Permalänk
Medlem

Open Universe fiber med egen router

Jag har precis flyttat och i lägenheten finns ett "fiberskåp".

https://www.uppsalahem.se/contentassets/ed785a2024b34dc8b658c...

Jag har köpt en router (TP-link Archer Ax1500) som jag tänkte använda mig av. Blev lite fundersam hur jag ska göra rent praktiskt bara. Instruktionerna från hyresvärden lyder

1. Koppla in din trådlösa router med en nätverkskabel till ditt nya fiberuttag.

2. Koppla in medföljande strömsladd i ett eluttag.

3. Koppla därefter på den utrustning som du vill ansluta till routern antingen via nätverkskabel eller via trådlös anslutning.

Ska jag koppla in routern i ett av uttagen i väggen (dubbla portar märkta 1 | 2 osv totalt 10 portar fördelade över rummen, eller ska jag placera routern i bredbandsskåpet?

Edit :alltså koppla en kabel mellan porten i skåpet märkt "WAN/EXT1" till WAN på routern)
Min tanke (och förhoppning) är att jag kan koppla in routern i skåpet och att jag sedan kan koppla in saker till uttagen i väggen, och att de då går genom routern. Nästa fråga är då, är jag begränsad till 5 uttag (då det finns 5 Lan-portar på routern) eller kan jag i teorin använda samtliga uttag i väggen?

Edit 2: om jag kopplar en nätverkskabel mellan Wan-portarna enligt ovan, kan jag då bortse från LAN-portarna på routern? Det vill säga, är de 10 uttagen i skåpet "ersättare" för LAN-portarna på routern?

Ledsen om det blev lite rörigt, men jag hoppas att det blev tillräckligt förståeligt. Tack på förhand!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av nxau:

Jag har precis flyttat och i lägenheten finns ett "fiberskåp".

https://www.uppsalahem.se/contentassets/ed785a2024b34dc8b658c...

https://ibb.co/T46PW19

Jag har köpt en router (TP-link Archer Ax1500) som jag tänkte använda mig av. Blev lite fundersam hur jag ska göra rent praktiskt bara. Instruktionerna från hyresvärden lyder

1. Koppla in din trådlösa router med en nätverkskabel till ditt nya fiberuttag.

2. Koppla in medföljande strömsladd i ett eluttag.

3. Koppla därefter på den utrustning som du vill ansluta till routern antingen via nätverkskabel eller via trådlös anslutning.

Ska jag koppla in routern i ett av uttagen i väggen (dubbla portar märkta 1 | 2 osv totalt 10 portar fördelade över rummen, eller ska jag placera routern i bredbandsskåpet?

Edit :alltså koppla en kabel mellan porten i skåpet märkt "WAN/EXT1" till WAN på routern)
Min tanke (och förhoppning) är att jag kan koppla in routern i skåpet och att jag sedan kan koppla in saker till uttagen i väggen, och att de då går genom routern. Nästa fråga är då, är jag begränsad till 5 uttag (då det finns 5 Lan-portar på routern) eller kan jag i teorin använda samtliga uttag i väggen?

Edit 2: om jag kopplar en nätverkskabel mellan Wan-portarna enligt ovan, kan jag då bortse från LAN-portarna på routern? Det vill säga, är de 10 uttagen i skåpet "ersättare" för LAN-portarna på routern?

Ledsen om det blev lite rörigt, men jag hoppas att det blev tillräckligt förståeligt. Tack på förhand!

Ja du har en liten inteno box/Fiber konverterare efter den stoppar du in i WAN på routern, är det en inteno är den märkt med röd färg.

Så i princip koppla så som på bilden fast du har routern innan uttagen till lägenheten.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Koppla vidare från WAN/internet på din egna router till LAN1 eller LAN2 på mediaomvandlaren, Open Universe kan nämligen köra taggat och kör i så fall bara ut internet på port 1 och 2.

Du ska inte koppla till WAN/EXT1.

När du kopplat rätt får du sedan ställa in din router via appen eller webbsidan innan den delar ut något internet till dina prylar.