Firefox lovar Windows 7-stöd till 2024

Permalänk
Melding Plague

Firefox lovar Windows 7-stöd till 2024

Trots att Microsoft begravde operativsystemet för snart tre år sedan håller Mozilla sitt webbläsarstöd vid liv ett tag till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox 💕😍

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Hur många har Windows 7 som besöker Sweclockers?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox, ett självklart val även för mig.

Önskar mig en fungerande Win98 version till retrodatorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Mozilla Firefox, ett självklart val även för mig.

Önskar mig en fungerande Win98 version till retrodatorn.

Jag kör med RetroZilla i Win95

https://github.com/rn10950/RetroZilla/releases/tag/2.2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FredrikMH:

Hur många har Windows 7 som besöker Sweclockers?

Vet ej, men hade det varit fortsatt supporterat så förmodligen ganska många ärligt talat!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet ej, men hade det varit fortsatt supporterat så förmodligen ganska många ärligt talat!

Det tror iofs jag också

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet ej, men hade det varit fortsatt supporterat så förmodligen ganska många ärligt talat!

Helt klart det bästa operativsystemet MS släppt sedan XP, alldeles för mycket skräp och telemetri idag som tar längre tid än självla installationen att ta bort.

Snyggt jobbat av Mozilla för övrigt men så är ju Firefox det självklara webbläsarvalet

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Alltid gillat Firefox så det hänger med, har det nu med Windows 11 (som jag också gillar).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Bra då vet man iaf att man kan surfa med Win 7

Jag undrar vad man gör med Win 7 idag, det används nog bara på föråldrade datorer som inte är värda att kosta på att uppgradera till Win 10 eller liknande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är längre, men Firefox var länge en webbläsare som fungerade med OSX Tiger långt efter att Safari slutade uppdateras.
Har alltid gillat hur Firefox mer fokuserar på vad användare vill ha istället för att bara försöka vara så minimalistiska som möjligt i utseendet

Permalänk

Tack Firefox 😇🙏🏻
Windows 7 är det bästa OS sedan XP och förtjänar stöd ett tag till tycker jag 💛

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sedan dess har allt fler fasat ut fortsatt stöd, där Googles webbläsare Chrome är ett exempel. Om ett knappt år följer Valve samma spår med Steam, som till följd av inbakat Chrome tackar för sig i januari 2024. Några som väljer att inte haka på den trenden är Mozilla, som istället meddelar att världens kvarvarande Windows 7-användare får njuta av webbläsaren Firefox åtminstone lite längre.

We will not be ending support for Windows 7/Windows 8 before the release of the Firefox 115 ESR, so the Firefox 115 ESR will support Windows 7/Windows 8 at least until 3Q 2024. I can't speak to when we will remove support for Windows 7/Windows 8. – Mike Kaply, programmerare på Mozilla

Det där var ju inte jättemycket längre, kan jag tycka. Om det nu inte blir längre än till ESR-version 115, men det har de ju inte sagt, så det blir ju rent spekulativt isf.

Var dras gränsen för att "inte haka på trenden"? Jag hade ju personligen förväntat mig mer än några månaders skillnad.

Sedan tycker jag att det verkar rätt rimligt, utöver då att man förmodligen kan fokusera mer framåt, att man inte kan fortsätta att leverera något så utsatt som en webbläsare som ska stå på en grund som inte underhålls. Blir en omöjlig situation rent säkerhetsmässigt till slut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag undrar vad man gör med Win 7 idag, det används nog bara på föråldrade datorer som inte är värda att kosta på att uppgradera till Win 10 eller liknande

Nja, Windows 10 rullar i stort sett på allt som kunde köra Windows 7. Sedan är uppgraderingen gratis med giltig W7-licens.

Snarare så att viss programvara/drivrutiner bara fungerar i Windows 7 och äldre.

Själv har jag kvar Windows 7 på en laptop från 2006, då exempelvis Flash2Advance Linker (DB25) med tillhörande mjukvara ogillar senare system. Hade helst kört XP på den maskinen, så den kanske får POSReady 2009 en vacker dag

Permalänk
Skrivet av walkir:

Nja, Windows 10 rullar i stort sett på allt som kunde köra Windows 7. Sedan är uppgraderingen gratis med giltig W7-licens.

Det går inte att uppgradera till win10 från äldre vista-licenser vilket innebär att man blir kvar på win7 på dessa datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur många har Windows 7 som besöker Sweclockers?

Man har ju några retro burkar.
Men var nog några år sedan jag testade med W98SE.
Men min gamla Core2Duo ifrån 2008 uppgraderad till 6GB ram och 128GB SSD samt W7 år det inga problem att skriva och kolla mail på. Men batteriet är sönder och nVidia drivrutinerna för grafikkortet stöder inte längre hårdvaru axelererad film. Men det går nog att lösa.
Men läsa nyheter, använda Outlook och Word går. Tror jag har min Office 2016 licens installerad och den klarar det mesta fortfarande.

Men som du påpekar förmodligen inte så många. Framförallt inte på sin huvud dator.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaforce:

Det går inte att uppgradera till win10 från äldre vista-licenser vilket innebär att man blir kvar på win7 på dessa datorer.

Ok. Jag lyckades få in W8 och kanske W8.1 men ström schemat var så dåligt på min bärbara så jag backade till W7.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köra en W7 maskin idag med tanke på säkerhetsriskerna. Microsoft slutade supportera detta i januari 2020 så det är som en öppen dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för tipset, jag fick tyvärr inte TLS att fungera. Jag kan t ex inte besöka sweclockers.com från Win98 tyvärr. Är det någon inställning som jag missat?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Skulle inte köra en W7 maskin idag med tanke på säkerhetsriskerna. Microsoft slutade supportera detta i januari 2020 så det är som en öppen dörr.

Kör man med vad det nu heter på Max där man måste trycka ja på en ruta för varje sak som ska köras och dessutom inte är inloggade som admin är det rätt stor säkerhet fortfarande som jag förstår.

Men skulle inte heller använda det för internet. Kör 7 och XP och sådant helt utan internet med gamla spel på skiva. Behöver man ladda ner tex drivrutiner lägger jag dem på USB sticka från en dator med modernare OS.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Skulle inte köra en W7 maskin idag med tanke på säkerhetsriskerna. Microsoft slutade supportera detta i januari 2020 så det är som en öppen dörr.

...men det kommer fortfarande uppdateringar. Fick en senast när jag skulle scanna lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

...men det kommer fortfarande uppdateringar. Fick en senast när jag skulle scanna lite

Vad för uppdatering? Den enda "uppdatering" jag sett är "Windows Malicious Software Removal Tool" och den skulle inte jag kalla uppdatering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack för tipset, jag fick tyvärr inte TLS att fungera. Jag kan t ex inte besöka sweclockers.com från Win98 tyvärr. Är det någon inställning som jag missat?

Har Win95 rullande i VirtualBox här och kommer inte heller åt sweclockers.com.

Däremot fungerar http://totalcmd.com och http://sasg.com/mwb/ fint Är smått imponerad av att Total Commander fortfarande släpps till Windows 95/98

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har Win95 rullande i VirtualBox här och kommer inte heller åt sweclockers.com.

Däremot fungerar http://totalcmd.com och http://sasg.com/mwb/ fint Är smått imponerad av att Total Commander fortfarande släpps till Windows 95/98

Men de har ingen kryptering. Dvs https och därför fungerar det, förmodligen med valfri webbläsare från tiden. T ex Netscape Navigator 4.0 skulle förmodligen fungera för dessa sajter.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Tack för tipset, jag fick tyvärr inte TLS att fungera. Jag kan t ex inte besöka sweclockers.com från Win98 tyvärr. Är det någon inställning som jag missat?

Du behöver sätta upp en proxyserver som kan ta ett anrop mot en sida från retro-datorn och översätta det till modern https, och sen översätta svaret tillbaka till icke-krypterad http. Risken finns dock även efter att du fått till detta att modern CSS, Javascript, etc, inte kan tolkas rätt av en gammal nog klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för uppdatering? Den enda "uppdatering" jag sett är "Windows Malicious Software Removal Tool" och den skulle inte jag kalla uppdatering

MS kallar det i alla fall för uppdatering men det kan ju så klart diskuteras.