Permalänk
Medlem

Finns ju scan möjlighet via Unifi admin verktyget.
Devices->AP->Tools

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Störa är fel ord. Vänta på varandra är mer rätt. Ligger de på samma kanal så samverkar de om att få sända. Då de inte kan sända samtidigt på samma kanal utan att störa.

Ligger de på överlappande kanaler så stör de, då de inte väntar på varandra

Inte hört något om detta förut. Hur kan de "prata" med varandra om vem som skickar vad när om det är två olika APs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Inte hört något om detta förut. Hur kan de "prata" med varandra om vem som skickar vad när om det är två olika APs?

Ännu mer rätt så lyssnar dem om det är fritt att sända. Annars väntar de på nästa tidslucka. Kan inte säga om de delar broderligt eller om det automatiskt blir ganska jämnt fördelat. Grejen är också att en klient med bra förhållanden, snabbt nätverkskort osv kan skicka mera per tidsenhet och då lämnar luften fri. Medan en dålig med sämre förhållanden tar upp flera. Så delar man tidsluckorna jämnt kommer den bra klienten få ut mer under sin tid.

https://www.techtarget.com/searchnetworking/definition/CSMA-C...

Permalänk

Unifi-setup för litet företag

Tjo,

Är det någon som har några kommentarer angående min tänkta Unifi-setup för ett mindre företag som kör Windows Server 2019? Tänker om det är någon utrustning som saknas eller som ni anser att jag borde byta till istället.

Kraven är site-to-site VPN, klient-VPN för användare som ansluter utifrån och isolerat gäst-wifi på alla siter. Går det att få till Windows AD-autentisering för VPN-användare så är det ett plus (vad krävs för det?). Kan man sätta upp ett globalt gäst-wifi som fungerar på alla siterna eller lär man sätta upp ett gästnät per site? Tack på förhand!

Se följande nätskiss:

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Tjo,

Är det någon som har några kommentarer angående min tänkta Unifi-setup för ett mindre företag som kör Windows Server 2019? Tänker om det är någon utrustning som saknas eller som ni anser att jag borde byta till istället.

Kraven är site-to-site VPN, klient-VPN för användare som ansluter utifrån och isolerat gäst-wifi på alla siter. Går det att få till Windows AD-autentisering för VPN-användare så är det ett plus (vad krävs för det?). Kan man sätta upp ett globalt gäst-wifi som fungerar på alla siterna eller lär man sätta upp ett gästnät per site? Tack på förhand!

Se följande nätskiss:
<Uppladdad bildlänk>

Windows AD-autentisering sköts via RADIUS. L2TP och OpenVPN har stöd för RADIUS, osäker på Wireguard.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Tänker om det är någon utrustning som saknas eller som ni anser att jag borde byta till istället.

Om du inte redan sitter på delar av hårdvaran så känns ju AC Lite som en gammal/klen basstation. Hade nog kört minst U6 Lite men helst ännu lite kralligare grejer, kanske U6 LR eller Pro på de mindre siterna och U6 Pro eller Enterprise på huvudkontoret.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Tjo,

Är det någon som har några kommentarer angående min tänkta Unifi-setup för ett mindre företag som kör Windows Server 2019? Tänker om det är någon utrustning som saknas eller som ni anser att jag borde byta till istället.

Kraven är site-to-site VPN, klient-VPN för användare som ansluter utifrån och isolerat gäst-wifi på alla siter. Går det att få till Windows AD-autentisering för VPN-användare så är det ett plus (vad krävs för det?). Kan man sätta upp ett globalt gäst-wifi som fungerar på alla siterna eller lär man sätta upp ett gästnät per site? Tack på förhand!

Se följande nätskiss:
<Uppladdad bildlänk>

Satsa på unifi 6. För att framtidssäkra. Hur vill du att gästnätverket ska fungera? Mest tänker jag på val av inloggningsmetod. Du kan ju alltid registrera alla AP mot samma controller och på så sätt skapa ett globalt gäst-konto som byts. Annars kör du bara samma konfiguration på alla siter. Med vlan och psk.

Du kan köra radius mot din server med ubiquity. Sedan l2tp vpn. Osäker på om dream machine har samma begränsning som edgerouter dock. Där det bara kan sitta en l2tp klient bakom en publik IP. Inga problem när alla jobbar hemma i sin egen kåk, men från samma hotell eller möteslokal.

