App som loggar live och dumpar Windows-registret?

Permalänk
Medlem

App som loggar live och dumpar Windows-registret?

Jag lyckades med en räddning av en ofrivillig uppdatering som rullade tillbaks på min studiodator, winOS11 med hjälp av WinPE, ett offline register-hack med mycket, tid, tålamod och idén att slippa göra det igen.

Med ingen stor förkunskap av Windows på denna nivå som Linux- tweakande hobbyanvändare, så frågar jag er som redan vet.

Sysinternals eller liknande kan ligga och logga i bakgrunden och ta dagliga dumpar på Windows-registret, hur är en bra lösning enligt er som kodar i den miljön?

Permalänk
Medlem

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

I en bat-fil som döper målfilerna efter datum för var och en av de fem nycklarna, plus task scheduler för att köra kommandot på uppstart eller lagom ofta. Kan kombineras med automatisk incheckning i ett git-repo eller liknande (då kan man ju hoppa över datum i filnamn).

Går antagligen att schemalägga tagande av systemåterställningspunkter i stället, men det låter som om du skulle uppskatta att kunna diffa olika datums filer i textformat.

Permalänk
Skrivet av svampbob:

Jag lyckades med en räddning av en ofrivillig uppdatering som rullade tillbaks på min studiodator, winOS11 med hjälp av WinPE, ett offline register-hack med mycket, tid, tålamod och idén att slippa göra det igen.

Med ingen stor förkunskap av Windows på denna nivå som Linux- tweakande hobbyanvändare, så frågar jag er som redan vet.

Sysinternals eller liknande kan ligga och logga i bakgrunden och ta dagliga dumpar på Windows-registret, hur är en bra lösning enligt er som kodar i den miljön?

Finns det någon orsak att inte helt enkelt ta regelbundna backuper av datorn så man kan återställa den som den såg ut vid en viss tidpunkt ett lämpligt antal dagar tillbaka, samt eventuellt återläsa datafiler/dokument från en senare ögonblicksbild?