AMD: "Viktigt med mycket grafikminne"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kommer ihåg när man använde Optimerade spel som exempel för saker och ting. Nu är vi i Tvärtomvärlden istället.

Fast senaste HUB-videon innehåller i så fall väldigt många "dåligt optimerade spel", som bara är ett axplock spel på senare tid. Det känns som att du kämpar ganska hårt för att inte få detta till ett reellt problem.

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är det inte AMD som släpper kort med 4Gb?

Permalänk
Medlem

Outch...

Är inte extremt länge sedan som AMD hävdade att 4 GB räckte länge, har för mig att det var i samband med Radeon R9 Fury X.

Så det kan va

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför drar du alltid in orelevanta spel i diskussioner?
Jag har också spelat Warzone 2 med ett 3060Ti utan stutter i 1440p. Majoriteten av Warzone spelare sitter på grafikkort med 8GB eller mindre VRAM.

Om du menar Last of Us så får du länka med rätt timestamp. Spelet är återigen en stutterfest på i stort sett all hårdvara. Och spelet kraschar till och med för många, än idag. Spelet är bekräftat dåligt Optimerat men det är helt sjukt att folk Prisar spelet och använder det som världens Nail in the Coffin för VRAM.

Kommer ihåg när man använde Optimerade spel som exempel för saker och ting. Nu är vi i Tvärtomvärlden istället.

Ja, spelet kraschar efter någon timme för mig med. Men det flyter på väldigt bra. Har inga stutter alls faktiskt.
Jag kör på ultra i 1080p. Jag har inte hög fps, jag har den låst på 60 och det pendlar lite mellan 45 och 60.
Men det är inga stora hopp. Jag vet inte varför, men spelet har bra flyt för mig. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du har glömt bort att vi är på SpoiledClockers där alla har en snittinkomst på 40k/mån efter skatt

Va är det för skämt?

Det är snarare så att en hobby med en dator för 30000 var tredje år är en relativt billig hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast senaste HUB-videon innehåller i så fall väldigt många "dåligt optimerade spel", som bara är ett axplock spel på senare tid. Det känns som att du kämpar ganska hårt för att inte få detta till ett reellt problem.

Nu är ju hub kända för att ha siffror som ger amd bättre fps än Intel/nvidia än dem andra stora test siterna.
Detta presenterade Yoshman väl i 7800x3d recensionen.

Att 4 av 5 test siter hade väldigt jämbördiga resultat medan HUB hade siffror som avvek utanför fel marginalen.

Men den som lever för se om 12gb räcker till 1440p om 2 år. För fasen om man får ställa in high i settings

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är ju hub kända för att ha siffror som ger amd bättre fps än Intel/nvidia än dem andra stora test siterna.

Att 4 av 5 test siter hade väldigt jämbördiga resultat medan HUB hade siffror som avvek utanför fel marginalen.

Men den som lever för se om 12gb räcker till 1440p om 2 år. För fasen om man får ställa in high i settings

Samma Yoshman som hävdade att vi klarar oss på dual core?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Samma Yoshman som hävdade att vi klarar oss på dual core?

Han presenterade statistik och matte ljuger tyvärr aldrig.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd

Han presenterade statistik och matte ljuger tyvärr aldrig.

Klart det kan. Det kan vara utan kontext, vara selektivt. Vad är bra framerate om frame times t.ex. är dåligt?
Klart 2 kärnor t.ex. kan fortfarande räcka, om man bara sitter och surfar, betalar räkningar eller kikar på film.

När jag köpte mitt 3070 så köpte jag den enbart eftersom det var svårt att köpa AMD kort med mer VRAM, rent av omöjligt att få tag på.
Jag visste att 8GB var snålt av Nvidia, precis som hardware unboxed visste med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bra poäng, vi stryker den här tråden helt.

lol

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Klart det kan. Det kan vara utan kontext, vara selektivt. Vad är bra framerate om frame times t.ex. är dåligt?
Klart 2 kärnor t.ex. kan fortfarande räcka, om man bara sitter och surfar, betalar räkningar eller kikar på film.

När jag köpte mitt 3070 så köpte jag den enbart eftersom det var svårt att köpa AMD kort med mer VRAM, rent av omöjligt att få tag på.
Jag visste att 8GB var snålt av Nvidia, precis som hardware unboxed visste med.

Hur kan matte ljuga om han tog samma spel, summerade FPSen i 1%/average och sedan gjorde en lista.

