EU röstar ja till krav på utbytbara batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lite svårare att behålla ip-klassning om batteriet sitter bakom en lucka som lätt ska kunna tas bort misstänker jag.. Men det går säkert lösa det med.

Bör inte vara ett problem då Samsung Galaxy S5 klarade det med utnyttjart batteri

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bör inte vara ett problem då Samsung Galaxy S5 klarade det med utnyttjart batteri

För tillverkarna handlar det mycket om att förhindra användare att göra fel. På s5 och liknande designer var det mycket vanligt att förseglingen på batteridörren blev smutsig och inte höll tätt, för att användare inte höll koll på det när de öppnade och stängde luckan. Detta ledde såklart till många sura kunder när deras "vattentäta" telefon blev vätskeskadad, och inte täcktes av garanti.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ät alla som inte tänker som du korkade?

Det är ju vad EU säger - alla som inte tänker precis så som EU nu lagstiftar är korkade. Man får inte ha annan åsikt. Jag är för att man ska få välja. Om man vill ha en telefon med utbytbart batteri så köper man det. De finns att köpa. Vill man ha en telefon med bättre fuktskydd och längre batteritid så köper man det - i framtiden kommer inte det alternativet att finnas i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det är ju vad EU säger - alla som inte tänker precis så som EU nu lagstiftar är korkade. Man får inte ha annan åsikt. Jag är för att man ska få välja. Om man vill ha en telefon med utbytbart batteri så köper man det. De finns att köpa. Vill man ha en telefon med bättre fuktskydd och längre batteritid så köper man det - i framtiden kommer inte det alternativet att finnas i EU.

What? Så lagar i vårt land betyder också att staten tycker att folk är "korkade"?
Saker bestäms demokratiskt och betyder att alla inte får exakt som de vill men att man i givna frågor gör som flest vill. I Sverige har vi en representativ demokrati vilket betyder att vi ger andra mandat att "tycka" i vårt ställe.
Dessa är sedan med och ihop med alla andra medlemsnationer i EU bestämmer saker ihop. Även där kommer det inte bli som "alla vill", men det kommer bli som en majoritet (och ibland alla pga vetorätt) av de som folket röstat fram vill.

Att EU faktiskt så ofta står på konsumenters sida är smått otroligt när man ser på hur företag kunnat köpa inflytande i USA. Vad kommer då detta beslut leda till? Kommer mobiler helt plötsligt gå sönder om det regnar lite? Nej, självklart vet redan mobiltillverkare att kunder vill ha mobiler som håller för lite väta. Så de kommer se till att jobba på att ta fram mobiler som uppfyller kravet på att kunna byta batteri OCH tåla väta. Det är så det funkar så fort de får lite ultimatum på sig.

Att se alla biltillverkare som sa att en elbil var en omöjlighet eller låg många årtionden in i framtiden som helt plötsligt började erbjuda elbilar på väldigt kort tid så fort Tesla bestämde sig för att utmana visar att sådant tillverkarna säger är "omöjligt" väldigt ofta bara handlar om att de inte vill sattsa pengar på det utan mjölka vad de har så länge det går. Men sätt lite press och OJ vad inovativa vi blir helt plötsligt.

Intel och deras generation efter generation av high-end som bestod av 4-kärnors CPU:er som bara var små förbättringar på varandra fram till AMD började utmana?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Och det finns långt för lite brytbart lithium i jorden för att kunna byta alla bilar i världen mot elbilar. Elon musks senaste uttalande om att expandera produktionen av sina bilar för en årsproduktion av lithiumbatterier, motsvarar vad vi lyckat gräva fram på 10 år gånger 20! bara för hans påstådda försäljningsmål.

Nej, det stämmer inte. Hitta inte på dumheter för att föra en konstig agenda. Riktig kritik är värdeful och skall appliceras där den förtjänas, men att hitta på så kallade elbilsmyter är bara skadligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lite svårare att behålla ip-klassning om batteriet sitter bakom en lucka som lätt ska kunna tas bort misstänker jag.. Men det går säkert lösa det med.

Eftersom det finns kommunikationsradioapparater som har IP67-klassning och har utbytbara batterier ser jag inte att det ens är ett svårlöst problem.

Hela skälet till "inbakade" batterier är att begränsa livslängden hos telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att EU faktiskt så ofta står på konsumenters sida är smått otroligt när man ser på hur företag kunnat köpa inflytande i USA.

Står på konsumentens sida? Ja jo de har gett oss billig roaming som godis, men att de står på vår sida i allt är löjligt. Hur bra fungerar t.ex. cookie-lagen? Hela internet nersölat med dialogrutor man måste trycka på hela tiden som dessutom drar extra ström på inte bara alla servrar och Internet för att lasta över skiten utan dessutom påverkar varje enhet varenda gång den besöker en webbsida till och med om den redan besökt den innan. Tror inte ens hälften av sajterna gör rätt - de lagrar ändå cookies och laddar tracking-script före man har tryckt på godkänn. Det har orsakat miljarder i kostnader för meningslös byråkrati. Istället för att resurser lades på att göra appar bättre, så lades de på dessa dialogrutor. Det minskar innovation på flera olika sätt och koncentrerar makt till de stora drakarna då endast de klarar av att uppfylla byråkratins alla detaljer. Startups har en tuff uppförsbacke.

Skrivet av inquam:

Kommer mobiler helt plötsligt gå sönder om det regnar lite?

Så fysiska fenomen och kostnader för att uppnå mål spelar ingen roll? Det är bara viljan det handlar om egentligen? Alla företag är i grund och botten bara onda. Endast EU som alltid står på konsumentens sida kan tygla dem och få dem att producera det kunderna vill ha? Aldrig förstått det tankesystemet.

Vad spelar det för roll om man kan leverera denna produkt om ingen kan köpa den för att den är för dyr? Eller att priset kan fås att bli OK, men batteritiden halveras och IP-klassningen sjunker ett snäpp och man tvingas tillbaks i den gamla goda tiden när garantin aldrig gällde eftersom tillverkaren alltid hävdade "fuktskada" som roten till varenda problem. Står EU då på konsumentens sida? Att tro att tillverkare löser detta fortare för att EU sätter press tror jag är naivt. Vad ska de som inte har råd med de byråkratiskt dyrare telefonerna göra? Vill konsumenterna ha denna funktionalitet kommer en tillverkare lösa det. Och det finns ju redan. Fairphone! Så varför köper folk andra telefoner än fairphone om utbytbart batteri är det viktigaste? Folk prioriterar tydligen annat.

Jag tror inte ett dugg på att en majoritet av EU:s medborgare vill ha tvingande lagstiftning på utbytbara batterier om de får data på vad det kommer att innebära.

Har EU presenterat analys på vad det kommer att medföra i praktiken mer än det som de själva vill få fram om planetens räddning?

Permalänk
Medlem

Då har EU lagt ytterligare en helt onödig lag/regel till den enormt växande onödiga högen.
Det är INGA problem att byta batteri på dagens mobiler om man vill det. Det kostar ca 600 kr inklusive nytt batteri och arbete.
600 kr på en 3-4 års period är helt ok.
Jag väljer hellre en slimmad mobil som tål vatten i alla lägen.
Detta kommer medföra att man köper på sig fler batterier istället för att ladda mobilen i tid. Förkastligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, det stämmer inte. Hitta inte på dumheter för att föra en konstig agenda. Riktig kritik är värdeful och skall appliceras där den förtjänas, men att hitta på så kallade elbilsmyter är bara skadligt.

According to the U.S. Geological Survey (USGS), Earth plays host to some 88 million tonnes of lithium. Of that number, only one-quarter is economically viable to mine (this is known as “reserves”).

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

i grunden bra men tillverkarna kommer fixa detta med flöde av uppdateringar som gör man måste byta telefoni alla fall.

När kritiska appar som den för din bank, bank id etc kräver en visst version av android som din telefon inte får sitter du där och måste handla nytt.

Men det behövs kombineras med krav av längre tid av uppgraderingar av android versioner så kritiska appar funkar.

Säkerhets uppdateringar är en sak, men krav på att den ska stödja android fullt ut si o så länge.

Annars har du ingen nytta av att förlänga livet på telefonen, visst du kan ringa men allt annat du har telefonen till kan man liksom glömma.

Tycker man kan sätta press här på google med inte bara telefon & Apple tillverkarna.

Det finns redan förslag på EU-krav på att tillverkarna ska tillhandahålla uppdateringar under mindt 5 år. Jag vet inte om det är beslutat än dock. Det skulle därmed innebära att ditt scenario inte är möjligt för tillverkarna.

Man får se den nya lagen som en del av en helhet.

https://swedroid.se/fem-ars-uppdateringar-kan-bli-eu-lag/

Citat:

UTÖVER AMBITIONEN ATT förlänga telefoners livslängd genom förenklad möjlighet till reparation innehåller ett nytt lagförslag från EU även regler för systemuppdateringar. Precis som exempelvis ett uttjänat batteri kan förlegad eller osäker mjukvara förkorta en mobils livslängd.

Enligt förslaget måste tillverkare tillhandahålla säkerhetsuppdateringar i minst fem år, samt ”funktionsuppdateringar” (vilket vi tolkar som Androiduppdateringar) i tre år. Säkerhetsuppdateringarna ska som senast skickas ut fyra månader efter att de släppts offentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det är ju vad EU säger - alla som inte tänker precis så som EU nu lagstiftar är korkade. Man får inte ha annan åsikt. Jag är för att man ska få välja. Om man vill ha en telefon med utbytbart batteri så köper man det. De finns att köpa. Vill man ha en telefon med bättre fuktskydd och längre batteritid så köper man det - i framtiden kommer inte det alternativet att finnas i EU.

Nej EU har inte uttryckt något om korkat, det var DU som skrev "Ser det som ännu ett korkat byråkratiskt slag i luften"! EU lägger inga hinder för att var och en skall få ha en egen uppfattning, men man önskar uppnå vissa mål med viss styrning. Liberalism i all ära, men det måste finnas gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då har EU lagt ytterligare en helt onödig lag/regel till den enormt växande onödiga högen.
Det är INGA problem att byta batteri på dagens mobiler om man vill det. Det kostar ca 600 kr inklusive nytt batteri och arbete.
600 kr på en 3-4 års period är helt ok.
Jag väljer hellre en slimmad mobil som tål vatten i alla lägen.
Detta kommer medföra att man köper på sig fler batterier istället för att ladda mobilen i tid. Förkastligt.

Återigen, men jag kan inte byta batteri till ett nytt originalbatteri till min Xiaomi telefon även om jag vill. Så JO det är ETT problem!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Great, nu får vi sämre produkter för att EU vill lösa ett ickeproblem. Det är riktigt billigt att få batteriet bytt hos tillverkaren och om de ville få det till snorbilligt så hade de kunnat lagstifta om ett maximalt pris för att få ett nytt batteri istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Visst hade det varit skönt, Men zinkat utvecklingen på batteriet påtagligt. Så nej ingen bra ide "än".

Zinkbatterier (brunstensbatterier) är inget nytt, så deras utveckling har inte sinkats.

(Förlåt, kunde inte låta bli!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Nej EU har inte uttryckt något om korkat, det var DU som skrev "Ser det som ännu ett korkat byråkratiskt slag i luften"! EU lägger inga hinder för att var och en skall få ha en egen uppfattning, men man önskar uppnå vissa mål med viss styrning. Liberalism i all ära, men det måste finnas gränser.

Det intressanta är vem som bestämmer vilken gräns som ska gälla. Finns en del som tycker att deras gräns är den rätta, trots att inte majoriteten tycker så. Eftersom deras gräns är rätt och god så ska den gälla alla. Så är det nog även i detta fall med mobilbatterierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det intressanta är vem som bestämmer vilken gräns som ska gälla. Finns en del som tycker att deras gräns är den rätta, trots att inte majoriteten tycker så. Eftersom deras gräns är rätt och god så ska den gälla alla. Så är det nog även i detta fall med mobilbatterierna.

Helt säkert är den breda och djupa kunskapen (oftast - får vi hoppas;) betydligt bättre hos (minoriteten) experter och beslutsfattare (argumentum ad verecundiam/auctoritate) än hos någon form av massa (argumentum ad populum). Beslutsfattare måste våga ta beslut som är impopulära hos en del av massan, om det finns starkt vägande argument för detta.

Permalänk
Medlem

Går det att kombinera vattentäthet och batteri som man enkelt kan byta själv? Det är en ”feature” som jag verkligen inte vill vara utan. Har en iPhone 13 PRO max och det kostar 1 125 kr att byta hos Apple, absolut billigt nog för att jag ska föredra det över tjockare telefon eller sämre vattentäthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Går det att kombinera vattentäthet och batteri som man enkelt kan byta själv? Det är en ”feature” som jag verkligen inte vill vara utan. Har en iPhone 13 PRO max och det kostar 1 125 kr att byta hos Apple, absolut billigt nog för att jag ska föredra det över tjockare telefon eller sämre vattentäthet.

det går det absolut att göra.. en smal silicon packning och ~6 skruv.
nackdelen är just skruvarna kommer att synas

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Bra men också intressant hur mycket Apple batterier kommer att kosta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det berör ju inte bara telefoner.
Hur många eltandborstar slängs tex pga att de faktiskt går sönder?

@redaktionen

Sätt upp en omröstning där ni ställer frågan hur många gånger man kasserat elektronik som innehåller batterier, just pga batteriet kontra andra fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Eftersom det finns kommunikationsradioapparater som har IP67-klassning och har utbytbara batterier ser jag inte att det ens är ett svårlöst problem.

Hela skälet till "inbakade" batterier är att begränsa livslängden hos telefonen.

Men hur ser en "kommunikationsradioapparat" ut då? Är den 7.6mm tunn och huserar både senaste mobila processorn, batteri och OLED-display? Nix. Det finns massor med extra utrymme för låsmekanismer, packningar etc..

Jag tycker det är bra att EU sätter press här men samtidigt så förstår jag att det inte enbart är för att folk ska köpa nya telefoner som tillverkarna valt att göra som de gör. Det är helt enkelt väsentliga mängder plats som man sparar i telefonen på att integrera batteriet på detta sätt.

Skrivet av SuperNova:

Det berör ju inte bara telefoner.
Hur många eltandborstar slängs tex pga att de faktiskt går sönder?

@redaktionen

Sätt upp en omröstning där ni ställer frågan hur många gånger man kasserat elektronik som innehåller batterier, just pga batteriet kontra andra fel.

Ärligt talat så har jag bara varit med om att batteriet blivit kass på någon annan pryl än på en av mina telefoner efter 3-4 år samt min MacBook efter 10 år där den användes dagligen till skola och jobb under minst 6 av dessa år. Jag använder datorn än idag, men med sämre batteritid.

Runt 1000 laddcykler, vilket batterier klarar med korrekt BMS etc. lever längre än de allra flesta prylarna. Just mobiler kommer upp i den mängden laddcykler eftersom man bränner igenom i princip en cykel om dagen vilket inte är fallet med 99% av andra prylar. Säg eltandborste, där tar en battericykel runt en månad att gå igenom. 1000 månader är 83 år (finns så klart även andra faktorer som åldrar batteriet). Överlag så verkar folk tro att allt med batteri håller max något år, vare sig det är en telefon, elbil, dator, tandborste eller portabel högtalare, vilket inte alls är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Synd med mer regler och byråkrati, finns risk att tillverkarna inte släpper alla modeller här i EU och att vi får nöja oss med dom mindre intressanta modellerna.

Ja jag önskar också att vi hade kunnat leva i en vacker anarki där folk o framför allt företag kan bete sig vettigt mot varandra o omvärlden utan nå regler o byråkrati, men eftersom dom inte kan det så behövs det tyvärr.
Risken att tillverkare skulle sluta släppa modeller här är nog inte så stor heller, o om dom ändå skulle göra det så är jag säker på att du fortfarande kommer ha ett enormt utbud av telefoner av välja bland oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Går det att kombinera vattentäthet och batteri som man enkelt kan byta själv? Det är en ”feature” som jag verkligen inte vill vara utan. Har en iPhone 13 PRO max och det kostar 1 125 kr att byta hos Apple, absolut billigt nog för att jag ska föredra det över tjockare telefon eller sämre vattentäthet.

Man kommer behöva göra avkall på något som dimensionerna, batteristorlek, vikt, vattentäthet, design eller pris. Så produkten kommer helt klart bli lidande av det här, hade helt klart hellre fått en bättre produkt och behövt betala några hundra extra för ett eventuellt batteribyte ifall det behövdes. Har aldrig behövt byta ett batteri någonsin i en telefon så det är inte så sannolikt att det hade behövts ändå.

Permalänk
Medlem

Åhh en annan sak!
Kul hur folk gnäller på att telefonerna kan komma att bli en millimeter eller två tjockare. Precis som att alla byxfickor inte har plats för den extra millimetern på tjockleken 😂

Sällan folk klagar när telefontillverkarna lägger på en TUMs större skärm. Det är ju snarare den storleksförändringen som skulle skapa problem 😂

Permalänk
Viking
Skrivet av SuperNova:

Åhh en annan sak!
Kul hur folk gnäller på att telefonerna kan komma att bli en millimeter eller två tjockare. Precis som att alla byxfickor inte har plats för den extra millimetern på tjockleken 😂

Sällan folk klagar när telefontillverkarna lägger på en TUMs större skärm. Det är ju snarare den storleksförändringen som skulle skapa problem 😂

Finns nog fler fördelar med större skärm än tjockare mobil om du frågar ~95% (gissning såklart) av befolkningen.
Skärmen kan iaf användas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Finns nog fler fördelar med större skärm än tjockare mobil om du frågar ~95% (gissning såklart) av befolkningen.
Skärmen kan iaf användas.

Absolut min poäng var mera att påvisa att storleken i sig inte var en begränsad faktor då man kan gå större om funktioner som man gillar (skärm tex) kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Säger som många gånger tidigare - EU silar mygg och sväljer kameler. När kommer vi få se liknande lagstiftning för den produkt som är en av våra absoluta största miljöbovar - bilen!

Well lycka till att hitta ett sätt att göra en bil miljövänlig, kanske att vätcells bilar kan va en bit på vägen men med tanke på att det blir mer och mer elektronik i dagens bilar så kommer bilarna aldrig bli miljövänliga, även om driften blir bättre så blir istället tillverkningen värre och värre.

Skulle vara om man började konvertera äldre bilar från 60-talet till vätgas utan batteri som mellanlagring.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men hur ser en "kommunikationsradioapparat" ut då? Är den 7.6mm tunn och huserar både senaste mobila processorn, batteri och OLED-display? Nix. Det finns massor med extra utrymme för låsmekanismer, packningar etc..

Jag tycker det är bra att EU sätter press här men samtidigt så förstår jag att det inte enbart är för att folk ska köpa nya telefoner som tillverkarna valt att göra som de gör. Det är helt enkelt väsentliga mängder plats som man sparar i telefonen på att integrera batteriet på detta sätt.

Ärligt talat så har jag bara varit med om att batteriet blivit kass på någon annan pryl än på en av mina telefoner efter 3-4 år samt min MacBook efter 10 år där den användes dagligen till skola och jobb under minst 6 av dessa år. Jag använder datorn än idag, men med sämre batteritid.

Runt 1000 laddcykler, vilket batterier klarar med korrekt BMS etc. lever längre än de allra flesta prylarna. Just mobiler kommer upp i den mängden laddcykler eftersom man bränner igenom i princip en cykel om dagen vilket inte är fallet med 99% av andra prylar. Säg eltandborste, där tar en battericykel runt en månad att gå igenom. 1000 månader är 83 år (finns så klart även andra faktorer som åldrar batteriet). Överlag så verkar folk tro att allt med batteri håller max något år, vare sig det är en telefon, elbil, dator, tandborste eller portabel högtalare, vilket inte alls är fallet.

Om vi tar eltandborsten i detta fall.
Både min och frugans eltandborstar (inga billiga modeller med rätt många år på nacken) måste laddas varje dag numera.
Då är frågan, hur svårt hade det varit med ett gängat lock samt packning (eller annan låsning ex ett par/tre små skruva) samt ett typ standard batteri?

Eltandborsten till ena ungen är en billigare OralB och där är det helt vanliga AA.

Det sitter ju hela R&D avdelningar och designar dessa apparater så det är ju inte så att det är ett stort problem att lösa för dem heller.

Min poäng är att på det stora hela så är ju utbytbara batterier en långt större fördel om vi ser till ex miljön, användarvänlighet osv osv än den där extra millimetern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Synd med mer regler och byråkrati, finns risk att tillverkarna inte släpper alla modeller här i EU och att vi får nöja oss med dom mindre intressanta modellerna.

Du hade haft en punkt om detta var något som Sverige själv gjorde. Men EU är en så pass stor marknad att alla tillverkare nog kommer följa de nya reglerna.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Åhh en annan sak!
Kul hur folk gnäller på att telefonerna kan komma att bli en millimeter eller två tjockare. Precis som att alla byxfickor inte har plats för den extra millimetern på tjockleken 😂

Sällan folk klagar när telefontillverkarna lägger på en TUMs större skärm. Det är ju snarare den storleksförändringen som skulle skapa problem 😂

Varför göra den tjockare än den behöver vara? Varför vill vi inte ha stora svarta kanter på skärmen längre? Enda fördelen av att göra det här att man sparar några hundra om man mot förmodan behöver byta batteri och så får man traska omkring med tjockare telefon hela tiden. Sedan är det inte bara tjockleken som blir lidande, vi kommer inte kunna ha den obrutna design vi har idag om vi skall ha skruvar.