Här är ditt år på SweClockers!

Rekommendation på uppgradering från G29

Permalänk
Administrativ avgift

Rekommendation på uppgradering från G29

Hallå alla sitter just nu med en playseat alcantara + vr + G29 och spelar F1 men funderar på att gå över till något mer riktigt gällande ratt o pedaler. Några rekommendationer på nya kit? Begagnade kit och vad som är värt o ge för dom? Spelar för det mesta bara F1 så F1 ratt som gäller.

*Helst med underbar mjukvara eller ingen alls
*Budget 10-15k är flexibel här men ja något prisvärt
*VR så vill gärna kunna bläddra i menyer via ratten
*Kanske ska börja med Iracing, rekommendation på hur man startar enklast? Trial? Rabattkoder?

Tack i förhand!

mvh

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Permalänk
Administrativ avgift

Ja sitter o kollar på denna men även moza bundle som är relativt prisvärd o ganska älskad. Moza har ju conversion mellan F1 o vanlig för typ 500:-

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Om det är möjligt skulle jag råda dig att utöka budgeten. 10-15KKr för rattbas, ratt och pedaler kommer inte ge dig slutspelsprylar, så du kommer sannolikt vilja uppgradera i framtiden. Blir alltså dyrare i längden, särskilt om du är inlåst på ett ekosystem som Fanatec och vill byta.

Bäst prestanda per krona lär du få med VRS DFP DD-bas oc pedaler, samt Ascher Racing ratt. Landar väl på runt 23 000Kr.

Annars är det Simucube om du vill ha det som är bäst. Jag vet dock inte om jag velat betala 7000Kr mer än VRS för Sport-versionen, särskilt när Pro-versionen "bara" är ett par tusen dyrare.

Jag förstår att det är en bra bit över din budget, men är du biten av sim racing viruset är det ett misstag att köpa billigare grejer nu och betala dyrt senare. Been there done that.

Vad gäller Iracing kör de alltid med rabatt på nya medlemskap. Det är bara att köra. Runt Black Friday brukar de också köra rabatter.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av DasIch:

Om det är möjligt skulle jag råda dig att utöka budgeten. 10-15KKr för rattbas, ratt och pedaler kommer inte ge dig slutspelsprylar, så du kommer sannolikt vilja uppgradera i framtiden. Blir alltså dyrare i längden, särskilt om du är inlåst på ett ekosystem som Fanatec och vill byta.

Bäst prestanda per krona lär du få med VRS DFP DD-bas oc pedaler, samt Ascher Racing ratt. Landar väl på runt 23 000Kr.

Annars är det Simucube om du vill ha det som är bäst. Jag vet dock inte om jag velat betala 7000Kr mer än VRS för Sport-versionen, särskilt när Pro-versionen "bara" är ett par tusen dyrare.

Jag förstår att det är en bra bit över din budget, men är du biten av sim racing viruset är det ett misstag att köpa billigare grejer nu och betala dyrt senare. Been there done that.

Vad gäller Iracing kör de alltid med rabatt på nya medlemskap. Det är bara att köra. Runt Black Friday brukar de också köra rabatter.

Ah I see, du vet inga grupper eller dylikt som skulle sälja ett sådant kit begagnat? Lägger gärna upp till 15k men över det så känner jag mig tillbakadragen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

G29 ingen ratt kommer göra dig snabbare. Men känner du dig säker på ditt intresse skippa mellanledet och skaffa en stabilare cockpit först som inte flexa och sedan vettig dd ratt. Personligen skulle jag gå för VRS direct pro om elektroniken dör för min mige 20 motor. Finns ingen möjlighet jag nöter ut servon. Så länge du kör servo och inte stepper så är det väldigt liten skillnad i känslan du får.

Sedan kanske man klarat sig under 20 nm utan att tappa dynamik men känns som jag nog vill ha minst 15 men det är ren gissning och mige motorn är prisvärd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Att ratten inte skulle ha någon effekt på varvtiderna vill jag påstå är en myt spridd av youtubers och redditörer. Med en bättre ratt får man bättre kommunikation och respons, vilket givetvis är en fördel. Sen må det vara hänt att de som är snabba kan vara snabba även med billig utrustning.

För budgeten runt 15Kkr hade jag övervägt Logitechs direct drive. Där får du ett komplett paket för strax över 15Kkr. Tror det är svårt att slå faktiskt. Rattbasen har fått bra kritik. Hur det är med pedalerna vet jag inte, men det är i varje fall lastcellsbaseerade.

Annars har Simagic Alpha Mini, men det blir svårt att få in rattbas, ratt och pedaler inom budget.

Fanatec har inte rykte om sig att ha någon lysande kvalitetskontroll och deras service funkar sådär. Jag är inte heller så förtjust i deras pedaler, men de funkar absolut.

Moza har kvaltietsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att ratten inte skulle ha någon effekt på varvtiderna vill jag påstå är en myt spridd av youtubers och redditörer. Med en bättre ratt får man bättre kommunikation och respons, vilket givetvis är en fördel. Sen må det vara hänt att de som är snabba kan vara snabba även med billig utrustning.

För budgeten runt 15Kkr hade jag övervägt Logitechs direct drive. Där får du ett komplett paket för strax över 15Kkr. Tror det är svårt att slå faktiskt. Rattbasen har fått bra kritik. Hur det är med pedalerna vet jag inte, men det är i varje fall lastcellsbaseerade.

Annars har Simagic Alpha Mini, men det blir svårt att få in rattbas, ratt och pedaler inom budget.

Fanatec har inte rykte om sig att ha någon lysande kvalitetskontroll och deras service funkar sådär. Jag är inte heller så förtjust i deras pedaler, men de funkar absolut.

Moza har kvaltietsproblem.

Jo ratt spelar roll men g29 har noll internt motstånd så du kan alltid göra exakt de inputs du önskar. Det är allt som krävs om man enbart siktar på hotlapping

Sen att den rasslar så den känns trasig titt som att är en helt annan femma men de är så sjukt lätta att arbeta med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jo ratt spelar roll men g29 har noll internt motstånd så du kan alltid göra exakt de inputs du önskar. Det är allt som krävs om man enbart siktar på hotlapping

Sen att den rasslar så den känns trasig titt som att är en helt annan femma men de är så sjukt lätta att arbeta med.

Det är ju massor av internt motstånd i G29. Knappast så den snurrar lätt när den är avstängd. Sen är kraften väldigt icke-linjär och det är massor av brus i signalen. Utöver det är den klen, vilket gör det svårt att känna av nyanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju massor av internt motstånd i G29. Knappast så den snurrar lätt när den är avstängd. Sen är kraften väldigt icke-linjär och det är massor av brus i signalen. Utöver det är den klen, vilket gör det svårt att känna av nyanser.

Finns ingen ratt med mindre motstånd när du kör vad jag testat. I övrigt har du rätt om kvaliteten. G29 är klen som sagt så du blir aldrig overpowered.

Du argumenterar för kvalitet du har helt rätt naturligtvis där men kvalitet på ffb ger inte bättre varvtider för min del då det ibland betyder de jobbar mot dig. Ffb är sjukt mycket bättre med migen och även de billigare bältdrivna thrustmaster och Fanatec även om de sätter rekord i internt motstånd. Migen går att kalibrera absolut så ffb knappt märks av alls men tycker g29 har bättre känsla då och poängen tappas.

Kör ju ändå med migen pga mer fun factor och immersion men jag vet ju många som prioriterar varvtider.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ingen ratt med mindre motstånd när du kör vad jag testat. I övrigt har du rätt om kvaliteten. G29 är klen som sagt så du blir aldrig overpowered.

Du argumenterar för kvalitet du har helt rätt naturligtvis där men kvalitet på ffb ger inte bättre varvtider för min del då det ibland betyder de jobbar mot dig. Ffb är sjukt mycket bättre med migen och även de billigare bältdrivna thrustmaster och Fanatec även om de sätter rekord i internt motstånd. Migen går att kalibrera absolut så ffb knappt märks av alls men tycker g29 har bättre känsla då och poängen tappas.

Kör ju ändå med migen pga mer fun factor och immersion men jag vet ju många som prioriterar varvtider.

Pratar vi ens om samma ratt? G29? Den där som drivs av kugghjul i plast? En av sakerna jag störde mig på direkt när jag hade en sån, var just att responsen blev seg för att det är så mycket internt motstånd.
T300 var bättre och OSW 2.5 eliminerade i princip problemet. På Simucuben finns det i princip ingen friktion, så det är bara ratten och rattstångens vikt som finns som motstånd. Där är det snarare så att man vill ha lite naturlig dämpning.

Mina varvtider är klart bäst med Simucuben. Just att FFB;n kan jobba mot dig är en bra sak. Det är precis som med riktiga bilar att det blir jobbigt att försöka få bilen att göra sånt den inte tycker om, så man måste anpassa sig. Genom att anpassa sig kan man få ut mer av bilen. Sen blir det även lättare att känna hur mycket grepp man har, samt när det släpper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Pratar vi ens om samma ratt? G29? Den där som drivs av kugghjul i plast? En av sakerna jag störde mig på direkt när jag hade en sån, var just att responsen blev seg för att det är så mycket internt motstånd.
T300 var bättre och OSW 2.5 eliminerade i princip problemet. På Simucuben finns det i princip ingen friktion, så det är bara ratten och rattstångens vikt som finns som motstånd. Där är det snarare så att man vill ha lite naturlig dämpning.

Mina varvtider är klart bäst med Simucuben. Just att FFB;n kan jobba mot dig är en bra sak. Det är precis som med riktiga bilar att det blir jobbigt att försöka få bilen att göra sånt den inte tycker om, så man måste anpassa sig. Genom att anpassa sig kan man få ut mer av bilen. Sen blir det även lättare att känna hur mycket grepp man har, samt när det släpper.

Tror din g29 var trasig. T300 är ett bra ex på ratt med mycket internt motstånd. De drar runt ett bälte därav friktion. G29 har två motorer så de kan liksom frikoppla varann

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror din g29 var trasig. T300 är ett bra ex på ratt med mycket internt motstånd. De drar runt ett bälte därav friktion. G29 har två motorer så de kan liksom frikoppla varann

G29 har en plastskena med kuggar som åker som på räls, kopplat till ett kugghjul. Det är omöjligt att den konstruktionen inte skapar friktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

G29 har en plastskena med kuggar som åker som på räls, kopplat till ett kugghjul. Det är omöjligt att den konstruktionen inte skapar friktion.

Inget är friktionslöst. Men det orsakar mindre friktion än kuggar som driver remmar

Föredrar känslan i min tx. Den var klart förbättrad mot t500rs som var som att dra grus men g29 var snabbare lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En direktdriven ratt förmedlar vad bilen håller på med. En G29 (som jag hade innan) var mest jobbig.
Om det går att få tag på 1/2DD från Fanatec så skulle jag nog rekommendera den. 8 Nm räcker säger de som testat.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inget är friktionslöst. Men det orsakar mindre friktion än kuggar som driver remmar

Föredrar känslan i min tx. Den var klart förbättrad mot t500rs som var som att dra grus men g29 var snabbare lol

Remdrivet behöver inte orsaka särskilt mycket friktion (min CSW 2.5 var inte så långt ifrån min Simucube där). Men, låt oss konstatera att vi har väldigt olika erfarenheter här.

Skrivet av chksix:

En direktdriven ratt förmedlar vad bilen håller på med. En G29 (som jag hade innan) var mest jobbig.
Om det går att få tag på 1/2DD från Fanatec så skulle jag nog rekommendera den. 8 Nm räcker säger de som testat.

Jag har gått från 8Nm till 25Nm och skulle aldrig välja 8Nm om jag hade budget för mer. Vad "alla andra" säger är, som vanligt, inget att lita på. Starkare motor ger större dynamiskt omfång och har bättre möjlighet att ge en mindre förvrängd signal.

Fanatecs DD 1 och 2 har inte någon jättebra motor. Ger mycket brus i signalen och känns inte särskilt mjuk - kräver mycket dämpning för att inte oscillera. Nångång #soon kanske de uppgraderar med en QR som inte är dålig.

Deras 8Nm variant har en bättre motor, men 8Nm är klent.

Jag har inte testat själv men bäst bang for your buck är förmodligen VRS (detta taget från Brion Sohn och Philip van Rensbourg som jobbar/jobbat med Simucube och testat allt som finns på marknaden - den som är medlem på Iracing kan läsa deras tankar på deras forum).

VRS ligger likväl som DD1 och 2 ligger dock utanför OP's budget. För billigare alternativ tror jag mer på Logitech och Simagic. Logitech körs av Suellio Almeida. Han är förvisso sponsrad så jag skulle ta det med en nypa salt, men det är också en jäkligt skarp ung man som vet han sysslar med (kolla hans youtube-kanal). Även David Tucker som är utvecklare på Iracing tycks gilla Logitech. Tror det är mycket för pengarna där, med ett helt paket som nästan ryms inom budget.

15Kkr är tyvärr svårt om man ska gå mer high end med rattbas, ratt och pedaler.

Permalänk
Medlem

Ja det finns bältdrivna med mer eller mindre friktion och det finns kuggdrivna med mer eller mindre friktion. Men rätt gjord kuggdrivet med dubbla motorer som logitech rattarna är svårslagna ur den aspekten.

För att få en vrs billigt får man leta begat. Vi är många som sitter på mige 20 nm byggen pre vrs. Jag köpte en med fanatec rattar på för 7500 för kanske 5 år sen åt en vän Min egna köpte jag ny gick nog för liknande summa som vrsn om jag minns rätt. Uppgraderade encodern. lite billigare kanske men man fick ju bygga lådan själv. De kitten går kanske fortfarande få tag på?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@daslch Jag tänkte mest på att 8nm och fortfarande vara rimligt nära sin budget är helt ok. Min DD2 är väldigt bra och tydlig i ACC så jag kan inte bli mer nöjd.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

@daslch Jag tänkte mest på att 8nm och fortfarande vara rimligt nära sin budget är helt ok. Min DD2 är väldigt bra och tydlig i ACC så jag kan inte bli mer nöjd.

Beror ju på blir ju dyrare om du vill uppgradera igen. 8 nm är en kompromiss trots allt. Ibland är det billigare gå på end game direkt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Beror ju på blir ju dyrare om du vill uppgradera igen. 8 nm är en kompromiss trots allt. Ibland är det billigare gå på end game direkt

Så tänkte jag vid hoppet från G29 och sunkiga Playseat riggen till vad jag har nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips om det är tight budget är ju kolla beggat grupperna på Facebook men håller med @DasIch att köp ordenkligt direkt.
Själv kör jag bara drifting och Alpha mini är perfekt men skulle inte alls ha nått emot att gå upp på VRS som va en tanke från början med.
Dock är simagics pedaler för dyra för det man får men man måste inte ha allt från samma ekosystem, jag kör tex Fanatec V3 pedaler.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Skulle kört på fanatecs 8nm bundle om jag vore du. Stort steg från g29 och dessutom väldigt bra andrahandsvärde i Sverige om du känner för att sälja & uppgradera. Värt kan vara att köpa till en fanatec usb adapter, så kan du uppgradera utan att vara låst till fanatec.

Moza släpper nu i juli sin r12 också men deras rattar kostar mycket. Om du både vill ha rund och en gt ratt får du räkna med minst 7000:- OBS! (skippa ES ratten, alldeles för liten)

Sen finns simagix alpha mini, 10 mm (god för 13) men justerad ner till 10 för hållbarheten skull. Bra, men extremt dyra rattar.

Med din budget hade jag kört på fanatec 8nm bundle, och en GT ratt för 2000:- kronor. Du får även plats med en clubsport 1.5 växellåda om du bryr dig om det. (Glöm inte usb adapter) kan vara bra att ha. Glöm inte att med DD behöver du något bättre att sitta på. En 8020 alurigg eller hemmabyggd rigg av trä är att rekommendera