Usla siffror för min i7 13700KF när det gäller Multi-Core prestanda. Vad är felet?

Permalänk
Medlem

Usla siffror för min i7 13700KF när det gäller Multi-Core prestanda. Vad är felet?

Hej!

Har ni någon aning om vad som kan vara felet?

Resultaten nedan,
Single Core: 2009
Multi-Core: 25260

Varför är mitt Multi-Core resultat så kasst? Bör ligga runt 30000.

Byggde datorn för ungefär 2 veckor sen.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Gissningar:
Budgetmoderkort.
Budgetpsu.
Värmeproblem.
Kassa ram-minnen eller så går dom inte som dom ska, installerade i fel slots eller xmp av.
Cpu i eco-läge.

Det blir inte mycket mer än gissningar när du inte delger mera info. Lista alla delar i datorn till att börja med. Vad/om du testat någon felskning. Posta screenshots från Hwmonitor eller liknande program där man kan se temps, max-frekvenser och dylikt. Foto på insidan datorn hur du kopplat kablarna på moderkortet - det brukar väl vara vanligt med en "extra-kontakt" för att maxa dom där värsting-cpuerna från Intel om jag inte är ute och cyklar(?).

Permalänk
Medlem

Gissning eftersom jag också har en 13700K. Den går för varm.

Så det första du gör nu är att kolla temperaturer och om den throttlar och sen återkommer du.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Gissningar:
Budgetmoderkort.
Budgetpsu.
Värmeproblem.
Kassa ram-minnen eller så går dom inte som dom ska, installerade i fel slots eller xmp av.
Cpu i eco-läge.

Det blir inte mycket mer än gissningar när du inte delger mera info. Lista alla delar i datorn till att börja med. Vad/om du testat någon felskning. Posta screenshots från Hwmonitor eller liknande program där man kan se temps, max-frekvenser och dylikt. Foto på insidan datorn hur du kopplat kablarna på moderkortet - det brukar väl vara vanligt med en "extra-kontakt" för att maxa dom där värsting-cpuerna från Intel om jag inte är ute och cyklar(?).

Har definitivt inget budget.

Värt att notera är att jag har en ram-sticka för tillfället på 16gb 5200 mhz. Det andra var problem med. Nuvarande funkar felfritt.

Tempratur under stress test går upp till 88-89c

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZamSha:

Har definitivt inget budget.

Värt att notera är att jag har en ram-sticka för tillfället på 16gb 5200 mhz. Det andra var problem med. Nuvarande funkar felfritt.

Tempratur under stress test går upp till 88-89c

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Inte så konstigt att din CPU är varm med en sådan kylning, den räcker inte till för att kyla denna 13700. I lättare uppgifter som spel o dyl så kan den funka bra men om du ska köra alla kärnor fullt så är den till råttorna, ursäkta språket

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Inte så konstigt att din CPU är varm med en sådan kylning, den räcker inte till för att kyla denna 13700. I lättare uppgifter som spel o dyl så kan den funka bra men om du ska köra alla kärnor fullt så är den till råttorna, ursäkta språket

Lol. Du får gärna visa mig information som visar att detta är sant. Låter helt absurt att min kylare inte ska klara av att hantera min processor under 100% load.

Okej om jag hade OC:at, absolut. Men inte kunna hantera stock settings när jag inte ens använder stock cooler? Really?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att undervolta din CPU, ger bra resultat på 13 Gen Intel. 88-89 Grader är rätt mycket!

Kolla vilken hastighet du får på dina cores och se om den kan boosta max eller om den börjar begränsa.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Lol. Du får gärna visa mig information som visar att detta är sant. Låter helt absurt att min kylare inte ska klara av att hantera min processor under 100% load.

Okej om jag hade OC:at, absolut. Men inte kunna hantera stock settings när jag inte ens använder stock cooler? Really?

För att en 13700KF är törstig. Den har en bas-TDP på 125W men kan lätt maxboosta upp till 250W. Och du har valt en liten AIO med bara en fläkt. Det finns en anledning till att det finns sådana lösningar med två och tre fläktar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Lol. Du får gärna visa mig information som visar att detta är sant. Låter helt absurt att min kylare inte ska klara av att hantera min processor under 100% load.

Okej om jag hade OC:at, absolut. Men inte kunna hantera stock settings när jag inte ens använder stock cooler? Really?

Alltså, du frågar om hjälp. Man ger förslag på att din kylare kan va undermålig plus att din CPU går varm och du svarar på detta sättet? Låter inte som du är speciellt mottaglig för "hjälp". Personen behöver inte lägga någon tid på hitta någon information till dig utan det är upp till dig att undersöka om felet är temperaturen. Man kommer långt med rätt attityd.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

För att en 13700KF är törstig. Den har en bas-TDP på 125W men kan lätt maxboosta upp till 250W. Och du har valt en liten AIO med bara en fläkt. Det finns en anledning till att det finns sådana lösningar med två och tre fläktar.

Har installerat två Noctuafläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Alltså, du frågar om hjälp. Man ger förslag på att din kylare kan va undermålig plus att din CPU går varm och du svarar på detta sättet? Låter inte som du är speciellt mottaglig för "hjälp". Personen behöver inte lägga någon tid på hitta någon information till dig utan det är upp till dig att undersöka om felet är temperaturen. Man kommer långt med rätt attityd.

Ja, för svaret låter helt orimligt. Mina tempraturer går inte över 88 grader. Jag har kollat upp och det är inga konstiga siffror för 100% load.

Du påstår alltså att en AIO-vattenkylare med två Noctuafläktar inte klarar av att kyla en i7 13700 under 100% load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ja, för svaret låter helt orimligt. Mina tempraturer går inte över 88 grader. Jag har kollat upp och det är inga konstiga siffror för 100% load.

Du påstår alltså att en AIO-vattenkylare med två Noctuafläktar inte klarar av att kyla en i7 13700 under 100% load?

Problemet är kylflänsen en 120MM AIO har en ganska liten kylfläns och i de flesta fall så presterar en vanlig dual tower luftkylare lika bra eller bättre än 120MM AIO.

Ifall du inte har gjort det kan du testa med att sätta fläkt hastigheten till 100% ifall det ger bättre resultat så är det nog AIO som är problemet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel core i7 13700KF. Min ligger på 5,40 Ghz, din ser ut att ligga på 2.1Ghz och är en 13700F, inte en KF om man ska tro din screenshot. Var har du förresten fått att den bör ligga på 30000 i score? Tänker eftersom min ligger ligger på 18148 i multi-core med Geekbench 6,1. Och jag är väldigt nöjd när det kommer till faktisk prestanda i användandet.

fattade inte vilken bench han körde.
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har en Intel core i7 13700KF. Min ligger på 5,40 Ghz, din ser ut att ligga på 2.1Ghz om man ska tro din screenshot. Var har du förresten fått att den bör ligga på 30000 i score? Tänker eftersom min ligger ligger på 18148 i multi-core med Geekbench 6,1. Och jag är väldigt nöjd när det kommer till faktisk prestanda i användandet.

Han menar antagligen Cinebench. Där ligger 13700K kring 30 000 vanligtvis. Min ligger dock kring 29 000 med temperaturer kring 90 C, så aningens högre temp än trådskaparen.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ZamSha:

Ja, för svaret låter helt orimligt. Mina tempraturer går inte över 88 grader. Jag har kollat upp och det är inga konstiga siffror för 100% load.

Du påstår alltså att en AIO-vattenkylare med två Noctuafläktar inte klarar av att kyla en i7 13700 under 100% load?

Lite förenklat har moderna processorer flera olika parametrar som begränsar deras prestanda varav en av dessa parametrar är just temperatur. Helt oberoende av vilken prestanda processorn levererar kommer den alltså begränsas till en viss temperatur - med undermålig kylning kommer processorn därmed begränsas till sämre prestanda då temperaturen sätter stopp. Med tillräcklig kylning kommer prestandan vid samma temperatur vara högre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Han menar antagligen Cinebench. Där ligger 13700K kring 30 000 vanligtvis. Min ligger dock kring 29 000 med temperaturer kring 90 C, så aningens högre temp än trådskaparen.

Ah, då förstår jag. Det stämmer, jag ligger i de trakterna med Cinebench också.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Han menar antagligen Cinebench. Där ligger 13700K kring 30 000 vanligtvis. Min ligger dock kring 29 000 med temperaturer kring 90 C, så aningens högre temp än trådskaparen.

+TS verkar tro att han har en KF (eftersom han skriver det) men enligt screenshotsen har han ju "bara" en 13700F och borde ta ner förväntningarna ett litet snäpp ytterligare(?).

Permalänk
Medlem

Är inte jätteinsatt i hur ddr5 funkar. men förut har det gjort stor skillnad på cpu-prestanda att köra 2 stickor/dual channel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ZamSha:

Lol. Du får gärna visa mig information som visar att detta är sant. Låter helt absurt att min kylare inte ska klara av att hantera min processor under 100% load.

Okej om jag hade OC:at, absolut. Men inte kunna hantera stock settings när jag inte ens använder stock cooler? Really?

lol vilken attityd.. 13:e gen är strömhungrig och går väldigt varm, din pissiga 120mm orkar inte kyla den helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Har installerat två Noctuafläktar.

Som flera påpekat har du ingen 13700KF utan en 13700F. Du har jämfört fel siffror helt enkelt?

Har du en 13700F så bör din AIO funka men du får sänka prestandaförväntningarna.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Är inte jätteinsatt i hur ddr5 funkar. men förut har det gjort stor skillnad på cpu-prestanda att köra 2 stickor/dual channel.

Det gäller även för DDR5. Det har varit lite förvirring p.g.a. att DDR5 kör två kanaler per sticka, men det är inte samma sak som dual channel utan för det krävs fortfarande minst två stickor.

Däremot så verkar just Cinebench vara ganska okänsligt när det gäller minne, så det låga resultatet där har nog som sagt mer att göra med att det är en 13700F och inte 13700KF det handlar om. Men Cinebench är ganska speciellt, och att bara köra med en sticka kommer påverka mer i andra saker som t.ex. spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Har definitivt inget budget.

Värt att notera är att jag har en ram-sticka för tillfället på 16gb 5200 mhz. Det andra var problem med. Nuvarande funkar felfritt.

Tempratur under stress test går upp till 88-89c

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

1.2V är ganska mycket. Kör en undervoltad och ned dragen LLC på min 13700K i ett Louque Ghost med en Noctua NH-L12 och får omkring 30k i Cinebench. Observera dock att det blir _varmt_ vi snackar 90-100 grader men det funkar. Till dagsanvändning blir den inte mycket varmare än 75 grader som max i det mest extrema fallen.

Edit: Glömde nämna också att jag dragit ner 100Mhz från alla kärnor också. I och med spänning och klockfrekvens samt värme hänger ihop så lycka min prolle stanna kvar på 5.1Ghz längre än 5.2Ghz (då den måste klocka ner för att kyla ner och sedan rampa upp igen). Mycket testning bakom min setup eftersom jag tweakat alla parametrar var för sig och jämfört.

mer detaljer
Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

24770 Poäng enligt denna sida. Vilket verkar vara i linje med TS poäng.

https://www.cpu-monkey.com/en/cpu-intel_core_i7_13700f

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ja, för svaret låter helt orimligt. Mina tempraturer går inte över 88 grader. Jag har kollat upp och det är inga konstiga siffror för 100% load.

Du påstår alltså att en AIO-vattenkylare med två Noctuafläktar inte klarar av att kyla en i7 13700 under 100% load?

Jag har en customloop med en 360 och en 240 Radiator och min CPU når 80C i stresstest, dock har jag även en GPU i loopen.
Så precis som alla försöker säga så räcker inte en 120mm rad för att kyla en CPU som pushar 250w under load, inte ens nästan.

Btw sluta vara dryg när folk försöker hjälpa...
Det finns väldigt mycket kunskap och hjälp att få på Sweclockers om man är trevlig och ödmjuk

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ja, för svaret låter helt orimligt. Mina tempraturer går inte över 88 grader. Jag har kollat upp och det är inga konstiga siffror för 100% load.

Du påstår alltså att en AIO-vattenkylare med två Noctuafläktar inte klarar av att kyla en i7 13700 under 100% load?

Jag påstår att en 360 AIO inte klarar av att kyla en 13700kf i stock. Beror på vad ditt moderkort kör för spänning till cpun. Min throttlade innan undervolt.

I framtiden kan det ju vara värt att lyssna på folk istället för att börja tjura, tror inte så många skriver för att va elaka i en tråd där du ber om hjälp.

Nu verkar ju problemet löst men nästa gång.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

24770 Poäng enligt denna sida. Vilket verkar vara i linje med TS poäng.

https://www.cpu-monkey.com/en/cpu-intel_core_i7_13700f

@ZamSha Mysteriet är löst

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO