Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Permalänk
Avstängd

Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

Permalänk
Medlem

Roligare, lättare att förvara och ta med på kollektivtrafik, inte fysiskt jobbigt med risk att svettas på väg till jobbet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Jag kör inte elscooter till vardags men har flera kollegor som gör det. Och det handlar delvis om att komma fram smidigt, inte fastna i bilköer och så, och förstås inte bli svettig. Det är också mycket smidigare att ta upp en elscooter till kontoret än att behöva boka plats i cykelgaraget eller parkera den stöldsäkert någonstans, och säkert liknande i bostaden.

Permalänk
Medlem

Det är ju samma fråga man skulle kunna ställa till folk som köper el-cykel. Men, det är superkul att köra elscooter, speciellt om man fått på lite annan FW och kan gasa på lite.

Men jag har lagt ner att använda min i förmån för en vanlig cyckel (ej el) för att få röra på mig lite mer.

Permalänk
Medlem

En kollega har en, för honom är det smidigheten eftersom den tar väldigt lite utrymme när den viks ihop så han kan ta den på kollektivtrafiken och förvara under en bänk på jobbet. Hopfällbara cyklar är i princip alltid otympligare och större vad jag sett.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen elscooter själv, men för mig hade cykel inte vart ett alternativ då tåget inte tillåter cykel ombord. Så just nu är det en promenad på 20min till kontoret från tågstationen istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Roligt, bättre komfort (enligt mig, har aldrig haft en cykelsits som varit skön), behöver inte svettas, känner ingen ångest över att behöva gå eller cykla för att handla efter jobbet när jag inte har någon energi kvar då jag bara kan åka istället, beroende på affär är det ca 4km eller 9km fram och tillbaka för att handla, då är det rätt skönt att ha en elscooter om man måste handla ofta, vilket jag gör då jag bara får plats med det jag får ner i en väska vilket betyder ofta och lite istället för storhandlingar som man kan göra med en bil (vilket jag inte har)

Permalänk
Medlem

Är mycket enklare och smidigare att ta med sig i kollektivtrafiken och betydligt enklare att ta med sig in och förvara jämfört med en cykel som är bökig att ställa ifrån sig om man ska få ha den ifred. Har man dessutom trappor släpar man inte gärna en tung och åbäkig cykel i dessa.

Många tåg tillåter inte cyklar eller så kostar det extra samt på de flesta bussarna går inte cykel heller.

En hopfällbar cykel som jag har haft tidigare är också mycket bökigare att hantera på en buss jämfört med att bara fälla scooterns styre som sedan blir bärhandtag då scootern blir mycket mindre ihopfälld än fällbara cykeln som dessutom är många moment innan den är ihopfälld.

Konstaterar också att det i praktiken går lika fort eller fortare än stadsbussen trots att jag har en laglig 20 km/h scooter, bussen kör visserligen fortare men då den stannar överallt så vinner scootern.

Nu gillar jag cykel också och på längre turer är cykeln skönare men på kortare sträckor som de 5-6km ner till city så funkar elsparken väldigt bra.

Funkar bra att handla med, hänger ryggsäcken på styret och använder scootern som kundvagn. Hur smidigt som helst. Visst man får inte med sig lika mycket som med bil men man kan åka flera gånger istället.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

Folk stjäl cyklar, elscootrar får vara ifred

Men mest så är det för att inte komma svettig och känna att det blir en ansträgning för att ta mig nånstans

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nu har jag ingen elscooter själv, men för mig hade cykel inte vart ett alternativ då tåget inte tillåter cykel ombord. Så just nu är det en promenad på 20min till kontoret från tågstationen istället

Varför inte köpa en cykel som du låser vid stationen och som du använder mellan kontoret och stationen? Det blir många minuter sparade och roligare

Permalänk
Medlem

För att det är enklare. Jag gymmar 4-5 gånger per vecka och "behöver" inte den långa cykelturen på samma vis som kanske andra gör. Energin riktas mot gym och jobb i stället.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför inte köpa en cykel som du låser vid stationen och som du använder mellan kontoret och stationen? Det blir många minuter sparade och roligare

För den cykeln kommer inte vara kvar/hel efter någon dag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

För att det är smidigare än en cykel Även om jag skulle behöva cykla mera Så är det mycket smidigare med elscottern

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tittade egentligen på en elmoped men insåg att de 5 kilometer jag har till jobbet kan jag lika gärna köpa en elscooter som jag dessutom kan ta med mig på kollektivtrafiken och göra små utflykter med om jag känner för det.
Gillar tvåhjuligt helt enkelt, men har ingen lust att komma fram till jobbet svettig och eländig.

Permalänk
Medlem

Ser nyttan med båda alternativen Cyklar(tränar) man mer bör man svettas mindre i vardagen. Kan iaf hålla högre hastighet utan att kroppen ansträngs till "svettgränsen". beror såklart mycket på avstånd, höjdmeter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Roligt, bättre komfort (enligt mig, har aldrig haft en cykelsits som varit skön), behöver inte svettas, känner ingen ångest över att behöva gå eller cykla för att handla efter jobbet när jag inte har någon energi kvar då jag bara kan åka istället, beroende på affär är det ca 4km eller 9km fram och tillbaka för att handla, då är det rätt skönt att ha en elscooter om man måste handla ofta, vilket jag gör då jag bara får plats med det jag får ner i en väska vilket betyder ofta och lite istället för storhandlingar som man kan göra med en bil (vilket jag inte har)

Fast ifall du hade haft en cykel så hade du kunnat sätta cykelkorgar på den och inte behövt handla så ofta. Jag har i flera år storhandlat med cykel och det går alldeles utmärkt ifall man har två cykelkorgar och en ryggsäck.

Permalänk
Medlem

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade eftersom kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Du sitter på sweclockers, ha inte så höga förväntningar.

Permalänk

Brukade just av anledningar som många skriver, smidigt på tåg, slippa vara svettig, inte bli av med cykeln (nog blivit av med 2-3, eller, ramen var ofta kvar, en gång var dock cykelstället kapat med vinkelslip, för en sliten "kärring"-cykel)
Sedan dess har jag kommit först till 3 olyckor, typ småhål i asfalt, trottoar-kanter. Inga ovana som körde utan sådana som mig som körde till och från jobbet från tåget. Man går ju över framåt med ansiktet i marken först. Samtliga fall så har man fått leta lite tänder, den ena slog av käken helt. Då slutade jag (och jag har ändå tävlat i motocross stora delar av livet). Hjälm är ju helt klart bra, men för faceplant är det ju integralhjälm som gäller och även om jag inte är fåfäng så känns det löjligt. (min gick i typ 15km/h, förvisso räcker det för att spräcka skallen)
Men folk tänker inte heller på att när dom kör 45km/h så finns det inga andra fordon man skulle skippa hjälm på.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Hur låser man fast den ifall man köper ett bygellås till den? Och går den att montera fast i ramen med ett bygellås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Brukade just av anledningar som många skriver, smidigt på tåg, slippa vara svettig, inte bli av med cykeln (nog blivit av med 2-3, eller, ramen var ofta kvar, en gång var dock cykelstället kapat med vinkelslip, för en sliten "kärring"-cykel)
Sedan dess har jag kommit först till 3 olyckor, typ småhål i asfalt, trottoar-kanter. Inga ovana som körde utan sådana som mig som körde till och från jobbet från tåget. Man går ju över framåt med ansiktet i marken först. Samtliga fall så har man fått leta lite tänder, den ena slog av käken helt. Då slutade jag (och jag har ändå tävlat i motocross stora delar av livet). Hjälm är ju helt klart bra, men för faceplant är det ju integralhjälm som gäller och även om jag inte är fåfäng så känns det löjligt. (min gick i typ 15km/h, förvisso räcker det för att spräcka skallen)
Men folk tänker inte heller på att när dom kör 45km/h så finns det inga andra fordon man skulle skippa hjälm på.

Det där är fan anledningen till att jag vägrar elscooter till sonen som tjatar... Fy fan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Är nog gott om folk som inte kan välja bort en påfrestande cykelväg, terräng, uppförsbackar, vind osv. heller.
Tröskeln för att känna sig ofräsch kan vara ganska låg också om man typ ska in på möten i skjorta eller motsvarande, och tyvärr är det inte alla som har lyxen att temperaturregleringen sätter in sent även vid väldigt bra kondition.

För min del helt personligen är det inte aktuellt att cykla långsamt och hade inte hjälpt på min sträcka, så fullt ös medvetslös! Elcyklister och tour de france-maffian ska hållas stången.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Folk är lata generellt idag och det märker man.. Orkar man inte cykla så kanske dags jobba på sin kondition och inte stå på en scooter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Folk är lata generellt idag och det märker man.. Orkar man inte cykla så kanske dags jobba på sin kondition och inte stå på en scooter.

Jag tycker vi förbjuder bilar och elcyklar med. Folk är för lata.

Permalänk
Medlem

Har ni testat ladda den på jobbet? Det är ju så knivigt att släcka sådana bränder.

Permalänk
Medlem

för att folk är lata istället för att köpa en cykel och få motion så kör man el

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Om man bor i samma stad som destinationen:
Varför bil när det finns cykel? Varför buss när det finns cykel? Man kan väl dra frågan hur långt som helst

Det är väl kul att variera sig?

Permalänk
Medlem

4½ km cykel efter 50 minuter tåg klockan 06 på morgonen? Nej, jag tror inte det va. Jag har dessutom problem med överdrivna svettningar sedan forever och Egazil som jag fick mot det innan finns inte längre i Sverige så jag svettas floder oavsett vad som händer. BMI är 1 över undervikt och jag har fysiskt inga som helst problem med att gå två-tre mil i rask om jag faktiskt måste.
Det räcker med att stå på bussen, eller på scootern, för att det ska vara irriterande ändå så någon cykel kommer inte på fråga om det inte är fritid och sommar.

Under tre år av Covid åkte jag nog inte buss med än en handfull gånger, har sparat så många tusentals kronor att det är tramsigt. Kommer 4 mil i 33 km/h, helt underbart. Snabbare och smidigare och roligare och skönare etc. etc.
Håller man dessutom på att modda firmwares och kanske även modifiera hårdvaran blir det en hel hobby av det och den betalar i många fall sig själv jämfört med om man skulle åka kollektivt eller ta bilen.

Och då har jag ändå både krockat två gånger och blivit påkörd en, det första var för att en bil körde rakt på mig vid en T-korsning - men jag borde å andra sidan varit beredd på att idioter är överallt så jag räknar det som mestadels mitt fel.
Andra krocken var en snubbe som öppnade bildörren 100% när jag var sådär 3 meter bakom bilen i cykelfilen.
Gjorde två 360 över dörren och fick uppenbarligen en lätt hjärnskakning. Laptop, powerbank och mobil höll, det var faktiskt rätt underhållande och det blev än mer intressant när folk runt omkring beskrev hur det såg ut.
Påkörningen (och några sekunder senare smitningen) var dock något som fick mitt jävla blod att koka - jag ledde den över ett övergångsställe (dvs. jag var fotgängare) och idioten som pratar i mobilen och bara tittar åt ena hållet drar på mig i kanske 10-15 km/h. Hela framgaffeln och hjulet böjdes sådär 30 grader, då blev man rätt bitter.

Samtliga ovanstående kan även hända med en cykel - särskilt i Malmö eller Stockholm.
Malmötrafiken kommer att bli min död och det kommer inte att vara självförvållat, och det kommer att hända oavsett hur jag tar mig fram. Jävla muppar.

Skrivet av Chromatic:

Har ni testat ladda den på jobbet? Det är ju så knivigt att släcka sådana bränder.

Det gör jag varje dag jag är där, bredvid min plats.
Förhoppningsvis har de flesta arbetsplatser både rutiner, optiska brandvarnare, människor med ögon och näsa samt någon slags hum om vad som kan hända med lithiumbatterier om man vanvårdar dem. Det är inte produktens fel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Sitta på en cykelsadel är inte bra för "paketet". Så då är en stående modell bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Sitta på en cykelsadel är inte bra för "paketet". Så då är en stående modell bättre.

Cyklar varje dag, trängingscycklar 2 ggr/vecka, tävlat på elit nivå. 61 år, paketet fungerar tillfredställande, sannolikt tack vare att jag cyklar så pass mycket.