Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Jag testade den själv...

Den är ju ruggigt snygg alltså! Men ljudet! Den låter som en lövblås eller nåt, katastrof! Just med tanke på att ljudet är ju halva grejen med den. Men räddning finns. Det finns en "Turbine Sound Studios" som gjort typ det "bästa" ljudet till den. Det är dock inte just till den här versionen så man får byta ut filerna och göra en ny layout.json (mha av ett drag-n-drop verktyg). Låter krångligt men är ganska enkelt ändå. Sedan låter det som det ska. Luftens cadillac!

Rolig att flyga också, den är rätt snabb och agil. Ny favoritkärra! (nu ska jag bara lära mig starta den på riktigt också)

Jag installerade även tre andra moddar som någon rekommenderade. Det behövs inte säkert men, hur som helst, dessa är det:

- Better cameras mod
https://flightsim.to/file/27345/aeroplane-heaven-north-americ...

- Configuration update
https://flightsim.to/file/27898/alternate-flight-model-for-ae...

- VR Friendly prop mod
https://flightsim.to/file/20719/vr-friendly-prop-mod-multi-pa...

ps. Det finns ju faktiskt en "officiell" Mustang också förresten, från Asobo då. Den kom i expansionen "Reno Air Race", går säkert att köpas löst också. Den ska vara helt ok, bra ljud också. Men grafiken på AH's version är bättre (och TSS ljud är bättre).

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Tips och en fråga, jag uppdaterade till Nvidia driver 531.41 och efter det har jag fått två gånger att msfs krashat pga grafikdrivrutinen krashat , nån annan som råkat ut för det ?

Permalänk
Medlem

Yes, fick det också i veckan när jag körde. Sökte lite på det och det är fler som har problem med den drivrutinen. Lägger in förra drirutinen istället och väntar på nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Tips och en fråga, jag uppdaterade till Nvidia driver 531.41 och efter det har jag fått två gånger att msfs krashat pga grafikdrivrutinen krashat , nån annan som råkat ut för det ?

När släpptes 531.41?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akkus:

När släpptes 531.41?

Pass, borde varit ganska nyligen dock , GeForce experience erbjöd den och dumt nog (visade de sig ) tog jag ner och installerade , inte hunnit felsöka så mycket mer,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akkus:

När släpptes 531.41?

23/3-23 släpptes den senaste drivrutinen dvs 531.41

Permalänk
Medlem

Hej.

Måste fråga om det är nån mer som har upptäckt att den inbyggda ATC tystnar typ efter ett tag?

Kan flyga i 5 timmar utan problem och ibland kan jag flyga typ 10 min sen tystnar det.

Spelar bara för nöjes skull.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk

Är det någon här som kör med 4090 alternativt 7900XT/XTX i VR?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Hej.

Måste fråga om det är nån mer som har upptäckt att den inbyggda ATC tystnar typ efter ett tag?

Kan flyga i 5 timmar utan problem och ibland kan jag flyga typ 10 min sen tystnar det.

Spelar bara för nöjes skull.

Det händer mig titt som tätt men jag har inte undersökt det närmare. Det är inte heller ovanligt att FS klagar på att min internetuppkoppling är för långsam och startar offline mode för ATC och ibland händer bägge delar.

Permalänk
Medlem

La på Geforce Hotfix Driver 531.58 och det verkar löst mina krascher, valde dock göra clean install så kan ju varit det lika gärna att de vart något kokt bara i installationen av tidigare

Att atc tystnar ibland är en gammal bugg, i min erfarenhet vanligare om man har atc assistans påslaget men händer ibland annars också , finns en hel del trådar om det på MSFS forumet

Permalänk

Då är man tillbaka igen efter mycket funderingar angående om man skulle byta ut mitt rtx2080ti till rtx 4080 eller rtx4070ti eller nu rtx4070. Jag har en massa hackningar och frysningar med 2080ti (jag har provat ALLT utan resultat)funderar på att byta till det billigare rtx4070 nu och vänta på 50 serien om 1,5 år och byta hela datorn.
Någon som redan har bytt till rtx4070? och testat i msfs och har lust och skriva lite om kortet. Min nuvarande
Spec. är GPU evega rtx2080ti, CPU i9-10900 moderkort asus z490-f, PSU corsair rm750w, 32gb memory, 1tb samsung M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Hej!

Är nu trött på mitt AMD Radeon 5600 då jag ständigt får krascher i spelet. Ska jag byta till något Geforce kort istället? Är RTX 3060 likvärdigt eller bättre?

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Hej!

Är nu trött på mitt AMD Radeon 5600 då jag ständigt får krascher i spelet. Ska jag byta till något Geforce kort istället? Är RTX 3060 likvärdigt eller bättre?

/Jonas

Inte säkert det hjälper. Kan vara något annat som är problemet. Har inga som helst problem med mitt 6800 XT, hade inga med mitt förra 5700 XT heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte säkert det hjälper. Kan vara något annat som är problemet. Har inga som helst problem med mitt 6800 XT, hade inga med mitt förra 5700 XT heller.

Vad kan det bero på då tro? Jag har bytt fram och tillbaka med drivrutiner, och så fungerar det några gånger bra för att sedan krascha. Det är lite frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Vad kan det bero på då tro? Jag har bytt fram och tillbaka med drivrutiner, och så fungerar det några gånger bra för att sedan krascha. Det är lite frustrerande.

Exakt vad händer när det kraschar då? Går andra spel och andra applikationer felfritt? Det kan vara andra saker som är instabila. Svårt säga utan att veta vad du har för komponenter i övrigt. Överklockat CPU och/eller GPU?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Exakt vad händer när det kraschar då? Går andra spel och andra applikationer felfritt? Det kan vara andra saker som är instabila. Svårt säga utan att veta vad du har för komponenter i övrigt. Överklockat CPU och/eller GPU?

Allt annat har fungerat utan krascher, har aldrig hänt i något annat spel. Nu gjorde jag en fabriksåterställning i AMD software under eftermiddagen och har under kvällen lyckats genomföra två flygningar. Så här kan det vara så jag är tveksam till om det har rättat till sig på grund av återställningen. Vi får se. Jag återkommer om det kraschar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Allt annat har fungerat utan krascher, har aldrig hänt i något annat spel. Nu gjorde jag en fabriksåterställning i AMD software under eftermiddagen och har under kvällen lyckats genomföra två flygningar. Så här kan det vara så jag är tveksam till om det har rättat till sig på grund av återställningen. Vi får se. Jag återkommer om det kraschar igen.

Att det kraschar indikerar att något är instabilt så det kan mycket väl ha hjälpt. Sedan vad som är/var problemet är svårt säga utan att exakt veta omständigheterna. FS är ett krävande spel så minsta lilla fel inställning kan skapa problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mitt 6800XT funkar också finemang

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Det här spelet har verkligen börjat blomma ut nu. Det känns som att grundplatformen börjar stabiliseras, och det finns en del riktigt fina flygplan att välja mellan, såsom Cessna 152 (JPL mod), Cessna 414AW, Kodiak 100, Vision Jet (som lär bli ännu bättre med V2) mfl.

Har fortfarande inte gett mig på airliners. Det känns så mysigt på något vis att flyga the mindre planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Det här spelet har verkligen börjat blomma ut nu. Det känns som att grundplatformen börjar stabiliseras, och det finns en del riktigt fina flygplan att välja mellan, såsom Cessna 152 (JPL mod), Cessna 414AW, Kodiak 100, Vision Jet (som lär bli ännu bättre med V2) mfl.

Har fortfarande inte gett mig på airliners. Det känns så mysigt på något vis att flyga the mindre planen.

Små plan är ju roligare, du kan göra mer med dem helt enkelt. Kommersiella plan för 100+ passagerare är ju skapade för att gå stabilt och bekvämt på långa flygningar, de är inte riktigt avsedda att nöjesflyga. Tycker ändå att spelet för fram dem ganska korrekt i det avseendet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Instämmer, stora farkoster är sega och tråkiga. Jag är van att flyga radiostyrd helikopter som man kastar runt hit och dit och det svarar direkt på spakutslag. Astråkigt att flyga något sävligt när man är van vid det. OM det inte är själva simulatorupplevelsen man är ute efter då, vilket många verkar vara om man kikar runt på olika forum, alltså, jag menar, det är många som flyger linjeflyg bara för de gillar det helt enkelt. Men men, smaken är som baken. Jag gillar mellantinget, det finns en charm i att kunna starta och lyfta med en P51 Mustang samtidigt som man njuter av att flyga och lägger man in lite dåliga väderförhållanden så kan det bli utmanande att flyga ändå.

Skaffade en liten enmanna-helikopter på vårrean, MD500 Mini. Den är riktigt trevlig faktiskt. Passar lagom att landa på små ställen med

Eftersom jag gillar helikopter så skaffade jag mig en trottel till det, man måste ju ha bra koll på collective-spaken när man flyger helikopter. Det blev Thrustmasters TWCS trottel, den har en roder-paddel på baksidan också, har också 3D-printat en modd så man får riktiga lager, riktigt svinbra måste jag säga. Det blev ett stort lyft.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Jaha, med god känsla sedan jag senast spelade och klarade av 2 flygningar så var jag optimistisk inför idag. Tyvärr har jag nu drabbats av två krascher på lika många försök. Riktigt tråkigt börjar detta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Instämmer, stora farkoster är sega och tråkiga. Jag är van att flyga radiostyrd helikopter som man kastar runt hit och dit och det svarar direkt på spakutslag. Astråkigt att flyga något sävligt när man är van vid det. OM det inte är själva simulatorupplevelsen man är ute efter då, vilket många verkar vara om man kikar runt på olika forum, alltså, jag menar, det är många som flyger linjeflyg bara för de gillar det helt enkelt. Men men, smaken är som baken. Jag gillar mellantinget, det finns en charm i att kunna starta och lyfta med en P51 Mustang samtidigt som man njuter av att flyga och lägger man in lite dåliga väderförhållanden så kan det bli utmanande att flyga ändå.

Skaffade en liten enmanna-helikopter på vårrean, MD500 Mini. Den är riktigt trevlig faktiskt. Passar lagom att landa på små ställen med

https://i.imgur.com/Ngc3iIT.png

Eftersom jag gillar helikopter så skaffade jag mig en trottel till det, man måste ju ha bra koll på collective-spaken när man flyger helikopter. Det blev Thrustmasters TWCS trottel, den har en roder-paddel på baksidan också, har också 3D-printat en modd så man får riktiga lager, riktigt svinbra måste jag säga. Det blev ett stort lyft.

https://i.imgur.com/sGkpwSP.jpg

Kul med en till helikopterfantast! Jag gillar Robinson R44 men har flugit mycket H145 på senaste.
Här kan du kolla in min cockpit som är anpassad endast för helikopter, flygplan är så tråkigt
#19699856

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Jaha, med god känsla sedan jag senast spelade och klarade av 2 flygningar så var jag optimistisk inför idag. Tyvärr har jag nu drabbats av två krascher på lika många försök. Riktigt tråkigt börjar detta bli. <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Har du koll på temperaturer? Är kortet överklockat? Provat äldre drivrutiner?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Jaha, med god känsla sedan jag senast spelade och klarade av 2 flygningar så var jag optimistisk inför idag. Tyvärr har jag nu drabbats av två krascher på lika många försök. Riktigt tråkigt börjar detta bli. <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag förstår att du gillar att flyga så nu är det väl bara att satsa på ett grafikkort från den gröna sidan, men och andra sidan tror jag mer på att problemet ligger specifikt på just ditt grafikkort, har du garantitid kvar på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Alltså jag har provat äldre drivrutiner och så har det fungerat bra ett tag och sedan blir det såhär igen. Jag försökte överklocka det för något år sedan (är inte kunnig så gjorde lite småförsök) via MSI Afterburner och även i AMD Software men AMD återställde jag ju nu förra veckan.

Det är ju på grund av detta jag är i tankarna på att byta kort. Garanti har jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Alltså jag har provat äldre drivrutiner och så har det fungerat bra ett tag och sedan blir det såhär igen. Jag försökte överklocka det för något år sedan (är inte kunnig så gjorde lite småförsök) via MSI Afterburner och även i AMD Software men AMD återställde jag ju nu förra veckan.

Det är ju på grund av detta jag är i tankarna på att byta kort. Garanti har jag inte.

Vad innebär "ett tag" i sammanhanget? Kan du spela flera timmar utan problem direkt efter "nya" drivrutiner, några dagar eller hur?

Om det fungerar flera dagar och sedan plötsligt gör det inte det utan att du själv har gjort något så låter det som något annat är fel och sabbar inställningar eller drivrutiner. Om det vore fel på grafikkortet så skulle det inte fungera alls även efter ominstallation av drivrutiner.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad innebär "ett tag" i sammanhanget? Kan du spela flera timmar utan problem direkt efter "nya" drivrutiner, några dagar eller hur?

Om det fungerar flera dagar och sedan plötsligt gör det inte det utan att du själv har gjort något så låter det som något annat är fel och sabbar inställningar eller drivrutiner. Om det vore fel på grafikkortet så skulle det inte fungera alls även efter ominstallation av drivrutiner.

Ett tag kan innebära att jag lyckas spela under några dagar och då mixtrar jag ju inget med några inställningar. Mina flygningar består av 1-3 timmars pass. Men nu senast kraschade det en gång innan jag ens lämnade gaten och den andra gången när jag precis hade lyft. Ibland kan jag flyga några timmar och så krachar det mitt i eller mot slutet.
Svårt att säga vad det är. Beror det på grafikkortet eller påverkas det av vad man har för innehåll installerat? Tycker inte det ska komma upp varningar om att det är grafikkortet som felar då?

Detta med att det kraschar har blivit mer återkommande senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Kul med en till helikopterfantast! Jag gillar Robinson R44 men har flugit mycket H145 på senaste.
Här kan du kolla in min cockpit som är anpassad endast för helikopter, flygplan är så tråkigt
#19699856

oj! skaplig rigg! det är ungefär exakt vad man drömmer om kul att se, nu får man speca upp lite längst bak i huvudet vad man skulle kunna sikta på i framtiden läste längre ner att du kör VR också. Det verkar ju väldigt praktiskt. Man skulle i princip kunna ha riggen i garderoben också på med VR-setet så är det klart 👌

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Ett tag kan innebära att jag lyckas spela under några dagar och då mixtrar jag ju inget med några inställningar. Mina flygningar består av 1-3 timmars pass. Men nu senast kraschade det en gång innan jag ens lämnade gaten och den andra gången när jag precis hade lyft. Ibland kan jag flyga några timmar och så krachar det mitt i eller mot slutet.
Svårt att säga vad det är. Beror det på grafikkortet eller påverkas det av vad man har för innehåll installerat? Tycker inte det ska komma upp varningar om att det är grafikkortet som felar då?

Detta med att det kraschar har blivit mer återkommande senaste månaderna.

Om du plockar bort alla tillägg du lagt in till spelet och testa så ser du om det fungerar bättre. Det kan ju vara något särskilt du lagt till som skapar problem. Fungerar det med allt sådant bortplockat så vet du att det är där felet ligger. Sedan exakt vad det kan vara är ju svårare säga. Du får då prova installera ett tillägg i taget och testa tills du får problem igen.

Även om det tar emot, jag vet hur lång tid det tar att installera hela spelet igen, så kan det vara en idé att göra en fullständig ominstallation.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2