Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag skulle gissa att de vill göra något mer av stast tabsen än att bara tillåta att man köper fler som som gjort hittils. Någon form av unlocks, tex renown-reward? Köpa med någon resurs? Expandera storleken/scrollbara istället för bara fler? Battlepass reward?

Vet inte...

Håller med om att om de planera att bara "plain and simply" utöka hur många man får köpa så borde det i princip vara på plats redan, eller iaf till säsong 1. Enda slutsatsen jag kan dra är att de planerar något "större".

Hoppas bara att det inte är att man ska köpa fler tabs med microtransaktioner....

Eller som PoE där man köper det som tillägg. Typ betala 1000 platinum för att unlocka en GEM tab och extra stash tab osv.

Enligt mig det smartaste draget ur ett ekonomiskt perspektiv (från Blizzards synhåll).

Men kör de som D3 så har de att man får extra stash i Eternal när man utfört vissa achievements i Seasons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Eller som PoE där man köper det som tillägg. Typ betala 1000 platinum för att unlocka en GEM tab och extra stash tab osv.

Enligt mig det smartaste draget ur ett ekonomiskt perspektiv (från Blizzards synhåll).

Men kör de som D3 så har de att man får extra stash i Eternal när man utfört vissa achievements i Seasons.

Ja, om spelet hade varit gratis som Poe kanske. Men spelet har kostat 700-1000kr för oss och att börja ta betalt för funktioner i spelet som borde varit där för början hade varit att gräva sin egen grav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag skulle gissa att de vill göra något mer av stast tabsen än att bara tillåta att man köper fler som som gjort hittils. Någon form av unlocks, tex renown-reward? Köpa med någon resurs? Expandera storleken/scrollbara istället för bara fler? Battlepass reward?

Vet inte...

Håller med om att om de planera att bara "plain and simply" utöka hur många man får köpa så borde det i princip vara på plats redan, eller iaf till säsong 1. Enda slutsatsen jag kan dra är att de planerar något "större".

Hoppas bara att det inte är att man ska köpa fler tabs med microtransaktioner....

Om dom nu tänker göra om hela stashen och att det ska ta flera månader så tycker jag dom borde kunnat ge en temporär fix med fler flikar bara. Jag förstår inte ens varför stash utrymme ska kunna vara ett problem. Vem tycker det är kul att ha begränsat utrymme och behöva kasta prylar man egentligen vill spara? Ge oss + x100 space.

Det som irriterar mig mest är hur dom ens kunde komma fram till att 4 tabs blir bra. Jag tror nästan att dom gör vissa saker sämre med flit för att locka tillbaka spelare senare säsonger när det fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tycker du talar lite emot dig själv. Du vill ha utmaning och testa dig själv, men tycker Lilith är för svår och tar för lång tid?
Plöjde du inte Grifts om och om igen?

Alltså, detta är pre-season01.
Vad jag vill minnas så dröjde det till patch 2.0+ innan Grifts kom till D3.

De kan inte ha ett diamantpolerat spela vid release, det är givet. Ge det tid så kommer de utveckla det helt klart.
Tycker redan nu det är bättre än D3 i många avseenden.

Paragon-brädena är en dröm och hur bra som helst!
Dock saknar jag en clear-all-funktion där

Du kan cleara all i paragon brädet och du kan välja att bara rensa en bräda med förstår inte hur folk kan missa det.

Skrivet av pajjann:

Om dom nu tänker göra om hela stashen och att det ska ta flera månader så tycker jag dom borde kunnat ge en temporär fix med fler flikar bara. Jag förstår inte ens varför stash utrymme ska kunna vara ett problem. Vem tycker det är kul att ha begränsat utrymme och behöva kasta prylar man egentligen vill spara? Ge oss + x100 space.

Det som irriterar mig mest är hur dom ens kunde komma fram till att 4 tabs blir bra. Jag tror nästan att dom gör vissa saker sämre med flit för att locka tillbaka spelare senare säsonger när det fixas.

Kommer ihåg när man spela Diablo II man hade inga jätte stash med saker man klara sig ändå när Lord Of Destructions kom fick man dubbelt så mycket stash var rena lyxen.
Problem med stash blir det bara för som som har tid att spela en jäkla massa gubbar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du kan cleara all i paragon brädet och du kan välja att bara rensa en bräda med förstår inte hur folk kan missa det.

Kommer ihåg när man spela Diablo II man hade inga jätte stash med saker man klara sig ändå när Lord Of Destructions kom fick man dubbelt så mycket stash var rena lyxen.
Problem med stash blir det bara för som som har tid att spela en jäkla massa gubbar.

Du får gärna dela med dig om hur man clearar en eller alla brädor på en gång i paragonträdet.

Stashen har jag fått rensat 2ggr. Jag har en (1) gubbe.
Det blir problem när man vill spara bra grejjer som man kan använda för att testa andra builds än den man kör fn. Men, jag antar att blizzard gör en d3 och öppnar upp fler stashes som säsongs achivments.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Man borde kunna välja quick sell när man bara säljer vita/blåa/gula quality items. I slutet så är det ytterst sällan man behåller dessa items, utan man behöver så mycket guld som möjligt. Sluta tvinga oss klicka på varje item individuellt när man bara vill sälja för att fortsätta kötta dungeons. Time is money!

Kanske redan är besvarat, men på PC kan du markera items med space och då säljs alla markerade i ett svep. Fungerar också hos smeden med "All trash" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Liten fråga som jag inte riktigt är på det klara med:

Säsong 1, nya aspects, nya unika, malignant jewels som verkar väldigt starka. När säsong 1 avslutas, så blir karaktären eternal, men kan man fortsatt arbeta upp malignant jewel, hitta de nya unika osv.
De talade en del om att de inte ville att eternal realm skulle bli kaotisk, så storyn och quests osv ej skulle läggas till eternal realm. Men lite mer oklart vad de tänkt om items osv. Klart det kan bli rörigt om 20 säsonger. Något som sett något om detta?

Edit: kollat lite streamers bland andra Raxxanterax, enl honom troligt att gems osv från säsongen försvinner vid överföring till eternal realm. Himla sunkigt på unika dock, men kanske inte är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Liten fråga som jag inte riktigt är på det klara med:

Säsong 1, nya aspects, nya unika, malignant jewels som verkar väldigt starka. När säsong 1 avslutas, så blir karaktären eternal, men kan man fortsatt arbeta upp malignant jewel, hitta de nya unika osv.
De talade en del om att de inte ville att eternal realm skulle bli kaotisk, så storyn och quests osv ej skulle läggas till eternal realm. Men lite mer oklart vad de tänkt om items osv. Klart det kan bli rörigt om 20 säsonger. Något som sett något om detta?

Kommer ihåg när S24 kom till D3, Ethereal Items (vapen), ifrån Diablo 2. gubben fördes över som vanligt till normala servrarna, men vapnen försvann. Så kanske blir något sådant här också, vad vet jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Du får gärna dela med dig om hur man clearar en eller alla brädor på en gång i paragonträdet.

Stashen har jag fått rensat 2ggr. Jag har en (1) gubbe.
Det blir problem när man vill spara bra grejjer som man kan använda för att testa andra builds än den man kör fn. Men, jag antar att blizzard gör en d3 och öppnar upp fler stashes som säsongs achivments.

Tryck på grinden som är till nästa pargonboard så stänger den du har och tar bort allt sedan är det bara att lägga till det paragonboard man vill ha igen på första vet jag inte om man kan rensa på samma sett men tror det har aldrig resetat så långt bak.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tryck på grinden som är till nästa pargonboard så stänger den du har och tar bort allt sedan är det bara att lägga till det paragonboard man vill ha igen på första vet jag inte om man kan rensa på samma sett men tror det har aldrig resetat så långt bak.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Om du provar själv när du har lagt in noder i nästa board så kommer du få meddelandet att du måste ta bort alla noder i det först. Annars är det något som lagts in just precis nu i senaste uppdateringen (utan att de nämnt något om det), för det har verkligen inte vart möjligt tidigare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tryck på grinden som är till nästa pargonboard så stänger den du har och tar bort allt sedan är det bara att lägga till det paragonboard man vill ha igen på första vet jag inte om man kan rensa på samma sett men tror det har aldrig resetat så långt bak.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Gick in och provade bara för att... Det går inte alls så jag förstår inte vad du pratar om?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Om man klarat av kampanjen hade jag hoppat på säsongen.

Men jag tycker det är roligare att levla än att spela end game. Min sorc är lvl 61 om jag minns rätt. Börjar bli sugen på att spela en annan klass och tänkte göra det när säsongen börjar. Jag väntar med förväntning.

Ska nog fokusera på att låsa upp lite dungeons/legendary aspects fram tills dess...

Edit: Ok. Codex of power hänger inte med över till säsongen... Då behöver jag kanske inte fokusera för mkt på det. "Fog of war" på kartan och altars of lilith är basically det enda som flyttas över, och det är jag redan klar med.

ja jag har klarat kampanjen men ens gubbe är långt ifrån maxad haha, tippar man måste bli minst lvl 80 kanske så göra en ny karaktär inte aktuellt nog för min del.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Tryck på grinden som är till nästa pargonboard så stänger den du har och tar bort allt sedan är det bara att lägga till det paragonboard man vill ha igen på första vet jag inte om man kan rensa på samma sett men tror det har aldrig resetat så långt bak.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Valet är ju "greyed out" på din bild till och med?

