Permalänk

Värt att uppgradera eller ej

Tjenare jag har en äldre inet taurus

Taurus Gaming (Ljuddämpad chassisida)
Intel Core i5 9400F
ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC
ASUS PRIME Z390-P
Corsair 32GB (4×8GB) DDR4 2666Mhz CL16
Vengeance LPX
Intel 660P 512GB
SSD
Intel Stock
Fractal Design EFFEKT 500W

Funderar på om det är värt att investera att uppgradera denna dator för ca 5000kr eller om jag ska spara för en helt ny bygge

Har inte mycket erfarenhet med att bygga själv och spelar mest Wow, city skyline, stellaris och känner att på större Maps i bygg spelen går det segt

Tack för tips

Permalänk
Medlem

för 5k rekomenderar jag dej inte att uppgradera. den stora upgraderingen är ju gpu. Och det bästa du kan få är antingen 3060ti eller 6700xt. Och det tycker jag inte är tillrekligt stora hopp. Vad jag skulle rekomendera är att spara upp till 7,8k för att få ett 4070 eller 6950xt. Det tror jag är ett tillräckligt stort hopp. Och senare uppgraderar resten. Eller så sparar du upp till cirka 15k som minst för att kunna upgradera hella datorn på ett meningsfullt sätt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Okej då tar jag och sparar till nytt.
Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Eller om du har svårt om plats kan det vara bra att köpa en 1tb ssd. Jag skulle rekommendera kingston nv2

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingkrisos:

Okej då tar jag och sparar till nytt.
Tack för tipset

Annars finns det alltid den gyllene medelvägen: gör både ock.
Lägg en liten peng nu, och spara samtidigt till nästa stora uppgradering.
Baserat på spelen du nämner tolkar jag det som att ray tracing inte är prio ett, så om du kan hitta ett bättre begagnat 1080 ti ner mot 2000-kronorstrakten så skulle det kännas som ett enormt lyft för dig, och sen kan du spara vidare och köpa ett 50X0 eller en helt ny dator om ett år eller två.

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Eller om du har svårt om plats kan det vara bra att köpa en 1tb ssd. Jag skulle rekommendera kingston nv2

Jag har en 1tb extra hårddisk dock ej ssd

Permalänk
Skrivet av buffelapa:

Annars finns det alltid den gyllene medelvägen: gör både ock.
Lägg en liten peng nu, och spara samtidigt till nästa stora uppgradering.
Baserat på spelen du nämner tolkar jag det som att ray tracing inte är prio ett, så om du kan hitta ett bättre begagnat 1080 ti ner mot 2000-kronorstrakten så skulle det kännas som ett enormt lyft för dig, och sen kan du spara vidare och köpa ett 50X0 eller en helt ny dator om ett år eller två.

Hur länge håller en gpu? Är det värt att köpa begagnat om man inte vet hur hårt de har använts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingkrisos:

Hur länge håller en gpu? Är det värt att köpa begagnat om man inte vet hur hårt de har använts?

Gpu håller väldigt länge. Och är väldigt bra att köpa begagnat. Men jag skulle inte ha skaffat en 1080 ti. För att den är äldre den du har. Även om den är bättre tror jag inte att det blir tillräckligt av en upgradering för att spendera 2k på.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daytone:

Gpu håller väldigt länge. Och är väldigt bra att köpa begagnat. Men jag skulle inte ha skaffat en 1080 ti. För att den är äldre den du har. Även om den är bättre tror jag inte att det blir tillräckligt av en upgradering för att spendera 2k på.

Bara sisådär 100% mer GPU kraft i ett 1080Ti jämfört med 1660Ti, hehe..

1660ti är motsvarighet 1060...som motsvarar 970/980.. en tanke bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

för 5k rekomenderar jag dej inte att uppgradera. den stora upgraderingen är ju gpu. Och det bästa du kan få är antingen 3060ti eller 6700xt. Och det tycker jag inte är tillrekligt stora hopp. Vad jag skulle rekomendera är att spara upp till 7,8k för att få ett 4070 eller 6950xt. Det tror jag är ett tillräckligt stort hopp. Och senare uppgraderar resten. Eller så sparar du upp till cirka 15k som minst för att kunna upgradera hella datorn på ett meningsfullt sätt.

Ett 6700xt är ju brutalt mycket snabbare än ett 1660ti. Vi pratar ju om 100% i prestanda.

Med det sagt tycker jag att de korten är för dyra just nu (Som alla grafikkort just nu..lol.), hoppas att det dyker upp lite nyare kort i ungefär snabbare prisklass så att priserna ska pressas, men antagligen är det bara konsumenten som ska pressas just nu.

Du kan ju även kolla på 6700 utan xt, 10GB vram och kostar 4200kr just nu på Netonnet,, antar att man kan få 1000-1500kr för ett 1660ti, så 3k emellan och så kan du köra vidare med datorn ett bra tag till.

Eller kolla om du hittar ett beggat kort.

Sen just byggspelen, kan ju vara cpu intensiva, tycker du kan kolla vad som belastas i dom och hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Ett 6700xt är ju brutalt mycket snabbare än ett 1660ti. Vi pratar ju om 100% i prestanda.

Med det sagt tycker jag att de korten är för dyra just nu (Som alla grafikkort just nu..lol.), hoppas att det dyker upp lite nyare kort i ungefär snabbare prisklass så att priserna ska pressas, men antagligen är det bara konsumenten som ska pressas just nu.

Du kan ju även kolla på 6700 utan xt, 10GB vram och kostar 4200kr just nu på Netonnet,, antar att man kan få 1000-1500kr för ett 1660ti, så 3k emellan och så kan du köra vidare med datorn ett bra tag till.

Eller kolla om du hittar ett beggat kort.

Sen just byggspelen, kan ju vara cpu intensiva, tycker du kan kolla vad som belastas i dom och hur mycket.

Ja det är ju en riktigt stor upgradering. Men man får tänka om det är värt att köra på den eller spara lite till för att få ett mycket bättre grafikort. Och jag tror att iallafall i 1080p är nog 1660ti tillräckligt.

Visa signatur

Permalänk

Är 500w tillräckligt för ett uppgraderat gpu eller behövs det mer?

Permalänk
Medlem

Om du kör på 4070 så behövs inte det men annars så är det nog nödvändigt

Visa signatur