Fläktar och kylning för Asus AP201

Permalänk
Medlem

Fläktar och kylning för Asus AP201

Jag ska bygga i ett Asus AP201-chassi, vilket är ett lite mindre mesh-chassi för mATX. Jag kommer dock använda ett mini ITX-moderkort för mitt bygge.

Komponenterna som jag har till mitt förfogande är:

  • CPU: Intel i5-13400

  • CPU-kylare: Noctua NH-D15S

  • Moderkort: MSI MPG B760I Edge WiFi DDR4

  • GPU: Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G

  • RAM: 2x32 GB Kingston Fury Beast 3200MHz DDR4

  • Fläktar: 3 st Arctic P12 PWM PST, 2 st Arctic P14 PWM PST

  • PSU: Corsair RM750X

Jag behöver lite råd kring luftflöde och hur ni tycker att jag ska placera fläktarna då detta är mitt andra bygge och jag har glömt allt vad kylning heter, hehe. För mig är låga ljudnivåer prio, men jag vill samtidigt inte att saker och ting överhettas eller throttlas.

En snabb titt i manualen för chassit visar att fläktarna kan placeras enligt följande: 2 st 120 mm i botten, 1 st 120 mm bak och 3 st 120 mm eller 2 st 140 mm i toppen. I fronten placeras PSU:t.

Jag har tänkt mig följande upplägg: 2 st 120 mm i botten för insug, 1 st 120 mm bak för utblås, 2 st 140 mm i toppen för utblås och sedan PSU:t fram för insug. Låter det rimligt och åt vilket håll bör i sådana fall PSU:t peka åt?

Givet allt nämnt ovan, hur bör jag då placera fläkten för CPU-kylaren? Ska den suga från fronten och blåsa ut bak eller från botten till toppen? Jag är rätt säker på att både moderkortet och chassit är flexibelt nog att låta mig köra antingen eller.