Permalänk

VR nybörjarfrågor

Jag köpte nyligen ett VR headset som heter Pico4. Avsikten var främst att använda det till
Ms Flightsimulator 2020 Vilket jag också har lyckats med efter en hel del experimenterande.
Bildkvaliten blev dock miserabel trots att den var perfekt på datorskärmen, men det var inte det jag tänkte fråga denna gång.
Det finn några hjälpprogram eller appar som det heter numera när man skall få över video från dator till headset.
De jag tänker på är: SteamVR, Streaming assistant (vilket verkar vara en Pico-app).
Så är det Virtual desktop vilket rekomenderas av alla och till slut Virtual desktop streamer.

SteamVR och Pico Streaming assistant verkar vara nödvändiga för att strömma video från dator till headset.

Är Virtual desktop och Virtual desktop streamer samma sak. Det som talar emot det är att Virtual desktop kostar pengar medan Virtual desktop streamer är gratis?
kanske skall de användas parallellt.
Många på nätet har gjort tappra försök att förklara vad de olika apparna gör men de har i regel svårt att sänka sig till den nybörjarnivå som bla jag ligger på. Det mesta är självklart och underförstått.
Man skriver tex att Virtual desktop assistant används när man vill strömma video mellan dator och headset men inte hur man gör. Om jag startar virtual desktop streamer får jag upp en svart ruta med lite alternativ. Under accounts kan jag skriva in mitt headsetnamn, sedan har jag uttömt mina möjligheter. Ingen förklaring till hur man går vidare.
Hoppas någon kan reda ut begreppen för en stackars nybörjare eller newbie som det väl heter i den här världen.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk

VR nybörjarfrågor

Jag glömde fråga:
Skall Virtual desktop installeras både på headsetet och datorn?
Var betalar man, headset eller dator? Många dumma frågor.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Jag kan försöka förklara det lite enkelt.

"Virtual Desktop Streamer App" installeras på datorn som skall köra VR applikationerna du vill använda. Applikationerna kan t.ex. vara VR spel i Steam VR eller Oculus eller vanliga "pannkaksspel" om du vill spela dem på en stor skärm i VR.
När du kör "Virtual Desktop Streamer App" på din dator behöver du i dess inställningar ställa in ett id för de klienter som skall få koppla upp sig. Ett pico-id för ditt Pico headset (och/eller ett meta-id om du har ett Meta Quest headset)

"Virtual Desktop" behöver du köpa som en app till ditt headset via dess app-butik.

Om du med ditt headset är uppkopplad på samma nätverk som din dator och datorn kör "Virtual Desktop Streaming App" skall du när du kör "Virtual Desktop" i ditt headset se din dator där och kunna koppla upp mot den. Ditt id i ditt headset måste matcha det som du matat in i inställningarna i "Virtual Desktop Streaming App" för att datorn skall dyka upp. När du kopplat upp mot en dator kan du starta VR spel eller se film från mappar du delat ut från datorn direkt från menyn i "Virtual Desktop" i headsetet. Du kan även interagera vanligt med datorn och starta vilket program/spel du vill och bara strömma över desktop till headsetet.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Virtual desktop har en hemsida
https://www.vrdesktop.net/

Även discord där man kan fråga om hjälp.
Annars läs ovanstående inlägg.
Det är viktigt (så jag upprepar) att du köper själva programmet på pico store i ditt headset annars kommer det inte funka.
(Lätt att blanda ihop då virtual desktop också finns på steam)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag köpte nyligen ett VR headset som heter Pico4. Avsikten var främst att använda det till
Ms Flightsimulator 2020 Vilket jag också har lyckats med efter en hel del experimenterande.
Bildkvaliten blev dock miserabel trots att den var perfekt på datorskärmen, men det var inte det jag tänkte fråga denna gång.
Det finn några hjälpprogram eller appar som det heter numera när man skall få över video från dator till headset.
De jag tänker på är: SteamVR, Streaming assistant (vilket verkar vara en Pico-app).
Så är det Virtual desktop vilket rekomenderas av alla och till slut Virtual desktop streamer.

SteamVR och Pico Streaming assistant verkar vara nödvändiga för att strömma video från dator till headset.

Är Virtual desktop och Virtual desktop streamer samma sak. Det som talar emot det är att Virtual desktop kostar pengar medan Virtual desktop streamer är gratis?
kanske skall de användas parallellt.
Många på nätet har gjort tappra försök att förklara vad de olika apparna gör men de har i regel svårt att sänka sig till den nybörjarnivå som bla jag ligger på. Det mesta är självklart och underförstått.
Man skriver tex att Virtual desktop assistant används när man vill strömma video mellan dator och headset men inte hur man gör. Om jag startar virtual desktop streamer får jag upp en svart ruta med lite alternativ. Under accounts kan jag skriva in mitt headsetnamn, sedan har jag uttömt mina möjligheter. Ingen förklaring till hur man går vidare.
Hoppas någon kan reda ut begreppen för en stackars nybörjare eller newbie som det väl heter i den här världen.

Spel -> SteamVR -> Program som komprimerar o skickar bilden -> Router -> Pico 4 app som packar upp bilden.

Programmet du har är Pico´s egna eller virtual desktop, många föredrar virtual desktop men inte hört något illa om PICO´s egna.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

VR nybörjarfrågor

Nu har jag installerat Virtual desktop. Ett oerhört lyft. Bilden blev plötsligt skarp och flöt på utan att hacka. Och så mycket enklare allt blev. Men några frågetecken kvarstår.
Muspekaren blev fullkomligt oregerlig i VRmod. Vill inte följa musens rörelser utom ibland när det underligt nog går att få den till ikonen man vill klicka på. Det visade sig inte räcka till med handkontrollerna.
Steam VR påstår sig inte få kontakt med headsetet men det verkar ju funka ändå.
En app som heter openXR måste installeras. Inte heller den kunde Steam VR hitta.
Enligt en instruktion på nätet skall man gå in i Steam VR och sätta Steam VR as openXR runtime under developer tab. Något sådant kunde jag inte heller hitta men det verkar ju funka ändå som sagt.

Jag får tacka för all hjälp och tips.
Det såg mörkt ut ett tag men nu finns det hopp att allt skall funka.
Det är aldrig något som är enkelt i såna här sammanhang.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte Pico utan quest 2.
Men ibte hört andra ha problem heller med pico.

När du kör virtual desktop så ska du sköta allt via headsetet.
Du har ju datorn i headsetet med programet.

Du ska INTE ta av dig headsetet och börja använda datormusen och start spel den vägen. Du sköter ALLT inne i headsetet.
Du startar spel via "games menyn" i virtual desktop.
Tryck på vänster kontroll meny knapp för att öppna.

Finns ibte spelet där då kan du bara starta via steam eller vad det nu ligger i, men fortfarande med att ha headsetet på.
Behöver inte gå in i SteamVR och starta det först, det är för native SteamVR headsets

Visa signatur

Permalänk

Jag har försökt att bara använda handkontrollerna men det händer inget när jag pekar och trycker på vissa knappar i simulatorn. Bara musen funkar. Dessutom är upplösningen så dålig att det inte går att avläsa instrumenten. Är kanske en inställningsfråga. Någon tipsade om att ctrl + 0 kunde få igång musen och det gör det under några sekunder.
Menar du att man inte behöver starta SteamVR för att köra 3d VR eller vad det skall kallas?
Jag har stora problem med att SteamVR inte hittar pico och att det ifrågasätts om openXR är igång.
Man skall sätta openXR som runtime i Steam VR i en meny som jag inte kan hitta i min installation.
Ibland funkar det ändå till allmän förvåning men det vore ju bra om det inte skulle ta en halvtimmes experimenterande varje gång för att få igång det.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag har försökt att bara använda handkontrollerna men det händer inget när jag pekar och trycker på vissa knappar i simulatorn. Bara musen funkar. Dessutom är upplösningen så dålig att det inte går att avläsa instrumenten. Är kanske en inställningsfråga. Någon tipsade om att ctrl + 0 kunde få igång musen och det gör det under några sekunder.
Menar du att man inte behöver starta SteamVR för att köra 3d VR eller vad det skall kallas?
Jag har stora problem med att SteamVR inte hittar pico och att det ifrågasätts om openXR är igång.
Man skall sätta openXR som runtime i Steam VR i en meny som jag inte kan hitta i min installation.
Ibland funkar det ändå till allmän förvåning men det vore ju bra om det inte skulle ta en halvtimmes experimenterande varje gång för att få igång det.

Ursäkta sent svar men tryck på citera när du svarar nån så får man en notis.
Hur gör du när du startar flight simulator?
Vad jag vet är inte flightsimulator ett spel som stödjer motion controllers så du ska använda joystick eller annan "vanlig kontroll.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ursäkta sent svar men tryck på citera när du svarar nån så får man en notis.
Hur gör du när du startar flight simulator?
Vad jag vet är inte flightsimulator ett spel som stödjer motion controllers så du ska använda joystick eller annan "vanlig kontroll.

Jag har en styrspak( joystick) med knappar och reglage. Handkontrollerna kan med viss svårighet manövrera en del knappar och reglage.
Men det är inte det som är problemet. Problemet är att Steam VR inte kan hitta pico och att openXR inte hittas trots att den är igång.
Många på nätet har exakt samma problem.
Jag kan starta Fsim på vanligt sätt med mus och ikon på desktopen eller jag kan starta fsim i virtual desktop vilket många rekommenderar. Det gör ingen skillnad. Samma felmeddelande 108. Men ibland går det igång som sagt även om upplösningen är låg.
Ibland hamnar jag i Steam Vr's hemsida. Det är riktigt illa. Otroligt låg uppdateringsfrekvens gör att allt hackar sig fram.Sekundtakt nära nog. Kan det bero på att pico inte hittas?

Visa signatur

Bjornj