Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Elnät och El kommer väl på samma faktura, alltid? Eller är det bara om Elnät och el är från samma producent/företag?

Bara om man har samma elhandlare som elnätsleverantör ja.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Bara om man har samma elhandlare som elnätsleverantör ja.

Finns det några fördelar att ha olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast "löjligt" dyr är ju en definitionsfråga, det är ingen som gnällt över löjliga energipriser tidigare när priserna varit löjligt låga.

Som i så många andra privatekonomiska spörsmål så har det ju funnits sätt att ha mer förutsägbara utgifter. Både bolåneräntor och elpriser har ju funnits möjlighet att binda och få översikt över kostnaden. Det är ett aktivt val man gjort bundet eller rörligt pris och staten ska inte kompensera den typen av utgifter. Jag väntar bara på fler utspel "inflationskompensering" är väl nästa man kan förvänta sig om vi ska fortsätta med en massa felriktade stöd som inte ger efterfrågad effekt.

Det gick att hålla lågt pris på el i flera år. Eller har produktionskostnaden på el gått upp femfaldigt?
El är ett samhällsbehov. Det är inte något man ska tjäna pengar på. Samma som med polis, sjukvård och utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

har fått 5500 i omgång ett sen i april blir set ca 8000 i omgång två.

Kommer att köpa ett poolvärmepump för 15kkr ( ja du läste rätt) och koppla på denne på vattenburet värme i huset istääet för poolen som jag inte har.... vägrar betala 50kk för en riktig luft-vatten...rena rånet ju...

Sluteldat med pellets här efter dessa j-a sjuka prishöjningar. Solceller vore najs och billigt om man installerar själv... måste bara nu ha ännu mer "elstöd" haha!!

Nu vet jag inte var i landet du bor, men poolvärmepumpar brukar inte starta (och än mindre defrosta) när det blir för kallt ute. Vidare brukar de ge för låg framledningstemperatur för radiatorer vid de utomhustemperaturer du troligen vill tjäna pengar vid.

Gillar dock hur du tänker, men kolla specifikationerna noga innan köp, så du inte står med en poolvärmepump som stannar vid 0°C, -5 °C eller i bästa fall -10°C...

(De brukar i regel även ge löjligt lite energi vid minusgrader).

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns det några fördelar att ha olika?

Man handlar el där det är billigast, elnät kan man ju inte välja tyvärr.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

AC-kompressordesigner (dit poolvärmaren också hör) typen brukar vara av "high back pressure"-typ vilket i princip tappar det mesta av kapaciten redan vid 0 grader C på den kalla sidan - de är designade för som lägst 5 - 10 grader C lufttemperatur att hämta värme ifrån (vilket ger ~ 0 - 5 grader C på evaporatornsidan) och stannar så fort evaporatorn närma sig 0 grader C för att den utfällda kondensen inte skall frysa och frosta igen på evaporatorn och de brukar inte ha hetgas-avfrostning som är nödvändigt om man skall arbeta under 0 grader C på sidan som hämtar värme

För hetgasavfrostning så måste man ha en styrd fyrvägsventil och den är inte den billigaste delen på en värmepump - se på resevdelspriserna av dito till ordinarie värmepumpar...

Moderna nordic och kanada-anpassade värmepumpar har mycket större slagvolym för att klara att hämta meningsfull mängd värme även när temperaturen kryper under -20 grader C dels genom att slagvolymen är mycket större än vad som egentligen krävs för ren AC-drift på sommaren (även för tropik-kylbehov) och med inverter kan man snurra upp pumpen till ~7000 RPM (dubbelt som använda nätfrekvens) vilket nära dubbla dess pumpkapacitet mot vid 50 Hz drift, vilket gör att dessa pumpar inte är för 'överstora' i pumpkapacitet när de skall gå i AC-drift på sommaren och slagvolymsbehovet är mindre vid AC-körning för samma massa-mängd suggas per tid för att systemtrycket på gaserna är rejält mycket högre vid >= 0 grader C ( vid 0 grader C ca 3.78 Bar övertryck (4.77 Bar absoluttryck) med propan/R290) än vid under -20 grader C (ca 1.45 bar övertryck (2.45 bar absoluttryck) med propan/R290)

För en R290-process med med 3 kW värmekapacitet och +35 grader C ut på varmsidan och -20 grader C på kallsidan (vid -15 grader C luft) behöver kompressorn pumpa 5.45 m³/h suggas.

Medans 35 grader C på varmsidan och 0 grader kallsidan (5 grader C luft) så är behovet 3.04 m³ suggas och vid 5 grader C på kallsidan (10 grader i luft) 2.66 m³ suggas.

- Man inser direkt fördelen varför inverterpumpar som kan varva kompressorn till 7000 rpm (i jämförelse med direktkopplad kompressor som låser sig på ca 2900 RPM (i princip alla portabla AC och enklare poolvärmare) är oerhört attraktivt för en nordisk klimatzon där det kan bli ordentligt kallt men också hyffsat varmt.

Permalänk

854:-

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Elnät och El kommer väl på samma faktura, alltid? Eller är det bara om Elnät och el är från samma producent/företag?

Bara om det är samma företag.

Det går inte att gå plus på första stödet om man inte lyckats binda på på negativt pris vilket jag tvivlar på att någon lyckats med
Andra kan nog gå däremot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man handlar el där det är billigast, elnät kan man ju inte välja tyvärr.

Vilket är förjävligt imo.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt bättre förr, innan avregleringen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

242kr kom precis. Märkligt med cash innan besked.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

400 nånting får jag tillbaka. Inte mycket, men det är alltid nåt.

Permalänk
Medlem

Får ca 600. Tror jag ska donera till välgörenhet så kommer det till någon nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns det några fördelar att ha olika?

Beror ju på men som regel är det enklare att laga låg pris genom att köpa elen från en annan leverantör. Själv kör jag Tibber med deras timdebitering men det beror på att jag kan styra de stora förbrukarna hemma (värme och varmvatten) till billiga timmar på ett väldigt enkelt sätt då min bergvärmepump har stöd för det.

Fick besked idag från Försäkringskassan att jag kommer få elstöd utbetalt och att det sker inom två(?) veckor. Ser ut att landa på drygt 2900 kr vilket får gå rakt in i semesterkassan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man handlar el där det är billigast, elnät kan man ju inte välja tyvärr.

Skrivet av underwatch:

Vilket är förjävligt imo.

Rent praktiskt, hur ska detta gå till?
Hur många val hade du önskat ha av elnät?
2? 10?

Då el är fysik, så kan vi inte ha mindre kablar. Så 2 olika elnät behöver få ner 2 kablar in till dig, plus hela nät bakom?

Alternativ?
Ett statligt nät som ägs av det gemensamma? Så ett pris för alla utan alternativ?
Eller ett nät där elnätsleverantörer köper in sig på det fysiska nätet efter behov?
Hur finansieras/skötsdrift och underhåll då?

I princip alla som inte vet hur elnät, idag, fungerar har invändningen att det är dåligt att man inte kan välja elnätsleverantör.

Jag har inte lagt ngt tankejobb på att hitta en lösning, men hade gärna sett en modell för hur det ska lösas av någon som tänkt igenom det.
För visst skiljer priserna mellan olika bolag. Mycket av detta beror på hur näten rent historiskt har reinvesterat, var de står idag, hur flitiga de varit osv.

3100 kr i stöd fick jag, i villa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slowie:

I princip alla som inte vet hur elnät, idag, fungerar har invändningen att det är dåligt att man inte kan välja elnätsleverantör.

Kan ha något att göra med de vinster man ser en del av elnätsföretagen gör och att man veckan efter får ytterligare en rejäl höjning med motiveringen "vi... har haft ökade kostnader, du vet inflation, kriget, komponentbrist o.s.v. och vi vill tjäna MER pengar, nej, stryk det där sista, det var inte meningen att du skulle se det... ja, men så att... här är alltså ditt nya pris"

Och monopol marknader kommer aldrig att fungera. Absolut, jag förstår fysiskt att vi inte kan ha flera olika nät, men eftersom det är en monopolmarknad så behöver den vara väl-reglerad och granskad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Oj oj! Här trillade det in 286 kr helt oprovocerat!

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Wow! 194kr.