Permalänk
Medlem

Problem med uppkoppling

Hej!

Flyttade till en ny lägenhet för en månad sedan och skaffade då bredband genom tele2. Har sedan dess haft problem med att vissa enheter kan ansluta genom wifi. Medans andra enheter som tv och ps5 inte alls får något nät. Kan tillägga att det inte ens funkar och jag kör kabel direkt från väggen till tvn.

Supporten kliar sig i huvudet och fattar ingenting.

Har en wifi hub C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spexx2:

Hej!

Flyttade till en ny lägenhet för en månad sedan och skaffade då bredband genom tele2. Har sedan dess haft problem med att vissa enheter kan ansluta genom wifi. Medans andra enheter som tv och ps5 inte alls får något nät. Kan tillägga att det inte ens funkar och jag kör kabel direkt från väggen till tvn.

Supporten kliar sig i huvudet och fattar ingenting.

Har en wifi hub C2

Säger enheterna att de är anslutna till nätverket "men saknar uppkoppling till Internet"? Eller säger enheterna absolut ingenting och det blinkar inte ens i nätverksporten?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Säger enheterna att de är anslutna till nätverket "men saknar uppkoppling till Internet"? Eller säger enheterna absolut ingenting och det blinkar inte ens i nätverksporten?

Det funkar utan problem på mobilerna, på ps5 funkar det till och från. Tvn är ansluten till internet(se bild) men laddar bara när jag försöker öppna någon app.

Permalänk
Medlem

Har du varit inne på 192.168.0.1 i web browser och tittat?
använder mobilerna 5g?
Jag har själv haft 2 sådana routrar den ena brann. compal är ett skit märke från taiwan tyvärr.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Har du varit inne på 192.168.0.1 i web browser och tittat?
använder mobilerna 5g?
Jag har själv haft 2 sådana routrar den ena brann. compal är ett skit märke från taiwan tyvärr.

Korrekt, mobilerna kör 5g. Tvn ser ut att vara ansluten men trots detta funkar ingen internet funktion på den.

Permalänk
Medlem

Testa stänga av IPv6.

Permalänk
Medlem

Prova manuella inställningar och byt DNS till säg Cloudflare (1.1.1.1) eller Google (8.8.8.8).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tvn verkar köra på 2.4ghz. Kan du koppla in den med kabel?
Som jag tror hände med min router var att kombinera 5g och 2.4g samt ethernet fick min att balla ur och sedan brann.
använder du ipv6 protokollet?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spexx2:

Hej!

Flyttade till en ny lägenhet för en månad sedan och skaffade då bredband genom tele2. Har sedan dess haft problem med att vissa enheter kan ansluta genom wifi. Medans andra enheter som tv och ps5 inte alls får något nät. Kan tillägga att det inte ens funkar och jag kör kabel direkt från väggen till tvn.

Supporten kliar sig i huvudet och fattar ingenting.

Har en wifi hub C2

Det är inte så enkelt att TV'n är ansluten via kabel men försöker nå ut via Wi-Fi, det kan ibland bli rundgång om man försöker nå internet på 2 olika håll. Gamla nätverkskablar kan vara enkelriktade, kanske värt att kolla.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fenrisulvfan:När det gäller TV-Smart brukar inte WiFi stängas av automatiskt när ethernet är inkopplat?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Fenrisulvfan:När det gäller TV-Smart brukar inte WiFi stängas av automatiskt när ethernet är inkopplat?

Den "SKA" säkert göra det men om den gör det är frågan. Alltid lika bra att inaktivera wifi och testa med kabel ifall möjlighet finns vill jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Prova manuella inställningar och byt DNS till säg Cloudflare (1.1.1.1) eller Google (8.8.8.8).

Jag fick samma router men kunde inte komma åt dns inställningarna, vet inte om Tele2 har spärrat dns ändringar

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ip-adress på telefonerna? Gissar på att de ligger med IPv4 och inte IPv6 som din TV?

Skrivet av Dax:

Jag fick samma router men kunde inte komma åt dns inställningarna, vet inte om Tele2 har spärrat dns ändringar

@Dax Jag tror Mayhem tänkte att under TV:n testa att byta till manuell IP-adress och där ändra DNS till 1.1.1.1 eller 8.8.8.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Gamla nätverkskablar kan vara enkelriktade, kanske värt att kolla.

Kan du berätta mer om dessa kablar. Låter intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Kan du berätta mer om dessa kablar. Låter intressant.

http://www.batteriexperten.org/rak-eller-korsad-natverkskabel...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Menar du gamla uttrycket Twisted-Pair-Cable?
Vad är enkelriktad kabel?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Menar du gamla uttrycket Twisted-Pair-Cable?
Vad är enkelriktad kabel?

En rak kabel kan agera som enkelriktad och bara skicka data ena hållet, om en av enheterna saknar "sk auto-negotiation (MDI/MDIX)".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Så risken finns att om kabeln är gammal så är den både rak och enkelriktad.
Kan det inte mer ha att göra med att plasten är gammal och har torkat ut så att kabeln egentligen mest är styv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så risken finns att om kabeln är gammal så är den både rak och enkelriktad.
Kan det inte mer ha att göra med att plasten är gammal och har torkat ut så att kabeln egentligen mest är styv?

jag har erfarenhet att om man drar en TP kabel ifrån ett hus och över tomt, så kan väder göra stryk för kabel med några år det är din styvhet men det tar många år.
Antenn kablar kan bli porösa som är Absolut inget med ämnet.
Men vad är enkelriktad? Finns det ens sådana i production? Jag vet 90-tal Twistade och otwistade.
MDI/MDI-X kom där efter.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Det finns inga enkelriktade TP-kablar.
Ni har blandat ihop det med rak/korsad kabel.
Korsad kabel har mer eller mindre utgått när enheterna kan reglera det själva.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Det finns visst. Jag använder sådana varje dag istället för brandväggar för att säkra upp mina spelservrar.
Man vill ju inte ha oväntat besök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det finns visst. Jag använder sådana varje dag istället för brandväggar för att säkra upp mina spelservrar.
Man vill ju inte ha oväntat besök.

Var får du tag i sådan kabel då? Cat5e,Kanske cat6 till 8?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BMac:

Det finns visst. Jag använder sådana varje dag istället för brandväggar för att säkra upp mina spelservrar.
Man vill ju inte ha oväntat besök.

Du vet att trafik måste gå åt båda hållen va?
Edit: Gör den det om du har enkelriktad trafik? (Inte kabel)

Permalänk
Medlem

Haha, enkelriktad kabel istället för brandvägg låter som något som har hittats på och spridits på TikTok eller något.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bean:

Var får du tag i sådan kabel då? Cat5e,Kanske cat6 till 8?

Du missförstår.

Funktionen finns bara i gamla nätverkskablar. Innan de hade en kategori.
Jag använder bara beprövade hundkablar. Inga katt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nu1mlock:

Haha, enkelriktad kabel istället för brandvägg låter som något som har hittats på och spridits på TikTok eller något.

Det finns förvisso enkelriktat kommunikation men kablar, nja

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag använder bara beprövade hundkablar. Inga katt.

HAHA

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spexx2:

Kan tillägga att det inte ens funkar och jag kör kabel direkt från väggen till tvn.

Supporten kliar sig i huvudet och fattar ingenting.

Har en wifi hub C2

Jag kliar mig också i huvudet och fattar ingenting. En Wifi Hub C2 är väl ett koaxmodem som kopplas i ”tre hål i väggen” på internet-sidan? En TV kan rimligtvis inte kopplas direkt till koax-uttaget i väggen utan måste kopplas via modemet, C2:n. Har du skrivit fel i det citerade eller har du även ethernet-uttag från en alternativ leverantör i bostaden? Använder du någon kabel-i-vägg mellan TV:n och modemet eller vad?

Jag är inte förtjust i rådet att stänga av IPv6, men det kan vara värt att prova. Jag antar att Tele2 inte lyckats införa IPv6 än. TV:n på din bild har tagit sig en link-local IPv6-adress, den som börjar på fe80 (vilket i och för sig alla IPv6-enheter brukar göra, även sådana som fått en routbar adress). En sådan (link local) adress kan inte användas på internet och i IPv6 översätts (NATas) den inte i normalfallet till något som är användbart. En nätverksstack med IPv6 ska alltid prioritera användning av v6 och det är inte omöjligt att något gått fel där. TV:n borde dock falla tillbaka på v4 och använda sin tilldelade v4-adress, 192.168.0.3 (RFC1918, måste NATas) enligt din bild.

Har du ingen enhet som inte är komplett värdelös att felsöka med, typ en Windows-dator? Hur beter sig en sådan på respektive WiFi-band och via kabel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KAD:

Jag kliar mig också i huvudet och fattar ingenting. En Wifi Hub C2 är väl ett koaxmodem som kopplas i ”tre hål i väggen” på internet-sidan? En TV kan rimligtvis inte kopplas direkt till koax-uttaget i väggen utan måste kopplas via modemet, C2:n. Har du skrivit fel i det citerade eller har du även ethernet-uttag från en alternativ leverantör i bostaden? Använder du någon kabel-i-vägg mellan TV:n och modemet eller vad?

Självklart kan en TV anslutas till koax i väggen?
TV kan ju sedan anslutas med nätverkskabel till router/modem.

Allt är något förvirrande