Funderar på köpa stationär dator begagnad (länk till dator i tråden).

Permalänk

Funderar på köpa stationär dator begagnad (länk till dator i tråden).

Hej,

Mitt första post i forumet, är vad man kan kalla en novis när det kommer till datorer.

Går i planerna att köpa en enklare gaming dator men där det finns möjligheter att uppgradera i framtiden. Idag lirar jag enklare spel i stil med Europa Univeralis, så mina prestandakrav är inte stora. Vill dock ha en dator jag i framtiden kan uppgradera vilket som jag förstår är möjligt med dessa Taurus datorer.

Länk till datorn som jag funderar på att köpa: https://www.inet.se/produkt/1511068/taurus-gaming-rtx-3060-56...

Vad skulle ni tycka är rimligt pris för en sådan dator?

Tack på förhand.

Permalänk
Officiell jultomte

Kanske uppdatera till ett 4070 istället och köpa Windows-licens på egen hand. Känner du dig bekväm att bygga ihop en dator?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Kanske uppdatera till ett 4070 istället och köpa Windows-licens på egen hand. Känner du dig bekväm att bygga ihop en dator?

https://komponentkoll.se/bild/RorzV.png

Dyr PSU för det man får tycker jag. Endast tre års garanti, bara 80+ Bronze, ingen semi-passiv drift och endast semi-modulärt. Hade mycket hellre köpt detta.

https://www.inet.se/produkt/6905458/nzxt-c650-650w-v2

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Scarabeo:

Dyr PSU för det man får tycker jag. Endast tre års garanti, bara 80+ Bronze, ingen semi-passiv drift och endast semi-modulärt. Hade mycket hellre köpt detta.

https://www.inet.se/produkt/6905458/nzxt-c650-650w-v2

Det har du rätt i. Jag uppdaterade länken.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Här har du ett bygge där du får mer prestanda för typ 5k mindre. Den du länkade var väldigt överprisad.

Om du bor i närheten av Borås så kan jag bygga ihop datorn för 500kr vilket är bättre än många andra.

Samt så har jag några delar du skulle kunna använda. Moderkort psu och chassi för ett rabatterat pris. Dock inte så upgraderingsbara saker

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Håller med om att det var en väldigt klen dator för 15 000 kr på Inet. Här är mitt förslag.

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruotsalainen:

Hej,

Mitt första post i forumet, är vad man kan kalla en novis när det kommer till datorer.

Går i planerna att köpa en enklare gaming dator men där det finns möjligheter att uppgradera i framtiden. Idag lirar jag enklare spel i stil med Europa Univeralis, så mina prestandakrav är inte stora. Vill dock ha en dator jag i framtiden kan uppgradera vilket som jag förstår är möjligt med dessa Taurus datorer.

Länk till datorn som jag funderar på att köpa: https://www.inet.se/produkt/1511068/taurus-gaming-rtx-3060-56...

Vad skulle ni tycka är rimligt pris för en sådan dator?

Tack på förhand.

Tyvärr verkar inte tidigare svar ha svarat på din fråga, förmodligen inte läst inlägget ens....

Men allt beror på vart datorn är annonserad, är det blocket så kan jag tänka mig runt allt från 6000-10 000kr men skulle personligen säga runt 5000-6000kr beroende hur gammal datorn är osv känns ganska rimligt. Uppgraderade själv grabbens dator till liknande specs fast med ett r9 390x för totalt runt 4000kr (återanvände nätagg samt begagnat gpu)

Så 5000-6000 kr anser jag är rimligt, men skulle inte förvåna mig om verkliga priset snarare är 6000-7000kr nånstans.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Den här tråden drog iväg åt ett annat håll, men nej, jag håller med ovanstående. Inte mer än fem, sex tusen för den där datorn. Jag vet inte vilken komponent, CPU eller GPU, som ett spel som Europa Universalis ställer högst krav på, men vi kan ju konstatera att det är en rätt basic apparat som du har kikat på. Det är inget fel på den (såvida priset är vettigt) men möjligheterna till uppgraderingar framöver är väl ganska dåliga - i vart fall om man vill ha det nyaste. Du kan kanske peta i lite mer RAM, uppgradera till en 5800X3D och trycka ner ett lite vassare grafikkort, men plattformen är "död" så till vida att moderkortet inte har stöd för nyare generationers processorer och sånt.

Alternativet finns alltid att köpa datorn (om du har det ekonomiska svängrummet), köra den ett år och bilda dig en uppfattning om vad mer du vill/behöver ha ut. Min fördom är att den där datorn säljs för uppåt 8 000-10 000 spänn, vilket är ett fullständigt ockerpris och då kan man köpa betydligt bättre grejer, men som sagt. Under sextusen är inte en dålig deal.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Tyvärr verkar inte tidigare svar ha svarat på din fråga, förmodligen inte läst inlägget ens....

Men allt beror på vart datorn är annonserad, är det blocket så kan jag tänka mig runt allt från 6000-10 000kr men skulle personligen säga runt 5000-6000kr beroende hur gammal datorn är osv känns ganska rimligt. Uppgraderade själv grabbens dator till liknande specs fast med ett r9 390x för totalt runt 4000kr (återanvände nätagg samt begagnat gpu)

Så 5000-6000 kr anser jag är rimligt, men skulle inte förvåna mig om verkliga priset snarare är 6000-7000kr nånstans.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Den här tråden drog iväg åt ett annat håll, men nej, jag håller med ovanstående. Inte mer än fem, sex tusen för den där datorn. Jag vet inte vilken komponent, CPU eller GPU, som ett spel som Europa Universalis ställer högst krav på, men vi kan ju konstatera att det är en rätt basic apparat som du har kikat på. Det är inget fel på den (såvida priset är vettigt) men möjligheterna till uppgraderingar framöver är väl ganska dåliga - i vart fall om man vill ha det nyaste. Du kan kanske peta i lite mer RAM, uppgradera till en 5800X3D och trycka ner ett lite vassare grafikkort, men plattformen är "död" så till vida att moderkortet inte har stöd för nyare generationers processorer och sånt.

Alternativet finns alltid att köpa datorn (om du har det ekonomiska svängrummet), köra den ett år och bilda dig en uppfattning om vad mer du vill/behöver ha ut. Min fördom är att den där datorn säljs för uppåt 8 000-10 000 spänn, vilket är ett fullständigt ockerpris och då kan man köpa betydligt bättre grejer, men som sagt. Under sextusen är inte en dålig deal.

Tack för råden!

Jag har kontaktat personen med förslag på 6000 kr, får se hans respons (han ville ha 9000 i annonsen).

Jag är inte orolig för att datorn inte ska klara att köra de jag vill köra i dagsläget. Han kunnat lira på betydligt sämre burkar än denna. Vill ha en "okej" dator för ett rimligt pris där jag kan uppgradera den i framtiden för att lira fler spel, men även dessa spelen kommer inte handla om det mest krävande spel då det inte är den typen av spel jag lirar på PC. Skulle detta ändras i framtiden så köper jag en riktig gaming PC för en rejäl slant.