Köpare hör av sig om att grafikkortet jag sålt är trasigt

Permalänk
Medlem

Köpare hör av sig om att grafikkortet jag sålt är trasigt

Hej!

Jag sålde nyligen ett grafikkort här på sweclockers marknad. Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det. Det funderade utan problem när jag tog ut det, och har sedan legat i orginalförpackning inkl den stöt-skyddande plastpåsen. Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.

Köparen hörde av sig idag och sa att grafikkortet inte fungerade. Att det frös skärmen och gav artefakter i spel. Personen säger sig ha testat andra grafikkort i datorn, så att det är det grafikkort jag sålde som det är fel på.
Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut).

Nu vill personen att jag köper tillbaka det då det inte fungerade.

Har läst lite på sweclockers men hittar inte något som helt stämmer med mitt fall. Vad är regeln/kotym här? Vem tar risken i ett sånt här köp?
Vill ju inte uppfattas som att ha scammat någon och senast jag använde det så fungerade det ju. Det som gör det lite extra komplicerat är att personen plockat bort kylaren utan att fråga mig först.

Permalänk
Medlem

Provade hen kortet innan han bytte ut kylpastan? Annars tycker jag det är glasklart att det hänt något under den processen. Kanske svårt att motbevisa/bevisa.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Det där luktar scam. Köparen hade säkert ett likadant som han bytt kylpasta på, som är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Hej!

Jag sålde nyligen ett grafikkort här på sweclockers marknad. Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det. Det funderade utan problem när jag tog ut det, och har sedan legat i orginalförpackning inkl den stöt-skyddande plastpåsen. Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.

Köparen hörde av sig idag och sa att grafikkortet inte fungerade. Att det frös skärmen och gav artefakter i spel. Personen säger sig ha testat andra grafikkort i datorn, så att det är det grafikkort jag sålde som det är fel på.
Personen hade också som första åtgärd tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut).

Nu vill personen att jag köper tillbaka det då det inte fungerade.

Har läst lite på sweclockers men hittar inte något som helt stämmer med mitt fall. Vad är regeln/kotym här? Vem tar risken i ett sånt här köp?
Vill ju inte uppfattas som att ha scammat någon och senast jag använde det så fungerade det ju. Det som gör det lite extra komplicerat är att personen plockat bort kylaren utan att fråga mig först.

Då han har bytt kylpasta så kan det mycket väl vara han som orsakat problemet. Att kortet ger artefakter kan vara att han inte fått rätt tryck efter ommonteringen.

Jag hade inte godtagit retur personligen när han gjort ingrepp själv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Redigerade och förtydligade. Personen säger att hen gjort det efter att grafikkortet inte fungerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Redigerade och förtydligade. Personen säger att hen gjort det efter att grafikkortet inte fungerat

Spelar ingen roll.
Rent juridiskt så hade han chansen att testa kortet när köpet gjordes. Därefter går du som säljare fri efter köp mellan privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. Att byta ut kylpastan är dessutom att förverka "garantin". Har man gjort det får man stå för eventuella problem efter det.

Permalänk

Hade han inte demonterat och hört av sig innom 2-3 dagar fine.

Men fan heller 2-3 veckor senare och speciellt inte när denne demonterat det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Hade det varit trasigt hade han hört av sig dag 1 .

Han har fingrat runt och skruvat på kortet .

Case closed .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hade han inte demonterat och hört av sig innom 2-3 dagar fine.

Men fan heller 2-3 veckor senare och speciellt inte när denne demonterat det.

Fast antingen läser du det fel, eller så gör jag det. Som jag läser det plockades det ur datorn, sen låg det i 2-3 veckor väl förvarat innan det såldes. Hur länge köparen hade kortet i sin ägo innan han "reklamerade" det framgår inte, åter igen, så som jag läser det.

Men håller för övrigt med resten, han borde absolut hört av sig innan han började fippla med byte av kylpasta osv.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Antingen ljuger du och har sålt ett trasigt kort eller så ljuger köparen och har själv tagit sönder det på något sätt.
För det är ungefär 0.5% chans att kortet faktiskt skulle gått sönder av sig själv någon dag efter att du sålt det.

Så om du vet att du inte ljuger, så ljuger han.
Ha en trevlig dag.

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte kunna läsa.

"Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det"

Står ingenstans när han sålde kortet, när köparen hörde av sig efter hen mottagit det.

"Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut)."

Första åtgärd. Hen gjorde det inte INNAN hen testade kortet första gången.

Visst grafikkortet kan teoretiskt gått sönder när du plockade ur det ur datorn (gissar det har legat i antistat-påse under tiden och även gjorde det under själva försäljningen) men den sannolikheten är väl ändå rätt liten.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Folk verkar inte kunna läsa.

"Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det"

Står ingenstans när han sålde kortet, när köparen hörde av sig efter han mottagit det.

"Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut)."

Första åtgärd. Han gjorde det inte INNAN han testade kortet första gången.

Nu tror jag du var lite snabb också. 🙂

"Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Hej!

Jag sålde nyligen ett grafikkort här på sweclockers marknad. Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det. Det funderade utan problem när jag tog ut det, och har sedan legat i orginalförpackning inkl den stöt-skyddande plastpåsen. Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.

Köparen hörde av sig idag och sa att grafikkortet inte fungerade. Att det frös skärmen och gav artefakter i spel. Personen säger sig ha testat andra grafikkort i datorn, så att det är det grafikkort jag sålde som det är fel på.
Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut).

Nu vill personen att jag köper tillbaka det då det inte fungerade.

Har läst lite på sweclockers men hittar inte något som helt stämmer med mitt fall. Vad är regeln/kotym här? Vem tar risken i ett sånt här köp?
Vill ju inte uppfattas som att ha scammat någon och senast jag använde det så fungerade det ju. Det som gör det lite extra komplicerat är att personen plockat bort kylaren utan att fråga mig först.

Kolla marknadsreferenstråden här. Annars skriv din version, objektivt i den tråden. Väldigt nyttigt för andra.
Tycker detta låter väldigt konstigt. Går inte att bevisa, men personen kunde lika gärna ha haft sönder kortet när hen bytte kylpasta. Vem gör sådant efter att köpt ett kort begagnat för att sedan höra av sig till försäljaren?

Glömde bokstaven "o" i kolla :)
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nu tror jag du var lite snabb också. 🙂

"Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan"

Ja? Första åtgärden efter att det inte fungerat. Det fungerade inte -> Jag testar byta kylpasta och ser om det hjälper.

Vad är det annars för "första åtgärd" hen skulle gjort? Första åtgärd mot vadå?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwertylol1:

Antingen ljuger du och har sålt ett trasigt kort eller så ljuger köparen och har själv tagit sönder det på något sätt.
För det är ungefär 0.5% chans att kortet faktiskt skulle gått sönder av sig själv någon dag efter att du sålt det.

Så om du vet att du inte ljuger, så ljuger han.
Ha en trevlig dag.

Det är ju också mycket möjligt att den som "haft sönder" kortet själv inte är medveten om det. Till exempel vid ur- eller imontering, alternativt transport. I det läget ljuger ju inte personen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Ja? Första åtgärden efter att det inte fungerat. Det fungerade inte -> Jag testar byta kylpasta och ser om det hjälper.

Ok ser nu att det var jag som var snabb. Missade att du skrivit "inte" i din text. Skyller på att jag läser på mobilen. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Ok ser nu att det var jag som var snabb. Missade att du skrivit "inte" i din text. Skyller på att jag läser på mobilen. 😋

Det är lugnt. Gillar dock att du fått 2st tummen upp på det inlägget. Som sagt, folk verkar inte kunna läsa. <3

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

hade kortet varit sönder när jag fått det-> hört av mig till säljaren och hoppats på det bästa.

Hade jag fingrat på det och plockat isär det så hade jag gjort det med vetskap om att all garanti är borta (som så händer om det vore nytt). Man kan ju inte plocka sönder saker och sen hävda fel. Det blir fel ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ja? Första åtgärden efter att det inte fungerat. Det fungerade inte -> Jag testar byta kylpasta och ser om det hjälper.

Vad är det annars för "första åtgärd" hen skulle gjort? Första åtgärd mot vadå?

Första åtgärd är väl kontakta säljaren? Sen efter ö.k så byter man pasta/pads annars blir ju allt skevt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan mycket väl vara så att det fanns något latent fel på kortet som du själv inte uppfattade. Det kan också vara så att du skadat kortet när du monterade ut det ur datorn. Jag säger inte att det är så, men det är inte omöjligt.

Oavsett så är utgångspunkten att den risken är köparens, och det är upp till köparen att visa att problemet fanns där när han tog emot det, vilket är i princip omöjligt att bevisa i efterhand, särskilt om man fipplat med kylaren, vilket mycket väl kan skada kortet om man gör fel. När köparen köper en grej så köper han även de problem som grejen har, kan man säga.

Det bästa för köpare och säljare, om det är möjligt, är så klart att testköra grejerna innan köp, så att båda parterna är överens om att grejerna funkar. På det sättet kan både säljare och köpare slippa snack.

Hade det varit jag som var säljare hade jag aldrig godtagit en retur i det fallet. Hade han däremot tagit hem kortet, testkört det och inte skruvat det, och hört av sig inom något dygn eller så så hade jag åtminstone övervägt att köpa tillbaks det, men det vore mest för att vara snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Första åtgärd är väl kontakta säljaren? Sen efter ö.k så byter man pasta/pads annars blir ju allt skevt

Ja, första åtgärden BÖR vara det. Har aldrig sagt att det var smart av köparen att göra så.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Köparen sa vid köpet att hen inte skulle ha möjlighet att testa grafikkortet på någon vecka, men att hen skulle göra det så fort hen kunde. Det var ca 2 veckor sedan jag sålde det. Så tiden i sig är inte det konstiga.

Tycker det konstigaste är att man först hållit på med kylaren och sen kontaktat mig.

Som jag ser det så nekar jag det helt och hållet med hänvisning till att det fungerade senast jag vet + pulet med kylaren.
Alternativ att på ren goodwill dela på smällen (50/50) pga risken i att köpa elektroniska komponenter. Men det är lite här jag undrar jag folk tycker är kotym. Verkar hittills som att folk tycker att risken är köparens?

Tråkigt oavsett att det blev såhär!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Limey:

Köparen sa vid köpet att hen inte skulle ha möjlighet att testa grafikkortet på någon vecka, men att hen skulle göra det så fort hen kunde. Det var ca 2 veckor sedan jag sålde det. Så tiden i sig är inte det konstiga.

Tycker det konstigaste är att man först hållit på med kylaren och sen kontaktat mig.

Som jag ser det så nekar jag det helt och hållet med hänvisning till att det fungerade senast jag vet + pulet med kylaren.
Alternativ att på ren goodwill dela på smällen (50/50) pga risken i att köpa elektroniska komponenter. Men det är lite här jag undrar jag folk tycker är kotym. Verkar hittills som att folk tycker att risken är köparens?

Tråkigt oavsett att det blev såhär!

Om du väljer att köra på 50/50-lösningen så kan du sälja kortet som defekt efteråt. Du kanske inte får tillbaks fullt 50% av kortets värde, men det är ju någonting.

Å andra sidan kan ju köparen också göra exakt samma sak.

Permalänk
Medlem

Han eller hon som köpte har inget att komma med efter att ha tagit av kylaren.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Han eller hon som köpte har inget att komma med efter att ha tagit av kylaren.

Förstår inte det här, EVGA t.ex hade ju inga problem med att erbjuda fortsatt garanti även om man gjorde detta?

Oavsett så tänker jag att det här är ju risken med att köpa (och för den delen sälja) begagnade komponenter, de håller inte hur länge som helst.

Ser att du sålt 2 Nvidia kort (1080/970), jag hamnade i en väldigt snarlik situation när jag köpte en dator med 980 Ti här på marknaden. GPU kraschade nästan alla spel jag testade efter ett tag och jag var i kontakt med säljaren som inte hade upplevt det när han använde det (jag vet dock inte hur länge det hade legat). Jag testade till slut att skruva isär, göra rent och byta pasta/pads och fick genom det ned temperaturerna. Tyvärr var det inte tillräckligt utan kortet fortsatte krascha, det är väl lite av ett välkänt fel med de här korten att de inte "orkar med" efter några år och går ofta att lösa genom att klocka ner kortet lite samtidigt som man matar det med högre volt för att göra det stabilt. Det har åtminstone gjort att kortet jag köpte rullar på riktigt stabilt numera.

Sen kan ingen av oss här avgöra vad som är "rätt" eller "fel" i ert läge, vi vet inte hur kortet användes innan du plockade ur det och huruvida det stresstestades ordentligt, vi vet inte om hanteringen från att det monterades ur din dator till in i köparens skapat problemen eller om det bara var otur att åldern tog ut sin rätt precis just nu. Det är bara du och köparen som kan avgöra om ni vill försöka hitta en kompromiss som känns ok för er bägge och hur den skulle kunna se ut.

Ett tips är väl att både köpare och säljare försöker ställa sig i den andres skor först och efter det se om ni kan komma fram till nåt bra, annars får ni väl bara skriva i marknadsreferenstråden om er upplevelse.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår inte det här, EVGA t.ex hade ju inga problem med att erbjuda fortsatt garanti även om man gjorde detta?

[...]

Ett tips är väl att både köpare och säljare försöker ställa sig i den andres skor först och efter det se om ni kan komma fram till nåt bra, annars får ni väl bara skriva i marknadsreferenstråden om er upplevelse.

Tror ändå att vi får göra lite skillnad på vad ett amerikanskt storföretag som EVGA kan erbjuda jämfört med en privatperson i Mellansverige, men annars håller jag med om att man alltid gör rätt i att ställa sig i den andres skor.

Här kan jag dock tycka att säljaren verkar ha gjort det mesta för att åstadkomma en bra affär. Så är det ju, att köpa begagnade komponenter är inte riskfritt. Jag hade kanske övervägt ett halvt återköp såvida kortet var i samma skick som när jag sålde det, men nu är det ju inte det. Det är väl inte heller så att man lägger sina sista slantar innan härbärget på ett begagnat grafikkort, liksom. Köparen får nog bara ta den här smällen och gå vidare. Som någon sa, det går nog alltid att kamma hem några hundralappar på att sälja det defekt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Om man skulle köpt kortet i butik och sen plockat isär det för att byta kylpasta så har man förverkat sin garanti och reklamationsrätt. Nu är ju detta ett privatköp och man har INGEN garanti och reklamationsrätt ens om man inte gjort detta. Jag personligen hade nog sagt nej i detta fall och jag brukar vara super-generös med hjälp när jag säljer prylar. Köper man begagnat så är detta sånt som kan hända. Surt som köpare givetvis men en chansning man tar med sina pengar.

Ett alternativ är att du erbjuder dig att testa kortet. Be köparen skicka det till dig för felsökning. Då får du åtminstone veta om han är ärlig eller inte om felet. Det finns dock en risk att du blir lite fattigare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Köparen sa vid köpet att hen inte skulle ha möjlighet att testa grafikkortet på någon vecka, men att hen skulle göra det så fort hen kunde. Det var ca 2 veckor sedan jag sålde det. Så tiden i sig är inte det konstiga.

Tycker det konstigaste är att man först hållit på med kylaren och sen kontaktat mig.

Som jag ser det så nekar jag det helt och hållet med hänvisning till att det fungerade senast jag vet + pulet med kylaren.
Alternativ att på ren goodwill dela på smällen (50/50) pga risken i att köpa elektroniska komponenter. Men det är lite här jag undrar jag folk tycker är kotym. Verkar hittills som att folk tycker att risken är köparens?

Tråkigt oavsett att det blev såhär!

Jag har jobbat i butik och tagit emot många reklamationer. Det jag lärde mig över åren är att det väldigt ofta är kundens fel. Som butik säger man ofta ja ändå, men det hade jag inte gjort som privatperson.

Chansen att kortet gått sönder när du plockade ut det, eller när det låg i lådan är mer eller mindre 0%. Så om du vet med dig att du inte ljuger och att allt fungerade, då kan du ha rent samvete.

Köparen däremot.....
- Varför bytte köparen kort?
- Var datorn hen satte det i fungerande eller hade den problem innan? Hade datorn problem innan och hen antog att det var grafikkortet och nu bytte och det löste inte felet?
- Har köparen rätt strömförsörjning till kortet?
- Har köparen ominstallerat datorn och/eller rensat datorn från gamla drivrutiner?
- Är köparens dator ventilerad?
- Vad har köparen för erfarenhet av att skruva isär GPUer och byta kylpasta? Jag har mekat med datorer i 15+ år och det är inget jag någonsin gett mig på.

Hundratals ärenden av erfarenhet har lärt mig att det finns en STOR del av befolkningen som ljuger när det kommer till "händelseförlopp". De ger dig det svaret som ger dig högst chans att ge dem den lösningen de vill ha, oavsett ifall det var sant. Sen rättfärdigar många det för sig själva med alla olika typer av förklaringar så att de inte behöver känna att de ljuger för dig, men det spelar ingen roll, för en lögn är en lögn.

Jag märker på det du skriver att du tycker detta är jobbigt och att det gör dig obekväm att personen ligger på dig på detta sättet. ALLA i denna tråden säger att det inte är ditt fel (så länge du vet att du inte ljuger om det du säger). Skriv ett artigt svar till köparen och säg att kortet fungerade när du tog ut det, och att köparen valde att skruva isär kortet och att det nu inte fungerar var dens beslut och inte ditt. Fortsätter de höra av sig så blocka dem. Var annonsen på en plats där man kan ge reviews/feedback så anmäl dem som scammers.

Blocka, ta en öl och lägg det bakom dig. Är du ärlig om att kortet fungerade när du plockade ut det kan du ha 100% rent samvete.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Limey:

Redigerade och förtydligade. Personen säger att hen gjort det efter att grafikkortet inte fungerat

Varför byter man kylpasta på ett kort som uppenbarligen (enl köpare) inte funkar? Inte rimligt någonstans.
Det finns inga krav på att du måste ta tillbaka kortet.

I framtiden kan det vara bra att dokumentera hela processen från det att du visar bild/fungerande kort och hela vägen tills du säger hejdå till köpare.