Utbytbara batterier blir EU-krav år 2027

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nokia 3210 would like to know your location
Släng en 3210 i väggen och väggen går sönder
https://www.maxbhi.com/images/thumbnails/591/591/detailed/4270/lcd_frame_middle_chassis_for_nokia_3210_black_by_maxbhi_com_50547.jpg

Så jäkla egoistiskt mänskligt att inte vara beredd att offra det minsta för att minska vår miljöpåverkan!

Du kan ha en 2mm tjockare telefon som gör att du kan använda den ett par år till för du kan lätt byta batteri
Neeeej jag skiter i om isbjörnarna drunknar så länge min telefon är den tunnaste hittills!

Sluta flyg på semestern
Neeeej jag vill faktiskt till Thailand i november för annars kan jag inte jämföra mig med alla andra svenssons som åker dit!

Mänskligheten förtjänar inte att överleva i sin nuvarande egoistiska form.

Men köp du en ny telefon vartannat år för det känns bra! Förklara sedan för barnbarnen varför världen är åt h-e
"Jo men du förstår barnbarnX, jag behövde verkligen en ny telefon för den hade mer RAM än den förra, och jag fick fet street-cred."

3210 var endast en aning mer avancerad än en tegelsten.

Miljön har verkligen blivit det nya "vi måste tänka på barnen!!". Dessutom lär inte utbytbara batterier göra ett skit för att förbättra miljön. Det är ett avlatsbrev för att vissa vill känna sig lite godare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skulle endast va ok med detta om det blir skruv i alla hörn för att hålla fast baksidan, vill inte gå tillbaka till tiden med Galaxy S5 där telefonen kändes som en leksak från typ Happy Meal i kvalité.

Det enda som behövs ändras är att sluta använda så mycket klister för att hålla fast batteriet, enda problemet idag.

iPhone 4 hade bakstycket låst med två skruvar i botten och den designen är i en klass för sig. Om det inte vore för att skärmen är liten så skulle den se modern ut än idag. Så visst går det att göra infästningar till ett löstagbart bakstycke som inte är fula. Skulle säkert gå att göra något liknande om man satte en tärning mellan ramen och bakstycket.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

iPhone 4 hade bakstycket låst med två skruvar i botten och den designen är i en klass för sig. Om det inte vore för att skärmen är liten så skulle den se modern ut än idag. Så visst går det att göra infästningar till ett löstagbart bakstycke som inte är fula. Skulle säkert gå att göra något liknande om man satte en tärning mellan ramen och bakstycket.

Jag gillade inte min iPhone 4, jag fick skruva bort baksidan och lägga papper under för att baksidan glappade i hörnen när man tryckte på glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Enligt infon i artikeln gäller förslaget alla batteridrivna produkter.

Ännu bättre IMO!

Skrivet av LeifSandvik:

Snömos som vanligt. Kamp mot koldioxid och massa annat dravel.
Tänk er en powerbank, byta celler däri av slutanvändaren. Ja tjena. Herregud vilket trams.

Förstår inte ditt problem? Låter mer som du sitter i styrelsen på Tesla/Samsung/Apple/whatever....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det går säkert, men om telefonen fortfarande klarar IP68-kraven efter ett batteribyte är inte lika säkert.

Varför inte. Jag kan byta batteri i min dji osmo action och fortfarande dyker jag med den och filmar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Extremt sällan enligt min erfarenhet som folk byter mobil direkt batteriet blir dåligt. Oftast ”lider” man sig genom några år med dålig batterihälsa innan man faktiskt byter mobil, och då av flera anledningar än bara batteriet.

Risken är nog stor att många kommer byta en gång per år eller så fort batterihälsan sjunkit en bit. Men allt beror på hur det marknadsförs, kostnad och hur enkelt det blir.

På ett år hinner inte mycket hända med det batteri om du inte verkligen misshandlar det eller det är dåligt/trasigt från början. Så tror risken är ganska liten att man byter efter ett år, däremot kanske runt två, men som du säger är i alla fall svensken duktig på att klaga och det brukar ta det tag innan man tar sig i kragen att byta batteri. Men det kanske blir ändring om man kan gå till en lokal butik, lämna in den och få det bytt snabbare än flera dagar man måste skicka iväg telefonen idag i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kanske inte ip68 men ip67 räcker för 99% av alla konsumenter och det gjorde dom utan problem på galaxy s4 active för 10 år sen så även ip68 borde inte vara något problem.

Personligen väljer jag hellre en telefon med utbytbart batteri än en IP68 klassad och tar den <0.51% risken att tappa den i toalettstolen när jag skiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att återvinna och återanvända är något företag kan tjäna stora pengar på, varför företag som Apple har satsat på att bygga invecklade kretslopp. Den globala återvinningsindustrin är dessutom enorm. Alltså, det funkar uppenbarligen utan ny kreativ lagstiftning.

Absolut, se bara på HM's återvinning av kläder. Inga miljöproblem där alls. Klart företagen fixar det själva utan lagstiftning......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Mycket bra. De borde inte tagit bort möjligheten att byta batteri till att börja med. Ge tillbaka telepluggen också när ni ändå håller på. Alla vill eller kan inte köra trådlöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Problemet med telefoner är nog till största delen att den slutar supportas för fort. Där är väll apple och samsung bäst. De flesta andra tillverkare slutar släppa säkerhetsuppdateringar efter bara ett par år och mina batterier i telefonen brukar hålla runt 3-5 år lite beroende på om jag glömmer den på varma ställen.
Bytte på min nuvarande samsung S10e och det var rätt lätt så jag undrar vad dom kommer ändra på? Att det blir mer som förut = plug and play att man bara kan byta på 5 sekunder?

Men bra på många andra produkter där man kan byta operativ som bärbara till exempel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Går det att göra IP68 telefoner där man kan byta batteri enkelt?

Enkelt, ta inte med dig telefonen un i duschen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Galenskap är folks oförmånga till självbevarande. Om man gör valet att köpa skräp som inte är CE märkt och skräpet eldar ner ditt hem, synd för dig. Jag kan tycka att ska det bli en grej med att byta batterier osv, så borde litium celler nå samma nivå som AA-batterier har i standarder och användarvänlighet. Något som är fullt möjligt även med rätt tät-packade batterier.

Lösa litium-jon celler är direkt olämpliga som konsumentprodukter och i regel så brukar inte batteritillverkarna vilja sälja dessa direkt till konsument. De kommer aldrig att bli som alkaliska batterier där konsumenten kan göra lite vad som helt med batterierna utan att dessa utgör en säkerhetsrisk.

Skrivet av wargreymon:

Vad är sämst, köpa helt ny mobil med batteri eller köpa ett nytt batteri?

För övrigt känns det som majoriteten inte ens läst vad EU-kraven är, och Sweclockers kanske borde varit bättre på att ta med dem i artikeln, för det gäller inte att man ska kunna ta bort för hand som gamla 3310, utan kraven är att man ska kunna använda vanliga verktyg eller gratis tillgängliga specialverktyg och inte behöva använda upphettning eller lösningsmedel. De kan fortfarande tätas och använda skruvar.

Skruvar är i regel något man i vill undvika i produkter. Det finns vanligtvis alternativa lösningar som ger både bättre och billigare produkter.

Skrivet av Sorten:

Nej men EU hade kunnat ha en annan lösning ställa ett krav på att 2030 så ska allt Lithium i mobiler och andra apparater vara gjort av 100% återvunnet Lithium man hade inte fått bryta nytt Lithium för bärbara datorer, surfplattor klockor och mobiltelefoner efter det. 100 återvunnet material när det gäller hela telefonen vid 2035. Den här typen av krav hade jag viljat se för att minska klimatpåverkan. Nästa krav hade kunnat vara att återvinningsprocessen vid 2040 skulle vara helt co2 neutral samt att alla transporter i alla led vid 2040 skulle vara helt co2 neutrala och att produktionen vid 2040 också skulle vara helt co2 neutral då hade man haft en ny produkt som var helt co2 neutral i alla led och där det hade varit lika miljövänligt och slänga en mobiltelefon och köpa en ny som att byta batteri och det är ju dit vi måste komma känner jag och då spelar det väldigt lite roll om batteriet går att byta ut eller inte.

Detta är helt ogörligt, vilket man kan tycka folk borde inse men tydligen inte.

Så här ser alltså produktionen av litium-jon celler ut sedan 2015, samt uppskattad volym till 2030.

Ex. 2019 så var produktionen ca 200 GWh/år och fem år senare så väntas produktionen ha ökat till 600 GWh/år. Så om det tar fem år från ett batteri tillverkas till att det återvinns så täcker alltså tillgången på återvunna batterier enbart en bråkdel av nyproduktionens råvarubehov. Därtill så kan förstås inte allt återvinnas, och det är förstås inte alltid så att råvaror från återvunna batterier blir just nya batterier. Ex. så kan nickel från återvunna batterier bli rostfritt stål istället, och koppar från ett batteri kan bli mässing i en ny duschkran istället för ett nytt batteri. Elektronik och batterier har i regel väldigt höga krav på renhet hos de material man använder i produktionen och det kan vara svårt att nå dessa krav med återvunnen råvara.

Permalänk

hoppas bara att det inte blir på bekostnad av vattentätheten.
min Galaxy Note 10 plus hamnade i sjön på 1,6 meters djup i två timmar förra sommaren och den fungerar fortfarande

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cordinator:

hoppas bara att det inte blir på bekostnad av vattentätheten.
min Galaxy Note 10 plus hamnade i sjön på 1,6 meters djup i två timmar förra sommaren och den fungerar fortfarande

Vad skulle hindra att man till och med kan byta batteri under vatten ? Det finns absolut inga tekniska problem att göra en telefon så tät och tålig att det fungerar och det är inte särskilt svårt eller dyrt heller utan fry ät bara designmodet och att man inte vill göra dem så som är i vägen för det, det är billigt att limma in batteriet jämfört med att ha det "utanpå" telefonen som de såg ut förr.
Man designar det återigen likt T39an nedan och jag saknar pckså antenuttaget men hörlurskontakten kan vi verkligen skippa.

Det gick även att byta batteristorlek på T39 tiden vilket också var en mycket bra funktion även om det lilla slimbatteriet håll nästan 2 veckor så gick det att haka på mycket större batterier så man klarade en semester utan att behöva leta laddare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har inget mot utbytbara batterier i sig, det behövs inte för allt (ex små bluetooth hörlurar, som det verkar som att jag kommer få privatimportera) men för många produkter är det en vinst.

Men jag gillar inte att man lämnar ansvaret för dagens känsliga batteriteknik i händerna på allmänheten. Det måste till några riktigt solida batterimoduler för att folk inte skall bränna ner en massa höghus.

Permalänk
Medlem

Batterier är tyvärr en förbrukningsvara; speciellt som dom behandlas i telefoner, laptops osv. Helt galet att det inte går att byta utan att demolera halva enheten med specielverktyg, så detta är mycket välkomna nyheter!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kanske äntligen blir ett slut på vansinnet med glasbakstycken på telefoner? Saknar när man kunde ha en telefon utan skal.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

På ett år hinner inte mycket hända med det batteri om du inte verkligen misshandlar det eller det är dåligt/trasigt från början

Min syrra lyckades med det på typ 8 månader med en Moto X Play för typ 6 år sedan eller däromkring. Började stänga av sig även fast telefonen rapporterade att det fanns ström kvar och det i typ +10 grader.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ser generellt sett positivt på detta, speciellt om EU som en stor och viktig marknad för high-end-modeller gör så att det blir EU:s standard som blir världsledande. Men kan tyvärr även bli tvärtom, att vi är en för liten marknad så utbudet kommer minska dramatiskt. Vi lär väl alltid få senaste från Apple och Samsung, men redan idag är det vanligt att vissa märken och modeller begränsas till vissa regioner. Det lär ju knappast bli bättre med denna typ av lagstiftning.

Tag en sådan sak som Airpods. Att tillverka dessa med utbytbara batterier kommer kräva en helt annan typ av konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Kanske äntligen blir ett slut på vansinnet med glasbakstycken på telefoner? Saknar när man kunde ha en telefon utan skal.

Glasbakstycket har vi för att man vill ha trådlös laddning och inte konsumenterna vill inte betala premiumpriser för en telefon i billig plast. Sen undrar jag hur alla har sönder sina telefoner, jag är långt ifrån försiktig och har varken lyckats knäcka skärm eller glasbakstycke på någon telefon i mitt liv trots att jag aldrig kört skärmskydd eller skal.

Det är lite samma sak som batterierna, lägger folk sina enheter i solen? Jag har nämligen aldrig känt att jag behövt byta ut något batteri innan produkten var sliten eller gammal nog för att bytas ut ändå. Körde mina trådlösa ANC lurar på huvudet 12+h om dagen i flera år och enda anledningen till att byta ut dem var slitage på hela konstruktionen, reflekterade aldrig över att batteriet skulle blivit sämre så det var inte märkbart iaf. Så det känns väldigt främmande att detta skulle vara en epidemi som väger upp nackdelarna med sådana här lagar.

Permalänk
Hedersmedlem

RIP TWS

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Glasbakstycket har vi för att man vill ha trådlös laddning och inte konsumenterna vill inte betala premiumpriser för en telefon i billig plast. Sen undrar jag hur alla har sönder sina telefoner, jag är långt ifrån försiktig och har varken lyckats knäcka skärm eller glasbakstycke på någon telefon i mitt liv trots att jag aldrig kört skärmskydd eller skal.

Det är lite samma sak som batterierna, lägger folk sina enheter i solen? Jag har nämligen aldrig känt att jag behövt byta ut något batteri innan produkten var sliten eller gammal nog för att bytas ut ändå. Körde mina trådlösa ANC lurar på huvudet 12+h om dagen i flera år och enda anledningen till att byta ut dem var slitage på hela konstruktionen, reflekterade aldrig över att batteriet skulle blivit sämre så det var inte märkbart iaf. Så det känns väldigt främmande att detta skulle vara en epidemi som väger upp nackdelarna med sådana här lagar.

Telefoner/enheter i solen ser jag nästan dagligen på min dagliga verksamhet om vi är utomhus under sommarperioden. Jag tror det är mycket mer vanligt än du tror.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Glasbakstycket har vi för att man vill ha trådlös laddning och inte konsumenterna vill inte betala premiumpriser för en telefon i billig plast. Sen undrar jag hur alla har sönder sina telefoner, jag är långt ifrån försiktig och har varken lyckats knäcka skärm eller glasbakstycke på någon telefon i mitt liv trots att jag aldrig kört skärmskydd eller skal.

Det är lite samma sak som batterierna, lägger folk sina enheter i solen? Jag har nämligen aldrig känt att jag behövt byta ut något batteri innan produkten var sliten eller gammal nog för att bytas ut ändå. Körde mina trådlösa ANC lurar på huvudet 12+h om dagen i flera år och enda anledningen till att byta ut dem var slitage på hela konstruktionen, reflekterade aldrig över att batteriet skulle blivit sämre så det var inte märkbart iaf. Så det känns väldigt främmande att detta skulle vara en epidemi som väger upp nackdelarna med sådana här lagar.

Både trådlös laddning glasbakstycke känns som två ”förbättringar” som ingen riktigt önskat eller bett om. Snarare anledningar för tillverkarna att spä på priserna på sina telefoner varje år till de hutlösa nivåer vi hamnat på nu. Har aldrig sett någon i min närhet använda trådlös laddning. Möjligtvis kan det vara en trevlig funktion i moderna bilar för de som har sådana, men knappast nödvändigt där heller. Skulle vilja se en siffra på hur många som faktiskt laddar trådlöst. Kan det vara 10%? Max 20%.

Tappar du aldrig din telefon tillhör du en minoritet. Tappar du den, men den inte går sönder så har du bara haft tur.

Angående batterier har jag aldrig haft större problem, utom med äldre iPhones. Men har aldrig haft en telefon särskilt många år heller. Men poängen är väl att telefonen ska ha ett liv även efter första ägaren byter upp sig till en ny.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hakro807:

Ser generellt sett positivt på detta, speciellt om EU som en stor och viktig marknad för high-end-modeller gör så att det blir EU:s standard som blir världsledande. Men kan tyvärr även bli tvärtom, att vi är en för liten marknad så utbudet kommer minska dramatiskt. Vi lär väl alltid få senaste från Apple och Samsung, men redan idag är det vanligt att vissa märken och modeller begränsas till vissa regioner. Det lär ju knappast bli bättre med denna typ av lagstiftning.

Tag en sådan sak som Airpods. Att tillverka dessa med utbytbara batterier kommer kräva en helt annan typ av konstruktion.

EU är en så stor marknad att det i så fall lär dyka upp telefoner designade för våra krav och troligen är det inte ens dyrt att uppfylla kraven och med tanke på att de även lär bli populära i USA där många driver på "right to repair" så lär det gå att få tag på moderna telefoner även om någon tillverkare inte skulle göra modeller med lättbytbara batterier.

Skrivet av Infiniti:

Både trådlös laddning glasbakstycke känns som två ”förbättringar” som ingen riktigt önskat eller bett om. Snarare anledningar för tillverkarna att spä på priserna på sina telefoner varje år till de hutlösa nivåer vi hamnat på nu. Har aldrig sett någon i min närhet använda trådlös laddning. Möjligtvis kan det vara en trevlig funktion i moderna bilar för de som har sådana, men knappast nödvändigt där heller. Skulle vilja se en siffra på hur många som faktiskt laddar trådlöst. Kan det vara 10%? Max 20%.

Tappar du aldrig din telefon tillhör du en minoritet. Tappar du den, men den inte går sönder så har du bara haft tur.

Angående batterier har jag aldrig haft större problem, utom med äldre iPhones. Men har aldrig haft en telefon särskilt många år heller. Men poängen är väl att telefonen ska ha ett liv även efter första ägaren byter upp sig till en ny.

Jag tycker att man borde införa krav på trådlös laddning, kostar väldigt lite och ökar hållbarheten på telefonen att slippa koppla in kablar i den.
Att det idag är en "premiumfunktion" är bara löjligt och batteribytbarhet kan återigen backa det till tiden då man lätt kunde lägga till funktionen om man ville, kostade typ 40 kr att köpa en qi sats på Ebay eller 200 kr för en original Samsung på tiden när man kunde köpa det som ett tillbehör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Telefoner/enheter i solen ser jag nästan dagligen på min dagliga verksamhet om vi är utomhus under sommarperioden. Jag tror det är mycket mer vanligt än du tror.

Ja då kan jag förstå att batterierna åldras, om man går in för att förstöra dem. Men då då är frågan om alla andra skall lida för det eller om det helt enkelt skall kosta att vara oförsiktig. Så om batteriet åldras i förtid så får man betala en femhundring för att byta ut det hos tillverkaren.

