Amazon Prime video har förändrats!

Permalänk
Medlem

Amazon Prime video har förändrats!

När jag idag går in på mitt Amazon prime video konto så är det totalt förändrat. Jag bläddrar i min watchlist där jag tidigare lagt en massa filmer. Nu plötsligt kan jag inte se en massa av filmerna utan det står "rent or buy". Det är skandal tycker jag. Även äldre filmer måste man nu hyra eller köpa trots att jag betalar 59 kr månaden. Är detta tillfälligt eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

Japp, det är nya kanaler de försöker sälja på en, har själv inte sökt alltför mycket men vad jag kan se så går det inte stänga av dem, kan ha fel.

Priset har också ökat i flera andra länder så kommer snart höjas här också, lär hamna på 100-120kr/mån.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att dom lagt till möjligheten att hyra/köpa filmer som normalt inte finns på Prime.
En del filmer finns bara via Prime en viss period, så har det alltid varit, men nu har dom lagt till valet att få tillgång till dom på annat sätt - via hyr/köp.

Dock är det väldigt irriterande med vyn som dom har just nu, för mer än hälften länkar vidare till hyr/köp.
Det finns reddit trådar om att installera extensions som sorterar bort hyr/köp, så man får vyn som tidigare typ - dock är det inget som jag själv testat.

Allt för mer pengar...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av GuuFi:

Priset har också ökat i flera andra länder så kommer snart höjas här också, lär hamna på 100-120kr/mån.

Är det ändringar för all form av Prime eller har någon del brutits ut?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Förut fanns inte möjligheten att hyra eller köpa (i Sverige iaf). Huruvida det är en faktisk försämring undandrar sig min bedömning utifrån det lilla underlag jag har, men även tidigare försvann filmer. Dock var de helt försvunna när de försvann tidigare, dvs de gick inte att titta på helt oavsett. Ibland kom de tillbaka efter några månader igen, ibland inte. Nu står det dock tydligt "Rent or buy" på många av de som är väck, medan det tidigare bara syntes på att "Included with Prime" försvunnit (typiskt när man förde pekaren eller motsvarande över dem). Jag har t ex The Aviator i min Watchlist och den är väck, finns inte som "Rent or buy", men det syns först om man för muspekaren över den en stund. Det finns alltså en risk att du haft filmer som har varit väck tidigare också, men att du inte märkt det. Nu när det står "Rent or buy", så syns det däremot tydligt.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt måste jag säga..
Kollade någon dag innan ändringen och tittade efter filmer att titta på.. dagen efter ändringen så va samtliga köp eller hyr istället för included...
Nu så fort jag vill titta på något hittar jag inget att titta på via abonnemanget man har..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jobbigt att köp/hyr blandas med det som ingår i abonnemanget... går jag in på Prime så vill jag ju bara se det jag betalat för och inte det som jag måste betala extra för 🤔

Dom har förövrigt lagt till en massa James Bond-filmer... Roger Moore ser lite annorlunda ut😆

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Amazon Prime Video satsar på hyrfilm
Jätten växlar upp satsningen på underhållning i Sverige.
https://m3.idg.se/2.1022/1.778834/amazon-prime-video-store

Att man ska betala för en tjänst där man sedan betalar för varje film är kasst.
Viaplay gör samma sak i viss utsträckning.
Till kunder som inte vill prenumerera på Prime är det däremot logiskt att man kan hyra och köpa filmer... men inte om man redan betalar för tjänsten.

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelse till att avsluta prime medlemskapet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Dom har förövrigt lagt till en massa James Bond-filmer... Roger Moore ser lite annorlunda ut😆

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som AI-bilder. Märkligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Dom har förövrigt lagt till en massa James Bond-filmer... Roger Moore ser lite annorlunda ut😆

<Uppladdad bildlänk>

Amazon köpte ju MGM för typ ett år sedan

Och det är ju Timothy Dalton som är James Bond i License to Kill
om du nu inte bara menade att Roger Moore ser konstig ut på Live and Let Die-bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Amazon köpte ju MGM för typ ett år sedan

Och det är ju Timothy Dalton som är James Bond i License to Kill

Det var den övre bilden jag menade Dalton kom med för jag hade andra planer för den screenshoten men den hamnade här

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Det var den övre bilden jag menade Dalton kom med för jag hade andra planer för den screenshoten men den hamnade här

du hann citera mig innan jag redigerade :^)

Permalänk
Medlem

fick precis denna notifikation på mobilen för 5 minuter sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Amazon Prime Video satsar på hyrfilm
Jätten växlar upp satsningen på underhållning i Sverige.
https://m3.idg.se/2.1022/1.778834/amazon-prime-video-store

Att man ska betala för en tjänst där man sedan betalar för varje film är kasst.
Viaplay gör samma sak i viss utsträckning.
Till kunder som inte vill prenumerera på Prime är det däremot logiskt att man kan hyra och köpa filmer... men inte om man redan betalar för tjänsten.

Likt resten av utbudet i Prime Video behöver du vara Prime-medlem för att kunna köpa eller hyra filmer hos Amazon. Fram till 31 maj finns ett premiärerbjudande där du hyr filmerna för tio kronor styck.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt abonnemang igår!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det här ser ju rent ut sagt förjävligt ut. Hade varit en grej om det gick att dölja hyr/köp men det ju är utspritt över hela utbudet. Ska ta en funderare på om jag ska ha kvar den här tjänsten.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Att man ska betala för en tjänst där man sedan betalar för varje film är kasst.
Viaplay gör samma sak i viss utsträckning.
Till kunder som inte vill prenumerera på Prime är det däremot logiskt att man kan hyra och köpa filmer... men inte om man redan betalar för tjänsten.

Det går fint att hyra filmer på Prime utan att ha ett aktivt abonnemang. 4k och HDR för en tia är inte helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det går fint att hyra filmer på Prime utan att ha ett aktivt abonnemang. 4k och HDR för en tia är inte helt fel

Likt resten av utbudet i Prime Video behöver du vara Prime-medlem för att kunna köpa eller hyra filmer hos Amazon. Fram till 31 maj finns ett premiärerbjudande där du hyr filmerna för tio kronor styck.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Likt resten av utbudet i Prime Video behöver du vara Prime-medlem för att kunna köpa eller hyra filmer hos Amazon. Fram till 31 maj finns ett premiärerbjudande där du hyr filmerna för tio kronor styck.

Vad försöker du säga? Jag har själv hyrt film nu under premiärerbjudandet för 10:- utan att vara betalande medlem.

Dvs precis samma förfarande som för deras köpfilmer. Det finns inget krav på något "Prime Video"-abonnemang. Enda kravet vad jag vet är ett Amazon-konto med kopplad betallösning/betalkort.

Permalänk
Medlem

Okay? Jag har haft Prime nåt år och dom sänkte även priset från 69,- till 59,- ett halvår sen.

Tittar inte så mkt. på det, har det för det mesta för att få gratis frakt (som jag har utnyttjad hela tiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Amazon Prime Video satsar på hyrfilm
Jätten växlar upp satsningen på underhållning i Sverige.
https://m3.idg.se/2.1022/1.778834/amazon-prime-video-store

Att man ska betala för en tjänst där man sedan betalar för varje film är kasst.
Viaplay gör samma sak i viss utsträckning.
Till kunder som inte vill prenumerera på Prime är det däremot logiskt att man kan hyra och köpa filmer... men inte om man redan betalar för tjänsten.

Skrivet av walkir:

Vad försöker du säga? Jag har själv hyrt film nu under premiärerbjudandet för 10:- utan att vara betalande medlem.

Dvs precis samma förfarande som för deras köpfilmer. Det finns inget krav på något "Prime Video"-abonnemang. Enda kravet vad jag vet är ett Amazon-konto med kopplad betallösning/betalkort.

Läste det i länken till M3 som Bozzeta lagt in här ovanför. Stämmer det inte menar du, att det är ett premiärerbjudande som bara gäller fram till 31 Maj? Efter det måste du vara Prime-medlem enligt artikeln.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Läste det i länken till M3 som Bozzeta lagt in här ovanför. Stämmer det inte menar du, att det bara är ett Fram till 31 maj finns ett premiärerbjudande som bara gäller fram till 31 Maj? Efter det måste du vara Prime-medlem enligt artikeln.

Att det gäller till den 31 maj stämmer säkert, men jag tycker det hela är lite klumpigt skrivet av M3 och att informationen kan lätt misstolkas med att det krävs ett abonnemang för 59:-/mån.

Dvs det går att hyra film och köpa film via Amazon Prime utan att betala en krona extra för tjänsten i sig.

https://www.primevideo.com/storefront/?contentType=home&conte...

Sen kan jag hålla med om att det är lite snålt av Amazon att inte erbjuda något extra till sina prenumeranter gällande hyr- & köpfilm.