Om du jämför HUB fps i samma spel så går det att urskilja skillnader mot swec/FN/ltt etc

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Kan du nämna alla dessa spel och dubbelkolla så att det inte har med Raster prestanda att göra. För ett 6800 är bra snabbare än ett 3070 och har alltid varit det. Så det är inte konstigt att ett snabbare kort är... wait for it!

waaaait for it!

snabbare.

Permalänk
Medlem

Under den större delen av min PC gaming ’karriär’ så har jag fått sänka inställningarna för att få en acceptabel upplevelse. Problemet med tex. TLOU, var ju att när man sänkte texturerna så var det ju knappt texturer utan såg ut som vattenfärger och det verkar ju inte spelat så stor roll för prestandan vilket jag tycker är oacceptabelt.

Visst Nvidia kanske borde klistrat på lite extra VRAM på RTX 3070. Men det låter ju på vissa att det bara är att köra det i avfallskvarnen. Men på bra gjorda pc spel är det inget problem sänk bara inställningarna och spela på.

Permalänk
Avstängd

Haha det räcker, spelar det med allt maxat med rig nedan utan "stutter fest" eller några krascher, spelat sen release utan några som helst problem.

Google:
Last of Us Crashing PC
About 53 600 000 results (0,43 seconds)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Google:
Last of Us Crashing PC
About 53 600 000 results (0,43 seconds)

Eller så kan jag bara spela spelet och uttala mig från min egen erfarenhet än att lyssna på randoms som kan ha en massa bakomliggande anledningar på sina datorer.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Att skicka tillbaka mitt 3070 och istället köpa ett 6950XT för 2000kr mer är det bästa beslutet jag har tagit på länge.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Nu sitter man här i skiten. Grabbens dator kan tydligen inte köra ultra settings på två spel. Det var inte bra.

Dom här nya spelen verkar ju främst handla om CPU dock. en 3700X som han har är ju inte så himla gammal och dom här spelen sänker den totalt. Jag är ju själv utvecklare och fattar inte hur man ens bär sig åt för att dra 50% CPU i main menu i Last Of Us. Hans 8GB grafikkort kan man ju sänka lite settings på så är det på banan, men CPU:n är körd.

Är det sånt här modern AMD sponsring leder till, köpa senaste för att det överhuvudtaget skall fungera. Hur lyckas man dra typ 6GB VRAM för att få texturer som skulle se vettiga ut på ett Voodoo 2? I ett linjärt filmspel? Skall det vara så här med PC portar nu?

Jag förstår ju att det är hi times här nu, men någonting har gått jäkligt fel med det spelet. Det är ju synd, för det är ett bra spel, tror aldrig det dippar under 60fps på min 13700k.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din grabb råkat ut för det här?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Hur kan matte ljuga om han tog samma spel, summerade FPSen i 1%/average och sedan gjorde en lista.

Om du jämför HUB fps i samma spel så går det att urskilja skillnader mot swec/FN/ltt etc

Återigen, det kan vara selektivt. Något kan även stämma för ögonblicket men räcker med ett par releaser så ändras allt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är inte så att din grabb råkat ut för det här?

Nej, han har en 3700X. Men tack för försöket!

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Återigen, det kan vara selektivt. Något kan även stämma för ögonblicket men räcker med ett par releaser så ändras allt.

Han jämför release dags prestanda med samma drivers, om man alltid väntar på nya releaser så blir ju allt alltid bättre/ändras.

Det blir ju också väldigt selektivt om man inte jämför samma spel med samma drivers mot flera test siter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Utvecklarna sliter sina hår för att hålla spelen spelbara? Haha! Du skämtar hoppas jag.

Spelutvecklare idag sitter och "kodar" i flowgraphs, likt småbarn gör idag i skolan, går på promenader och dricker kaffe hela dagarna idag. Känns det som. Och är till viss del sanning hos Ubisoft för de kan inte koda för fem öre.

Rockstar måste vara rena magikerna och även CDProjekt Red.

Yes med 8GB slitar de verkligen i sitt hår!
Har de gjort länge nu och kika på Hardware Unboxed videon, så behövs inget mera sägas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kan du nämna alla dessa spel och dubbelkolla så att det inte har med Raster prestanda att göra. För ett 6800 är bra snabbare än ett 3070 och har alltid varit det. Så det är inte konstigt att ett snabbare kort är... wait for it!

waaaait for it!

snabbare.

Du får gärna förklara hur avsaknaden av texturer har med snabbare raster att göra. För att förtydliga, eftersom du uppenbarligen inte tänker se videon: Texturerna laddas inte (t.ex Hogwarts Legacy). Det blir en blurrig sörja.

Du framstår som ganska trollig när du ska tramsa sådär med "waaaait for it".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Brukade inte vara så viktigt. Men nu när jag spelar The Last of us på 1080p i Ultra så drar det 11Gb.
Det är första gången för mig som ett spel drar så mycket minne.

Gta v drog mycket minne på sin tid, kunde inte köra de inställningar jag ville då jag hade för lite minne på mitt 970

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nästa gen konsoler är ändå 5+ år bort, åldersmässigt är det som att sitta på ett 970 idag. Visst, minnet hade inte hjälpt men det är knappast det huvudsakliga problemet med det kortet och nya AAA spel.

970 kom 2014, det är ett 9 år gammalt kort snart? 5 år sen är 2018, det var Turing-generationen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Du får gärna förklara hur avsaknaden av texturer har med snabbare raster att göra. För att förtydliga, eftersom du uppenbarligen inte tänker se videon: Texturerna laddas inte (t.ex Hogwarts Legacy). Det blir en blurrig sörja.

Du framstår som ganska trollig när du ska tramsa sådär med "waaaait for it".

Avsaknad? Med tanke på att du kan modda sönder Skyrim med betydligt snyggare texturer än Last of Us har, på ett grafikkort med bara 8GB VRAM, i en aktiv spelvärld större än banorna i Last of Us, så är det konstigt att de inte laddas i Last of Us. Låter snarare som att de överfyller eller inte har komprimerat texturerna överhuvudtaget, vilket kräver en del manpower och därmed kostar utvecklaren. Det kan vi ju inte ha! Och då får vi scenarion där spel anvädner mer än de egentligen skulle behöva om allt vore optimerat. Man kan komprimera en textur till 1/4s storlek eller mindre utan någon direkt synlig förlust. Och jag är inte imponerad över texturerna på deras kläder i Last of Us iaf.

Tr** är ett förbjudet ord på sweclockers så hoppas du undviker att använda det i framtiden.

Och återigen. Hur kan Red Dead 2 klara sig på ett 8GB Grafikkort i 4K medans dessa 3 nya spel inte kan det ens i 1080p? Och skyll inte på texturer för det är inte anledningen.

Eller så kan jag bara spela spelet och uttala mig från min egen erfarenhet än att lyssna på randoms som kan ha en massa bakomliggande anledningar på sina datorer.

<Uppladdad bildlänk>

Tusentals har besvär med spelet. Många spelnyhetssidor och även stora kända youtube-kanaler har sagt att spelet har problem.
En användare på Sweclockers: Nej det är felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Va är det för skämt?

Det är snarare så att en hobby med en dator för 30000 var tredje år är en relativt billig hobby.

Man kan jämföra med dyrare hobbyer men man kan också jämföra med billigare hobbyer. Då kan 10 000 kr per år anses vara relativt dyrt jämfört med summor som ligger närmare 0 kr per år .

Att använda "Decoy Pricing" d.v.s. prissätta vissa varor högt (t.ex. 4090) för att förvränga (en del skulle kanske säga manipulera) konsumenters inställning till andra produkter (4080, 4070, 4060, osv.) fungerar uppenbarligen men det betyder inte att alla måste acceptera den nya uppfattningen av varors värde som företag vill skapa i konsumenters sinne med hjälp av reklam (propaganda).

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Man kan jämföra med dyrare hobbyer men man kan också jämföra med billigare hobbyer. Då kan 10 000 kr per år anses vara relativt dyrt jämfört med summor som ligger närmare 0 kr per år .

Att använda "Decoy Pricing" d.v.s. prissätta vissa varor högt (t.ex. 4090) för att förvränga (en del skulle kanske säga manipulera) konsumenters inställning till andra produkter (4080, 4070, 4060, osv.) fungerar uppenbarligen men det betyder inte att alla måste acceptera den nya uppfattningen av varors värde som företag vill skapa i konsumenters sinne med hjälp av reklam (propaganda).

Vilka hobbys kostar närmare 0 kr? Genuint intresserad 😊
För man måste också räkna in timmarna i kostnaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

När kommer 7950XT med 32GB och 7600XT med 16GB då?
32GB lär väl behövas för att kunna köra stigspårning vettigt.

Ja just det. När kommer 7600 XT och lägre tier med kort? Det är ju de intressanta för en annan. Även om ett 6950XT ser sjukt lockande ut just nu strax ovanför 8K.

Permalänk

Kan någon påminna mig om varför "vanliga" RTX 3060 hade 12Gb VRAM och Ti-modellen bara 8Gb?

EDIT: Hittade svaret själv:

"Why does 3060ti only have 8GB? The only reason the 3060 has 12gb is due to the 192 bit buss design which basically limits it to either using 6gb or 12gb of VRAM and 6gb is likely too little for some modern games."

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma