Permalänk
Medlem

Sekundär speldator

Hej!

Hemma har jag en modern 'speldator' med modern Ryzen-propp och RTX3070. Inte top-of-the-line men tillräcklig för mig (inklusive CP2077 utan RT).

Nu vill jag bygga en gamingrigg för solhuset i Spanien. Den ska inte vara lika krallig och behöver inte klara CP2077, Atomic Heart eller Hogwarts men den ska klara FarCry 6 och nedåt. Tänkte försöka blanda lite ny och gammal hårdvara så gott det går. Kanske beg chassi och PSU, kanske inte.

Så 3 förhoppningsvis tydliga frågor:

1. Hur pass lång nedåt eller bakåt i GPU-hierarkin kan jag gå här utan att bli missnöjd? Bättre köpa låga 4000-serien än höga 1000-serien? Eller ska jag satsa på röda laget (har inte haft AMD-grafik sen kvarnen brann)?

2. Hur pass långt bakåt kan jag gå vad gäller CPU? Vågar jag backa bortom Intel Core Gen 10? Måste det vara i7 eller räcker i5 även vid äldre propp?

3. Vad annat att tänka på här?

Permalänk
Medlem

Du lär komma väldigt långt med detta bygge. Notera att strömkabel inte följer med.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Du lär komma väldigt långt med detta bygge. Notera att strömkabel inte följer med.

https://komponentkoll.se/bild/gGXQx.png

Ser jättebra ut!

Men ... jag tänkte försöka komma ned ännu mera i pris. Lite som en utmaning och lite för att spara pengar på en dator som ändå kommer att få ganska lite mileage (max 8-10 veckor om året).

Framförallt tänker jag att jag ska betala ungefär hälften för GPU. Dvs absolut max 2500:- Är det rimligt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arneby:

Ser jättebra ut!

Men ... jag tänkte försöka komma ned ännu mera i pris. Lite som en utmaning och lite för att spara pengar på en dator som ändå kommer att få ganska lite mileage (max 8-10 veckor om året).

Framförallt tänker jag att jag ska betala ungefär hälften för GPU. Dvs absolut max 2500:- Är det rimligt här?

Jag rekommenderar begagnat, hög 10-serien kommer du långt med, hög strömförbrukning bör inte vara ett problem för en dator som används så lite. 2500:- bör räcka till ett GTX1080 Ti begagnat.
Sedan vill du nog inte ha äldre CPU än Gen 8 hos Intel, eller Zen+ hos AMD, med minst 4 kärnor och 8 trådar, men 6 kärnor och 6 trådar är också OK.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Absolut! Men bygga själv är ju halva nöjet. Har inte byggt en komplett rigg på 4 år tror jag så ganska sugen. Och så tänkte jag krångla till det lite genom att gå på Micro-ATX eller rentutav ITX. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag rekommenderar begagnat, hög 10-serien kommer du långt med, hög strömförbrukning bör inte vara ett problem för en dator som används så lite. 2500:- bör räcka till ett GTX1080 Ti begagnat.
Sedan vill du nog inte ha äldre CPU än Gen 8 hos Intel, eller Zen+ hos AMD, med minst 4 kärnor och 8 trådar, men 6 kärnor och 6 trådar är också OK.

Handfasta råd! Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Hej här har du en du kan koppla in i en 1080. Försök att få ett kort för typ 2k

https://www.tradera.com/item/591811456

Detta är några sätt du kan sänka priset. Gå med en 5 3600 -200kr. Och ingen Wi-Fi.

Samt du kan nog få vissa andra saker så som ram och chassi begagnat för att göra det några hundra billigare.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

En bit på vägen

Då har jag säkrat ett m-ITX MSI Z390I mobo, en Core i5-9600K, 32GB RAM (overkill såklart) och 2st M.2-stickor alldeles gratis. Yay!

Jag fick även ett Fractal Core chassi med PSU och ett GTX 1050 men dessa åker ut nu.

Då saknar mitt nygamla bygge ett grafikkort, ett chassi och kanske lite kylning.

För grafik tänkte jag mig spannet 2060 Super till 2080 Super och max 3000:-. Fegar ur och undviker AMD, sorry.

Chassit lutar mot Coolermasters NR200 (kanske i vitt?) och så måste jag förstås hitta en SFX PSU till rimligt pris. Ev extra fläktar blir nog Noctua eller möjligen Arctic. Har nog några liggande.

Något som talar speciellt för något av GPU:erna 2060, 2070 och 2080 i vanligt eller Super-utförande? Nån tredjepartare som har extra bra eller dåliga fläktar? Något kort som är onödigt långt eller tjockt? Tips är kul!

Permalänk
Medlem

Gött.

För chassitet så kan du nog hitta något begagnat nr200p. Det är nog ett av dom vanligaste man ser på andrahandsmarknaden.

För psu så rekomenderar jag cooler master v-sfx gold. Finns bådde i 650w och 750w. Bådda kommer nog funka. Det är en A tier psu. Och den billigaste sfx just nu. Dock blir det en liten slant för dom ligger runt 1,5k

Om du vill spendera 3k på grafikort är nog en 2080 så bra det blir. Men om du vill gå ner lite så är en 1080 riktigt bra fortfarande och dom brukar gå för 2k

För kyllning så välj bara den billigaste deepcool kyllaren. Alla dom klarar din cpu.

till exempel DeepCool GAMMAXX Series AG300

eller DeepCool AG400 Svart A-RGB om du vill ha rgb

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Klart!

Då har jag kompletterat med:

- Nytt Chassi CM NR200P i vitt för 899:- (missade ett beg på Tradera tyvärr, gick för dryga 500:-)
- Nytt SFX nätagg, CM V650 Gold för 990:- (kampanj)
- Beg GPU RTX 3070 Founders Edition för 3650:- på Tradera (ja, jag fick lite feeling och överskred budgeten)

Befintlig CPU-kylare bygger ca 11cm och får därmed följa med.

Så då är jag (teoretiskt sett) klar och den totala utlägget blev 5500:-
För det gamla chassit, PSUn och GPUn (GTX 1050) får jag kanske 500-700:-

Permalänk
Medlem

Episkt.

Alltså detta var ett mycket intressant bygge. Uppdatera mej när det är ihopsatt

Visa signatur