Intel lovar bättre Arc-prestanda med ny drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Intel lovar bättre Arc-prestanda med ny drivrutin

Bättre ray tracing-prestanda, fler optimeringar och ordentligt lyft i Dead Space Remake står på menyn när Intel släpper lös nya grafikdrivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@Sweclockers har ni kvar era ex av Arc-kort?

Hade varit fantastiskt intressant att se en uppdatering av prestanda från ert ursprungliga test till idag för att se om det finns en större motivation att köpa idag.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

@Sweclockers har ni kvar era ex av Arc-kort?

Hade varit fantastiskt intressant att se en uppdatering av prestanda från ert ursprungliga test till idag för att se om det finns en större motivation att köpa idag.

Senast de gjorde ett test var bara två månader sedan. https://www.sweclockers.com/test/35274-intel-arc-a770-och-arc... Och svaret var att det tog ca 3 arbetsdagar att utföra varav de gärna avvaktar med drivrutiner. Men om det går att uppdatera testet med bara ett fåtal axplock för exempel och köra denna nya driver så kan det ju vara aktuellt då de missade den stora prestandahoppet i förra testet. Då blir det två lyft i en smäll om än de kanske inte har tid att utföra ett fullskaligt test.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Senast de gjorde ett test var bara två månader sedan. https://www.sweclockers.com/test/35274-intel-arc-a770-och-arc... Och svaret var att det tog ca 3 arbetsdagar att utföra varav de gärna avvaktar med drivrutiner. Men om det går att uppdatera testet med bara ett fåtal axplock för exempel och köra denna nya driver så kan det ju vara aktuellt då de missade den stora prestandahoppet i förra testet. Då blir det två lyft i en smäll om än de kanske inte har tid att utföra ett fullskaligt test.

Jag hade ett vagt minne att det gjorts men hittade det inte bland tester.

Håller med!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt intressant att se hur Intel Arc-serien klättrar i erat prestandaindex

Permalänk
Medlem

Alltid svårt med Arc att säga "när kommer nästa stora lyft". Strax efter SweC testet kom ju drivrutin som gav lite lyft överlag i många spel och bland äldre spel med äldre DX stöd som CSGO upp till dubbla prestanda osv. Skulle va synd om man testade pånytt nu igen och sen vips drivrutinen efter ger 10 - 30% lyft (knappast ser vi några såna allmänna lyft mera dock och kanske handlar mera om spel här och där som tidigare inte funkat optimalt men iallafall).

De har varit väldigt aktiv va gäller släpp av nya drivrutiner dock, känns som det går ca 1½ - 2 veckor i snitt förrän ny version dyker upp om man tar med både beta och WHQL så åtminstone försöker dom få ordning på saker och ting.

Skapade en lista snabbt här på släppta drivrutiner sedan lansering:

3490 WHQL 11/10/2022
3491 BETA 17/10/2022
3793 BETA 27/10/2022
3802 WHQL 18/11/2022
3959 WHQL 08/12/2022
3975 BETA 13/12/2022
4032 WHQL 03/01/2023
4090 BETA 24/01/2023
4091 WHQL 01/02/2023
4123 BETA 07/02/2023
4125 BETA 16/02/2023
4146 WHQL 15/03/2023
4148 BETA 16/03/2023
4255 WHQL 23/03/2023
4257 BETA 28/03/2023
4311 BETA 13/04/2023

Ganska bra fart på drivrutinssläpp åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Intel kör för fa-an

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag är väldigt sugen på A770 men är för feg för att våga gambla

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Måste säga att man nästan skäms lite över hur mycket man vill att Intel ska lyckas med sina Arc-kort för att få fart på konkurrensen.

När fan var senaste gången man "höll" på en av industrins största aktörer som om de vore underdogs?

GO INTEL GO!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Å ena sidan är det ju lite pinsamt att det bästa Intel har att erbjuda knappt kan mäta sig med 3060 när chippet är större än 3070. Å andra sidan så är det precis i det segmentet som det behövs lite framsteg.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mithras:

Måste säga att man nästan skäms lite över hur mycket man vill att Intel ska lyckas med sina Arc-kort för att få fart på konkurrensen.

När fan var senaste gången man "höll" på en av industrins största aktörer som om de vore underdogs?

GO INTEL GO!

Håller med. Sällan jag önskar något företag framgångar som jag önskar att Intel kommer på banan här. Särskilt med kommande Battlemage.

AMD och Nvidia har det lite för bekvämt, särskilt Nvidia. Tyvärr går ju AMD deras ärenden genom att inte utmana prissättningen, eller snabba på och släppa mid-range för RDNA3.

På CPU-sidan är det ju ordentlig konkurrens nu, vilket märks då priserna är fullt rimliga. Där var ju Intel själva i Nvidia-position i många år men olikt Nvidia så blev de bekväma. Nvidia driver på enorm teknikutveckling, det ska man ge Jensen, han är bara extremt girig i processen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har Intel Arc a770 LE (16gb), vem vill köpa xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Å ena sidan är det ju lite pinsamt att det bästa Intel har att erbjuda knappt kan mäta sig med 3060 när chippet är större än 3070. Å andra sidan så är det precis i det segmentet som det behövs lite framsteg.

Det är nog ganska säkert att när Intel får ordning på sina drivrutiner att dom kommer att låna lite av AMDs finewine teknologi. Plus det är säkrare för Intel att rikta sig in på den marknaden. Ingen hade köpt ett premium kort från Intel vid det här läget.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att intel går back på varje sålt kort?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Å ena sidan är det ju lite pinsamt att det bästa Intel har att erbjuda knappt kan mäta sig med 3060 när chippet är större än 3070. Å andra sidan så är det precis i det segmentet som det behövs lite framsteg.

Tycker det är ganska bra jobbat när man tänker på att det som är deras första riktiga kort och hur skumt spel utvecklas.

Spelen följer ju inte dx9-12 perfekt utan har många lösningar som t.ex Nvidia hjälpt till att utveckla för att få maximal prestanda på deras egna kort. Därför det är en utmaning som ny att lista samma skumma lösningar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tycker det är ganska bra jobbat när man tänker på att det som är deras första riktiga kort och hur skumt spel utvecklas.

Spelen följer ju inte dx9-12 perfekt utan har många lösningar som t.ex Nvidia hjälpt till att utveckla för att få maximal prestanda på deras egna kort. Därför det är en utmaning som ny att lista samma skumma lösningar.

Jämför med AMD då. A770-chippet är 20% större än Navi 22, dvs 6700XT, och de är inte direkt i samma klass. Det är inte första chippet Intel gör heller - de har gjort integrerad grafik i decennier, det enda som är nytt här är att de skalar up. De hade helt klart förväntat sig bättre prestanda än de uppnådde, annars hade nog Raja fått ha kvar sin tjänst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har varit en av de som "hånat" intel. Hoppas att de kör vidare med sin ARC-satsning och försöker gå upp mot XTX och 4080-korten i framtiden!

Permalänk
Medlem

Blir att bygga en helt ny rigg nästa år. Ska satsa på 150+ fps 1440p eller 100+ fps 4K. Får se om Intel kan fixa något som motsvarar 7900 XTX eller 4090 till nästa år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att detta skall dyka upp (om det gör det alls dvs). Low profile utan extern ström. Oanade möjligheter för oss som encodar en del. Då blir det en Threadripper, det allra billigaste RTX 4000, och detta kort. Då har man det mesta av encoders. Om nu inte Intel skulle falla sig in och ta med AV1 på Igpu framöver..

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Blir att bygga en helt ny rigg nästa år. Ska satsa på 150+ fps 1440p eller 100+ fps 4K. Får se om Intel kan fixa något som motsvarar 7900 XTX eller 4090 till nästa år.

Det skall du inte räkna med. Det enda som kommer nästa år är det enda Battlemage-kortet, som återigen siktar in sig på de billigare korten. Det kanske hamnar i klass med 4060, i bästa fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Intels grafikkort kan bli intressanta den dagen man släpper kort som klarar minst 1440p och 144 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jämför med AMD då. A770-chippet är 20% större än Navi 22, dvs 6700XT, och de är inte direkt i samma klass. Det är inte första chippet Intel gör heller - de har gjort integrerad grafik i decennier, det enda som är nytt här är att de skalar up. De hade helt klart förväntat sig bättre prestanda än de uppnådde, annars hade nog Raja fått ha kvar sin tjänst.

Det är dock uppenbart att Intel inte direkt försökt fixa så det går att spela bra på sin integrerade grafik. Bara se vilka förbättringar de gjort när de väl börjat prioritera det.

Så länge QuickSync och office rullar bra så verkar de ha varit nöjda där. Och troligen flesta kunder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Måste säga att man nästan skäms lite över hur mycket man vill att Intel ska lyckas med sina Arc-kort för att få fart på konkurrensen.

När fan var senaste gången man "höll" på en av industrins största aktörer som om de vore underdogs?

GO INTEL GO!

Jag har exact samma tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det skall du inte räkna med. Det enda som kommer nästa år är det enda Battlemage-kortet, som återigen siktar in sig på de billigare korten. Det kanske hamnar i klass med 4060, i bästa fall.

Tror är för tidigt att säga nånting ännu men de rykten som finns ifall specsen stämmer så beräknas att topp kortet kunde prestera nånstans i trakten 4070 Ti ~ 4080 vilket vore väldigt bra men är aningen skeptisk, för mig hade 4070 prestanda redan varit trevligt. Kommer nog troligtvis byta upp mig i vilket fall som helst då jag sitter med A750 kort just nu som är lite i underkant vad jag behöver men ville testa med ett billigare Intel kort först för att se om det är värt något.

Men högre än 4060 lär väl det nog prestera jag menar A750 i de spel när det funkar optimalt idagsläget är mellan 3060 och 3060 Ti prestanda och A770 är typ mellan 3060 Ti och 3070 prestanda så lite prestandakliv borde man ju förvänta sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror är för tidigt att säga nånting ännu men de rykten som finns ifall specsen stämmer så beräknas att topp kortet kunde prestera nånstans i trakten 4070 Ti ~ 4080 vilket vore väldigt bra men är aningen skeptisk, för mig hade 4070 prestanda redan varit trevligt. Kommer nog troligtvis byta upp mig i vilket fall som helst då jag sitter med A750 kort just nu som är lite i underkant vad jag behöver men ville testa med ett billigare Intel kort först för att se om det är värt något.

Men högre än 4060 lär väl det nog prestera jag menar A750 i de spel när det funkar optimalt idagsläget är mellan 3060 och 3060 Ti prestanda och A770 är typ mellan 3060 Ti och 3070 prestanda så lite prestandakliv borde man ju förvänta sig.

Vad har du för reflektioner och kommentarer kring A750 i övrigt? Fungerar den relativt väl nu om man bortser från spelprestanda, dvs. inställningar, buggar, krascher etc?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ragequittare:

Intels grafikkort kan bli intressanta den dagen man släpper kort som klarar minst 1440p och 144 fps.

Intressant mätvärde. Jag misstänker att du kan uppnå detta i rätt många spel idag med existerande Intel-kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror är för tidigt att säga nånting ännu men de rykten som finns ifall specsen stämmer så beräknas att topp kortet kunde prestera nånstans i trakten 4070 Ti ~ 4080 vilket vore väldigt bra men är aningen skeptisk, för mig hade 4070 prestanda redan varit trevligt. Kommer nog troligtvis byta upp mig i vilket fall som helst då jag sitter med A750 kort just nu som är lite i underkant vad jag behöver men ville testa med ett billigare Intel kort först för att se om det är värt något.

Men högre än 4060 lär väl det nog prestera jag menar A750 i de spel när det funkar optimalt idagsläget är mellan 3060 och 3060 Ti prestanda och A770 är typ mellan 3060 Ti och 3070 prestanda så lite prestandakliv borde man ju förvänta sig.

Det finns två uppsättningar rykten. Det ena säger att Intel skall dubbla allt samtidigt som de håller chipstorleken mer eller mindre konstant (runt 400mm2), eller t.o.m krymper den lite. Det ryktet är rätt tveksamt - dels krymper inte chip så bra längre, och dels talar den om att Intel skall köra GDDR6X. Det sista är i princip omöjligt - de hade behövt en licens från Nvidia för det - så jag ställer mig tveksam till hela det ryktet.

Det andra kommer från MLID som säger att Battlemage blir ett 250mm2-chip, vilket då innebär att man snarare håller antalet exekveringsenheter konstant, krymper och bara fixar buggar och hoppas på lite högre klockfrekvens. Man kan komma en bit med det - Chips&cheese gjorde en genomgång av RDNA3 och visade hur långt man kommer med att bara uppdatera cache-hierarkin för moderna spel - men det blir inte 4070. Hyfsat mellanklasschip kanske - det finns ju ett hål i marknaden, milt sagt - men inte mer än så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns två uppsättningar rykten. Det ena säger att Intel skall dubbla allt samtidigt som de håller chipstorleken mer eller mindre konstant (runt 400mm2), eller t.o.m krymper den lite. Det ryktet är rätt tveksamt - dels krymper inte chip så bra längre, och dels talar den om att Intel skall köra GDDR6X. Det sista är i princip omöjligt - de hade behövt en licens från Nvidia för det - så jag ställer mig tveksam till hela det ryktet.

Det andra kommer från MLID som säger att Battlemage blir ett 250mm2-chip, vilket då innebär att man snarare håller antalet exekveringsenheter konstant, krymper och bara fixar buggar och hoppas på lite högre klockfrekvens. Man kan komma en bit med det - Chips&cheese gjorde en genomgång av RDNA3 och visade hur långt man kommer med att bara uppdatera cache-hierarkin för moderna spel - men det blir inte 4070. Hyfsat mellanklasschip kanske - det finns ju ett hål i marknaden, milt sagt - men inte mer än så.

OK har missat det som MLID talat om, är det väldigt nyligen alltså? Dock 250mm2 chip låter nog mera troligt helt klart med tanke på deras nuvarande ställning, det andra skulle kunna teoretiskt vara möjligt men låter nog inte som det vettiga alternativet med tanke på Rajas tidigare uttal, nu fick han ju iofs sparken men arkitekturer ändrar ju inte bara sådär och är långa processer. Kommer åtminstone hålla mig någorlunda positiv att det ska räcka till mellan 4060 & 4070 i optimala scenarior medans ligger strax efter 4060 i andra spel. Det tycker jag man minimi borde uppnå med tanke på tidigare Arc kort samt för att hänga någorlunda med AMD/Nvidia för de vill ju nog kunna ta betalt så mycket som möjligt, vid något skede kommer nog inte korten kunna säljas för vinst om de inte uppnår viss prestanda nivå så, för mig känns det ungefär som minimi nivån som behöver uppnås, annars gör man nästan bakåtsteg om man talar om utvecklingstakt med konkurrenterna.

Skrivet av Mithras:

Vad har du för reflektioner och kommentarer kring A750 i övrigt? Fungerar den relativt väl nu om man bortser från spelprestanda, dvs. inställningar, buggar, krascher etc?

Tror jag inte har testat tillräckligt många spel för att göra några rättvisa uttal va gäller stabilitet, buggar osv, men de jag gar testat hittills har funkat bra och utöver förväntan. Till dem hör t.ex. Hogwarts Legacy som jag spelar som bäst, Cyberpunk 2077, Kingdom Come: Deliverance, Elden Ring, Far Cry 6, Rage 2 och lite Nintendo Switch emulation.

Inställningar är få men jag märkt att jag saknar dem inte för jag har typ nästan aldrig använt det som Nvidia erbjuder. Det jag saknar är max Framerate limit så man slipper höga FPS i menyer och sånt om man kör utan vsync. sRGB clamp fix så att man får begränsa skärmar med wide color gamut när man kollar SD material (AMD har tagit hänsyn till detta i drivrutinen men det finns något gratis 3:e parterns fix för Nvidia kort också t.ex.) och bättre överklockningsmöjligheter, dvs. memory overclock och möjligheten att ange klockfrekvens och spänning skillt, idagsläget stiger de tillsammans med varandra i olika steg (jag kör standard pga det).

Hogwarts Legacy är nog enda spelet jag spelat tillräckligt länge med kortet för att uttala mig om stabilitet men det har funkat perfekt utan krascher (dock har jag fått se om min CPU volt osv för detta spel har nån märklig shader load process när man startar spelet första gången eller uppdaterar drivrutinen för grafikkortet, så det ville krascha vid de inställningar jag konstaterat att är stabilt för allt annat jag gör på datorn, sen när det är förbi så funkar det stabilt även med lägre volt eller högre klock igen tills man igen uppdaterar grafikkortsdrivrutinen och det behöver generera shader cachen pånytt, inte ens CPU stresstest får det att krascha med samma inställningar så är något konstigt med just detta spelet vid uppstarten)

Här finns ett test jag gjorde annars tidigare https://www.sweclockers.com/forum/trad/1685147-intel-arc-a750... (tanken var oxå att kolla skillnader mellan W10 och W11). Däremot sedan drivrutinen som användes i testet har bl.a. strömförbrukningen blivit bättre, tidigare i load var det typ konstant 190W, numera hoppar det mera upp och ner typ 162 - 185W oftast vilket också ger lite lägre temps/tystare kort. Tycks aldrig gå över ~68C ungefär, med en äldre drivrutin då det var konstant 190W vid last så kunde kortet gå upp till ~72C ungefär/lite högre varvtal på fläktarna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional