Nytt OS och SSD till tolv år gammal dator

Permalänk

Nytt OS och SSD till tolv år gammal dator

Hej allesammans.

Jag ska försöka blåsa nytt liv i flickvännens gamla stationära dator från 2011 och jag tänkte att den borde bli lite piggare om jag petar i en SSD och uppgraderar från Windows 7 till 10 eller 11.

Vi har inga avsikter att spela på burken, bara att slippa vänta fem minuter på att den ska starta.

Jag är lite osäker på hur jag ska gå till väga med operativsystemet bara. Tanken var att dra ner en installationsfil på en USB sticka och göra en ren installation på burken. Vad är det för typ av licens jag ska skaffa då? En OEM fungerar väl bara för att uppgradera från ett befintligt OS?

Jag tror att hennes lagliga nyckel till Windows 7 är knuten till ett trasigt moderkort som byttes mot ett nytt av en bekant som även installerade ett piratat Windows 7.
Så jag förmodar att jag inte kan använda den lagliga nyckeln till ett nytt OS, eller har jag fel?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan köra W10/11 gratis med viss begränsning, sen om datorn kan köra det är en annan fråga, min gissning är nej.
Den lagliga nyckeln kan säkert användas för att uppgradera/installa rent Windows 10/11, det är bara pröva.

Slår nog slag för en lättare Linux-dist lite beroende på specs.