Ström i alla väggreglar? (vet inte om det kallas så)

Permalänk
Inaktiv

Ström i alla väggreglar? (vet inte om det kallas så)

Tjo!

Jag ska hänga upp min 75" TV på väggen..

Väggen är en gipsvägg och reglarna inuti är väldigt konstiga.. inga standardmått mellan dessa verkar det vara, varning för spänning på varje regel jag hittar..

Jag har en regeldetektor men som sagt, den ger utslag på metall/elektronik hela tiden.

https://www.manualslib.com/manual/2127816/Kwb-Safety-Fixx-011...

Jag vågar inte borra i den väggen, verkar vara värsta el-centralen för lägenheten.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den känner av skruv/spik i reglarna?

Permalänk
Avstängd

Är det stålreglar i väggen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ofta drar man ju elen spikad på sidan av en regel, det är inte det den känner av? Sålänge du borrar mitt i regeln bör det inte vara något problem 🤪

Edit: märkligt om det är på varje regel.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Tjo!

Jag ska hänga upp min 75" TV på väggen..

Väggen är en gipsvägg och reglarna inuti är väldigt konstiga.. inga standardmått mellan dessa verkar det vara, varning för spänning på varje regel jag hittar..

Jag har en regeldetektor men som sagt, den ger utslag på metall/elektronik hela tiden.

https://www.manualslib.com/manual/2127816/Kwb-Safety-Fixx-011...

Jag vågar inte borra i den väggen, verkar vara värsta el-centralen för lägenheten.

råkar inte vara som så att det är en relativt nybyggd bostad eller vägg? inte allt för ovanligt dom senaste åren att man använder sig av metallreglar istället för trä, speciellt i lägenheter (men förekommer även i hus)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter som plåtreglar i väggen, väldigt vanligt i mellanväggar i nyare hus och lägenheter.

Permalänk
Inaktiv

Lägenheten är renoverad 1970, tror jag.

Spik eller skruvar i reglarna kan det vara, dock varför varnar el-ikonen på mätaren?

Stålreglar kan det vara, men tvivlar på att hyresvärden la så mycket pengar på dessa bostäder.

Vore typiskt att klippa hela elen till fastigheten, pinsamt.

Men jag ska fråga ABK (Hyresvärden) om det är metall eller träd de använder här.

Permalänk
Medlem

Låter som det kanske är plåt-/stålreglar. ganska vanligt med plåtreglar och gipsskivor. Är det i en lägenhet så kan du ju alltid kolla med fastighetsägaren. Dem borde även ha en installationsritning över eldragningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weenan:

Låter som det kanske är plåt-/stålreglar. ganska vanligt med plåtreglar och gipsskivor. Är det i en lägenhet så kan du ju alltid kolla med fastighetsägaren. Dem borde även ha en installationsritning över eldragningen.

Tyvärr så verkar detta stämma, att det är metall.

Finns det pluggar som klarar av att hålla uppe 50kg i enbart gips?

Googlar man får man bara fjuttiga 4,5-6mm pluggar.

Jag känner mig säkrast med 8mm eller större.

Permalänk
Medlem

Plåtreglar måste borras med en relativt liten borr, därefter vanlig skruv, i regel (pun not intended ) räcker Ikeas vanliga skruvsamling gott nog!

Har dock själv lika mycket ångest över plåtreglar. Skulle rekommendera en kombination av skruv i plåtregel + molly/expanders.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv

Den sista bilden är medföljande plugg och skruv, om det skulle varit normalt med träregel skulle det endast räcka med skruv..

De 2 övre bilderna är 8mm gipsankare som jag köpte, spontant känns dessa alldeles för små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Lägenheten är renoverad 1970, tror jag.

Spik eller skruvar i reglarna kan det vara, dock varför varnar el-ikonen på mätaren?

Stålreglar kan det vara, men tvivlar på att hyresvärden la så mycket pengar på dessa bostäder.

Vore typiskt att klippa hela elen till fastigheten, pinsamt.

Men jag ska fråga ABK (Hyresvärden) om det är metall eller träd de använder här.

Är det en grön Bosch så kolla manualen och inställningarna. Ibland så tolkar den en regel för ström och jag tror man även skulle vara försiktig med att hålla handen på väggen osv när man mätte.
Kommer inte ihåg helt men efter lite manualläsande så fick jag kläm på regel och strömletande i mina väggar med en Bosch detektor.

En annan variant om du bor i en 70-80 tals kåk är att använda magneter. Är det inte en en ny vägg i lägenheten utan att den är från konstruktionsåret så är det säkert trä med spikar. Magneter fäster på spikskallen.

Permalänk
Medlem

Molly (köp M6 om det funkar) och RÄTT verktyg och du är good to go. Är det dubbelgips - ännu bättre.

Försök för guds skull inte använda ankaret utan rätt verktyg…

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/skive...

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtang...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Den sista bilden är medföljande plugg och skruv, om det skulle varit normalt med träregel skulle det endast räcka med skruv..

De 2 övre bilderna är 8mm gipsankare som jag köpte, spontant känns dessa alldeles för små.

Skrivet av cheddar_bob5:

Molly (köp M6 om det funkar) och RÄTT verktyg och du är good to go. Är det dubbelgips - ännu bättre.

Försök för guds skull inte använda ankaret utan rätt verktyg…

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/skive...

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtang...

Gipsankarna (molly) viks ut som ett paraply bakom gipsskivan.

Man måste absolut inte ha ett verktyg för att montera molly men det är smidigare. Verktyget är till för att "dra ut skruven" så paraplyet fälls ut. Går att lösa ändå men det blir ett extra steg.

Vill du inte köpa ett verktyg så tar du bara och sätter in ankaret i hålet. Skuvar ut skruven och sätter på några brickor på skruven och stoppar in den igen. Sedan skruvar du in skruven och fortsätter skruva till det blir riktigt hårt/stumt och paraplyet har vecklas ut bakom skivan (inget du kan se).

Allt detta UTAN att du monterar något på skruven.
När du gjort detta moment skruvar du ut skruven och tar bort brickorna. Nu monterar du det som skall monteras.

Permalänk

Kapa upp ett hål i gipset, titta in (kanske filma med mobilen (tappa inte) kolla vart reglarna sitter, skruva TVn i reglar eller sätt en "avlastningsplatta" på väggen (skruvad i reglarna) som du sen monterar TVn på, Häng inget bara i gipset, det kommer du ångra förr eller senare.

Tänk om det inte snålades så mycket, en ordentlig "innervägg" är: reglar-byggplyfa-gips och såklart isolerad. Bor i trähus så jag kan hänga "vad-som-helst" på väggarna

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Kapa upp ett hål i gipset, titta in (kanske filma med mobilen (tappa inte) kolla vart reglarna sitter, skruva TVn i reglar eller sätt en "avlastningsplatta" på väggen (skruvad i reglarna) som du sen monterar TVn på, Häng inget bara i gipset, det kommer du ångra förr eller senare.

Tänk om det inte snålades så mycket, en ordentlig "innervägg" är: reglar-byggplyfa-gips och såklart isolerad. Bor i trähus så jag kan hänga "vad-som-helst" på väggarna

Ja, det känns verkligen riskabelt att hänga upp i endast gipsväggen.. bara monteringssatsen väger 10kg.

https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-office-arm-0260-monteri...

Tvivlar på att 4st såna här orkar med att hålla uppe alla kilo
https://www.clasohlson.com/se/Skivexpander-M4-dubbel/p/40-922...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Ja, det känns verkligen riskabelt att hänga upp i endast gipsväggen.. bara monteringssatsen väger 10kg.

https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-office-arm-0260-monteri...

Åt den vägg min två står är det ett badrum bakom, det är en enkel gipsskiva som skiljer dem och kom tidigt fram att jag aldrig skulle våga hänga upp tv'n där, så det fick bli tv-bänk istället.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att du sätter upp en träskiva bakom som du skruvar i reglarna och som du sedan fäster din TV i.
Det finns många snygga skivor som ramar in din TV och med rätt färg/trä så kan det bli en snygg installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Gipsankarna (molly) viks ut som ett paraply bakom gipsskivan.

Man måste absolut inte ha ett verktyg för att montera molly men det är smidigare. Verktyget är till för att "dra ut skruven" så paraplyet fälls ut. Går att lösa ändå men det blir ett extra steg.

Vill du inte köpa ett verktyg så tar du bara och sätter in ankaret i hålet. Skuvar ut skruven och sätter på några brickor på skruven och stoppar in den igen. Sedan skruvar du in skruven och fortsätter skruva till det blir riktigt hårt/stumt och paraplyet har vecklas ut bakom skivan (inget du kan se).

Allt detta UTAN att du monterar något på skruven.
När du gjort detta moment skruvar du ut skruven och tar bort brickorna. Nu monterar du det som skall monteras.

Vilket kan resultera i att vingarna skruvas/snurras och istället riskerar att göra ett megahål i väggen.

Din lösning kan säkert fungera men… för att hänga upp en tv… och i TS fall där detta verkar vara nytt skulle jag aldrig ge mig på en sådan lösning.

Nej, köp rätt verktyg eller gör ingenting.

Lycka till.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Vilket kan resultera i att vingarna skruvas/snurras och istället riskerar att göra ett megahål i väggen. Nej, köp rätt verktyg eller gör ingenting.

Din lösning kan säkert fungera men… för att hänga upp en tv… och i TS fall för detta verkar vara nytt skulle jag aldrig ge mig på en sådan lösning.

Lycka till.

Brukar sällan vara problem.
Skruvar man för hand så är det ännu mindre problem.
Känner man säg osäkert deluxe så kan man sätta en mutter (som en tjock bricka) mellan brickorna och hålla muttern med en nyckel.

Permalänk
Medlem

kommer lätt hålla med 4 gipsexpander på det fästet.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/s?k=GripIt&crid=3SN3WIFW2OGJR&sprefix=g...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

kommer lätt hålla med 4 gipsexpander på det fästet.

Exakt. Här är vad en M5 Mollyplugg klarar enligt Essve:

Enkelgips: Draglast 16kg, Tvärlast 40kg
Dubbelgips: Draglast 20kg, Tvärlast 60kg

Så 4st M5 Molly ska alltså klara 160kg tvärlast i enkelgips och 240kg tvärlast i dubbelgips.

Fästet i fråga går ju att dra ut från väggen vilket kommer ge kraftigare draglast på de övre pluggarna men jag gissar det fortfarande är gott om marginal. Vill man vara extra safe kan man ju välja grövre Molly eller/och fler infästningspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ett alternativ är att du sätter upp en träskiva bakom som du skruvar i reglarna och som du sedan fäster din TV i.
Det finns många snygga skivor som ramar in din TV och med rätt färg/trä så kan det bli en snygg installation

Jag försökte hitta till en post om detta i forumet, för jag tycker mig komma ihåg att jag har sett det någonstans.

En utökning på detta skulle kunna vara en skiva som är så pass stor att den står på golvet. Då behöver den inte fästas i väggen med någonting som tål den totala vikten av träskiva + väggfäste + tv.

Är den dessutom tjockare av t.ex. modellen bänkskiva, så skulle det gå att fräsa kanaler för kablar på lämpligt ställe i den.

Permalänk
Medlem

Jag har fäst hyfsat tunga saker i gipsvägg. Kör stor "molly", alltså metallexpander. Ett starkt råd är att köpa metallexpandertången till som finns för en hundring på Clas Ohlson eller Biltema. Det ska gå att skruva för att fälla ut dem, men beroende på metallexpander så kan det gå väldigt dåligt. Tråkigt att hålla på och lappa och laga gips, med tången får du bra resultat varje gång.

Elkablar är inget jag skulle hålla på och oroa mig för mitt på en vägg. Du kan ju lista ut ungefär var de går genom att se var uttag och kopplingsdosor befinner sig. Det är ju först när du ska borra på plats där man misstänker att de skulle kunna gå som man kan börja mäta.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Har hängt upp köksskåp med massa porslin i med molly, de har inte ramlat ned på över 5 år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Exakt. Här är vad en M5 Mollyplugg klarar enligt Essve:

Enkelgips: Draglast 16kg, Tvärlast 40kg
Dubbelgips: Draglast 20kg, Tvärlast 60kg

Så 4st M5 Molly ska alltså klara 160kg tvärlast i enkelgips och 240kg tvärlast i dubbelgips.

Fästet i fråga går ju att dra ut från väggen vilket kommer ge kraftigare draglast på de övre pluggarna men jag gissar det fortfarande är gott om marginal. Vill man vara extra safe kan man ju välja grövre Molly eller/och fler infästningspunkter.

Det går att räkna på. Som du säger så kommer det i utdraget läge vilja rotera runt de nedre infästningarna och därmed skapa en draglast på de övre.

Draglast = (Vikt TV + fäste) * (Avstånd mellan TV och vägg) / (Avstånd mellan övre och undre infästningar)

Med lite groft uppskattade värden: 30kg * 0,5m / 0,25m = 60kg draglast, 30kg/plugg. TS kan fylla i med mer korrekta värden men jag ser inte att infästningen kommer hålla om TVn någonsin skall dras ut från väggen nämnvärt.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det går att räkna på. Som du säger så kommer det i utdraget läge vilja rotera runt de nedre infästningarna och därmed skapa en draglast på de övre.

Draglast = (Vikt TV + fäste) * (Avstånd mellan TV och vägg) / (Avstånd mellan övre och undre infästningar)

Med lite groft uppskattade värden: 30kg * 0,5m / 0,25m = 60kg draglast, 30kg/plugg. TS kan fylla i med mer korrekta värden men jag ser inte att infästningen kommer hålla om TVn någonsin skall dras ut från väggen nämnvärt.

Du har helt rätt.
Jag kom att tänka på att "hävstångseffekten" kan bli ganska rejäl och tänkte uppdatera inlägget med att det krävs att man räknar på det. Men ja jag hade nog inte känt mig helt trygg med att ha TVn utdragen från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Du har helt rätt.
Jag kom att tänka på att "hävstångseffekten" kan bli ganska rejäl och tänkte uppdatera inlägget med att det krävs att man räknar på det. Men ja jag hade nog inte känt mig helt trygg med att ha TVn utdragen från väggen.

Missade att det var en arm som skulle ut från väggen. Nu håller ordentligt uppsatta saker i gips ofta bättre än man tror, men jag hade nog inte heller varit bekväm med att sätta upp en större TV i det. En som satt plant mot väggen hade jag nog inte tvekat över.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Ja, det känns verkligen riskabelt att hänga upp i endast gipsväggen.. bara monteringssatsen väger 10kg.

https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-office-arm-0260-monteri...

Tvivlar på att 4st såna här orkar med att hålla uppe alla kilo
https://www.clasohlson.com/se/Skivexpander-M4-dubbel/p/40-922...

Citerar ett tidigare inlägg jag gjort, där jag visar hur jag har löst det. Många expanders, plus skruv in i plåtregel, samt en spånbräda för att fördela belastningen jämnt. Stativet i sig väger ca 20kg, blir en del hävaxel med en 77" OLED på detta! Dessutom har jag enbart enkelgipsväggar. Har hållit fint sedan montage ett år sedan

Skrivet av XFTality:

Haha the setup isn't done yet. The hard part is getting the finishing touches done, such as spotlights and cover panels to get everything seamless. This is how it looks like right now.

Some pictures of how it looks like behind. Went for an articulating mount mostly to make it easier to access the ports on the back:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

And the front:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

It may be quite far away from the wall compared to more conventional mounts and mounting methods, but you really don't notice it whatsoever when you're sitting in front of it all.

Svårt är det inte, bara om man vill ha ett ledat väggfäste

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |