedo ja. Prata med Bahnhof om dom ska besöka er, man brukar lämna sling så det ska nog inte behövas dra någon ny fiber. Dom har säkert fibersvets också och kan fixa en ny kontakt. Det tar inte lång tid, sedan kan du skylla på att dosan rasade från väggen pga någon tidigare inte monterat fast den. Alltså att du råkade komma åt den när du gjorde något (typ dra en vit lögn) så fixar dom det säkert gratis.

Det är viktigt att du pratar med den som är ansvarig för detta hos Bahnhof så dom kan skicka med en tekniker eller tar med sig prylar, antagligen är det en firma dom anlitar. Dom borde ha med sig prylar eftersom dom ska byta fiberdosorna men det är inte garanterat. Det är inget att noja över, det händer ju. Värre om man gräver av rör med kabel på t.ex. tomten till en villa för då får du betala en hel del och det värsta är att man kan få vänta länge på att få det åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Dedo ja. Prata med Bahnhof om dom ska besöka er, man brukar lämna sling så det ska nog inte behövas dra någon ny fiber. Dom har säkert fibersvets också och kan fixa en ny kontakt. Det tar inte lång tid, sedan kan du skylla på att dosan rasade från väggen pga någon tidigare inte monterat fast den. Alltså att du råkade komma åt den när du gjorde något (typ dra en vit lögn) så fixar dom det säkert gratis.

Det är viktigt att du pratar med den som är ansvarig för detta hos Bahnhof så dom kan skicka med en tekniker eller tar med sig prylar, antagligen är det en firma dom anlitar. Dom borde ha med sig prylar eftersom dom ska byta fiberdosorna men det är inte garanterat. Det är inget att noja över, det händer ju. Värre om man gräver av rör med kabel på t.ex. tomten till en villa för då får du betala en hel del och det värsta är att man kan få vänta länge på att få det åtgärdat.

Tack, ska ringa dom imorgon! Mest rädd för kostnaden inte sugen på en räkning som ligger mellan 10-100.000 kr om man kollar på nätet snabbt.
Hoppas det inte blir för dyrt.
Ringer imon och hoppas på det bästa.
Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedo:

Tack, ska ringa dom imorgon! Mest rädd för kostnaden inte sugen på en räkning som ligger mellan 10-100.000 kr om man kollar på nätet snabbt.
Hoppas det inte blir för dyrt.
Ringer imon och hoppas på det bästa.
Tack för svaret!

Svårt att se exakt, men det ser ut som en svetsad duplex pigtail in till fiberkonvertern där en av fiberkablarna är knäckt. Har du tur så fixar de det samtidigt som de byter fiberkonverter.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vi tar cirka 1000 kr för att laga ett sådant fel.

Permalänk
Medlem

Det är även möjligt att er nya konverter är BiDi och bara använder ena fibern. Så det kanske tom inte behöver fixas omgående. Men hör av dig till Bahnhof, ev via er kontakt i BRF så kommer de lösa detta.

Permalänk
Expertgissare

När jag bodde i lägenhet så ramlade fiberskåpet (plåtlådan med allt ovanför ytterdörren) ner när jag och sambon satt och kollade på tv. Inga plugg i lättbetong tyckte installatören skulle funka tydligen...
Men i alla fall så ringde jag till de som ägde nätet och frågade om jag fick göra något med kabeln och fick till svar att jag inte fick pilla på den för det var deras egendom (typ) varpå jag svarade att de hade ett plåtskåp att montera upp för nu hänger det i fiberkabeln.
De kom ut och fixade allt utan kostnad, och som grädde på moset så lyckades installatören tappa min router så stödet gick sönder, och efter ett samtal skickade de en helt ny utan tjafs (Asus topp modell). Limmade fast stödet och sålde routern, så gick bara plus

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag kontaktade Bahnhof men dom kunde inte se det nya avtalet min förening. Men han lugna min nerver lite också med att det inte är så dyrt att byta.
Så har kontaktat min brf nu och bett om nr till deras kontaktperson med Bahnhof som ska komma hit.
Så väntar på det just nu så ska jag snacka med dem.

Permalänk
Medlem

@Dedo nej, det ska inte vara förenade med otroliga kostnader. Det är ju bara fiberkabeln som blivit skadad, det händer ju. Bra att du kollat med Bahnhof och föreningen eftersom det kan skilja sig vem som äger nätet. Det finns lite olika varianter där och det i sin tur styr lite hur man kan få hjälp och vem man ska vända sig till.

Det är så med många saker numera vad gäller olika saker i vårat samhälle, man har olika ingångna avtal under en begränsad tid och då kan det vara t.ex. vissa företag som har monopol eller första tjing på att utföra reparationer osv.

Det är värre om ett område har fiber, man flyttar in i en fastighet och inte har fiber. Tar kontakt med nätägaren och ska beställa fiber, då kan man få vänta mycket lång tid om man har otur. Samt det kan kosta multum att ansluta sig bara för tidigare ägare inte anslöt sig när nätet byggdes. Har sett en del skräckhistorier här på forumet.

Permalänk

Svårt att se på bilden. Men den blå ser ut att ligga löst på fiberomvandlaren bara? Så är den färdigpreppad i andra änden (Överlämningspunkt i källare t.ex.) så kan dom koppla över till den blå istället...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.