Microsofts nya Thunderbolt 4-docka inte bara för Surface

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kör många på mitt jobb med. Många som har 1080p/1200p VA-paneler som inte vill byta eller förstår skillnaden

Men har man en skärm som är tillverkad efter 2010 så måste den väl åtminstone ha DVI om den inte har HDMI och/eller Display Port istället?

Okej att det kanske kan finnas några skärmar tillverkade de senaste 10 åren som fortfarande har VGA som ett alternativ.
Men som har VGA som ENDA alternativ?? Det måste väl vara skärmar som är 15+ år gamla?

Skrivet av BergEr:

Yes, alla våra skärmar är över tio år gamla och kör VGA. Finns ingen budget att uppgradera även fast företaget gjorde en vinst på några miljarder ifjol.

Trippel VGA setup 2023

Här är en drömsetup för erat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men har man en skärm som är tillverkad efter 2010 så måste den väl åtminstone ha DVI om den inte har HDMI och/eller Display Port istället?

Okej att det kanske kan finnas några skärmar tillverkade de senaste 10 åren som fortfarande har VGA som ett alternativ.
Men som har VGA som ENDA alternativ?? Det måste väl vara skärmar som är 15+ år gamla?

Här är en drömsetup för erat företag.

https://www.youtube.com/watch?v=UZMMeflHvYY

Många skärmar är mycket nyare och med moderna ingångar, men se fortfarande många gamla användas. Så länge det funkar antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Yes, alla våra skärmar är över tio år gamla och kör VGA. Finns ingen budget att uppgradera även fast företaget gjorde en vinst på några miljarder ifjol.

Trippel VGA setup 2023

Vi har tyvärr inget val. Frågat flera gånger.

Inte ens 1080p, 1680x1050 har vi.

Wow. Hur kan det inte finnas budget om företaget gör miljardvinster? Helt urdålig prioritering låter det som. Ingen i ledningen som funderar på att produktiviteten ökar med större skärm och högre upplösning?

EDIT: Ontopic: Förövrigt väldigt dyr docka, som dessutom saknar DP ut. Det är ju lite smått obegripligt hur dom tänkt här.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Wow. Hur kan det inte finnas budget om företaget gör miljardvinster? Helt urdålig prioritering låter det som. Ingen i ledningen som funderar på att produktiviteten ökar med större skärm och högre upplösning?

Prioriteringen låter som max utdelning till aktieägarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Prioriteringen låter som max utdelning till aktieägarna

Är nog så, grundaren är på top50 rikast i världen och vill nog gärna klättra där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dockor är väldigt dyra av någon anledning. Jag förstod det innan när de hade proprietära kontakter som ändrades typ varje generation, det var ju ett väldigt smart sätt att få företagen att punga ut med mer pengar hela tiden, men nu när det handlar om USB C så finns det ingen anledning att lägga så mycket pengar.

Jag körde en "överbliven" docka hemma efter att en kollega slutat, sen fick jag lämna tillbaka den och kollade på att köpa samma modell begagnad, den kostade någonstans 2500-3000 vilket är helt befängt. Istället köpte jag en liten USB C dongel/docka från Amazon för typ 300 vilken räcker gott för mig. Den hade förstås ingen medföljande strömförsörjning men jag behöver ändå mer kraft än vad USB C kan ge (på min dator i alla fall) så det spelar ingen roll. Den har en HDMI, USB-portar, minneskortsläsare och ethernet. Det jag saknar från dockan är ju en andra skärmutgång dock, och det är väl det som är fördelen med denna också. En skärm med inbyggd docka är jättetrevligt, men vill man ha mer än en skärm så blir det ju fler kablar att koppla om datorn har fler utgångar, eller kanske man kan få till någon daisy chain av DP men jag vet inte om USB C stöder det.

Ja. Många dockor är förfärande dyra. Eller har åtminstone varit det. Numera finns det en hel del alternativ som är betydligt billigare. Det går att få tag på dockor som kostar under tusenlappen som har två skärmutgångar.
Vad gäller det att du inte skulle klara dig med strömförsörjningen så är det förmodligen inte helt sant.
Min skärm klarar av upp till 100w och det är ytterst få bärbara datorer som har nätadapters som har så hög effekt så den torde klara av att strömförsörja i stort sett alla bärbara datorer som kan ta emot ström via USB-C.
Och det finns gott om både skärmar och dockor som klarar av i stort sett den effekten.

Men har du hittat en setup som funkar för dig så är det ju förmodligen så att det inte är så attraktivt att lägga ner en massa pengar bara för den lilla grejen att få bort en strömsladd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sba74:

Ja. Många dockor är förfärande dyra. Eller har åtminstone varit det. Numera finns det en hel del alternativ som är betydligt billigare. Det går att få tag på dockor som kostar under tusenlappen som har två skärmutgångar.
Vad gäller det att du inte skulle klara dig med strömförsörjningen så är det förmodligen inte helt sant.
Min skärm klarar av upp till 100w och det är ytterst få bärbara datorer som har nätadapters som har så hög effekt så den torde klara av att strömförsörja i stort sett alla bärbara datorer som kan ta emot ström via USB-C.
Och det finns gott om både skärmar och dockor som klarar av i stort sett den effekten.

Men har du hittat en setup som funkar för dig så är det ju förmodligen så att det inte är så attraktivt att lägga ner en massa pengar bara för den lilla grejen att få bort en strömsladd.

Nja, hundra watt räcker inte för min dator så dubbel sladd krävs oavsett. Nu stöder USB C upp till 240W vad jag förstår, men det har ju knappt kommit ut på marknaden än. Min dator är inte så ny längre, typ tre år, men mina kollegor med nyare maskiner har ju samma problem med att USB C inte räcker och således behöver de dubbla kablar. De måste dessutom alltid köra så då företaget valt bort Thinkpads på senare tid trots att alla dockor är för Thinkpads med dubbelkontakt, så för dem är det att betrakta som en docka utan strömförsörjning.