Permalänk
Medlem

CSGO-dator

Hej!

Jag tänkte köpa en ny speldator, främst för CSGO och även när CS2 kommer, men jag vill ändå ha lite krut iaf man vill spela något annat i framtiden. Jag kommer också använda en 240hz skärm till detta.

Jag är inte så kunnig på komponenter men vad tror ni om detta? Tänker jag fel eller missar jag något?

Föredrar Intel på CPUN, Budget max 15K, jag vill helst inte bygga datorn själv.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Ska du bygga själv? Går få mycket bättre dator för pengarna.

Permalänk
Medlem

Kvittar faktist, jag kan köpa en färdigbyggd med, kan du länka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ska du bygga själv? Går få mycket bättre dator för pengarna.

Gillar att du säger så, men helt utan konkreta tips på vad som kan förbättras =D

Till TS, bestäm din ungefärliga budget, t.ex. max 15k.
Skriv gärna ut om du har preferens gällande nvidia/amd/intel, samt om du har lagring eller annat från någon gammal dator du kommer att behålla.
Kan du bygga själv, eller hade du tänkt nyttja t.ex. inet's tjänst där de bygger ihop datorn till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BimBam:

Gillar att du säger så, men helt utan konkreta tips på vad som kan förbättras =D

Skriv gärna ut om du har preferens gällande nvidia/amd/intel, samt om du har lagring eller annat från någon gammal dator du kommer att behålla.
Kan du bygga själv, eller hade du tänkt nyttja t.ex. inet's tjänst där de bygger ihop datorn till dig?

Tack för tips jag har uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat för att se vad som kommer prestera väl i CS2. Det vet vi inte riktigt än fullt ut.

CS:GO är som du kanske vet uppbyggd på en väldigt gammal motor. Den vill bara ha hög hastighet på processorn. Så vissa modeller presterar väldigt bra för just det.

I nya motorn så kan det vara helt annorlunda. Så mitt råd är att vänta lite.

Ett säkert kort är dock en dator baserad på typ Ryzen 7600X/7700X) eller 13600k. Vill du pressa prestanda eller måste datorn se snygg ut?

Det går klämma ut förbannat mycket prestanda med ett billigt B650-kort och en 7700X och några bra prisatta minnen.

Kan hjälpa dig med ett paket men har på känn att någon annan redan sätter ihop ett as we speak

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jag skulle väntat för att se vad som kommer prestera väl i CS2. Det vet vi inte riktigt än fullt ut.

CS:GO är som du kanske vet uppbyggd på en väldigt gammal motor. Den vill bara ha hög hastighet på processorn. Så vissa modeller presterar väldigt bra för just det.

I nya motorn så kan det vara helt annorlunda. Så mitt råd är att vänta lite.

Ett säkert kort är dock en dator baserad på typ Ryzen 7600X/7700X) eller 13600k. Vill du pressa prestanda eller måste datorn se snygg ut?

Det går klämma ut förbannat mycket prestanda med ett billigt B650-kort och en 7700X och några bra prisatta minnen.

Kan hjälpa dig med ett paket men har på känn att någon annan redan sätter ihop ett as we speak

13600K kanske är mer värt då? Jag har inga som helst krav på hur datorn "ser ut"

Permalänk
Skrivet av BimBam:

Haha jag fick en match i CS precis.

Något sånt här kanske?

Men förslaget nedanför är inte alls dumt heller om man vill spara lite pengar!

Permalänk
Skrivet av monojke:

13600K kanske är mer värt då? Jag har inga som helst krav på hur datorn "ser ut"

I CS GO så presterar 7600X bättre än 13600K. Runt 20% bättre. Även en nyare plattform etc.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2022-amd-ryzen-9-790...

Permalänk
Medlem

Känns som du kan komma långt med detta om du vill spara lite. Notera att PSU:n inte inkluderar någon strömkabel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Haha jag fick en match i CS precis.

Något sånt här kanske?

https://komponentkoll.se/bild/dccRR.png

Men förslaget nedanför är inte alls dumt heller om man vill spara lite pengar!

Chassit stödjer nätaggregat upp till 140mm. Nätagget du valt är 160mm. Alternativ är t.ex.

https://www.inet.se/produkt/6903689/be-quiet-system-power-9-6...

Eller byta chassi till något som stödjer 160mm nätagg.