Skrivet av Infiniti:

Både trådlös laddning glasbakstycke känns som två ”förbättringar” som ingen riktigt önskat eller bett om. Snarare anledningar för tillverkarna att spä på priserna på sina telefoner varje år till de hutlösa nivåer vi hamnat på nu. Har aldrig sett någon i min närhet använda trådlös laddning. Möjligtvis kan det vara en trevlig funktion i moderna bilar för de som har sådana, men knappast nödvändigt där heller. Skulle vilja se en siffra på hur många som faktiskt laddar trådlöst. Kan det vara 10%? Max 20%.

Tappar du aldrig din telefon tillhör du en minoritet. Tappar du den, men den inte går sönder så har du bara haft tur.

Angående batterier har jag aldrig haft större problem, utom med äldre iPhones. Men har aldrig haft en telefon särskilt många år heller. Men poängen är väl att telefonen ska ha ett liv även efter första ägaren byter upp sig till en ny.

Som du säger är det ju mer eller mindre standard i moderna bilar så det är nog en hel del som använder det bara i bilen. Och det är många som använder trådlös laddning utöver det. Siffrorna jag kan hitta är att under 2017 var det 29% (globalt, se länk nedan) som man estimerade hade använt trådlös laddning (se nedan) och sedan dess har man sett stora ökningar år till år vad gäller försäljning av trådlösa laddare. Speciellt när Apple introducerade Magsafe verkar man anse att det växt kraftigt, så jag skulle våga påstå att det är något som många använder idag.

Och jag tappar telefonen hela tiden (på allt från matta till sten), vid det här laget är det så pass många gånger att det statistiskt sett vore extremt osannolikt att ingen telefon skulle gått sönder om de var så ömtåliga som vissa hävdar där skal behövs för att inte spräcka något. Så det är mer sannolikt att folk överskattar hur enkelt det är att ha sönder dem, visst kan man ha otur och något går sönder direkt men att man skulle behöva skal för annars går den sönder direkt tror jag inte en sekund på.

https://news.ihsmarkit.com/prviewer/release_only/slug/technol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

EU är en så stor marknad att det i så fall lär dyka upp telefoner designade för våra krav och troligen är det inte ens dyrt att uppfylla kraven och med tanke på att de även lär bli populära i USA där många driver på "right to repair" så lär det gå att få tag på moderna telefoner även om någon tillverkare inte skulle göra modeller med lättbytbara batterier.

Den tekniska biten är ingenting som jag oroar mig över, men marknader tenderar att vara ganska lokala. Det är därför som ett företag kan ha en marknadsandel på 50 procent i ett land och 5 procent i nästa. Som exempel har VW nästan 20 procent av bilmarknaden i Tyskland, men bara 2 procent i USA. Om det var så att det var USA som införde en massa specialregler, skulle verkligen VW göra en massa anpassningar till sina bilar för att låta dessa säljas i USA? Eller skulle de helt enkelt lämna landet?

Permalänk
Medlem

Kommer bli tjockare telefoner förmodligen. Och kanske inte lika lätt att optimera hela ytan för batterier - tex idag har vi ju batterier som är fastklistrade och har asymmetriska former. Skulle dem behöva skruvfästen så blir det svårare.

Sen kommer säkert Apple och andra ändå koda sina batterier så man inte kommer kunna köpa random batterier och byta ut, utan du kommer ha tvungen att köra original för 2x priset mot vad det borde kosta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Antar att alla dessa funktioner som ”Hitta min iPhone”
Inte kommer fungera så bra, för det är väl bara ta ut batteriet hur lätt som helst då? Om den skulle bli stulen, eller borttappad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av releasedninja:

Antar att alla dessa funktioner som ”Hitta min iPhone”
Inte kommer fungera så bra, för det är väl bara ta ut batteriet hur lätt som helst då? Om den skulle bli stulen, eller borttappad.

Det räcker med att stänga av telefonen för att den ska sluta fungera, du behöver inte ta ur batteriet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion