Stort midjemått röjer processorsmugglare

Permalänk
Melding Plague

Stort midjemått röjer processorsmugglare

För den som har ett par hundra processorer med sig hem från semestern väntar normalt avgifter i tullen. Tejp är inte en lösning för att komma runt dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar vad de har för successrate på dessa försök. I och med att de fortsätter antar jag det finns en rationalitet i det hela, ungefär som att skicka spam-mails.

Permalänk
Medlem

Det var en näve cpuer hahahaha.

Permalänk
Medlem

Um... Borde inte metalldetektorn utlösas med så där mycket metall?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Um... Borde inte metalldetektorn utlösas med så där mycket metall?

Kan inte svara för hur det är på den flygplatsen. Men i tex Manilla så har de stängt av detektorerna och du kan vandra i genom dem utan problem. De bryr sig å andra sidan inte heller om ifall du går med en flaska (vatten) i näven igenom kontrollen och in i flyget.

Åtminstone inte de gånger jag tagit flyg därifrån.

Gissar att de inte är ensamma…

Permalänk
Medlem

Fy fan, nerver av stål. Minns hur jag paniksvettades när dom började visitera mig på flygplatsen i Amsterdam, och jag hade inte ens med mig något otillåtet.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Jag ser skumma typer på stan som verkar ha något konstigt att sälja innanför jackan. Jag misstänker det är Nvidia GeForce RTX 4090 och liknande. Men jag ser även polisen har span på dessa och griper de som köper.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om det bara varit ett fetto?

För övrigt smugglade jag med mig ett RTX 4090 i analen senast jag var till USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242437:

Tänk om det bara varit ett fetto?

För övrigt smugglade jag med mig ett RTX 4090 i analen senast jag var till USA.

Det har väl varit det normala leveranssättet i några år om man tänker till pris och annat. "Böj dig fram så ska du få ditt nya grafikkort".

Permalänk
Medlem

Processorer som skulle vidare till Ryssland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Tänk om det bara varit ett fetto?

För övrigt smugglade jag med mig ett RTX 4090 i analen senast jag var till USA.

@landmarks Här har ni ett tips på första april skämt. "Sweclockare fastnade på flygplatsens X-ray"

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Um... Borde inte metalldetektorn utlösas med så där mycket metall?

Metalldetektor in till flyget ut ur landet
Tull ut ur flyget in i landet

(Ja det finns undantag)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av naaw:

Kan inte svara för hur det är på den flygplatsen. Men i tex Manilla så har de stängt av detektorerna och du kan vandra i genom dem utan problem. De bryr sig å andra sidan inte heller om ifall du går med en flaska (vatten) i näven igenom kontrollen och in i flyget.

Åtminstone inte de gånger jag tagit flyg därifrån.

Gissar att de inte är ensamma…

Det där kan verkligen vara så blandat. Har både upplevt sådana som inte kunde bry sig mindre, men också typ personal som ser rött för att det tog mer än 0,2 sekunder att snöra av sig skorna eller för att någon glömde stoppa ned sitt läppbalsam i plastpåsen för vätska.

Skrivet av Pugilisten:

Fy fan, nerver av stål. Minns hur jag paniksvettades när dom började visitera mig på flygplatsen i Amsterdam, och jag hade inte ens med mig något otillåtet.

Jag lyckas bli svabbad eller kontrollerad typ varje gång känns det som, alltid lika svettigt, även om det enda man har med sig är typ ombyte och en påse (potatis)chips

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en arbetsresa till New York i 2001, precis efter 9/11. Vi var två stycken, den andra en rätt så saftig engelsman, sådär klassisk rödlätt med skägg. På den tredje av sex kontroller bara för att komma fram till hallen vi skulle in i så fick min kamrat kraftigt besked att ställa sig mot väggen "and spread 'em" av tre överjävligt stora damer med över medels maskulin röst, samtidigt som de klaskage på sig silikonhandskar så det small om det. Där och då tänkte jag på Chevy Chase när han sjunger "moon river" när dom skall kolla hans prostata.

Lyckligtvis gick det inte så långt, men min engelska vän var svettigare än han nånsin varit.
Helt sjuk upplevelse.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Nära modermodemet. Borde ha fungerat

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det där kan verkligen vara så blandat. Har både upplevt sådana som inte kunde bry sig mindre, men också typ personal som ser rött för att det tog mer än 0,2 sekunder att snöra av sig skorna eller för att någon glömde stoppa ned sitt läppbalsam i plastpåsen för vätska.

Jag lyckas bli svabbad eller kontrollerad typ varje gång känns det som, alltid lika svettigt, även om det enda man har med sig är typ ombyte och en påse (potatis)chips

Jag ser mer ut som att jag kommer från Grekland än den gemene svensken så jag åker alltid på slumpmässiga kontroller, så det är något jag är van med vid det här laget och det är mest irriterande och gör att jag alltid måste vara lite tidigare på flygplatsen än normalt 😄

En gång blev det dock lite svettigt när jag glömde att jag hade en ”kreditkortskniv” i plånboken, som jag tänkte var en smart grej, men naturligtvis inte något du ska ha med dig på ett flyg. Kontrollanten konfererade med polisen över telefon men tyckte inte att jag såg särskilt kriminell ut så han bara log och sa, ”den här behåller jag” och lät mig gå vidare 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte första gången kinesiska tullen ertappar människor med processorer under västen. För ett par år sedan tvingades exempelvis ett par vader med 256 processorer med samlat värde runt miljonen att spatsera till fängelset utan att passera "Gå". Den senaste fångsten visar dock att fula fiskar fortsatt försöker kringgå lagen. I skrivande stund är det inte klart vad straffet blir.

Hade det varit Ben så hade de aldrig tagit honom.

- Are you trying to bribe me Sir ?

- No, no, I'm not trying to bribe you. I'm just, I'm more trying to just buy my way out of getting in trouble

...

Och vänta bara till vad han hittar på härnäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Processorer som skulle vidare till Ryssland?

Jag funderade på det också, men det känns konstigt att man tar sig igenom Kina då.
Bör vara vettigare att flyga genom Kazakstan eller Turkiet om man nu skulle dit...

Kanske bara var någon med för låg socialpoäng som ville uppgradera hemmaburken och inte gärna ville fastna med en Zhaoxin KX-6000G?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Gotase borde kunna vara den bästa smugglaren

Permalänk
Medlem

SweSmugglers? :>

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Tänk om det bara varit ett fetto?

För övrigt smugglade jag med mig ett RTX 4090 i analen senast jag var till USA.

Då du fortfarande har ett Nvidia RTX 3070 Ti enligt din signatur utgår jag från att det kortet, RTX 4090, antingen var till någon annan eller inte tålde den behandlingen. Nej, jag vill inte veta mer detaljer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

I mitt fall röjer det bara pizza-och godismissbruk.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Då du fortfarande har ett Nvidia RTX 3070 Ti enligt din signatur utgår jag från att det kortet, RTX 4090, antingen var till någon annan eller inte tålde den behandlingen. Nej, jag vill inte veta mer detaljer.

Hade lite problem med… uttaget, så besökte akuten men när jag vaknade upp efter operationen var både kirurgen och grafikkortet borta så det var skumt.