Permalänk
Medlem

Kan anledningen att det står att jag har jättemånga enheter kopplade till min AP att någon eller några enheter spoofar MAC adress?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om du inte redan sitter på delar av hårdvaran så känns ju AC Lite som en gammal/klen basstation. Hade nog kört minst U6 Lite men helst ännu lite kralligare grejer, kanske U6 LR eller Pro på de mindre siterna och U6 Pro eller Enterprise på huvudkontoret.

köp inte LR, du kan inte slå på funktionen i sverige ändå.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

köp inte LR, du kan inte slå på funktionen i sverige ändå.

Ett vanligt missförstånd detta. Skillnaden mellan dem är minst lika mycket vad antennen är optimerad för, vilket syns tydligt på skillnaden i deras radiation pattern.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-Netw...

Att man inte kan köra med högre sändningsstyrka är sekundärt.

När det gäller U6-serien så är det stor skillnad mellan Lite och LR, där den sistnämnda ursprungligen var tänkt att heta U6-Pro enligt Ubiquitis inskickade dokumentation till FCC. En U6-LR kommer kunna ge dig betydligt högre total hastighet med många enheter, samt även högre hastighet på enskilda enheter om du råkar ha enheter som är mer än 2x2, exempelvis vissa MacBooks.

U6-Lite:

MIMO: 2 x 2 (på både 2.4 och 5 GHz)

Throughput rate:

2.4 GHz: 300 Mbps
5 GHz: 1201 Mbps

U6-LR:

MIMO: 4 x 4 (på både 2.4 och 5 GHz)

Throughput rate:

2.4 GHz: 600 Mbps
5 GHz: 2400 Mbps

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ett vanligt missförstånd detta. Skillnaden mellan dem är minst lika mycket vad antennen är optimerad för, vilket syns tydligt på skillnaden i deras radiation pattern.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-Netw...

Att man inte kan köra med högre sändningsstyrka är sekundärt.

När det gäller U6-serien så är det stor skillnad mellan Lite och LR, där den sistnämnda ursprungligen var tänkt att heta U6-Pro enligt Ubiquitis inskickade dokumentation till FCC. En U6-LR kommer kunna ge dig betydligt högre total hastighet med många enheter, samt även högre hastighet på enskilda enheter om du råkar ha enheter som är mer än 2x2, exempelvis vissa MacBooks.

U6-Lite:

MIMO: 2 x 2 (på både 2.4 och 5 GHz)

Throughput rate:

2.4 GHz: 300 Mbps
5 GHz: 1201 Mbps

U6-LR:

MIMO: 4 x 4 (på både 2.4 och 5 GHz)

Throughput rate:

2.4 GHz: 600 Mbps
5 GHz: 2400 Mbps

Nu var det inte så att jag sa att han skulle satsa på light, PRO är billigare än LR?
"Att man inte kan köra med högre sändningsstyrka är sekundärt." - nej det är det som folk tror LR ska lösa åt dem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

köp inte LR, du kan inte slå på funktionen i sverige ändå.

Nu var det nog 2 eller 3 generationer sedan LR betydde att man kunde slå på högre sändingsstyrka.
Detta fungerade inte då och idag finns inte möjligheten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tack för alla svar! Borde ha nämnt anledningen till att jag ritade in AC Lite-AP:s är att vi redan har sådana och är så himla nöjda med dom så att jag tänkte låta dessa fortsätta snurra.

Angående gästnät så räcker det bra med endast ett lösenord för access men det hade varit fint om jag bara behövde ändra lösenordet på ett ställe och inte tre när det väl ska bytas, och det verkar ju gå att få till enligt @jocke92

Något jag inte tänkte på att fråga är om det går att adpotera/registrera all utrustning i min nätskiss mot Dream Machine-kontrollern på site A så att jag får upp all utrustning för alla siter i samma vy i kontrollern (precis som på nätskissen), går det att få till och är det en bra eller dålig idé att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

"Att man inte kan köra med högre sändningsstyrka är sekundärt." - nej det är det som folk tror LR ska lösa åt dem.

