Dubbla IP på hemnätverk (Telia öppen fiber)

Permalänk
Medlem

Dubbla IP på hemnätverk (Telia öppen fiber)

Hej!
Jag har behov av att ha vad som framstår som två helt olika uppkopplingar hemma. Jag har 2 routrar som kan användas. Har telia fiber 1000/1000.

Jag och pappa spelar ett spel (Tribalwars) som är riktigt pissiga vad gäller flera konton. Vi har 2 gånger blivit bannade och varit tvungna att kontakta kundtjänsten för att bevisa att vi är två olika personer på dessa två olika konton.
Det är oklart hur de kopplar ihop kontona, men anar kanske ip address?

Vi använder olika datorer, men samma hemnätverk. Vad för saker kan de använda då för att länka ihop oss? Inga gemensamma betaluppgifter eller andra uppgifter, utan de spårar. IP Adress; ser att det talas mycket om 'primary' och 'secondary' - vilken kan de se? Något annat som syns från nätverket?

Super tacksam för förslag! Ber om ursäkt för så många frågor, har rätt dålig koll på nätverk.

EDIT: Har provat VPN, men de är ofta flaggade för dem och leder då till andra problem (oändliga captchas). Och blir onödigt dyrt att fortsätta med privata proxies, så det är inte heller ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Sätt en switch innan routrarna så bör du få minst två publika ip-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sätt en switch innan routrarna så bör du få minst två publika ip-adresser.

Hmm, tror att jag kanske har en sån redan i nätverksskåpet! Skickar iväg en bild strax, så kanske ni kan kika?

Kommer det att framstå som om det är två helt olika hushåll då, eller ser man att det är samma isp på bägge? Fattar att Telia såklart ser det, men ser andra externa parter det -- eller ser det ut som att det är en grannes nätverk för dem?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Hmm, tror att jag kanske har en sån redan i nätverksskåpet! Skickar iväg en bild strax, så kanske ni kan kika?

Kommer det att framstå som om det är två helt olika hushåll då, eller ser man att det är samma isp på bägge? Fattar att Telia såklart ser det, men ser andra externa parter det -- eller ser det ut som att det är en grannes nätverk för dem?

De kommer se att det är samma ISP men inte mer än så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eligri:

Nej. Ser ut som en telefonfördelare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har du 2 publika IP adresser från Telia? Tror inte Telia tillhandahåller 2st

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Kan ni få två olika publika IPn från din ISP? Isf kan du förvisso sätta två routrar på en switch bakom fiberkonvertern (om den redan innehåller en switch behövs ingen extra, kolla om den har flera uttag). Sedan konfigurera routrarna att inte använda samma IP-adress på LANet (t ex 192.168.1.1 och 192.168.1.2), och stänga av DHCP på den ena routern (och kanske se till att den första routern inte råkar dela ut samma IP-adress som den andra routern använder till någon annan enhet).

Om det är ett vanligt spel man installerar osv kan det förvisso se att ni sitter på samma LAN ändå. För att göra det lite svårare kan ju den ena routern få en IP-adress som inte ligger på samma subnet, t ex 192.168.2.1 (om ni kör subnet-mask 255.255.255.0 på båda, vilket brukar vara default). Då kan dock inte datorerna kommunicera med varandra på LANet, så det kan ställa till en del problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har du 2 publika IP adresser från Telia? Tror inte Telia tillhandahåller 2st

Jag har Telia fiber och med deras egna router går det utmärkt att brygga port nummer 4. Här kan man koppla in en annan router och uppnå precis det som TS vill.

Jag använder själv en likadan lösning för att uppnå separation av olika enheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trudelutt:

Kan ni få två olika publika IPn från din ISP? Isf kan du förvisso sätta två routrar på en switch bakom fiberkonvertern (om den redan innehåller en switch behövs ingen extra, kolla om den har flera uttag). Sedan konfigurera routrarna att inte använda samma IP-adress på LANet (t ex 192.168.1.1 och 192.168.1.2), och stänga av DHCP på den ena routern (och kanske se till att den första routern inte råkar dela ut samma IP-adress som den andra routern använder till någon annan enhet).

Om det är ett vanligt spel man installerar osv kan det förvisso se att ni sitter på samma LAN ändå. För att göra det lite svårare kan ju den ena routern få en IP-adress som inte ligger på samma subnet, t ex 192.168.2.1 (om ni kör subnet-mask 255.255.255.0 på båda, vilket brukar vara default). Då kan dock inte datorerna kommunicera med varandra på LANet, så det kan ställa till en del problem.

Skulle man få 2 publika ip och har en switch från operatören så är den switchen ändå ofta tänkt som tjänstefördelare och kommer då inte att ge önskad funktion för den har bara en port för normal datatrafik, de andra portarna är för tv och telefoni.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Skulle man få 2 publika ip och har en switch från operatören så är den switchen ändå ofta tänkt som tjänstefördelare och kommer då inte att ge önskad funktion för den har bara en port för normal datatrafik, de andra portarna är för tv och telefoni.

Min telia-switch hade plötsligt en dag fyra portar för normal datatrafik, för att de skickat ut en ny config till den. Telia verkar röra sig bort från att ha olika vlan för olika tjänster. Så, inte säkert att det funkar så längre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Min telia-switch hade plötsligt en dag fyra portar för normal datatrafik, för att de skickat ut en ny config till den. Telia verkar röra sig bort från att ha olika vlan för olika tjänster. Så, inte säkert att det funkar så längre.

Precis det märkte jag också för 1 månad sen ungefär när tv slutade fungera pga det. Fick ta bort vlantaggningen så fungerar det hur bra som helst. Bara plugga i och köra. Jag får också flera wan-adresser om jag kör en switch före. Dock osäker om de andra wanips ger samma funktion eller om den på något sätt begränsar vanlig internet access.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att låta en dator köra VPN?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kanske bättre att låta en dator köra VPN?

VPN har de flaggade, blir jäkligt dyrt med privata proxies som inte är flaggade i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Kan ni få två olika publika IPn från din ISP? Isf kan du förvisso sätta två routrar på en switch bakom fiberkonvertern (om den redan innehåller en switch behövs ingen extra, kolla om den har flera uttag). Sedan konfigurera routrarna att inte använda samma IP-adress på LANet (t ex 192.168.1.1 och 192.168.1.2), och stänga av DHCP på den ena routern (och kanske se till att den första routern inte råkar dela ut samma IP-adress som den andra routern använder till någon annan enhet).

Om det är ett vanligt spel man installerar osv kan det förvisso se att ni sitter på samma LAN ändå. För att göra det lite svårare kan ju den ena routern få en IP-adress som inte ligger på samma subnet, t ex 192.168.2.1 (om ni kör subnet-mask 255.255.255.0 på båda, vilket brukar vara default). Då kan dock inte datorerna kommunicera med varandra på LANet, så det kan ställa till en del problem.

Vill inte att datorerna ska kommunicera alls.
Kan det synas att det är samma LAN om jag kör en switch innan routern, och har två helt olika SSID?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eligri:

Vill inte att datorerna ska kommunicera alls.
Kan det synas att det är samma LAN om jag kör en switch innan routern, och har två helt olika SSID?

Datorerna är inte på samma lan utan varsitt eller inte på nått lan alls om du har 2 publika ip till dem.
Åtminstone blir det så om du inte manuellt gör en mer avancerad konf eller har dubbla nätverkskort i dem och kopplar dem med ett kort till internet och ett till ett gemensamt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sätt en switch innan routrarna så bör du få minst två publika ip-adresser.

Skrivet av eligri:

Hmm, tror att jag kanske har en sån redan i nätverksskåpet! Skickar iväg en bild strax, så kanske ni kan kika?

Kommer det att framstå som om det är två helt olika hushåll då, eller ser man att det är samma isp på bägge? Fattar att Telia såklart ser det, men ser andra externa parter det -- eller ser det ut som att det är en grannes nätverk för dem?

Ser från diskussionen att jag får utöka lite mer.

Telia Öppen Fiber fungerar i huvudsak på två olika sätt – fiber in i bostaden med en mediaomvandlare där bara port 1 ger bredband eller inkommande LAN-uttag (ethernet) som fastighetsägaren satt på valfritt ställe eller i ett mediaskåp (gäller också mediaomvandlare) där patchpanel för nätet i lägenheten patchas in.

Har du mediaomvandlare sätter du en switch till port 1 och har du ensamt inkommande LAN-uttag sätter du switchen dit, sedan kopplar en vardera nätverkskabel till WAN/internet på respektive router. Så gott som alla leverantörer som har publik ip som standard kommer ha 2-4 adresser tillgängliga. Telia har inofficiellt två, andra som finns i Telia Öppen Fiber har upp till 4, känner inte till någon som har fler adresser. De två routrarna kommer ligga på samma abonnemang, men det blir två olika nätverk så du kan inte dela Chromecast, skrivare, filserver och sånt lokalt mellan båda näten.

En switch kostar typ 200 kr för enklare 5-portarsmodell. Du får ta den kostnaden och testa (eller köp en switch på en butik som tillåter öppet köp även när du öppnat/testat varan).

Permalänk

Enklast är att du bryggar befintlig router. Om du inte kan läsa dig till i Telias guider hur du gör, så kan du be Telias kundtjänst om hjälp. Sedan sätter du ena speldatorn på port 4 i din befintliga router. Den andra speldatorn på WiFi som vanligt, eller på port 1-3.

Nu har ni varsin publik IP utan att krångla till det med flera routrar eller en switch av någon obegriplig anledning.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Enklast är att du bryggar befintlig router. Om du inte kan läsa dig till i Telias guider hur du gör, så kan du be Telias kundtjänst om hjälp. Sedan sätter du ena speldatorn på port 4 i din befintliga router. Den andra speldatorn på WiFi som vanligt, eller på port 1-3.

Nu har ni varsin publik IP utan att krångla till det med flera routrar eller en switch av någon obegriplig anledning.

Men att ha datorerna öppna mot internet är inte rekommenderat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men att ha datorerna öppna mot internet är inte rekommenderat.

Antar du har en brandvägg. Men visst, om du vill ha "extra säkerhet" med en vanlig NAT-router så kan du göra som jag skrev, men sätta en router i port 4 och därefter den ena speldatorn. Så har du nu ditt vanliga nätverk på Teliaroutern och på port 4 har du din extrarouter som du använder för speldator 2.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Enklast är att du bryggar befintlig router. Om du inte kan läsa dig till i Telias guider hur du gör, så kan du be Telias kundtjänst om hjälp. Sedan sätter du ena speldatorn på port 4 i din befintliga router. Den andra speldatorn på WiFi som vanligt, eller på port 1-3.

Nu har ni varsin publik IP utan att krångla till det med flera routrar eller en switch av någon obegriplig anledning.

Antog faktiskt att han hade två egna routrar.

Ja, har han en Telia-router så är det bara att sätta den först och brygga en port, sätta den andra routern i den porten.

Permalänk
Medlem

Har ni följt denna regel?
"§4.9 Users playing from the same device or network (e.g. same household, school, workplace) have to declare this in their account settings under "Connection Sharing"."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Har ni följt denna regel?
"§4.9 Users playing from the same device or network (e.g. same household, school, workplace) have to declare this in their account settings under "Connection Sharing"."

Nja, problemet med den är att vi inte bor tillsammans oftast av tiden. Och då ställer den regeln till rejält resterande 90% av tiden. (T.ex. kan vi inte vara med i samma premade stammar på ett effektivt sätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Antog faktiskt att han hade två egna routrar.

Ja, har han en Telia-router så är det bara att sätta den först och brygga en port, sätta den andra routern i den porten.

Har en egen router och en telia router. Kanske funkar med min också?
Såg något om att bara använda port 4. Skulle det göra susen? Datorn jag spelar tribalwars på behöver inte ha särskilt mycket säkerhet, använder den inte för annat som är känsligare. Utan det är bara min gamla burk som ligger hemma hos päronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men att ha datorerna öppna mot internet är inte rekommenderat.

Speldatorn för tribalwars behöver inte ha säkerhet, dock vill jag såklart inte att resten av datorerna i hemmet bär högre risker. Om jag kopplar in den datorn till port 4, blir den då externt synlig som en helt annan dator med 0 koppling till resten av hushållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Har en egen router och en telia router. Kanske funkar med min också?
Såg något om att bara använda port 4. Skulle det göra susen? Datorn jag spelar tribalwars på behöver inte ha särskilt mycket säkerhet, använder den inte för annat som är känsligare. Utan det är bara min gamla burk som ligger hemma hos päronen.

Vilken Telia-router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Nja, problemet med den är att vi inte bor tillsammans oftast av tiden. Och då ställer den regeln till rejält resterande 90% av tiden. (T.ex. kan vi inte vara med i samma premade stammar på ett effektivt sätt).

Jag röstar också på att prova att koppla en switch innan routern först.
Med det sagt, om inget annat funkar, ni har kanske redan provat att låta en dator få internet via hotspot från en mobiltelefon? Kanske är okej om det bara är 10% av tiden ni är på samma ställe? Eller är det ett väldigt bandbreddskrävande spel som därmed skulle äta upp datakvoten?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag röstar också på att prova att koppla en switch innan routern först.
Med det sagt, om inget annat funkar, ni har kanske redan provat att låta en dator få internet via hotspot från en mobiltelefon? Kanske är okej om det bara är 10% av tiden ni är på samma ställe? Eller är det ett väldigt bandbreddskrävande spel som därmed skulle äta upp datakvoten?

Hmm jo funkar, tänkte om det fanns någon lätt och lite mer permanent lösning. Men tills vidare får mobilen duga!

Blir mobilen som en helt ny koppling vid varje omstart, eller syns det externt att det är samma mobilkoppling? Tänker om vi kan använda vilken mobil som helst så är det lite mer pålitligt (har inte alltid med min). Dock spelar han på sitt konto från sin mobil, men anar att mobilen ser ut som en helt annan uppkoppling till externa sidor/spel/program vid varje ny tilldelad ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Nja, problemet med den är att vi inte bor tillsammans oftast av tiden. Och då ställer den regeln till rejält resterande 90% av tiden. (T.ex. kan vi inte vara med i samma premade stammar på ett effektivt sätt).

Fast regeln säger ju att ni bör kryssa i den där när ni spelar från samma ställe. Kryssa sen ur den när ni är på olika ställen igen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast regeln säger ju att ni bör kryssa i den där när ni spelar från samma ställe. Kryssa sen ur den när ni är på olika ställen igen.

Flera dagar cooldown efter, funkar inte i seriösa stammar. Finns ju även en regel som säger att man inte får ladda hem filmer eller köra över hastighetsgränsen, men hur många följer dem