Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Permalänk
Medlem

Smidigheten är ordet, smidigare än min cykel sett till storlek. Rullar bara in den på jobbet vid skrivbordet.
Har en max G30 som gått dryga 365 mil och väntar nu på efterträdaren G65 som torde bli en finfin uppföljare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Fattar inte vad det är för fel egentligen.

Jag bor inte i storstan men...... är det inte samma om det vore elcyklar som går "fort"?

Gäller som ALLTID att folk kan parkera sitt fordon på ett lämpligt ställe så inte de är i vägen för andra!

Permalänk
Medlem

Copy pasta från reddit?

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Många har redan nämnt det man kan åter igen också säga det.
Har tidigare haft elcyckel…fram tills det blev stulen mitt på dagen ifrån lägenhetsförrådet.
Har numera scooter då den passa under hathyllan och är ett mer smidigt alternativ än cyckeln.
Skulle gärna har cyckel igen men det kan man ju inte har i detta landet längre.

Rätta stavfel
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Cyklar varje dag, trängingscycklar 2 ggr/vecka, tävlat på elit nivå. 61 år, paketet fungerar tillfredställande, sannolikt tack vare att jag cyklar så pass mycket.

Grattis, själv har jag rökt i 60 år och har inte fått lungcancer. Rökning måste vara boten till cancer! 🙄

Permalänk
Medlem

Under 6 år cyklade jag till jobbet under alla årstider, lite mer än 5km. Det var uppförsbacke hela vägen och blåste motvind. På vägen hem vände alltid vinden och så var det motvind igen... Under vintern var det sällan ordentligt plogat.

Blev genomsvettig och hade ett BMI som låg under gränsen för svält, alltid trött och hungrig, hade inte råd att skaffa bil & kollektivtrafik fanns inte. Att cykla är lämpligast för överviktiga människor, resten kan åka bil eller ta elfordon.

Permalänk

förra sommaren så öppnade ett elcykel företag nere i stan, med 400 elcyklar, som man kan hyra antingen bara några minuter, nån timme eller en hel dag(görs med mobilen). sen när tiden är slut eller när den som hyr har nått målet eller har ledsnat, så står elcykeln där, för att nästa random person ska ta den.
så är man i stan tex så kan man hyra en sådan nån minut, sen när man kommit hem så parkerar man och sen behöver man inte oroa sig mer för elcykeln, den hyrs sen utav någon annan som bor på gatan min.

visst, jag kan väl se poängen i att lätt bara kunna susa iväg på en sådan, enkelt billigt och snabbt istället för tex att stå och vänta på bussen eller ta bilen och slösa bensin om man tex bara ska handla nått lätt eller bara ta sig från punkt a till punkt b, har inget emot det, men jag gillar inte riktigt attityden vissa har som kör dessa, det blir lite "ur vägen här ska jag fram" över vissa, samt att jag stör mig på att vissa ljushuvuden parkerar dem tvärs över gatorna mellan husen så att inte bilar kan ta sig fram där.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

Roligt, bekvämt och smidigt. Det är min "lyx" då springer 2-3 gånger i veckan så jag rör på mig ändå. Om jag skulle bli lat och inte springa så skulle jag nog börja gå eller cykla till jobbet.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Cykel är fruktansvärt skönt. Få upp pulsen lite på morgonen gör att jag kommer till jobbet pigg.

Har cirka 5km till jobbet och hatar åka kollektivt. Så cykel är min räddning. Prioriterar det över elscooter då jag får in ett ”gratis” träningspass om dagarna.

Brukar cykla i en T-shirt (jacka och annat över såklart). Väl framme går jag in på toan, fixar håret och byter om till skjorta. Så att man blir svettig och ofräsch till jobbet går ju att lösa på väldigt enkla sätt.

Permalänk
Medlem

Cykel är najs. Skaffade själv en ny damcykel förra året. Jäkligt gött att ha det låga insteget och kunna lasta på med cykelväskor över bakhjulen efter behov. Ett tips!

Själv är jag väldigt skeptisk till elscootrarna. De passar inte trafikflödet på cykelvägarna. De är för snabba, särskilt i uppförsbackar och brukarna tenderar att, antingen genom trafikovana eller på grund av styrets design, vara enormt dåliga på att vrida nacken, möta medtrafikanternas blickar och signalera inför sidoförflyttningar. Extra dåligt blir det med de förbannade hyrscootrarna, som används helt utan eftertanke och som parkeras med samma omsorg som de används.

Elscootrarna har sina fördelar. Som flera varit inne på kan ta fällas ihop och transporteras lättare. Samt att man slipper spendera hårt förvärvade kalorier på väg till och från jobbet. Men jag känner att kulturen inte är redo tekniken. Medan cyklister och bilister har stridit med varandra och sakta ett samförstånd börjat utkristalliseras som ger utslag i särskilt cykelinfrastruktur, eller där det saknas: en viss grad av samförstånd hur kombinerade körbanor kombineras, med mera, saknas detta för elscootrarna. De dundrar in och hamnar i samma förhatliga zon som mopeder, som förväntas använda cykelbanorna trots att ingen vill ha dom där, genom att vara stora och snabba - men som genom sitt fåtal lätt kan tålas. Nu är inte elscootrarna särskilt få, och problemen omöjliga att missa. Tids nog kommer regleringar träda i kraft och med tanke på elscooteranvändarnas dåliga vanor och vilda-västern-attityd tror jag trafikregleringen kommer bli rätt hård och olustig.

Skulle inte förvåna mig om man låter införa något töntigt E-körkort för elscootrar framöver. Dels för att hålla de yngsta borta. Men också som ett förspel innan man låter Polisen, om de fortfarande är ute i trafiken, slå trafiksyndarna och mjukvarutrixarna på fingrarna - och på sikt verka för en något mer ansvarsfull elscooterkultur.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Sitta på en cykelsadel är inte bra för "paketet". Så då är en stående modell bättre.

Konstigt resonemang. I så fall borde det väl vara skadligt att som man sitta i en kontorsstol.
Har man ovanstående problem är det ju inte värre än att hitta en passande sadel, eller passande kalsonger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Grattis, själv har jag rökt i 60 år och har inte fått lungcancer. Rökning måste vara boten till cancer! 🙄

Tänk hur bra du skulle må om du inte rökte.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

15 min cykel är runt 100 kalorier.
Det blir 200 kalorier för mig fram och tillbaka.

En arbetsvecka och cykla blir då som två 5km löpnings turer i veckan gratis, genom att inte vara nutids bekväm.

Vad detta betyder kan ni själva räkna ut 😃

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Fast det där stämmer inte. Hur mycket du svettas beror på flera faktorer, och är inte direkt kopplat till hur vältränad du är. Somliga svettas oavsett vid minsta ansträngning. När jag var i min bästa form sprang jag 5k under 20 minuter utan problem och kunde ha fortsatt springa en god stund efter, men svettades oavsett som en gris efter en lätt 10 minuters cykeltur till jobbet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Det här är kanske en nyhet för dig men det skiljer faktiskt hur mycket folk svettas och hur fräsch man vill vara på jobbet.

Jag känner elitidrottare som skulle ha svårt att komma fram till jobbet torra även fast de tar bilen. Vet också en del som tycker det är okay att komma till kontoret fast de inte duschat på två månader och har haft samma tröja ännu längre.

Sen är det ju en jävla skillnad på att cykla på helt plan väg eller med mycket backar. Och om det blåser eller ej, när det är 20m/s motvind när man ska till jobbet är det tungt. Närmare 1000W på pedalerna för att hålla styrfart i backarna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Elscooter är smidigare, billigare (iaf beg marknaden) & bekvämare.
nackdel är att de blir snabbt kallt om de är under 10 grader.

Om pengar inte var en faktor hade ja hellre rattat elcykel.. menmen

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Här i Malmö är det mest tonåringar som använder hyrscooters o det märks!
Rött ljus? Äh…😒
Väjningsplikt? Gäller det mej?? 😮

Själv är jag cyklist o man får kryssa mellan dem på Möllan (jag cyklar snabbt).

Skrivet av johanandersson:

Roligare, lättare att förvara och ta med på kollektivtrafik, inte fysiskt jobbigt med risk att svettas på väg till jobbet.

Faktiskt därför jag planerar skaffa en. Bra svar.

Skrivet av myra:

Du sitter på sweclockers, ha inte så höga förväntningar.

😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag varierar mellan bil och cykel beroende på väder, dagsform och vad som står på schemat. Funderar dock på en elscooter, som alternativ till att ta bilen vissa dagar… Sen är det ju kul också, lite som Liseberg jämfört fjällvandring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Grattis, själv har jag rökt i 60 år och har inte fått lungcancer. Rökning måste vara boten till cancer! 🙄

Du är därmed minst 70 år gammal, är det korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Nja fast det är inte så fysiologin nödvändigtvis fungerar. En vanlig funktion hos vältränade individer är att man börjar svettas tidigare än otränade på grund av att kroppen producerar mer värme och har bättre förmåga att producera svett som kylmedium. Men det är många faktorer som påverkar så klart. Själv kan jag knappt cykla till affären ett par hundra meter bort utan att bli småsvettig och jag är nog vad man skulle beskriva som över snittet när det kommer till träningsintresse (även lic. fys/personlig tränare.)

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Roligt, bättre komfort (enligt mig, har aldrig haft en cykelsits som varit skön), behöver inte svettas, känner ingen ångest över att behöva gå eller cykla för att handla efter jobbet när jag inte har någon energi kvar då jag bara kan åka istället, beroende på affär är det ca 4km eller 9km fram och tillbaka för att handla, då är det rätt skönt att ha en elscooter om man måste handla ofta, vilket jag gör då jag bara får plats med det jag får ner i en väska vilket betyder ofta och lite istället för storhandlingar som man kan göra med en bil (vilket jag inte har)

Lådcykel!
Men de kostar mer eller mindre som en bil.

Skrivet av Cheers:

Nja fast det är inte så fysiologin nödvändigtvis fungerar. En vanlig funktion hos vältränade individer är att man börjar svettas tidigare än otränade på grund av att kroppen producerar mer värme och har bättre förmåga att producera svett som kylmedium. Men det är många faktorer som påverkar så klart. Själv kan jag knappt cykla till affären ett par hundra meter bort utan att bli småsvettig och jag är nog vad man skulle beskriva som över snittet när det kommer till träningsintresse (även lic. fys/personlig tränare.)

Men det stämmer väl ändå rätt bra att de flesta inte behöver bli svettiga av att cykla 5 km om en tar det lite lugnt? Men de flesta av oss känner väl att det ska gå undan då tiden aldrig räcker till. Är själv likadan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Innehar du en chefsroll eller kör du långtradare?

Jag hade gärna cyklat överallt, men hojjen är troligen knyckt innan låset kommer på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Innehar du en chefsroll eller kör du långtradare?

Jag hade gärna cyklat överallt, men hojjen är troligen knyckt innan låset kommer på plats.

Jo cykeltjuvarna svärmar ju som mygg i Kiruna

Permalänk
Medlem

jag kör el-skateboard. Det viktigaste för mig är de där sista 5-10km man måste ta sig efter slutdestination med tåg. Både min partner, bror och min mor har strategiskt bosatt sig vid zon-gränser för kollektivtrafiken där det helt plötsligt övergår till den svindyra regionstaxan, då är det smidigt med ett portabelt färdmedel som jag kan ta med mig på buss/tåg utan att det tar någon större plats. Jag spar ca 160kr i veckan, i vissa fall mer då jag väljer att ta cykeln hela vägen (45km)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Lata människor köper cykel eller skoter med el!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Cyklade i 20 år fram å tillbaks från jobb m.m. Blev aldrig svettig? Ngt allvarligt måste ha inträffat numera...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det gör jag varje dag jag är där, bredvid min plats.
Förhoppningsvis har de flesta arbetsplatser både rutiner, optiska brandvarnare, människor med ögon och näsa samt någon slags hum om vad som kan hända med lithiumbatterier om man vanvårdar dem. Det är inte produktens fel.

Kan dom enbart fallera vid vanvård?
Nåväl, så länge dom alltid är under uppsikt så är det ju lugnt. (y)

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Cykel är fruktansvärt skönt. Få upp pulsen lite på morgonen gör att jag kommer till jobbet pigg.

Har cirka 5km till jobbet och hatar åka kollektivt. Så cykel är min räddning. Prioriterar det över elscooter då jag får in ett ”gratis” träningspass om dagarna.

Brukar cykla i en T-shirt (jacka och annat över såklart). Väl framme går jag in på toan, fixar håret och byter om till skjorta. Så att man blir svettig och ofräsch till jobbet går ju att lösa på väldigt enkla sätt.

Finns ju alltid sån här om det skulle krisa...

(😄)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ragnvlad:

Cyklade i 20 år fram å tillbaks från jobb m.m. Blev aldrig svettig? Ngt allvarligt måste ha inträffat numera...

Jag gillar verkligen den dära översittarattityden som skiner fram i vart tjugonde inlägg eller så i tråden.

Tydligen är cyklare, speciellt icke svettiga sådana, eller några som bara kan byta t-shirt till skjorta utan att behöva duscha där mellan någon form av überperzon som bara är minst litegrann bättre än snittet.

Själv tycker jag att det är fantastiskt att det enda vissa personer verkar behöva för att klappa sig själv på axeln är att de trampat på en cykel.

Grattis.

Permalänk
Medlem

Köper det praktiska och hade säkert införskaffat en sådan om jag själv jobbade i stan...men nu jobbar man 10h i trafikkaos varje dag... och undra om inte majoriteten "elsparkcyklister" har gått om de vanliga cyklisterna när det gäller trafikvett...jag är gubbsur jag vet! Men har märkt att när komforten blir för hög, så försvinner vettet helt och hållet hos många

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

...*annan text*

Men det stämmer väl ändå rätt bra att de flesta inte behöver bli svettiga av att cykla 5 km om en tar det lite lugnt? Men de flesta av oss känner väl att det ska gå undan då tiden aldrig räcker till. Är själv likadan.

Jo det är väll en formulering jag kan hålla med om, men som sagt så är det näst intill omöjligt, för mig, att cykla så lugnt hehe

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD