Helgsnack: Vilken komponent brukar du tumma på vid nytt datorbygge?

Permalänk
Medlem

Pingvinstången

Permalänk
Medlem

Jag snålar väl på allt annat ä GPU och CPU. Nuvarande chassi är en svart standardburk från webhallen.

Utymmet var tidigare också en sak jag kände att jag klarade mig med 500gb. Men..det har hänt mycket senaste 3åren så det skulle jag uppgradera vid möjlighet.

Ram minne och MoBo är likadär. Dom får helt enkelt passa med övriga delar men lägger inte så stor vikt på dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Grafikkort. Att spela är inte prioriterat.

Permalänk
Medlem

Kablar. Känns onödigt dyrt men sen står man där som ett fån ändå när det knappt går stänga chassit för alla skitsladdar. Bygger oftast SFF så är ofta ett problem.

Permalänk
Medlem

Tummar fan inte på något. Har jag inte råd med det jag vill ha, då sparar jag lite till.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Snusfri

Inget.
Jag söker länge, läser många olika recensioner, prisbevakar osv innan köp av något jag är intresserad av.
Känner jag att ja inte har råd när jag vill ha delen så väntar jag istället för att välja en vara som är sämre än den jag vill ha.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Vad betyder tumma på en produkt? Min tolkning är att man väljer sämre än vad man för ändamålet skulle vilja ha, man offrar att produkten blir lite sämre på en viss sak.

Min fördelning av dator är annars cpu minst 5000kr, ram minst 10 000kr, ssd minst 10 000kr, grafikkort helst inte över 5000kr.
Har jag då tummat på grafikkortet? Nej, jag köper inget dritt grafikkort, ett noggrant utvald som är stabilt. Dock tummar jag extremt mycket på grafikkortprestandan. Historisk så har jag alltid valt billiga chassin.

Jag är emot vanligt folk lite extrem med att inte vilja ha gamla kontakter. Och det är tusan svårt än idag att hitta ett chassi med minst 2st usb portar på framsidan.. Det gör att jag lägger inte 3-5000kr på ett chassi som jag är missnöjd med.

Detta med att jag inte är nöjd med de dyra produkterna rent generellt är oftast orsaken till varför jag inte köper de dyraste produkterna. Som att köpa en laptop för 30 000kr och veta att ens laptop en hade för snart 5år sedan utklassade denna i många avseendet som 4st ramplatser, 2st m.2 + en sata. Gör att jag helt tappar köplusten av de dyra.

Permalänk
Musikälskare

Inget, bygger jag något brukar det bli high-end på det mesta när det är dags

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Grafikkort. Visst köpte ett 3070…men var dual oc. Spenderar inte extra på kylarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tummar aldrig på själva komponenterna i datorn, återanvänder dock oftast chassin, sitter fortfarande på ett Corsair 800D till huvudmaskinen, visserligen kraftigt moddat för att få plats med 2x360 kylare och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shipoopi:

Pingvinstången

Fast den ingår ju, inget man köper separat.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Moderkort, så länge det klarar av resten av komponenterna tar jag gärna en billigare variant, därför har jag nu en ASUS TUF istället för ROG Strix el liknande. Nätagg så vill jag helst ha ett 80+ Gold rated.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nu för tiden behöver jag inte tumma på något av ekonomiska skäl. Men det tar emot rejält att blåsa en massa pengar dels på ram men framförallt på moderkort. GPU och CPU är ju kronjuvelerna det andra är bara tingeltangel och krimskrams

Permalänk
Medlem

Snålar aldrig när jag bygger en ny dator...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

750w e ju mer än väl @Jocke9, gick själv ner flera steg till 750w å nu en 600w. det enda som 600wattaren inte orkade driva var en 3080/13900kf när cpu kördes fullt ut. räckte att begränsa den till 120w å vips så hade man inte krascher i spel längre. körde även 4090, 7900xtx samt ett 6950xt på 600wattaren utan problem.

när jag körde 12700k/12900k i helt olåst med ett 3080ti på en 750wattare så var det helt smärtfritt så du är mer än safe, om du har ett vettig 750wattare så att säga å inte nån no brand bajsagg.

Kvalitet på nätagget är viktigt ja, helt klart.

Men man vill inte heller ligga på gränsen till vad nätagget klarar, när det gäller krascher el annat skumt kan nätagget mycket väl vara orsaken. I värsta fall kan ett felande nätagg ta med sig annat i fallet.

Vad är meningen med att gå ner i effekt tills det knappt räcker till?
Det är ju inte direkt så att det skiljer några stora summor mot något kraftigare, du förlorar ju inte heller något i övrigt på att ha lite marginal.

Dessutom tappar nätaggen viss effekt med tiden, inte hittat några bra siffror på hur mycket, el om det är komponenterna som drar mer. Men oavsett vilket är risken stor att effekten inte räcker till med tiden, det som fungerar bra idag kanske inte gör det om något år. Har observerat detta själv empiriskt vid ett flertal tillfällen.
Byter man allt frekvent lär det ju gå bra.

Permalänk
Medlem

Har gott om datorer och datordelar så nya komponenter hamnar oftast i ett Franken-plockihop, även fast jag har råd att köpa allt nytt så känns det som slöseri, snålar inte in på något speciellt när jag köper en ny komponent köper det som behövs

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem

Sällan jag bygger fullt blås i varje burk, de byggs efter vad de ska göra, inte vad de "kan" göra.
Min workstation möjligen dock med ett 3060, som inte sett ett enda spel sedan jag byggde den å andra sidan.
Tummas sällan på något.

Snålhet eller tumma på investering kan man fundera på definitionen av också...
Är man snål om man köper PNY-grafikkort, istället för Asus? - eller har man bara matchat vad man behöver mot plånboken kan man undra.
Eller är det snålhet först om man köper ett billigare sämre grafikkort än man egentligen hade behövt? ptja då kan jag hålla med om att man tummat på investeringen möjligen, eller bara anpassat inköpet efter sin plånbok.

Skulle jag vilja ha ett 4090? sure, har jag råd med ett? japp. Kommer jag köpa ett? Aldrig i livet 😁
Osäker på om jag är snål eller realistisk i den frågan 😎

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Vid ev. ny-bygge skulle nog grafikkortet bli relativt klent sett till totala priset.
Chassi och kylning blir begagnat, eller taget från gamla burken.

Känns total-priset för högt innan beställning så blir det nog ned-graderingar på de grejer som är smidigast att byta ut senare.(CPU, PSU, Chassi/Kylning, RAM)

Har bara byggt en burk, och efter drygt 3 år av uppgraderingar är det bara grafikkortet, moderkortet och ssd’n(som snart bytes ut) som är ”original”.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden då menar jag 2003-2008 ungefär så köpte jag alltid billigaste chassi som fanns.

Om det är något jag snålar med idag är det RGB för det kan jag vara utan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tummar väl på alla delar när jag bygger, svårt annars.

Men senast snålade jag lite på chassit, även om det är ett ganska bra sådant hade jag velat ha ett lite större och rymligare, och på minnen såväl som CPU. Har dock kompenserat de båda senare i efterhand med vassare delar.

Sedan är det väl så att jag tummar på hela bygget just nu. Skulle vilja bygga nytt igen men priserna är för höga och ärligt talat så duger det jag har ett par år till för mina behov. Det jag försöker intala mig själv i alla fall. Stoppar undan pengar istället så jag kan bygga värsting nästa gång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förr i tiden då menar jag 2003-2008 ungefär så köpte jag alltid billigaste chassi som fanns.

Om det är något jag snålar med idag är det RGB för det kan jag vara utan.

Härligt att se en till som inte är fan av cirkusbelysning 😁😎

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Fläktarna. Köpte mig 10st Asus TUF 120mm för 129kr/st. Funkar kanon. Rör mycket luft, är tysta och ser bra ut. Skulle aldrig belasta 3-4 hundra för en fläkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Chassi!
När jag flyttade tillbaka från irland kände jag inte att det är värt att spendera 2000 på ett nytt när jag ska köpa massor av möbler och annat.
Kör följande.

Sen av med sidopanel, in i ett hörn, och trycka dit lite fläktar mot sidan.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det är väl grafikkort jag snålar in på. Behöver inget värstingkort eftersom jag inte spelar något. Annars köper jag ganska väl avvägda komponenter för vad jag behöver. Ser även till att det är kvalitetsagg som sitter i burken, Seasonic oftast. Även chassi brukar jag byta eftersom jag sällan plockar ner en befintlig dator när jag köper ny, den får fungera som något annat, server eller vad som helst.

Vad gäller moderkort brukar jag sikta på ett rimligt chipset, men inte dom dyraste moderkorten. Men senast jag köpte blev det ett Z690 med en Core i5 12600k, när den kom ut. Absolut inte värstingkolponenter, men inte heller snålat nåt särskilt.

Jag brukar passa på att köpa lite SSD, Ram och sånt när det dyker upp bra erbjudanden och då kan jag passa på att uppgradera lite. Sitter med 64 Gb ram i min pc och 1 + 2 Tb nvme-diskar i pc:n.
Använder visserligen sällan pc:n längre men används nån gång ibland. Blir nog en server av den snart 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Svårt att säga att man tummar på något då jag i princip aldrig bygger en ny dator utan byter delar bara.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag brukar försöka att hitta en balans som är prisvärd.
Saker jag inte har användning utav på en stationär dator så som WI-FI och Bluetooth väljer jag bort.
Jag väljer heller aldrig en CPU med integrerad grafik. Så där kan jag spara lite pengar eller välja en CPU och moderkort som är något bättre för likvärdigt pris.
Jag köper heller inget moderkort som är mindre än ett ATX. Finns det ett prisvärt moderkort som är ett E-ATX eller utökad ATX så kör jag på detta. Och ATX, E-ATX och utökad ATX har bättre förutsättningar för uppgraderingar än ett ITX moderkort.

Om jag hade haft råd att bygga en ny dator nu så hade jag inte köpt något chassi, nätagg CPU kylare eller chassifläktar.

Jag har ett Cooler master V1200 Platinum (80+ Platinum) PSU just nu som fungerar utan problem. Det skulle klara en eller två uppgraderingar till om den inte ger upp innan dess.

CPU kylaren är en Noctua D-15. Och den passar till dom flesta CPU sockets. Dock så får jag eventuellt kontakta Noctua för att beställa mounts för en annan socket. Men jag tror att det är samma mount för AM3+ (som jag har nu) och en AM5. Och Noctua brukar skicka sånna saker gratis. Behöver inte heller betala frakt.

Chassifläktar har jag redan i chassit så jag köper inga nya just för stunden.
Men jag hade nog köpt ett nytt chassi och RGB fläktar vid ett senare tillfälle då jag tycker det är väldigt trevligt med RGB i datorn.

Visserligen så handlar det om vad man snålar med när man bygger en ny "dator". För mig så är det bara datorn och inget annat så som skärm, tangentbord, mus etc.
För det jag har är jag väldigt nöjd med. Skärmen/skärmarna är visserligen ganska gamla. Högsta upplösning är bara 1920x1080. Men den primära skärmen är en 144Hz skärm, och jag ser ingen anledning att byta ut dom för stunden.
Så länge all kringutrustning fungerar så kommer jag att köra med detta. Så det är nog det jag kommer att snåla på, dvs att inte köpa nytt så länge allt fungerar.

Det som står absolut längst ner på listan är Tangentbord och mus.
Tangentbordet är ett Razer Huntsman och musen en Razer Naga Trinity.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Köper aldrig något till ordinarie pris utan köper lite i taget när jag hittar bra deals. Moderkort köper jag alltid som har tillräckligt bra VRM men som är mest prispressat men ändå har alla nya standards. Minnen kollar jag upp huruvida de är klockvänliga och köper de som är mest prispressade sett till överklockningspotential. Kylare köper jag alltid någon obskyr variant men som sannolikt blir det budgetalternativ som alla köper efter att GN gjort en video.om den. Nätagg köper jag alltid det billigaste jag kommer över, antingen på typ inets megaklick eller nån obskyr modell som fått tummen upp av hardware busters på youtube. Har aldrig köpt mer än 650w och alltid klarat mig. Guldcertifigering och japanska kondensatorer. Alla tre chassin jag köpt sista tiden har kostat 499:- men haft ordinarie pris över tusenlappen. Mitt sjukaste köpt var ett AM5-moderkort vars ordinarie pris låg på 7500:- Det fick jag för 1kr + 29kr i frakt vid en felprissättning. Det gäller att hålla utkik, ha is i magen och aldrig köpa till ordinarie pris.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fläktar bruka kommer sist för mig
Jag behålla bra fläktar länge

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet, högkvalitativa chassifläktar och chassi är det jag nog lägger minst pengar på vid ett datorbygge. Även RAM minne brukar jag välja billigare varianter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad det skulle sägas att jag snålar på idag men förut var det def. Tangentbord.

Skillnaden på ett tangentbord på 150 kr från 2008 och ett precis under 2500 kr är svår att förklara men efter 12 timmar av skrivande (eller spel) så undrar jag varje gång varför jag inte uppgraderade tidigare.