Permalänk
Medlem

Utöka nätverket

Hej!

Flyttade in i ett större hus i höstas, 3 våningar och där våningsplanen mellan första och andra planet är av ganska rejäl betong så har haft problem med att få signal ner dit. Har nu fixat så att det är draget nätverkskabel från vår router (Netgear RAX120) från mellanplanet ner till första våningen.

Nu är frågan, om man vill sätta in något där nere, vilken hårdvara rekommenderar ni? Vill kunna ha uppleva sömlöshet, annars blir frugan galen...

Tacksam för svar, tänkte försöka överraska henne med täckning när hon kommer hem från semestern...

Visa signatur

P183| Antec CP-850 W| Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 860 2,8 GHz HT| Corsair DM3 DDR3 1600Mhz 2x2GB| Gainward GTX 275 896 MB| WD Black caviar 640 GB | Samsung Syncmaster 226BW | 3DMark 06 18351p

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Hej! Ok, är det här någon som verkar ok eller finns det bättre givet ca det priset?

https://www.inet.se/produkt/5412576/netgear-wax630-2pt-busine...

Visa signatur

P183| Antec CP-850 W| Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 860 2,8 GHz HT| Corsair DM3 DDR3 1600Mhz 2x2GB| Gainward GTX 275 896 MB| WD Black caviar 640 GB | Samsung Syncmaster 226BW | 3DMark 06 18351p

Permalänk
Medlem

För att utveckla ovan.
Det behöver inte vara krångligare än att du fortsätter med tidigare router, drar kabel från denna till 1 eller fler ytterligare routers i AP-läge eller rena APs som du ställer in med samma SSID och wpa2-lösen. Därmed kan dina enheter välja den med bäst mottagning.

Detta funkar inte 100% sömlöst när en rör på sig då klienterna inte jämför signalerna utan släpper först när de inte får en bra kvalité nog på befintlig signal. Men om de ex. kopplar ner sig när de är i vila och sen vaknar upp någon annan stans i huset så bör de åtminstone välja den bästa signalen.

Ser en ovan som ett problem så är det Mesh som gäller då hanteringen av ovan flyttas från klient till router.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Guttez det du behöver är egentligen bara en router och några APs som kan fungera i ett och samma system för att därefter styra enheterna som ansluter till accesspunkterna. Det finns en del olika system men alla fungerar i stort sett på samma sätt.

Och som du själv skriver är det betong brukar det krävas en AP per våningsplan om fibern kommer in i källaren och man har en router placerad där. Det märks säkert också i utrymmena med betongväggar att signalen är betydligt sämre från t.ex. routern (om det står nere i källaren). Betong är riktigt duktig på att absorbera signalen så att den inte kommer fram.

Jag har ett liknande problem men jag har kabel där det går, därav klarar jag mig på 2.4Ghz WiFi som ger 100% täckning, har provat 5Ghz men det är mycket sämre och ger inte heltäckande WiFi. Nu kan jag montera en AP till som löser problemet men jag klarar mig på sämre hastigheter och då slipper jag ha flera APs och system till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guttez:

Vill kunna ha uppleva sömlöshet, annars blir frugan galen...

802.11r, "Fast transition" i kombination med WPA2 har enligt Wikipedia säkerhetsproblem kända sedan 2018, så om du inte vet vad du håller på med föreslår jag att du struntar i att "uppleva sömlöshet".

Ännu en instans av Wi-Fi-säkerhet, "broken by design".