Klarar HP Pavilion TG01-1414NO ett byte till RTX3060?

Permalänk
Medlem

Klarar HP Pavilion TG01-1414NO ett byte till RTX3060?

Som rubriken lyder - sonen har en billig speldator HP Pavilion med ett NVIDIA® GeForce® GTX 1650 SUPER 4Gb grafikkort i.
Han hävdar nu att han skulle behöva ett RTX3060. Skulle det ens vara möjligt att få in ett sånt i en sån dator eller pallar inte nätaggregatet (310W) det? Får det ens plats?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är rätt säker på att ett 1650 kräver extra strömförsörjning av nätaggregatet i form av en 6-pinskontakt.
Se nedan bild. Detta bör med andra ord det befintliga nätagget supportera.

Vad jag sett så kräver ett 3060 minst en 8-pins anslutning (I bland dubbla beroende på modell) men har nätaggregatet möjligthet till även 8-pin så borde det fungera även om 310W låter halvtight. Många kontakter är ofta 6+2 pin (Se bild längst ner) med med färdigabyggda paket som HP vet man aldrig riktigt. Bäst är att öppna och kolla!

Om ni har en 8-pin så säkerställ att 3060-kortet ni köper har just en (1st) 8-pin och inte flera för då lär det inte fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Jag är rätt säker på att ett 1650 kräver extra strömförsörjning av nätaggregatet i form av en 6-pinskontakt.
Se nedan bild. Detta bör med det befintliga nätagget supportera.

Vad jag sett så kräver ett 3060 minst en 8-pins anslutning (I bland dubbla beroende på modell) men har nätaggregatet möjligthet till även 8-pin så borde det fungera även om 310W låter halvtight. Många kontakter är ofta 6+2 pin (Se bild längst ner) med med färdigabyggda paket som HP vet man aldrig riktigt. Bäst är att öppna och kolla!

Om ni har en 8-pin så säkerställ att 3060-kortet ni köper har just en (1st) 8-pin och inte flera för då lär det inte fungera.

Stort tack för svar! Problemet är att sonen nästan aldrig lämnar datorn och jag vill kunna kolla inför födelsedag utan att han märker Men jag får kanske tvinga ut honom på en promenad eller nåt.

Permalänk
Medlem

Här kan vara en vettig video att kolla in!

Spetsa öronen och ögonen lite extra nog från cirka 8:30-9:00 i klippet:

Permalänk
Medlem

Jag har hanskats med typ exakt denna verisionen förut och som sagt kör den en 6 pin pcie. Sen tror jag faktiskt att ett 6650 xt är bättre då den presterar bättre än 3060 för mindre prislapp.

https://komponentkoll.se/produkt/1365289-asus-dual-radeon-rx-...

Sen kanske en upgradering uttav chassi moderkort och psu skulle vara bättre. Det gör så att du kan uppgradera uttan att behöva tänka på sånt

valde stor psu för att den ska vara framtidsäker. Och sen bara andra delarna kan du flytta över. Detta gör ju så att du kan upgradera när du vill. Den blir också väldigt snygg.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Söker man på nätaggregatet till den datorn som reservdel så verkar det finnas en 8-pin (6+2). Det är ett 310W 80Plus Gold, och Sweclockers test av RTX 3060 Gaming OC 12 GB (med betydligt bättre dator) visar på 215W för hela systemet från väggen, så det borde gå med en 310W nätdel rent effektmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Söker man på nätaggregatet till den datorn som reservdel så verkar det finnas en 8-pin (6+2). Det är ett 310W 80Plus Gold, och Sweclockers test av RTX 3060 Gaming OC 12 GB (med betydligt bättre dator) visar på 215W för hela systemet från väggen, så det borde gå med en 310W nätdel rent effektmässigt.

<Uppladdad bildlänk>

Intressant! Då återstår att kolla utrymmet i datorn också... om det får plats rent fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

<Uppladdad bildlänk>

RTX 3060 drar runt 172W bara för grafikkortet enligt Sweclockers senaste test med PACT skulle säga just för TS är RTX 4060 också ett alternativ drar ca 50W mindre.

https://www.sweclockers.com/test/36668-msi-geforce-rtx-4060-v...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Intressant! Då återstår att kolla utrymmet i datorn också... om det får plats rent fysiskt.

Det finns ju små 3060, t.ex. detta:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7197941

Problemet är väl att det bara skiljer ca 500 kr som mest mot att ta ett 4060, men det är nog bara du som kan avgöra om det är värt pengarna att få ett strömsnålare kort som är en generation nyare. DLSS3 är ju värt någonting ur spelsynpunkt eftersom det går att uppnå högre bildfrekvenser med hjälp av det, samtidigt är det i princip ingen prestandavinst i dagens speltitlar.

Finns även svenska ÅF för 4060 vid <4000 kr så du slipper Skummazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns ju små 3060, t.ex. detta:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7197941

Problemet är väl att det bara skiljer ca 500 kr som mest mot att ta ett 4060, men det är nog bara du som kan avgöra om det är värt pengarna att få ett strömsnålare kort som är en generation nyare. DLSS3 är ju värt någonting ur spelsynpunkt eftersom det går att uppnå högre bildfrekvenser med hjälp av det, samtidigt är det i princip ingen prestandavinst i dagens speltitlar.

Om 4060 gör det möjligt att använda befintlig dator och nätagg så kan det helt klart vara värt några kronor extra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Om 4060 gör det möjligt att använda befintlig dator och nätagg så kan det helt klart vara värt några kronor extra!

Ja bättre marginaler blir det ju utan tvekan, samt att kylbehov och ljudnivå kommer bli lägre då ett 4060 ligger 55W lägre. Det finns en större nätdel till HP-modellen du anger, som är på 400W istället, men även "billiga" nätsidor verkar ta runt 1400 spänn (+ frakt och eventuella andra kostnader), och eftersom det inte går att sätta i en standardnätdel utan att byta chassi och därmed behöva byta ut halva datorn så hade jag hellre lagt en femhundring till på ett 4060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja bättre marginaler blir det ju utan tvekan, samt att kylbehov och ljudnivå kommer bli lägre då ett 4060 ligger 55W lägre. Det finns en större nätdel till HP-modellen du anger, som är på 400W istället, men även "billiga" nätsidor verkar ta runt 1400 spänn (+ frakt och eventuella andra kostnader), och eftersom det inte går att sätta i en standardnätdel utan att byta chassi och därmed behöva byta ut halva datorn så hade jag hellre lagt en femhundring till på ett 4060.

Nä, nåt 400W-agg blir det inte. Om det skulle visa sig att det inte funkar kan man ju alltid testa med att köpa bara ett chassi, nätagg som nån tipsade om. Flytta över grafikkort och resten av prylarna. Det jag är lite osäker på är om moderkortet från HP:n går att flytta över till ett annat chassi eller om det har skumma mått. Under specs står det Customized: 29.09 x 23.3 cm (11.45 x 9.17 in).

En annan fråga - om man testar och 310W-nätagget inte orkar, vad händer? Slocknar allt och riskerar att skada nåt eller stryps prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

En annan fråga - om man testar och 310W-nätagget inte orkar, vad händer? Slocknar allt och riskerar att skada nåt eller stryps prestandan?

Jag har för mig att datorn slocknar, men det bör inte skada komponenterna, om det inte är ett jävligt dåligt agg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Nä, nåt 400W-agg blir det inte. Om det skulle visa sig att det inte funkar kan man ju alltid testa med att köpa bara ett chassi, nätagg som nån tipsade om. Flytta över grafikkort och resten av prylarna. Det jag är lite osäker på är om moderkortet från HP:n går att flytta över till ett annat chassi eller om det har skumma mått. Under specs står det Customized: 29.09 x 23.3 cm (11.45 x 9.17 in).

Moderkortet passar garanterat inte i något annat chassi, sen är det bara en HP-nätdel som har rätt kontakter då moderkortet inte följer ATX-standarden. Det som går att återvinna är CPU, minnen, lagring och grafikkort.

Personligen vill jag nog påstå att det inte är lönt ändå, bättre att sälja burken komplett i så fall och använda pengarna till att köpa något nyare som inte är fast i en ”märkesdator”. Intel Socket 1200-moderkort kan nog börja bli svårt att få tag på nya misstänker jag också. Vill du lägga ut mer på uppgradering så skulle jag rekommendera mer RAM-minne, det kommer göra större skillnad än att lägga pengar på att flytta grejer och samtidigt göra befintlig burk nära osäljbar.

Skrivet av BiFuel:

Nätaggregatet är t.o.m. 80Plus Gold-certifierat så det lär ha överlastskydd, likt majoriteten av alla nätdelar som inte kommer från typ AliExpress eller liknande. Datorn kommer stängas av när kontrollkretsarna i nätdelen känner att du passerar maxbelastningen, inget annat händer.

Man får ha i bakhuvudet att nätdelsrekommendationer, särskilt från nätdelstillverkare, ofta har väldigt optimistiska kalkyler för hur mycket en dator drar. Testet av 4060 här på Sweclockers (länkades ovan) visar på 160W från väggen under hög belastning, så det motsvarar 145-150W av märkeffekten på nätdelen. Då använde Sweclockers också en betydligt kraftfullare CPU. Runt 100% marginal är tillräckligt för att inte behöva oroa sig, även sett till den relativt låga maxeffekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Moderkortet passar garanterat inte i något annat chassi, sen är det bara en HP-nätdel som har rätt kontakter då moderkortet inte följer ATX-standarden. Det som går att återvinna är CPU, minnen, lagring och grafikkort.

Personligen vill jag nog påstå att det inte är lönt ändå, bättre att sälja burken komplett i så fall och använda pengarna till att köpa något nyare som inte är fast i en ”märkesdator”. Intel Socket 1200-moderkort kan nog börja bli svårt att få tag på nya misstänker jag också. Vill du lägga ut mer på uppgradering så skulle jag rekommendera mer RAM-minne, det kommer göra större skillnad än att lägga pengar på att flytta grejer och samtidigt göra befintlig burk nära osäljbar.
Nätaggregatet är t.o.m. 80Plus Gold-certifierat så det lär ha överlastskydd, likt majoriteten av alla nätdelar som inte kommer från typ AliExpress eller liknande. Datorn kommer stängas av när kontrollkretsarna i nätdelen känner att du passerar maxbelastningen, inget annat händer.

Man får ha i bakhuvudet att nätdelsrekommendationer, särskilt från nätdelstillverkare, ofta har väldigt optimistiska kalkyler för hur mycket en dator drar. Testet av 4060 här på Sweclockers (länkades ovan) visar på 160W från väggen under hög belastning, så det motsvarar 145-150W av märkeffekten på nätdelen. Då använde Sweclockers också en betydligt kraftfullare CPU. Runt 100% marginal är tillräckligt för att inte behöva oroa sig, även sett till den relativt låga maxeffekten.

Stort tack för hjälpen! Det uppskattas verkligen! Då blir första steget att testa med ett 4060-kort. Om det inte funkar så blir det till att pensionera HP:n och kanske köpa en begagnad burk utan GPU att sätta 4060:n i. Eller bygga nåt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En fråga till, sorry. Jag såg att MSI-kortet (4060) fick ganska kasst betyg för byggkvalitet och kylning. Skulle t.ex. ett sånt här vara bättre och dra lika lite ström?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

En fråga till, sorry. Jag såg att MSI-kortet (4060) fick ganska kasst betyg för byggkvalitet och kylning. Skulle t.ex. ett sånt här vara bättre och dra lika lite ström?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Jag har inte hunnit läsa några recensioner i den mängd eller så djupgående att jag kan uttala mig om det egentligen, men just MSI Ventus ansågs dåliga på 30-serien också. Sweclockers säger 35 dB på 4070 (referenskort) mot 42 dB för MSI 4060 Ventus. Googlade snabbt fram ett test från en reputabel källa där Asus Dual-kortet har samma uppmätta ljudnivå som 4070. Den enda skillnaden att de redovisar 34 dB för Asus 4060 Dual som 4070, men det är inom felmarginalen och saknar betydelse i sammanhanget.

Man får ju läsa ganska många test om man ska bilda sig en god uppfattning om vilket som kan tänkas ha högst byggkvalitet, men Asus-kortet du länkar verkar onekligen betydligt tystare.

Edit: TPU har faktiskt lagt upp en sida med alla tekniska detaljer samlade på det kort du länkar, 4060 Dual OC.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-dual-rtx-4060-oc.b...

Där framgår bl.a. att rekommenderad effekt för nätaggregatet är 300W i verkligheten, någon som är snudd på omöjligt att dechiffrera ur de på tok för färgglada produktsidor som finns hos Asus för tillfället. OC-versionen (OC = Overclocked) har en så minimal överklockning att det inte förändrar maxförbrukningen på kortet mer än några fåtal watt, helt betydelselöst i sammanhanget.

Kylaren på OC-versionen har gjorts 10 mm högre verkar det som, vilket ger en större avledningsarea och bättre kylförmåga med samma fläktar/varvtal/ljudnivå, en vanlig lösning för OC-kort.

Permalänk
Medlem

@BiFuel,

Hur gick det med 4060-kortet med 310 W aggregatet? Blev det verklighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

@BiFuel,

Hur gick det med 4060-kortet med 310 W aggregatet? Blev det verklighet?

Sorry, missade detta. Har inte varit inloggad på ett tag. Men såhär nästan 2 år senare kan jag svara att nej, det blev inte verklighet. Det slutade med bygge av ny dator istället