Det går inte att ta bort boards med poäng i noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Vet inte om jag förstår era funderingar korrekt, men det finns breakpoints som är viktiga: https://primagames.com/tips/diablo-4-item-level-breakpoints-e...
Kort och gott vill man ha ett item som är ilvl 700+ (ännu högre är bättre för det ger mer stats, men 725 är viktigast) för det är det lägsta man kan uppgradera förbi den högsta breakpointen.

Man kan dessutom i settings slå på mer detaljer om stats på items, då ser man vad som sker vid nästa uppgradering.

Säg jag har et 5/5 uppgraderat item som har 18% på en stat.

Nu får jag ett nytt item som vid 0/5 upgrades har 15% på den staten…

Kommer detta nya item ha mer eller mindre än 18% när jag gjort 5/5 upgrades?

Jag skulle alltså vilja göra en ”Peek” på hur itemet kommer se ut vid 5/5 upgrades utan att behöva göra dom, för det är ju det jag vill jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Valet är ju "greyed out" på din bild till och med?

Det går inte att ta bort boards med poäng i noder.

Märkte nu att det inte funka har funkat innan för mig Vore bra om dom fixa så att det funka så man slipper backa hela vägen.
Länge sedan jag refunda nu men nu blev jag lite ledsen då jag fundera på att bygga om min Druid.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Gick in och provade bara för att... Det går inte alls så jag förstår inte vad du pratar om?

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av VitSnickersGlass:

Valet är ju "greyed out" på din bild till och med?

Det går inte att ta bort boards med poäng i noder.

Det har gått utmärkt innan men på bilden så har du ett till board attachat där du har valt paragon noder och då måste du först ta bort det attachade boardet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det har gått utmärkt innan men på bilden så har du ett till board attachat där du har valt paragon noder och då måste du först ta bort det attachade boardet.

Nej. Den jag försöker ta bort är den högra, du ser alla noder i det. Inget annat board är anslutet till det högra. Tar jag den vänstra gaten så dyker felet "Du måste rensa närliggande board innan du kan koppla från det" eller dylikt.

Det har aldrig gått att snabbt återställa paragon. Du måste gå igenom varje nod manuellt och refunda i rätt ordning.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej. Den jag försöker ta bort är den högra, du ser alla noder i det. Inget annat board är anslutet till det högra. Tar jag den vänstra gaten så dyker felet "Du måste rensa närliggande board innan du kan koppla från det" eller dylikt.

Det har aldrig gått att snabbt återställa paragon. Du måste gå igenom varje nod manuellt och refunda i rätt ordning.

Ah miss av mig, kollade bara lite snabbt

Om du tar ut din glyph då?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ah miss av mig, kollade bara lite snabbt

Om du tar ut din glyph då?

Nej det fungerar inte. Glyph eller ej kvittar, det är noderna som det klagas över.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Säg jag har et 5/5 uppgraderat item som har 18% på en stat.

Nu får jag ett nytt item som vid 0/5 upgrades har 15% på den staten…

Kommer detta nya item ha mer eller mindre än 18% när jag gjort 5/5 upgrades?

Jag skulle alltså vilja göra en ”Peek” på hur itemet kommer se ut vid 5/5 upgrades utan att behöva göra dom, för det är ju det jag vill jämföra med.

Du får ju en förvisning på varje steg och de två första är ju i princip gratis och då kan du se ungefär vad du kommer få, tror inte det finns någon annan lösning.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Om man är lvl 57 varför får man ibland kassa legendaries som kräver lvl 43 bara, borde inte dom syncas till min lvl ? Trist att få sånt skräp när man ändå spelar world tier 3 man kan ju inte ha vapen som är lvl 43 bara över 10 lvl under min egen vafasen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Om man är lvl 57 varför får man ibland kassa legendaries som kräver lvl 43 bara, borde inte dom syncas till min lvl ? Trist att få sånt skräp när man ändå spelar world tier 3 man kan ju inte ha vapen som är lvl 43 bara över 10 lvl under min egen vafasen...

Bry dig inte om level requirement, det säger ingenting om hur bra itemet är eller ej. Kolla på item power sen vilka stats det är istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fan jag känner mig lite stressad att säsong 1 börjar så tätt inpå spelsläppet. Får stressa nu för att ta alla statyer och skippa att lvla och leta gear. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Fan jag känner mig lite stressad att säsong 1 börjar så tätt inpå spelsläppet. Får stressa nu för att ta alla statyer och skippa att lvla och leta gear. 😅

Haha jag med, Scosglen och Fractured Peaks helt klar..

Glad att man slipper göra det här igen sen

Permalänk
Medlem

Ugh, har nu blivit lvl 85 med min Sorcress. Nu går det sjukt segt att levla och hitta bättre gear.

Har hyfsat rätt rolls på min gear men jag kommer nog inte kommer hitta bättre gear utan extrem tur. Att hitta uppgraderingar nu är som att vinna TV-skrapet på en Trisslott... Jag menar, jag har byxor med IP 765 som jag hittade vid lvl 65, dvs en evighet sedan och inga jag hittat sedan dess har ens i närheten de rolls jag vill ha (dmg reduction x3). Och byxorna är den minst viktiga prylen. Känns hopplöst.

Tänkte speca om till en Ice Shard/Blizzard build, men det går inte att hitta prylar med rätt rolls, det är alldeles för mycket "skärp-stats" som minskar chansen att hitta något användbart.

Blir nog paus nu till S1 startar. Blir att rolla en Rogue då Sorc-klassen inte känns helt färdig och inga uppdateringar till klassen verkar komma i närtid.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ugh, har nu blivit lvl 85 med min Sorcress. Nu går det sjukt segt att levla och hitta bättre gear.

Har hyfsat rätt rolls på min gear men jag kommer nog inte kommer hitta bättre gear utan extrem tur. Att hitta uppgraderingar nu är som att vinna TV-skrapet på en Trisslott... Jag menar, jag har byxor med IP 765 som jag hittade vid lvl 65, dvs en evighet sedan och inga jag hittat sedan dess har ens i närheten de rolls jag vill ha (dmg reduction x3). Och byxorna är den minst viktiga prylen. Känns hopplöst.

Tänkte speca om till en Ice Shard/Blizzard build, men det går inte att hitta prylar med rätt rolls, det är alldeles för mycket "skärp-stats" som minskar chansen att hitta något användbart.

Blir nog paus nu till S1 startar. Blir att rolla en Rogue då Sorc-klassen inte känns helt färdig och inga uppdateringar till klassen verkar komma i närtid.

Känner samma med min sorc. Är lvl 80 och känns helt hopplöst att hitta bättre gear.
Jag har däremot hittat flera versioner av samma unique som jag använder. Har gett upp min sorc karaktär och kommer börja om med en ny klass i S1. Fattar inte hur de inte lyckas få ordning på sorc och resistance. Helt kasst faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Känner samma med min sorc. Är lvl 80 och känns helt hopplöst att hitta bättre gear.
Jag har däremot hittat flera versioner av samma unique som jag använder. Har gett upp min sorc karaktär och kommer börja om med en ny klass i S1. Fattar inte hur de inte lyckas få ordning på sorc och resistance. Helt kasst faktiskt.

Vad är det som är fel med sorc och resistance? Jag har bara precis börjat (lvl 22) så resistances är ännu inte särskilt märkbara. Förblir det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Vad är det som är fel med sorc och resistance? Jag har bara precis börjat (lvl 22) så resistances är ännu inte särskilt märkbara. Förblir det så?

Resistance statet är buggat och meningslöst jämfört med armor. Intellect bidrar såldes inte till tålighet som förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Vad är det som är fel med sorc och resistance? Jag har bara precis börjat (lvl 22) så resistances är ännu inte särskilt märkbara. Förblir det så?

Resistance är totalt värdelöst och inget du ö.h.t. ska bry dig om oavsett klass Armor är mycket mer värt.

Detta är något som Blizzard jobbar på och förväntas fixa mot season 2 eller något sånt (inte än på ett tag alltså). Detta togs upp på någon developer stream tidigare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Resistance statet är buggat och meningslöst jämfört med armor. Intellect bidrar såldes inte till tålighet som förväntat.

Skrivet av Pamudas:

Resistance är totalt värdelöst och inget du ö.h.t. ska bry dig om oavsett klass Armor är mycket mer värt.

Detta är något som Blizzard jobbar på och förväntas fixa mot season 2 eller något sånt (inte än på ett tag alltså). Detta togs upp på någon developer stream tidigare.

Ok, tack för svar!

Jag förstår inte hur man kan misslyckas med det bara. Resistance brukar ju vara det enklaste att relatera till och räkna på hur det påverkar skada i ARPG. Bara multiplicera med en procentsats. Borde inte kräva mer än en hotfix att åtgärda heller i en vettig implementation. Men Blizzards vägar är väl outgrundliga antar jag...