Nej, folk tror att den täcker en större yta, vilket den faktiskt gör oavsett sändningsstyrka på grund av antenn-konfigurationen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Något jag inte tänkte på att fråga är om det går att adpotera/registrera all utrustning i min nätskiss mot Dream Machine-kontrollern på site A så att jag får upp all utrustning för alla siter i samma vy i kontrollern (precis som på nätskissen), går det att få till och är det en bra eller dålig idé att göra så?

Nej det går inte. Inga av Ubiquitis enheter med inbyggd controller kan adopteras mot någon annan controller än just den inbyggda, så exempelvis UDR kommer aldrig kunna styras via UDM-Pro.

Inbyggd controller har inte heller något multi-site stöd. Möjligen att du med lite speciella inställningar kan lyckas adoptera in de externa accesspunkterna på din UDM-Pro under samma site, men det blir nog bara mer förvirrande än att köra dem via respektive UDR.

Vill du köra multi-site under samma controller måste du göra det på en Cloud Key eller hostad själv på egen dator eller via någon molntjänst. Och som router på varje site behöver du då en USG eller UXG.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Tack för alla svar! Borde ha nämnt anledningen till att jag ritade in AC Lite-AP:s är att vi redan har sådana och är så himla nöjda med dom så att jag tänkte låta dessa fortsätta snurra.

Angående gästnät så räcker det bra med endast ett lösenord för access men det hade varit fint om jag bara behövde ändra lösenordet på ett ställe och inte tre när det väl ska bytas, och det verkar ju gå att få till enligt @jocke92

Något jag inte tänkte på att fråga är om det går att adpotera/registrera all utrustning i min nätskiss mot Dream Machine-kontrollern på site A så att jag får upp all utrustning för alla siter i samma vy i kontrollern (precis som på nätskissen), går det att få till och är det en bra eller dålig idé att göra så?

Kör då vidare på dem till de nått ålder att bytas ut.

Dream-prylarna kan bara vara sin egen controler. Så de kan du inte adoptera i någon annan controler. Men loggar man in i accesspunkten kan man sätta inform till den controler man vill ha de i.

Ska du byta mer sällan än 1 år så kör psk på gästnätet. Annars kör gästportalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, folk tror att den täcker en större yta, vilket den faktiskt gör oavsett sändningsstyrka på grund av antenn-konfigurationen.

jo men som sagt, LR vs PRO är alltid pro mer fördelaktig.
Speciellt när PRO är billigare.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

jo men som sagt, LR vs PRO är alltid pro mer fördelaktig.
Speciellt när PRO är billigare.

Ja, i detta fall är ju Pro-modellen också baserad på en Qualcomm-plattform, inte en från Mediatek. Det är enligt mig ytterligare en fördel. De har dock fortfarande lite olika användningsområden så det finns en anledning till att båda modellerna säljs här, trots att Pro-modellen är lite nyare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har 1 gigabitlina hemma, är måttligt sugen på en 6 enterprise.
Varför ska jag köpa en pro och inte enterprise?
Gammalt trähus, tänkte köpa en UDR och en "puck".
200kvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Jag har 1 gigabitlina hemma, är måttligt sugen på en 6 enterprise.
Varför ska jag köpa en pro och inte enterprise?
Gammalt trähus, tänkte köpa en UDR och en "puck".
200kvm

U6-Enterprise är ju bättre än Pro så ur den synvinkeln finns det ingen anledning att välja Pro. Du kan ju ladda upp din planritning i Ubiquitis verktyg och se uppskattad täckning med din tilltänkta placering om du vill.

UDR kommer dock att flaskhalsa din Gbit-anslutning så just den är ett dåligt val.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

U6-Enterprise är ju bättre än Pro så ur den synvinkeln finns det ingen anledning att välja Pro. Du kan ju ladda upp din planritning i Ubiquitis verktyg och se uppskattad täckning med din tilltänkta placering om du vill.

UDR kommer dock att flaskhalsa din Gbit-anslutning så just den är ett dåligt val.

Oj, det trodde jag aldrig att UDR skulle kunna flaskhalsa det. Den tar 3Gb/s trådlöst? och har väl 2.5gb lanportar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Oj, det trodde jag aldrig att UDR skulle kunna flaskhalsa det. Den tar 3Gb/s trådlöst? och har väl 2.5gb lanportar?

1Ggigabit portar. Men den e tydligen för klen för att köra 1gigabit WAN. Pinsamt dåligt av Ubiquiti.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Oj, det trodde jag aldrig att UDR skulle kunna flaskhalsa det. Den tar 3Gb/s trådlöst? och har väl 2.5gb lanportar?

Skrivet av Mullvaden83:

1Ggigabit portar. Men den e tydligen för klen för att köra 1gigabit WAN. Pinsamt dåligt av Ubiquiti.

Yes, står på deras sida: **Internet speeds up to 700 Mbps.
https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-dream-router/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Yes, står på deras sida: **Internet speeds up to 700 Mbps.
https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-dream-router/...

Meeen…
Är det UDM man ska satsa på då? Eller är det samma WAN på den?

Permalänk
Medlem

Uppgraderade just till senaste rev. av unifi men den startar inte upp

Kan följande vara till hjälp för att få upp den igen?

Raspberry Pi 3 Model B Rev 1.2

pi@UniKey:~ $ sudo systemctl status unifi.service
● unifi.service - unifi
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/unifi.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: activating (start-post) since Thu 2023-06-01 20:25:52 CEST; 42s ago
Process: 5940 ExecStartPre=/usr/sbin/unifi-network-service-helper init (code=exited, status=0/SUCCESS)
Process: 5977 ExecStartPre=/usr/sbin/unifi-network-service-helper init-uos (code=exited, status=0/SUCCESS)
Main PID: 5986 (java); Control PID: 5987 (unifi-network-s)
Tasks: 42 (limit: 2059)
CPU: 1min 9.592s
CGroup: /system.slice/unifi.service
├─ 713 bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db --port 27117 --unixSocketPrefix /usr/lib/unifi/run --logappend --logpath /usr/lib/unifi/>
├─5986 /usr/bin/java -Dfile.encoding=UTF-8 -Djava.awt.headless=true -Dapple.awt.UIElement=true -Dunifi.core.enabled=false -Dunifi.mongodb.>
├─5987 /bin/bash /usr/sbin/unifi-network-service-helper healthcheck
└─6089 sleep 3

jun 01 20:25:52 UniKey unifi-network-service-helper[5985]: <13>Jun 1 20:25:52 unifi: Skipping init-uos...
jun 01 20:25:52 UniKey systemd[1]: unifi.service: Found left-over process 713 (mongod) in control group while starting unit. Ignoring.
jun 01 20:25:52 UniKey systemd[1]: This usually indicates unclean termination of a previous run, or service implementation deficiencies.
jun 01 20:25:53 UniKey unifi[5996]: health-check max retry count: 100
jun 01 20:25:53 UniKey unifi-network-service-helper[5996]: <13>Jun 1 20:25:53 unifi: health-check max retry count: 100
jun 01 20:26:13 UniKey java[5986]: WARNING: An illegal reflective access operation has occurred
jun 01 20:26:13 UniKey java[5986]: WARNING: Illegal reflective access by org.apache.catalina.loader.WebappClassLoaderBase (file:/usr/lib/unifi/lib/tomc>
jun 01 20:26:13 UniKey java[5986]: WARNING: Please consider reporting this to the maintainers of org.apache.catalina.loader.WebappClassLoaderBase
jun 01 20:26:13 UniKey java[5986]: WARNING: Use --illegal-access=warn to enable warnings of further illegal reflective access operations
jun 01 20:26:13 UniKey java[5986]: WARNING: All illegal access operations will be denied in a future release
lines 1-24/24 (END)

jun 01 20:17:02 UniKey unifi[3251]: init complete...
jun 01 20:17:02 UniKey unifi-network-service-helper[3251]: <13>Jun 1 20:17:02 unifi: init complete...
jun 01 20:17:02 UniKey unifi[3260]: Skipping init-uos...
jun 01 20:17:02 UniKey unifi-network-service-helper[3260]: <13>Jun 1 20:17:02 unifi: Skipping init-uos...
jun 01 20:17:02 UniKey systemd[1]: unifi.service: Found left-over process 713 (mongod) in control group while starting unit. Ignoring.
jun 01 20:17:02 UniKey systemd[1]: This usually indicates unclean termination of a previous run, or service implementation deficiencies.
jun 01 20:17:02 UniKey unifi[3271]: health-check max retry count: 100
jun 01 20:17:02 UniKey unifi-network-service-helper[3271]: <13>Jun 1 20:17:02 unifi: health-check max retry count: 100
jun 01 20:17:21 UniKey sudo[3315]: pi : TTY=pts/0 ; PWD=/home/pi ; USER=root ; COMMAND=/bin/systemctl status unifi.service
jun 01 20:17:21 UniKey sudo[3315]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root(uid=0) by pi(uid=1000)
jun 01 20:17:25 UniKey java[3261]: WARNING: An illegal reflective access operation has occurred
jun 01 20:17:25 UniKey java[3261]: WARNING: Illegal reflective access by org.apache.catalina.loader.WebappClassLoaderBase (file:/usr/lib/unifi/lib/tomc>
jun 01 20:17:25 UniKey java[3261]: WARNING: Please consider reporting this to the maintainers of org.apache.catalina.loader.WebappClassLoaderBase
jun 01 20:17:25 UniKey java[3261]: WARNING: Use --illegal-access=warn to enable warnings of further illegal reflective access operations
jun 01 20:17:25 UniKey java[3261]: WARNING: All illegal access operations will be denied in a future release
jun 01 20:18:40 UniKey sudo[3315]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root
jun 01 20:19:01 UniKey sudo[3771]: pi : TTY=pts/0 ; PWD=/home/pi ; USER=root ; COMMAND=/bin/journalctl -xe
jun 01 20:19:01 UniKey sudo[3771]: pam_unix(sudo:session): session opened for user root(uid=0) by pi(uid=1000)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Meeen…
Är det UDM man ska satsa på då? Eller är det samma WAN på den?

Yes, om man har plats för det.
UDM SE har 2.5gb WAN & 10gb sfp+ WAN
UDM PRO har 1gb WAN & 10gb sfp+ WAN

UDM SE
UDM PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Yes, om man har plats för det.
UDM SE har 2.5gb WAN & 10gb sfp+ WAN
UDM PRO har 1gb WAN & 10gb sfp+ WAN

UDM SE
UDM PRO

Största fördelen tycker jag mellan dom 2, är PoE på SE.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Meeen…
Är det UDM man ska satsa på då? Eller är det samma WAN på den?

Ingen av UDM-modellerna ska ha det problemet vad jag vet, nej.

UDR har i mitt tycke alltid varit en lustig produkt som de aldrig borde ha lanserat. De borde släppt en uppdaterad UDM istället.

Skrivet av stoffe-2k:

Uppgraderade just till senaste rev. av unifi men den startar inte upp

Kan följande vara till hjälp för att få upp den igen?

Har du testat att stänga ner mongodb-tjänsten och låta den startas av unifi istället? Kan också vara värt att se om någon på deras forum haft liknande problem.

Skrivet av guvvan:

Yes, om man har plats för det.
UDM SE har 2.5gb WAN & 10gb sfp+ WAN
UDM PRO har 1gb WAN & 10gb sfp+ WAN

UDM SE
UDM PRO

Jag tror visserligen personen vars fråga du besvarade frågade om vanliga UDM (den med inbyggd WiFi), inte de rackmonterade modellerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

så nu fick jag lite tid att fortsätta, och jag var inte ensam om mitt problem blev att nergradera till UniFi 7.3.83 för att allt skulle lira på 32bit cpu .

https://community.ui.com/questions/Unable-to-update-RaspPi-Un...

wget https://dl.ui.com/unifi/7.3.83/unifi_sysvinit_all.deb
sudo dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

så nu fick jag lite tid att fortsätta, och jag var inte ensam om mitt problem blev att nergradera till UniFi 7.3.83 för att allt skulle lira på 32bit cpu .

https://community.ui.com/questions/Unable-to-update-RaspPi-Un...

wget https://dl.ui.com/unifi/7.3.83/unifi_sysvinit_all.deb
sudo dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb

Aha, du sitter på 32-bit fortfarande. De kräver en 64-bit JVM på vissa plattformar sedan länge, men antar att det inte gällt ARM tidigare eftersom deras gamla modell av Cloud Key är 32-bit.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q