Förra bredbandsleverantören har inte kopplat ur, har fortfarande internet men får inga fakturor

Permalänk
Medlem

Förra bredbandsleverantören har inte kopplat ur, har fortfarande internet men får inga fakturor

Jag skulle byta bredbandsleverantör för några månader sedan och sade upp mitt dåvarande avtal samt tecknade ett nytt hos en annan som skulle börja gälla dagen efter.

Nu är saken den att mina förra avtalade leverantör aldrig kopplade ur, och den som skulle bli min nya försökte ett par veckor innan de gav upp och sade att vårt avtal blev fryst tills vidare.

Har ringt min förra leverantör ett par gånger och bett dem kopplat ur, och de skulle de göra... och sedan kunde de inte se att de var inkopplade (?) eller något...

Saken är den att jag fortfarande har internet, med samma hastighet som innan. Jag antar att de fortfarande är inkopplade hos mig alltså, jag får inga fakturor senaste månaderna.

Rent juridiskt... vad kan konsekvenserna av detta bli? Jag är så jävla trött på dem så kommer inte sitta i någon kö igen för att tjafsa, och eftersom vi inte har något avtal... vad kan konsekvenserna som sagt bli? Jag TROR att de är kvar i "systemet", men jag är inte helt säker...

Permalänk
Medlem

Detta är inget ovanligt alls, känner flera där samma sak har hänt. Har aldrig varit med om att någon fått fakturor i efterhand för nåt sånt här. Du har ringt flera gånger så resten är deras fel. Surfa gratis och njut

Permalänk
Medlem

Vill du gardera dig mot eventuella framtida fakturor så hade jag mejlat din gamla bredbandsleverantör och bett de koppla ur tjänsten innan jag slutat påminna dem. På det sättet så har du i alla fall ett skriftligt bevis på att du påpekat felet till dem och lämnat över ansvaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag skulle byta bredbandsleverantör för några månader sedan och sade upp mitt dåvarande avtal samt tecknade ett nytt hos en annan som skulle börja gälla dagen efter.

Nu är saken den att mina förra avtalade leverantör aldrig kopplade ur, och den som skulle bli min nya försökte ett par veckor innan de gav upp och sade att vårt avtal blev fryst tills vidare.

Har ringt min förra leverantör ett par gånger och bett dem kopplat ur, och de skulle de göra... och sedan kunde de inte se att de var inkopplade (?) eller något...

Saken är den att jag fortfarande har internet, med samma hastighet som innan. Jag antar att de fortfarande är inkopplade hos mig alltså, jag får inga fakturor senaste månaderna.

Rent juridiskt... vad kan konsekvenserna av detta bli? Jag är så jävla trött på dem så kommer inte sitta i någon kö igen för att tjafsa, och eftersom vi inte har något avtal... vad kan konsekvenserna som sagt bli? Jag TROR att de är kvar i "systemet", men jag är inte helt säker...

Flyttade alldeles nyligen och samma sak hände mig, förra hyresgästen hade inte sagt upp sitt så min leverantör kunde inte koppla på. Fick veta att, så som jag förstår det i alla fall, att praxis vid såna här situationer är att man kontaktar sin fiberleverantör som i sin tur kontaktar den operatör som står aktivt skriven med förra hyresgästen på. Erhåller dom inget svar efter 3 dagar så har dom rätt att koppla bort dom, varpå din nya leverantör man koppla på sin tjänst.
Exakt detta hände mig förra veckan.

Sen om det är book-to-book praxis att det är så det ska gå till vet jag inte. Men enligt kundtjänsten på i mitt fall Stadsnät Örebro, så var det här relativt vanligt. Personligen fattar jag inte hur man ens kan glömma att säga upp nåt så vardagligt som sitt bredband om man flyttar. Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om du sagt upp tjänsten och det är dokumenterat så kan de nog som sagt inte komma med så mycket krav i efterhand. Men du kan vända dig till Telekområdgivarna för kostnadsfri rådgivning i såna frågor, de har nog bättre koll än oss.

Permalänk
Medlem

Tack för intressanta svar.

På deras hemsida står det bara att min tjänst är "Uppsagd" under mina avtal. Det är den dokumentation som finns. Har en app som spelar in alla samtal per automatik, men skaffade en ny mobil förra månaden och raderade all data på den förra innan den gick in som inbyte så detta finns inte kvar (det enda som finns kvar är väl ev. samtalshistorik man kan få ut från mobiloperatören).

Har alltså inget skriftligt... bara att mitt avtal är uppsagt "skriftligt" på min profil.

Aja, jag avvaktar nog tills vidare och "kopplar ur" den dagen jag flyttar om inte annat. De har fått nog av min tid, och vill de ha pengar får de påvisa att vi har haft ett avtal juridiskt senare. Har försökt hitta liknande fall (eftersom jag använder bredbandet kan man ju argumentera för att jag använder deras tjänst, men samtidigt är tjänsten inte en konsumtion av någonting direkt "fysiskt" så det blir lite special case...).

Får uppdatera i framtiden om inte annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tack för intressanta svar.

På deras hemsida står det bara att min tjänst är "Uppsagd" under mina avtal. Det är den dokumentation som finns. Har en app som spelar in alla samtal per automatik, men skaffade en ny mobil förra månaden och raderade all data på den förra innan den gick in som inbyte så detta finns inte kvar (det enda som finns kvar är väl ev. samtalshistorik man kan få ut från mobiloperatören).

Har alltså inget skriftligt... bara att mitt avtal är uppsagt "skriftligt" på min profil.

Aja, jag avvaktar nog tills vidare och "kopplar ur" den dagen jag flyttar om inte annat. De har fått nog av min tid, och vill de ha pengar får de påvisa att vi har haft ett avtal juridiskt senare. Har försökt hitta liknande fall (eftersom jag använder bredbandet kan man ju argumentera för att jag använder deras tjänst, men samtidigt är tjänsten inte en konsumtion av någonting direkt "fysiskt" så det blir lite special case...).

Får uppdatera i framtiden om inte annat

Mega bump men jag är i samma sits så nyfiken. Sade upp mitt telenor bredband i typ 2/1 2025 och hade tecknat nytt med Telia.
Men telenor är fortfarande aktiva leverantören, trots jag ringt dom och de bekräftat att det är avslutet enligt min uppsägning osv, dvs de står som avslutat hos dom.

Telia säger min tjänst är aktiv men jag har telenor aktivt (I mitt stadsnät krockar tydligen inte signaler ifrån olika ISP med varandra)

Man har ju funderat på bara avsluta telia och se om telenor finns kvar efter det också.

Hur gick det för dig? Var signalen/tjänsten aktiv länge efter det började? Mitt har ju ändå varit typ 4 månader nu ex.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig med tre gånger . Tx hade jag kvar ett fiber från Telia över ett år , helt utan fakturor, och har efter flera år senare inte fått några heller för den tiden. Har du sagt upp ditt avtal och dom inte skickar fakturor så har du gjort det du kan och kommer inte drabbas av det mer än att din nis ISP inte kan kopplas in.