Jag är personligen inget fan av överdriven vattenkylning, utan rekommenderar alltid bra luftkylning istället.

T.ex. https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Är du ändå uppe i 1500~ kr för ram kan du köpa dessa istället som är lite vassare.

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Paketet ovanför mig är väldigt effektivt och prisvärt. Väldigt bra för det priset! Men personligen hade jag skaffat något på nya AM5-plattformen, med en 7600x.

Mycket är smaksak!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Chassit stödjer nätaggregat upp till 140mm. Nätagget du valt är 160mm. Alternativ är t.ex.

https://www.inet.se/produkt/6903689/be-quiet-system-power-9-6...

Eller byta chassi till något som stödjer 160mm nätagg.

Jag är personligen inget fan av överdriven vattenkylning, utan rekommenderar alltid bra luftkylning istället.

T.ex. https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Är du ändå uppe i 1500~ kr för ram kan du köpa dessa istället som är lite vassare.

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Paketet ovanför mig är väldigt effektivt och prisvärt. Väldigt bra för det priset! Men personligen hade jag skaffat något på nya AM5-plattformen, med en 7600x.

Mycket är smaksak!

Bra fångat på chassit! Trodde komponentkoll hade koll på det för när jag valde PSU så hade den ställt in sig på max 180mm. Men så var det icke.

De här minnena borde vara ännu snabbare? Ungefär samma CL som de du skickade men 6400Mhz. Dock inte säkert de går köra så högt, 7600X har väl 5200Mhz som garanterad hastighet. I vilket fall som helst så kommer det inte göra står skillnad.

https://www.inet.se/produkt/5306155/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Kylaren du skickar har inte fäste för AM5. Annars såg den väldigt prisvärd ut om man vill ha luftkylning.

Permalänk
Medlem

Här är mitt försök på denna tråden.
Du kan köra intel i5 13600kf men då får du inte saker som ddr5 ram minne. Många här säger att 5 7600x ska vara bättre än i5 13600kf vilket den nästan aldrig är.

Valde också ett tillräckligt bra grafikort för framtiden. Men det finns definitivt upgraderingmöjligheter dock får man gå ner på cpu. Men om du väntar för cs2 och den ör riktigt grafik intensivt så blir det nog bättre att köra typ 6800xt

Om du bor i närheten av Borås så är jag villig att bygga ihop datorn för en mindre betalning.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk

Vettigt paket ifall han får ett moderkort med BIOS som stödjer 13th gen. Annars jobbigt.

Permalänk
Medlem

Vettigt paket ifall han får ett moderkort med BIOS som stödjer 13th gen. Annars jobbigt.

Jap blir jobbigt men inte omöjligt det moderkortet har bios Flashback

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/RXhmj.png

Här är mitt försök på denna tråden.
Du kan köra intel i5 13600kf men då får du inte saker som ddr5 ram minne. Många här säger att 5 7600x ska vara bättre än i5 13600kf vilket den nästan aldrig är.

Valde också ett tillräckligt bra grafikort för framtiden. Men det finns definitivt upgraderingmöjligheter dock får man gå ner på cpu. Men om du väntar för cs2 och den ör riktigt grafik intensivt så blir det nog bättre att köra typ 6800xt

Om du bor i närheten av Borås så är jag villig att bygga ihop datorn för en mindre betalning.

Snyggt. Är också ett fan av att colormatcha lite med. Haha, kanske inte var meningen?

Satt och pysslade lite igår och var väldigt nära det paketet du länkade.

Hur är det nätagget? Inte sett innan.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kortet har ju "bios flashback" så det är inte jobbigt alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Snyggt. Är också ett fan av att colormatcha lite med. Haha, kanske inte var meningen?

Satt och pysslade lite igår och var väldigt nära det paketet du länkade.

Hur är det nätagget? Inte sett innan.

Hej jag vet inte vilka spel du spellar men detta är ungäfär det jag brukar rekomendera i denna prisklassen. Det är just att i cs är det bra att ha en riktigt snabb cpu vilket i5 13400f inte direkt är uttan i stället har massa kärnor.

Det nättaget är den den bästa guld certifierade 700w psu just nu för priset. Det ända dålliga är att den bara har 3 pcie/cpu kablar vilket i litte större byggen kan bli ett problem. Men i detta bygget är det inte det för att grafikortet tar två kablar och cpun behöver inte ha mer en 1. Även om det finns fler att sätta i. Men den är också B på cultist teir list. Det närmsta med denna jag kan rekomendera är att gå upp till gigabyte ud850gm vilket också är B och kostar typ 150kr mer. Det är definitivt en bra upgradering man kan göra om man vill ha lite bättre dellar. Och om du vill gå ner lite är thermaltake smart BM2 väldigt bra. Den är c tier samt bronze och semi modlär men för 770kr är den svår att slå som en bra budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/dZWKP.png

Hej jag vet inte vilka spel du spellar men detta är ungäfär det jag brukar rekomendera i denna prisklassen. Det är just att i cs är det bra att ha en riktigt snabb cpu vilket i5 13400f inte direkt är uttan i stället har massa kärnor.

Det nättaget är den den bästa guld certifierade 700w psu just nu för priset. Det ända dålliga är att den bara har 3 pcie/cpu kablar vilket i litte större byggen kan bli ett problem. Men i detta bygget är det inte det för att grafikortet tar två kablar och cpun behöver inte ha mer en 1. Även om det finns fler att sätta i. Men den är också B på cultist teir list. Det närmsta med denna jag kan rekomendera är att gå upp till gigabyte ud850gm vilket också är B och kostar typ 150kr mer. Det är definitivt en bra upgradering man kan göra om man vill ha lite bättre dellar. Och om du vill gå ner lite är thermaltake smart BM2 väldigt bra. Den är c tier samt bronze och semi modlär men för 770kr är den svår att slå som en bra budget.

Ja mig behöver du inte rekommendera saker, det är inte jag som ska ha datorn. Utan bara en som försöker hjälpa till.

Personligen köper jag enbart nätagg från seasonic, be quiet, evga och corsair. Och enbart vissa modeller på de sistnämnda. Finns inte en chans att jag skippar någon hundring och chansar på just nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Ja mig behöver du inte rekommendera saker, det är inte jag som ska ha datorn. Utan bara en som försöker hjälpa till.

Personligen köper jag enbart nätagg från seasonic, be quiet, evga och corsair. Och enbart vissa modeller på de sistnämnda. Finns inte en chans att jag skippar någon hundring och chansar på just nätagget.

fattade fel på vad du skrev. ha ha.

Jag är inte så mycket för brand loyalitet. Uttan det är bättre att köra det bästa som finns. En bra sida är https://cultists.network/140/psu-tier-list/ domma rankar dom flesta psuerna som finns. Då kan man också se att alla märken har flera bra och flera dåliga. Nzxt är väldigt bra på psus med nästan bara A tier. Och cougar gex är ju b tier villket är mycket bra. Jag har en evga som är c tier vilket när jag köpte kostade lika mycket som denna cougar. Alltså jag fick inte det bästa som fanns. Desutom har cougar en 7års garanti vilket är väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

fattade fel på vad du skrev. ha ha.

Jag är inte så mycket för brand loyalitet. Uttan det är bättre att köra det bästa som finns. En bra sida är https://cultists.network/140/psu-tier-list/ domma rankar dom flesta psuerna som finns. Då kan man också se att alla märken har flera bra och flera dåliga. Nzxt är väldigt bra på psus med nästan bara A tier. Och cougar gex är ju b tier villket är mycket bra. Jag har en evga som är c tier vilket när jag köpte kostade lika mycket som denna cougar. Alltså jag fick inte det bästa som fanns. Desutom har cougar en 7års garanti vilket är väldigt bra.

Det är helt rätt! Man ska gå efter vad alla tester säger. Det är det som spelar roll.

Jag hade bara inte hört talas om cougar, och ville lära mig bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Det är helt rätt! Man ska gå efter vad alla tester säger. Det är det som spelar roll.

Jag hade bara inte hört talas om cougar, och ville lära mig bara.

jap cougar är inte direkt ett så välkent märke och dom har inte många olika produkter på den svenska marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jäsiken, själv sitter man med mycket sämre grejor än vad som rekommenderas och jag spelar mest nyare spel och VR...

Men ja när GO2 kommer och man vill nyttja 240Häzt så behövs det kanske lite mer.

Skulle ändå säga att invänta CSGO2, vem vet processorn du beställer nu kanske är den sämsta på CSGO2 när det släpps.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |